Kylning i litet chassi, tips och råd är välkommna

Permalänk

Kylning i litet chassi, tips och råd är välkommna

För ett par månader sedan införskaffade jag mig en Shuttle K45 för att ha som fil/media-server här hemma, liten och behändig då jag ville ha något litet som man lätt kan gömma undan.

I denna lilla historia har jag då lyckats klämma i följande:

Celeron E1200 (Intels orginalkylare till E6600 utan fläkt för både denna och den som följde med lät horribelt)
2x1GB RAM
2x Samsung 1TB diskar

Som jag sa tidigare är detta ett väldigt litet chassi och det var jag väl medveten om när jag köpte det. Nu bestämde jag mig dock för ett par dagar sedan att hjälpa sweclockers folding lag och installerade en smp client på den med.
Detta resulterade dock i att den temperatur styrda 92mm fläkten går på fullvarv hela tiden i stort sett, har provat med en annan fläkt med samma resultat och det låter lite väl mycket för min smak.

Efter som att det är ont om gott med utrymme så har jag nu i ett par dagar suttit och letat efter något alternativ få att få tyst på eländet och se till så att man får ner ljudet och dess utom temperaturen från nuvarande 65% load till något mer rimmligt så man har lite spektrum för när andra saker som projektor och hembion är igång och ökar temperaturen i rummet ytterligare.
Dock så verkar det vara ont om kylare som verkligen passar i detta chassi som både är litet och har en aning udda layout på moderkortet.

Här är en bild för att förtydliga det hela.
Moderkorts Layout

Hålen för montering av kylarn är vridna 45 grader mot sockelns placering samt att det finns kondensatorer etc runtomkring som begränsar ytterligare.

Sockeln

På denna bilden skymtar man ramen för hårddiskarna och med två diskar monterade så begränsar sladdarna till dessa kylarns högd till 65-70mm ca , dock så finns det då säkerligen en liten chans till att eventuell fläkt skulle börja tugga på sladdarna.

Då föll min tanke på en lite kompakt vattenkylning som andra alternativ. Kostar betydligt mycket mer men det kan ju säkerligen ha sina fördelar även fast än att det är dyrare. Efter att ha letat i butikerna som hänvisades till i Vattenkylnings FAQ'en så fann jag till slut detta som skulle kunna få plats.

Swiftech Apogee Drive 350 CPU block och pump i ett
MagiCool Extreme 92mm Radiator

Vid eventuellt val av vattenkylningen skulle fläkt och radiator monteras utanför på baksidan eller alternativt låta fläkten sitta på insidan och radiatorn på utsidan av chassit.

Frågan efter allt detta tjaffs lyder då, skulle vattenkylningen komma med fördelar om den skulle få plats eller söker jag bara en allt för avancerad lösning på ett enkelt problem här med dåligt resultat?

Synpunkter och råd/tips är mer än välkommet.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB