Vista drar en gig i ram?

Permalänk
Medlem

Vista drar en gig i ram?

Hej!

Jag har en kompis som säger att Windows Vista drar en gigabyte utav ramminnet. Jag var lite tveksam när han sa detta och för att vara på den säkra sidan så kollar jag upp med er om detta stämmer.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ja ca 800 mb Vista x64 och då är alla program som körs vid start inkluderade.

Men när ramminnet behövs till annat så går vista ner till växlingsfilen istället.

Permalänk

det beror på hur mycket ram-minne du har..

Istället för att låta dig ha 4gb ledigt ramminne till ingen nytta så använder vista det för att ladda in saker du ofta använder osv

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Vista ska ladda in allt oanvänt RAM-minne i cachen! Det gör att program laddas snabbare. Om sedan ett program behöver RAM-minne släpper Vista ifrån sig det till programmet. Oanvänt RAM-minne är önödigt! Vista är mycket bättre än XP på minneshantering.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Vista ska ladda in allt oanvänt RAM-minne i cachen! Det gör att program laddas snabbare. Om sedan ett program behöver RAM-minne släpper Vista ifrån sig det till programmet. Oanvänt RAM-minne är önödigt! Vista är mycket bättre än XP på minneshantering.

Jag kan nog inte hålla med dig om att vissta släpper "allt" ram minne. Vid 200 Mb märker man av att datorn segar ner. Vid 100 mb så måste hårddisken jobba otroligt mycket för minsta lilla grej.

Så 200 Mb är nog minimum vad vista behåller.

Permalänk
Medlem

Här är en länk till en förklaring på minneshanteringen och hur den fungerar:
http://www.microsoft.com/technet/technetmag/issues/2007/03/Vi...

Läs gärna igenom det andra med, det är både lättläst och förklarat på ett enkelt sätt.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Jag använder Windows Vista Home Premium 64-bit och har 4GB Corsair PC5400 675Mhz. När min dator är helt "idle", men med programmen msn och sidpanelen igång används mellan 30% och 35% av mina 4GB, d.v.s. ca. 1400MB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Vista ska ladda in allt oanvänt RAM-minne i cachen! Det gör att program laddas snabbare. Om sedan ett program behöver RAM-minne släpper Vista ifrån sig det till programmet. Oanvänt RAM-minne är önödigt! Vista är mycket bättre än XP på minneshantering.

Vista lämnade inte tillbaka ramminne när jag testade i alla fall.
Använde 3dsmax och behövde 1.5Gb ram för att rendera. Scenen får out of memory på vista för jag bara har 1Gb ledigt av mina 2.
Testar jag samma scen i xp så fungerar det. Sen om det är vistas problem eller att 3dsmax inte kom överens med vista skall vara osagt. Men resultatet är samma för min del.

Permalänk
Medlem

En otroligt intressant diskussion och högst relevant för alla XP användare som går i Vista tankar... Som mig själv...

Vista är bra? Eller Skit?

Har dom klurat ut det mesta av problemen eller är det fortfarande kluddigt?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Även om Vista har en mycket omarbetad och för de flesta antagligen bättre minnesanvändning så betyder det inte att Vista inte drar mer. Körde Vista på 1 GB ram och det gick extremt segt även om datorn i princip enbart skulle köra media center applikationen. Körde in en GB till och allt gick bra mycket snabbare.

Funderar på en uppgradering till mig själv, 1600 kr för 8 GB ram. Med de priserna rekommenderar jag i princip aldrig < 4 GB i ram längre (i alla fall om man kör DDR2). Och då bör man väl egentligen ha ett 64 bit OS, ex. XP64 eller 64 bit Vista men det kan jag tyvärr inte rekommendera helhjärtat då det finns väldigt mycket som strular fortfarande. Men hursom, mitt generella råd. Köp mer ram