Permalänk

Har Ubuntu dödat min laptop?

Körde in senaste Ubuntu 8.10 på min laptop, Acer Aspire One 150, via Wubi. Allt gick bra, efter några minuters pillande fick jag det trådlösa till att fungera. Kopplade upp mig till min router och knappade in WEP-nyckel, allt bra så länge. Började ladda hem språkpaket och under nerladdningen drog jag ur strömmen ur datorn. Märkte efter en stund att den fortfarande hade samma ruta upp och då såg jag att datorn hade hängt sig. Försökte få rätt på den men lyckades inte, fick dra ur batteriet. Antar att det inte var det smartaste men å andra sidan fanns det inget jag kunde göra, inget hände.

Sen när jag bootar in i Ubuntu igen så kan den inte hitta det trådlösa nätverket, skumt men å andra sidan är jag inte sådär jättehaj på Ubuntu så jag försökte ett par ggr ansluta till det trådlösa. Efter en stund gav jag upp, startade om och gick in i Windows. Väl där märker jag att något är väääldigt fel... Startskärmen står kvar extra länge samtidigt som startljudet spelas upp utdraget och hackigt. Datorn är jättelångsam, musen hackar fram och det tar tid att starta saker. Inte här heller hittar den det trådlösa nätverket, den hittar faktiskt inga... När jag startar om datorn spelas avslutljudet upp hackigt.

Har provat att ta bort Ubuntu, göra en systemåterställning, kolla hårddisken via CHKDSK. Inget hjälper. Återstår det endast för mig att lämna in datorn på service?

Edit: Stängde av datorn en stund, tänkte försöka återställa Windows till fabriksinställningen för att testa det, gjorde fel så jag hamnade i Windows. Allt fungerar som det ska, ljudet spelas upp utan problem, datorn hittade mitt trådlösa direkt. Kort sagt, den är precis som om inget har hänt. Betyder det att datorn är safe igen eller finns det risk att den kommer lägga av totalt inom en tid? Typ lugnet innan stormen?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

testa att formatera om burken annars? blåsa den helt ren och lägga in allt på nytt.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk

Testade att lägga in Ubuntu igen och drivrutiner för nätverkskortet sen när startade om datorn direkt efteråt valde jag att gå in i Windows. Samma fel uppstod, allt hackade. Stängde av datorn i några minuter gick sen in i Windows igen, allt var som vanligt. Startade om in i Ubuntu igen, allt fungerade som det skulle. Hittade det trådlösa nätverket, allt var fine. Så, efter en kort stund hänger sig laptopen igen... Fick plocka ur batteriet. In i windows igen efter en stund, fungerar som det ska. Så det är troligen Wlan-fixen som gör att datorn får problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Du behöver först och främst inte plocka ur batteriet varje gång, det räcker med att du håller inne på "on" knappen i ca 15 sekunder, datorn stänger av sig själv. Rekommenderar dig att ta bort wlan fixen och se ifall det blir stabilt, om det blir det så har du fått reda på din felkälla.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Jo, kom på det efteråt att jag kunde provat något sådant, hålla in startknappen... Inte van vid laptops direkt så när inget hände fick jag mindre hjärnsläpp.

Anyhow, utan wlan-fixen fungerar inte det trådlösa internetet så jag har smackat in fixen direkt, och även om det inte skulle vara den trådlösa fixen så är det något annat som hänger sig och då är det inte lönt. Visar det sig att det är den trådlösa fixen så... tja, då är Ubuntu helt uteslutet.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Inaktiv

Ang. det ryckiga fenomenet...högerklicka på den här datorn, välj hantera och klicka ner dig till lagring/diskhantering. Se där om du inte har några underliga partitioner på den primära hårddisken.

Permalänk

Jag har tre partitioner på min hårddisk, C D och en dold där systemfiler ligger som jag kan använda vid systemåterställning. Men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn