Permalänk
Medlem

Grafikkylning till processor

Finns det nåt sätt att fästa en grafikkortskylare i en CPU-socket?
Här (bästa kylaren jag hittade) står att längsta avståndet mellan skruvhålen är 75,5mm och samma avstånd i socket 775 är ca 100mm...

Permalänk

det går förmodligen att modda på nåt vänster. men den större frågan är väl varför du vill använda en halvrackig gpu-kylare på cpu:n?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

För att kylaren får vara max 4cm hög.
Chansade på att en GPU-kylare är lika bra som en CPU-kylare av samma storlek.

Permalänk

ah ok.

thermaltake blue orb II till socket 775 är enligt komplett 24mm hög. tycker det låter lite konstigt (skrivfel?) men det kanske är värt att kolla? ingen aning om huruvida det är en bra kylare eller inte dock...

edit: hmm... var nog jag som var lite trög där. det är naturligtvis själva fläkten som är 24mm hög, inte hela kylaren. sorry.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Känns inte som om NorthQs fläkt tillhör de bästa... eller har jag fel?

Kollat på några tester och Zalman VF900-Cu verkar vara en bra kylare. För att kyla en E4300 på 2,2GHz i ett chassi på 4cm tror jag krävs en bra kylare.

Permalänk
Medlem

Fixar du en kylare whatsoever vilken, och den får vara 4cm krävs att det flödar ganska bra med luft in i lådan eller vad det nu är för det får ju inte bli en rost.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=28_50_...
Dyr men säkert effektiv och tyst ska vara en fäkt, på så mycke luftflöde.

Permalänk

Jag tror inte att ide'n är helt fel. VF900-Cu klarar ju av att kyla ett X1900XT, som kan avge runt 108W under last. En E4300 lär ju inte avge tillnärmelsevis så mycket effekt om den inte klockas en hel del. (har för mig att den avger runt 43W under last oklockad). Problemet blir bara att fixa någon bra fästanordning och att se till att inte komponenterna runt processorn är i vägen, den blir ju rätt låg.

Edit:
Det var visst 42W som en oklockad E4300 avgav under last.
http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/19/IMG0019149...
Referens för effektåtgång hos X1900XT:
http://www.xbitlabs.com/images/video/gpu-consumption2006/prem...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Robbaz:
Chassit ska bara klara av kylare på max 4cm, den är 4,2cm.
Sen ska även fläkt skruvas på, som iof i extrema fall kan fästas utanför lådan

Så, hur fästa t.ex en VF900 på socket 775?

Permalänk
Medlem

www.cooljag.com har kylare för dina behov. Finns att köpa från nätbutiker i Tyskland.

Tex

eller en sån här och montera på en fläkt själv av eget tycke.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Robbaz:
Chassit ska bara klara av kylare på max 4cm, den är 4,2cm.
Sen ska även fläkt skruvas på, som iof i extrema fall kan fästas utanför lådan

Så, hur fästa t.ex en VF900 på socket 775?

fasen 0.2cm uhm... fila lite och sätt fäkten på utsidan

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311012 en sån smal fläkt

Permalänk
Medlem

Tror bara att antalet grafikkortskylare är fler och mer populära så de är nog aningen mer utvecklade än CPU-kylare av samma storlek.
Därför borde dessa (till grafik) vara bättre än motsvarande till CPUer.
Och därför är det VF900 som jag skulle vilja ha till min CPU eftersom den enligt tester ska vara bland de bästa.

Tunna fläktar låter mycket jämfört med arbetet de utför. Känns inte bra i en HTPC.

Känns dumt att vara så nära på att få den bästa kylaren, men ändå inte eftersom skruvhålen sitter fel...

Permalänk
Avstängd

kör med limm istellet för kylpasta då!

eller så moddar du fast kylaren svårare än så är det faktisk inte.

Permalänk
Medlem

Ja den stora frågan är ju hur denna "enkla" moddning sker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ja den stora frågan är ju hur denna "enkla" moddning sker

Citat:

kör med limm istellet för kylpasta då! [/B]

ja han skrev ju limm.. bara tuta o köra..

Permalänk
Medlem

Första gången jag läst nåt om att limma fast kylare...
Känns inte som om det borde kyla lika bra, och vad händer när/om den lossnar? Vet inte om jag kommer gå runt med datorn hos kompisar eller liknande.

Permalänk
Avstängd

enda problemet är att det inte lossnar.

här har du nått:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=daeb69f...

men som sagt var, det kommer inte lossna i första taget, så du får ett moderkort med inbyggd prolle och kylfläsns (då dessa kommer att permanent sitta fast) och om du har otur även minne som kanske kläms fast av kylningen. sen har jag ingen aning om hur det är med fläkt anslutningar och sånt, men det känns som om det är ett mindre problem

Och ja, jag vet att det där jag länkade står:

"Bör ej avändas på CPU:n utan är tänkt till andra kylflänsar så som GPU och nordbrygga."

men är det modding så är det eller hur

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Använder samma tråd så att all bakgrundsinfo redan finns i tråden

Har nu haft den fastlimmad ett tag och tycker att CPUn (e4300) går lite varm vid belastning. Inte så oväntat egentligen, men hur mycket är skadligt för den?

Överklockade till 2,7GHz då jag behövde lite extra kraft vid filmkomprimering. Tempen var på strax under 70C i ca 15 timmar, inga märkbara fel inträffade.
Annars går den väl i ca 60C i 1,8GHz (original) med HD-film igång och fläkten på halva hastigheten. Idle-temp är på 40C.

Konstigt är att kylaren vanligtvis inte ens blir varm, men stoppar jag fläkten ett litet tag med fingret så känner man värmen snabbt sprida sig (låter naturligtvis fläkten gå innan nåt överhettas).
Sen så klarar kylaren ensam av utan fläkt att hålla CPUn vid konstant temperatur (minns inte hur mycket) med noll belastning och EIST aktiverat.

Låter detta rimligt för en VF900 eller har jag gjort nåt fel vid limningen?

Permalänk
Medlem

tycker det verkar ganska rimligt. 70 grader är förvisso ganska hög temp, men det är ju ändå en htpc och tystnad är ju det viktigaste