Tlilverka egna marschaller till nyår!!!

Permalänk
Medlem

Tlilverka egna marschaller till nyår!!!

Hallå skulle vilja göra egna marschaller för utomhusbruk "billigt".

Skall tillbringa nyår på en polares landställe och tycker att de vore cool med ca 100-300 marschaller på tomten.

kan man göra egna billiga som tål vind och som brinner länge?

Funderar på att ta någon burk med diesel och en veke borde brinna bra och länge?

Har du något tipps?

Lr har du något tipp på butik som säljer snorbilligt???

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är väl nån form av paraffin i marschaller. Har dock ingen aning om var man kan köpa det i några större mängder eller hur man kan göra marschaller av det. Ett stort kärl att koka i och en mängd ölburkar avskurna på mitten som fylls för att agera som behållare? Glasspinnar som veke?

Med den sortens konstruktion så kanske det är möjligt...

Nu när jag tänker på det så fungerar även vanlig tändvätska länge. Kommer ihåg att vi skickade ut några snusdosor med tändvätska i en liten sjö en lugn kväll. Jag minns inte riktigt hur länge de brann, men mer än 10 minuter var det iaf. Om det var för att de till slut tog in vatten, eller för att tändvätskan tog slut vet jag inte.

Jag tror dock att just vattnet i sig själv agerade som kylning, annars hade nog snusdosan smält. Möjligt att lampolja fungerar lika bra, om inte längre. Det är väl lite svårare att få fart på. Kanske behövs någon form av veke?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

tänkte med med paraffin.. fast vanlig veke som är lindad 3-4gånger går kansek?

frågan är ju om det blir billigt? annars brukar man kunna hitta typ 3pack för 12kr på ställen.

Eller 20l bensin i lååånga grävda diken runt huset där man lagt en liten stäng. brinner nog bara någon min men roligt och farligt dessutom

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

till veke finns vell sånna där askar på mat affären du kan köpa billigt med typ 10-20 st i varje ask? men kan man inte köpa massa stearing på typ burk sen värma upp bara:P?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Brinner inte bensin ganska snabbt och intensivt? Har inte lekt med bensin nån gång, men hört berättelser om nån som slängt på en skvätt bensin från moppen för att få igång en brasa.

Stearinljus är ju inte så dyra i sig själva heller... Släng ner dom i en kastrull och smält till en härlig gegga. Har hört att papper dränkt i stearin ska fungera som fackla - dvs kanske brinner lite längre och mindre risk att det blåses ut?

Hur som helst så tror jag att det bästa tillvägagångssättet är att börja experimentera! Det är ju en del av det roliga också

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Fotogen eller lampolja i någon behållare samt en veke borde funka. En fotogenlykta med ganska lågt skruvad veke klarar 20 timmar med 4 dl fotogen ungefär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
tänkte med med paraffin.. fast vanlig veke som är lindad 3-4gånger går kansek?

frågan är ju om det blir billigt? annars brukar man kunna hitta typ 3pack för 12kr på ställen.

Eller 20l bensin i lååånga grävda diken runt huset där man lagt en liten stäng. brinner nog bara någon min men roligt och farligt dessutom

Har du otur med ångorna från bensinen diket kan det låta KERBOUM. Diesel är ett bättre val, om än jävligt dumt.

Permalänk

kan göra sånna stubblampor annars

ta en större stock(20-50 i diameter) såga bitar (30cm ungefär). i toppen såga ungerfär 20cm ner i stocken gör detta flera gånger så att det ser ut som ett "vagnshjul" häll på diesel/bensin o tänd på. brinner i flera timmar.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Entusiast

Ska du använda flytande bränsle är det bäst med fotogen eller lampolja. Bensin brinner mycket och inte länge och diesel vill du verkligen inte spilla på din gräsmatta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
tänkte med med paraffin.. fast vanlig veke som är lindad 3-4gånger går kansek?

frågan är ju om det blir billigt? annars brukar man kunna hitta typ 3pack för 12kr på ställen.

Eller 20l bensin i lååånga grävda diken runt huset där man lagt en liten stäng. brinner nog bara någon min men roligt och farligt dessutom

Om du gör detta får du hemskt gärna filma det och posta här

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk

blanda sågspån + diesel

Min morfar brukade göra så. Det brann i dagar!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
blanda sågspån + diesel

Min morfar brukade göra så. Det brann i dagar!

Den skall testad verkar kanon nu gäller det bara att hitta ett gäng lämpliga burkar.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Vad har du hittat på för skoj?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Uppdatering. Vad har du hittat på för skoj?

Jag gjorde ett gäng "sågspån/diesel" (lycktor).

Använde lite olika burkar ca 20-40cm höga och ca 15-35cm i diameter.

Packade spånet hårt ca 80% fylld burk.

Hälde på diesel tills det blev mättat tog ca 2 min tände på.

Dom brann med bra "bred" låga mellan 4-9 timmar och när dom slocknade va det rent och tomt i burken "allt spån förbränt" = kanon.

Thx för tippset.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Låter najs! Finns det nå bildbevis på skapelserna?
Måste testa det nån gång själv.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.