Permalänk
Medlem

Taking back our IM.

Vi försöker igen! (2009-03-19 - 13:21)
Vi försöker nu väcka projektet till liv igen efter att ha varit dött i ca 2års tid.
En lista över tidigare swecmedlemar som postat sin jabberadress här i tråden har sammanställts och finns tillgänlig här: Swecare med Jabber

Om du ser dit eget namn där och adressen inte stämmer så PM:a Arius så slipper vi fylla ut tråden så fort, är ditt namn inte med och du vill att det ska vara det så gäller samma sak, PM:a.

Vi har beslutat oss för att rekommendera Gmail som jabber server då det är stort, stabilt och fungerade. Det inkluderar även en väl fungerande mail så ni får två tjänster i en och om någon skulle känna att dom vill använda msn så funkar det lysande till det med även om tanken med projektet är att ni skall sluta använda den tjänsten.

Registrera en Gmail.

Som jabber klient är vi inte riktigt överens så därför kommer tre rekommendationer på lite mer utvecklade klienter.

Pidgin - Funkar bra till alla större protokoll.
Spark - Endast Jabber protokollet.
Jabbim - Endast Jabber protokollet.

Samt två lite simplare klienter:

Psi - Endast Jabber protokollet.
Gajim - Endast Jabber protokollet.

Och en lista på (samtliga) klienter till dom större systemen.
Enjoy!

------------------------------------------
Nedan följer väldigt gammla inlägg, troligtvis inte av särskillt stort intresse för någon utom möjligtvis en enstaka historiker eller arkeolog någonstans.
------------------------------------------
Första numret av uppdateringsserien "Viktigt!"! (2006-12-05 - 13:48)
Projektet blev rätt populärt, vill du disskutera det så kan du, bortsett från att posta här i tråden, gå in på gruppchatten vi har på jabber.se. För att göra detta skriver du in följande server och rum i din jabberklient:
Server: conference.jabber.se
Rum: sweclockers
Slut på viktigt!

Andra numret av uppdateringsserien "Viktigt!"! (2006-12-09 - 09:15)
Projektet har fått samma namn som tråden, alltså "Taking back our IM". dr.slizer har satt upp en hemsida, två tillochmed (tror det var han som satte upp båda). En av sidorna är en blogg där loggarna från våra gruppchatt sparas, den andra är den hemsida vi skapar för projektet (under konstruktion, det är det diskussionerna just nu handlar om). Adresserna är som följer:
Projektsidan: http://cics.apakossa.org/jabber/jabber.html
Bloggsidan: http://jabber.circe.se/

På bloggen kan ni som inte kunnat delta i chatten, även om alla är välkomna att göra så utan någon som helst förvarning, posta kommentarer på det som skrivits och sånt.
Slut på viktigt!

HÄRIFRÅN ÄR DET ORGINALINLÄGGET OCH INGET NYTT!
Vad tror ni, är det möjligt?

Vad jag syftar på är att skapa en slags rörelse för att normalt folk ska gå över till ett öppet IM, typ Jabber (antagligen den enda fria jag känner till). MSN har visat sig vara skit i mer än ett läge så att säga, typ att det inte visar när man har nya mail om man inte använder Hotmail, meddelanden kommer inte alltid fram som dom ska, errormeddelanden är sena, filöverföringar är nästan omöjliga om man inte använder den officiella klienten, källan är stängd så man är låst till den klienten som används i Windows (om man vill ha en nära på fullt funktionsduglig klient alltså).

Det är väl ändå inte så ett IM-protokoll ska vara? Visserligen tycker jag det finns väldigt få tillfällen där något inom datorvärlden bör vara stängt (om några, kommer inte på några just nu), men ett IM-protokoll, en bas för hur folk kommunicerar med varandra, är väl en av de mest självklara sakerna att det måste vara fritt och öppet?

Kom att tänka på detta som en reaktion på hur jag ständigt hoppar mellan Kopete och GAIM för att se vilket som buggar sig minst.

Så, vad tror ni? Är det genomförbart? Vilket protokoll? Hur ska man gå tillväga?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag skulle hoppas på att det var genomförbart, men jag tvivlar att det kommer hända. Folk som bara känner till msn, är inte så himla sugna till och byta till nåt annat :/

Permalänk
Medlem

Vill gärna vara med och driva igenom något sådant här. Börjar bli less på att msn-protokollet är onödigt komplicerat och att det endast finns en komplett fungerande klient (den officiella) som inte buggar hela tiden.

Jag har samma fråga som du, vad ska man egentligen använda för protokoll?

Permalänk
Medlem

När man tänker efter så är det ju helt sjukt att bara för att göra en så enkel sak som att skicka textmeddelanden till varandra så ska man sitta fast i Windows Live Messenger eller MSN Messenger. Vill man sedan ha en av de supercoola high-tech tjänsterna som animerade visningsbilder, ja då kostar det pengar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Håller med dig till 100%, MSN är enbart av ondo nuförtiden. Jag har faktiskt försökt övergå till Google Talk (Jabber) en gång, och lyckades få över ett par polare. Till slut orkade de dock inte köra med både MSN och Google Talk, och då vann MSN fighten. Då satt man ju där med en fin klient och ett fint protokoll, men ingen att prata med... =/

Jag tror dock inte det skulle räcka ifall till och med alla på Swec gick över till Jabber.. MSN har helt enkelt för många användare.

Permalänk
Medlem

Även jag håller med till fullo, tyvärr tror jag precis som föregående talare att det vore riktigt svårt att få någon större folkmassa att byta bort MSN.:( Men någonstans måste man ju börja, så bra initiativ!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Någon kan ju gärna knacka ihop någon affisch eller något sådant som man kan dra upp på hemsidor för att informera folk.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr egentligen MSN med, men jag kör faktiskt en sönderpatchad ver. 7.5 och jag klarar mig lindigt iaf. Men den vanliga out-of-box är ju hemsk. Köpa smileys och reklam utav helvete rent.
Man får tyvär anpassa sig till stora skaran, tyvär.

ICQ tog livet av sig själva. Google kom ett par år försent. Jabber och de andra känner igen vanlig människa till. Microsoft gjorde helt rätt och snabbt, och vann...

Men varför vann då MSN?
+ Enklare inloggning
+ Listan sparas alltid på server (något som i ICQ funka lite halvt)
+ Webcam-stöd väldigt tidigt
+ Fungerar även genom brandväggar (genom inbyggd http-tunnling)
+ Filetransfers/webcam fungerar alltid, men oftast långsamt. (i ICQ funkade det snabbt, eller inte alls)
+ Snygg? Kan ju disskuteras, men den ser väll trevligare ut än gammla ICQ.
+ Foto på dig och dina kompisar i konversationerna.

Något jag tycker är kul är att MSN.se är sveriges mest besökta site, när det mest är en skitsida enligt mig. Man undrar ju varför. Kanske för att alla MSN klienter får sin reklam därifrån, eller för att man blir påtvingad den var man än klickar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Något jag tycker är kul är att MSN.se är sveriges mest besökta site, när det mest är en skitsida enligt mig. Man undrar ju varför. Kanske för att alla MSN klienter får sin reklam därifrån, eller för att man blir påtvingad den var man än klickar.

Kanske har något att göra med att den är standardstartsida i IE?

Permalänk

Jag tror det är genomförbart med Jabber/Google talk. Jag har verkligen försökt konvertera många men det går helt enkelt inte eftersom det alltid är för många i kedjan som använder msn. Tror det skulle behövas en stor kampanj för Opendocument, Jabber och fria operativsystem.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Kanske har något att göra med att den är standardstartsida i IE?

Haha, exakt. Tillochmed jag besöker den ibland då.

EDIT: Det är ofcourse innan jag installerat Firefox... :>

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Någon kan ju gärna knacka ihop någon affisch eller något sådant som man kan dra upp på hemsidor för att informera folk.

Det är nog bättre att börja med att skriva ihop en lista över vad som är fel med msn och msn-protokollet.

Problemet blir samma som med webbläsare och IE. Folk använder IE för att det följer med Windows och för att Windows är det största OS:et så har det störst användarantal. Samma med MSN antar jag, dvs det följer med Windows. Men detta kanske inte stämmer eftersom att jag har hört, tror jag men hittar ingen källa nu, att i andra länder är det inte MSN som är störst bland IM-protokollen.

Själva IM-protokollet tror jag inte det är många som bryr sig om då de egentligen inte bryr sig om hur det funkar, bara att det funkar. Låter kanske hemskt med jag tror inte många procent av det svenska folket bryr sig om hur svårt det är, eller till och med omöjligt med de nyare versionerna(?), att göra 3:e parts klienter. Och den officiella klienten får nästan aldrig dessa problem med sändfel osv, bara 3:e parts som Gaim osv. Men eftersom att detta är Unix och övriga operativsystem så antar jag att den officiella klienten inte spelar mycket roll här :).

Och dedära med grafiska smileys, blinkning, vibbar och annat skit tror jag tyvärr många tycker är roligt, eller varför skulle man annars spamma varandra med dem ... ?

Problemet:

1. Man måste gå till en webbsida och läsa en längre text om varför man ska byta. Många procent faller bort här.

2. Gå till ytligare än sida och ladda ner en klient som fungerar till det protokollet som valts och lära sig en ny klient, även skaffa sig ett nytt account. Här är det nog inte många som trillar bort då dom redan har bestämt sig att ladda ner och testa.

3. Köra den och se att igen annan man känner byter. Alla försvinner.

Man kan ju se på Google med sitt Gtalk. Dom är en av världens mest kända företag(?) och alla gillar dem, med undantag på ms, yahoo osv :), och har misslyckats med att sprida sin klient som bygger på ett öppet protokoll(?). Och då tänker jag denna pessimistiska tanke: "Varför kommer detta swec lyckas :(?".

Det jag tror vi måste göra först är att få dem att inse vad som är fel MSN. Så sidan måste vara kortfattad, eller en lista med typ 10 punkter vad som är fel med det och sedan någon länk med mera info för varje kategori.

Hjärntvätt schema:
1. Låt dem inse vad som är fel.
2. Erbjuda dem en lösning.
3. Få dem att hjärntvätta andra som ska konvertera andra som gör det på någon annan osv.

Så först så först får det vara lite info och bilder på hur segt det går att överföra filer och när det krashar. Om man söker i ms-formet så hittar man typ 7000 random trådar om att man inte kommer in på msn osv. Jag kan väll försöka börja på listan:

- Säkerheten, vad heter dedära fina ordet ... kommer inte på det, privat något heter det.
- Filöverföringshastighet
- "Går inte komma in på msn!!11one"-problemet
- Öppen standard, kanske inte måste komma högst upp men någonstans måste det väll få plats.
- Den officiella kilenten är bloat och drar massor RAM.

Sedan får man väll fixa till dem lite så att det låter lite mera propaganda och spännande. T.e.x att det drar mycket RAM: "MSN gör din dator seg :(". Det var väll vad jag kommer på just nu. Men skulle vara trevligt om detta projekt lyckades.

edit: Glömmed nämna reklamen till listan.
edit2: Gillar topic-titlen med "Taking back our IM." :).

Permalänk
Medlem

vad som behövs är ett protokoll vars officiella klient har stöd för msn, så folk kan byta utan att vara rädd för att sumpa alla sina msn-kontakter... och kanske även ett msn-messenger likt tema, så dom inte blir vilse

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Ett mindre omöjligt genomförande hade kanske, istället för att få den stora massan-svensons att byta till ett annat öppet alternativ, varit att försöka få MSN öppet?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Ett mindre omöjligt genomförande hade kanske, istället för att få den stora massan-svensons att byta till ett annat öppet alternativ, varit att försöka få MSN öppet?

Erfarenhet säger att MS inte öppnar upp något innan de blir påtvingade böter i storbelopp, och inte ens då är de samarbetsvilliga. Sen ska ni komma ihåg att mobiloperatören Tre nu har MSN Messenger i sina skitmobiler (Tre, usch, fy och blä).

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Det jobbigaste är väl att folk drar paralleller mellan MSN och IM precis som Windows och Operativsystem/Dator. Mind control är nog den bästa lösningen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att börja själv och försöka påverka kompisar.

I amerikanska filmer och serie ser man ofta GAIM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det lättaste är nog att börja själv och försöka påverka kompisar.

I amerikanska filmer och serie ser man ofta GAIM.

Nej, där ser man ofta AIM, d.v.s. AOLs officiella klient. GAIM är en klon av den dock, så det är lätt att missta den ena för den andra.

Den allra största anledningen till att MSN är störst är att det är förinstallerat på varje Windowsdator. Så enkelt är det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, där ser man ofta AIM, d.v.s. AOLs officiella klient. GAIM är en klon av den dock, så det är lätt att missta den ena för den andra.

Ja ha. Då kanske jag har tagit fel på klient.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, där ser man ofta AIM, d.v.s. AOLs officiella klient. GAIM är en klon av den dock, så det är lätt att missta den ena för den andra.

Den allra största anledningen till att MSN är störst är att det är förinstallerat på varje Windowsdator. Så enkelt är det.

Det var det nog i början. Numera tror jag snarare att det är frågan om att MSN har uppnått kritisk massa. D.v.s. att så många använder det att det sprider sig självt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

MSN r d ända settet att nå målgruppen 25< som nu är den kritiska massan Haffe talar om. att den skulle uppkommit utan att det ingår i Windows är jag däremot skeptisk till, annars hade troligen ICQ varit lika stort idag. (dags för EU att gripa in igen kanske?)

det jag skulle vilja se är ett snabbt, simpelt och serveroberoende IM. (utom för användarlistan då givetvis) vettefan om det är tekniskt möjligt men.

ett annat alternativ vore ett helt nytt, fritt och standardiserat protokoll som både MSN och ICQ kunde lotsa över sina användare till utan att skämmas (eller förlora annonsplatser på sina övergödda klienter) ..yeah right!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att gå in på någon IRC-kanal och disskutera detta? Vi kanske skulle kunna få upp ett riktigt projekt av det med hemsida och grejer (själv är jag varken bra på webbdesign eller serveradministration dock).

De flesta Jabber-klienter (fortfarande det enda öppna protokollet jag känner till) har MSN-stöd inbyggt i sig, om än inte lika felsäkert som den officiella klienten. Om man kunde ha någon form av recensions sida för olika klienter och rekomenderade klienter baserat på saker som stöd för MSN, användarvänlighet osv.

Det första steget i att få andra att konvertera skulle väl vara att själv börja köra klienten, sprida den till sina kompisar med motivering i stil med "använd det här istället när vi chattar, går mycket snabbare med filöverföringar och sånt då", har man många gemensamma kompisar med dom på sin kontaktlista så blir det ju ett par stycken.
Jag är rätt säker på att argumentet ovan inte är helt oanvändbart, har ett flertal kompisar som skaffade Skype enbart för att prata med mig, även om dom har fler att prata med nu, enbart för att MSNs röstkonversationsgrej suger så hårt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Låter som ett mycket bra initiativ tycker jag. Får hoppas det blir något utav det och inte bara rinner ut i sanden. Själv är jag öppen för att byta från mitt Gaim om den funkar bra.
Lycka till ni som försöker

Edit:
Kan ju säga förresten att temat och utseendet är nog väldigt viktigt. Min flickvän tex, försökte jag få att börja använda Ubuntu och aMsn som ju är ganska lik msn, men fyy va jag fick höra att det såg fult ut och inte lika "snyggt" som msn...visst, fonterna är väl ingen höjdare och själv använder jag inte aMsn, menmen...

Vore fint om det gick att ha typ Msn-mode och Clean-mode i tema så de som är rädda för förändringar kan ha sitt "Msn-look", och andra som inte vill ha massa skit kan köra cleant...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Låter som ett mycket bra initiativ tycker jag. Får hoppas det blir något utav det och inte bara rinner ut i sanden. Själv är jag öppen för att byta från mitt Gaim om den funkar bra.
Lycka till ni som försöker

Edit:
Kan ju säga förresten att temat och utseendet är nog väldigt viktigt. Min flickvän tex, försökte jag få att börja använda Ubuntu och aMsn som ju är ganska lik msn, men fyy va jag fick höra att det såg fult ut och inte lika "snyggt" som msn...visst, fonterna är väl ingen höjdare och själv använder jag inte aMsn, menmen...

Vore fint om det gick att ha typ Msn-mode och Clean-mode i tema så de som är rädda för förändringar kan ha sitt "Msn-look", och andra som inte vill ha massa skit kan köra cleant...

Sen är väl aMSN en av de lite mer monsterfula klienterna också...

PSI är rätt snygg imo.
Ska nog installera och testa den tillochmed.
http://psi-im.org/screenshots

EDIT:
Det är dock jabber only.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Sen är väl aMSN en av de lite mer monsterfula klienterna också...

Hehe, har du väl kanske rätt i...Men aMsn med msn tema är tyvärr det mest lika jag hittat. Finns det en bra klient som är lik msn får ni gärna tipsa om det. Tjejen är ju som sagt lite rädd för förändringar, så massa smileys och annat krafs måste det nog vara med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Hehe, har du väl kanske rätt i...Men aMsn med msn tema är tyvärr det mest lika jag hittat. Finns det en bra klient som är lik msn får ni gärna tipsa om det. Tjejen är ju som sagt lite rädd för förändringar, så massa smileys och annat krafs måste det nog vara med

Testa Kopete med ett MSNiskt smileytema. Körde det för min polares 15 åriga syrra, hon gillade det i början iallafall (även om hon valde att installera om Windows sen just för att Kopete var för olikt MSN), men det kan vara en början iallafall. Sen har den stöd för webcamera och sånt också.

KDE öht är nog rätt bra för Windowspersoner, snyggt och så liksom.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att konkurrera på detta område.
Tycker man kan börja med att göra en riktigt bra klient först så blir det nog lättare.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Får man en "populär" fjortis att byta från MSN till nåt öppet så kan man få flera. Problemet är att alla "populära" fjortisar inte har hjärna nog till att fundera på saken.

MSN blev ju snabbt en trend tror jag (när ICQ dog). Men nu är den ju tillräckligt etablerad på marknaden för att kunna bli speciellt hotad. Om nu någon lyckas göra en ny enkel, stabil och framförallt snygg klient med viktiga basfunktioner som webcam med mera, så gäller det att man får ett ordentligt community bakom sig som kör "full promote framåt". Ett exempel är att kolla på varför Firefox blev så populärt kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag försökte nyss att posta den här tråden till en polare som kör msn, och sa att han skulle läsa den, att det var intressant läsning, fick bara "haha" till svar. Jag frågade om han inte tyckte att det var intressant, "lite" fick jag till svar. Så den allra största biten faller bort på punkt ett, när man ska övertyga dem. Finns det någon IRC-kanal att diskutera ämnet på?

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Får man en "populär" fjortis att byta från MSN till nåt öppet så kan man få flera. Problemet är att alla "populära" fjortisar inte har hjärna nog till att fundera på saken.

MSN blev ju snabbt en trend tror jag (när ICQ dog). Men nu är den ju tillräckligt etablerad på marknaden för att kunna bli speciellt hotad. Om nu någon lyckas göra en ny enkel, stabil och framförallt snygg klient med viktiga basfunktioner som webcam med mera, så gäller det att man får ett ordentligt community bakom sig som kör "full promote framåt". Ett exempel är att kolla på varför Firefox blev så populärt kanske.

20% av marknaden räcker tyvärr inte för ett IM-protokoll. Dessutom skulle det vara svårt att få 20%, vilket är ungefär vad Firefox har (beroende på var man får statistiken ifrån). Som haffe säger, i dagsläget används MSN för att "alla andra" använder det. De här "alla andra" råkar dessutom vara idioter, som inte har för avsikt att byta från MSN till något annat, eftersom de knappt vet hur man öppnar en webläsare och går in på andra sidor än Lunarstorm och Aftonbladet. Enda anledningen till att de lärde sig använda MSN från början var att det var förinstallerat på deras dator.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs