Abort - Varför 18 veckor?

Permalänk
Hedersmedlem

Abort - Varför 18 veckor?

Jag håller på med ett arbete om etiska frågor kring stamcellsforskning och där springer man direkt in i träsket om definitionsfrågor. Främst om och isf när ett embryo eller foster räknas som mänsklig individ.

Som lagarna ser ut idag är det ju fritt fram för kvinnor att göra abort fram till den 12e veckan, 18 veckor om man pratat med kurator och 22 veckor om man fått tillstånd av socialstyrelsen.

Jag har lyckats hitta att den senare gränsen beror på att vissa sjukdomar inte går att upptäcka tidigt i graviditeten(främst downs syndrom) men däremot har jag svårt att hitta anledningarna till varför man dragit gränserna så som man gjort.

Är det någon här som vet varför man valt just vecka 12 resp 18 som sista datum? Eller hittar en länk där det står någolunda utförligt om ämnet?

Kan ju avsluta med att fråga fritt: när tycker ni att ett embryo/foster ska räknas som människor och därmed ges samma rättigheter som andra?

Skulle uppskatta om ni kunde hålla er till någolunda vetenskapliga argument, blir lätt lite flamewars i sånna här frågor.

Permalänk
Hedersmedlem

Det härliga med frågor som dessa är att man inte riktigt kan motivera några gränser på vettiga sätt. De flesta är väl överens om att man rent praktiskt behöver sådana, men när man väl lyckas bestämma något finns det oftast många som tycker sig ha bättre idéer. Varför är myndighetsåldern just 18 år till exempel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det härliga med frågor som dessa är att man inte riktigt kan motivera några gränser på vettiga sätt. De flesta är väl överens om att man rent praktiskt behöver sådana, men när man väl lyckas bestämma något finns det oftast många som tycker sig ha bättre idéer. Varför är myndighetsåldern just 18 år till exempel?

Jo, det är ju klart att det kommer vara debatt om gränsdragningar och gråzoner. Men oavsett anledning måste det ju ha förts en debatt om frågan, lagen instiftades ju -74. Så det var inte alltför länge sen.

Sen såg jag en intressant syn av Penn Jillette, där han argumenterar att eftersom en person räknas som död när hjärnan slutat fungera så borde gränsen för liv vara när hjärnaktiviteten börjar i foster. Såg att det sker mellan den 6e och 8e veckan. Länk:

http://www.youtube.com/watch?v=Z3koXGHud8U

Permalänk
Hedersmedlem

Folk brukar också gilla att blanda in siffror om hur mycket för tidigt födda barn man kan få att överleva, men jag kommer inte ihåg hur långa perioder det brukar röra sig om.

Permalänk

Precis som Elgot säger så finns det nog ingen speciell anledning till att det är just 18 veckor och inte 16 eller 20. Några vill höja den, andra vill sänka den, man nöjer sig sedan med 18 veckor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

var glada så länge rätten till abort finns och det inte blir som i USA, abort läkare mördas titt som tätt:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Tja, det finns ju två tydliga gränser man kan gå efter.

1. När ägget befruktas.
2. När barnet föds.

Allt annat är en gråzon. Eftersom jag är för abort anser jag nr.2, vilket innebär att man kan få göra abort under hela graviditeten. Att blanda in saker som vid vilken vecka vi kan få fostret att överleva är irrelevant. Vi kan inte basera en moraletisk fråga på hur långt vi har kommit i teknikutvecklingen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tja, det finns ju två tydliga gränser man kan gå efter.

1. När ägget befruktas.
2. När barnet föds.

Allt annat är en gråzon. Eftersom jag är för abort anser jag nr.2, vilket innebär att man kan få göra abort under hela graviditeten. Att blanda in saker som vid vilken vecka vi kan få fostret att överleva är irrelevant. Vi kan inte basera en moraletisk fråga på hur långt vi har kommit i teknikutvecklingen.

Men om man gör abort precis när barnet föds, borde man inte kunna välja under första veckan med? Eller fram tills barnet är ett år?

Alleands idée verkar ju ganska vettig, men det är kanske inte alla som vet att dem är gravida i 8e veckan?

Jag har ingen aning om vad jag tycker. Jag bara vet att jag inte är bättre lämpad än föräldrarna att avgöra en sådan fråga.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand

Sen såg jag en intressant syn av Penn Jillette, där han argumenterar att eftersom en person räknas som död när hjärnan slutat fungera så borde gränsen för liv vara när hjärnaktiviteten börjar i foster. Såg att det sker mellan den 6e och 8e veckan. Länk:

http://www.youtube.com/watch?v=Z3koXGHud8U

Det må låta fint, men det finns inget speciellt med enskillda nervceller som vi bör ta hänsyn till.
Insekter har nervceller, nervceller som inte skilljer sig i någon hög grad från våra. Råttor har nästan identiska nervceller som oss.
En vuxen råtta har mycket "mer" kognition än ett tidigt mänsklig nervsystem, men inte väger vi väll en råttas "rätt till liv" högre än en kvinnas rätt att välja hur en graviditet ska utspela sig i hennes kropp?

Innan vecka 12 finns det exempelvis ingen corpus callosum. Så någon kognition finns det knappast att tala om.

Jag ser till skillnad från Zartax ingen poäng med att det måste finnas en klar gräns att dra det efter, det räcker med att man är tillfredställd med att gränsen är dragen på en rimlig punkt. Det behöver inte vara något speciellt med just denna punkt utan bara något speciellt efter den som vi tar hänsyn till när vi väger fostrets "värde".

Permalänk
Medlem

Abort i 35e veckan är ju inte helt utan komplikationer heller. Därav kan man lika gärna föda barnet och adoptera bort det.

Men göra abort i 30e veckan så lever ju barnet när det kommer ut. En människa som är skadad och dör utan vård har ju rätt till detta enligt de mänskliga stadgar som vi har. Även ett spädbarn som då vid en abort i 30e veckan då skulle leva.

Som Zartax ser dert så borde vi ju även ha rätt att ta barnets liv kanske upp till 1 års ålder. För vem kommer ihåg något när du var under 1 år? Någonstans får man ju dra en rimlig gräns annars funkar det ju inte. Skulle man ge barnet en giftspruta innan man gör en abort vid 35e veckan för att det inte skulle leva när det kom ut annars?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men om man gör abort precis när barnet föds, borde man inte kunna välja under första veckan med? Eller fram tills barnet är ett år?

Jo, det borde man kunna, men det kommer aldrig att gå igenom. Dessutom handlar det om den trygghetskänsla som är viktig i samhället, tryggheten att vi som människor har rättigheter och inte blir överkörda bara för att vi inte kan försvara oss. Om man börjar döda spädbarn kommer vi har problem med att behålla den känslan och därför tror jag det är olämpligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag ser till skillnad från Zartax ingen poäng med att det måste finnas en klar gräns att dra det efter, det räcker med att man är tillfredställd med att gränsen är dragen på en rimlig punkt. Det behöver inte vara något speciellt med just denna punkt utan bara något speciellt efter den som vi tar hänsyn till när vi väger fostrets "värde".

Poängen med en klar gräns är väl att många vill ha en sådan att basera sin ståndpunkt på. Själv har jag inga problem med en godtycklig gräns, men sådana brukar vara svåra att motivera, så då tycker jag att man lika gärna kan ta nån redan existerande brytpunkt och sätta abortgränsen där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Som Zartax ser dert så borde vi ju även ha rätt att ta barnets liv kanske upp till 1 års ålder. För vem kommer ihåg något när du var under 1 år? Någonstans får man ju dra en rimlig gräns annars funkar det ju inte. Skulle man ge barnet en giftspruta innan man gör en abort vid 35e veckan för att det inte skulle leva när det kom ut annars?:P

Se svaret ovanför till pscs3.

Jag resonerar såhär. Att vara död är samma upplevelse som att aldrig ha börjat existera och således kan vi inte tillskriva några negativa egenskaper på döden. Det är alltså inga problem med att döda någon för den som dör. Problemet ligger hos de kvarlevande och deras känslomässiga reaktion på döden. Vid abort är det i absolut första hand föräldrarna som kommer ha en känslomässig reaktion och de själva borde kunna avgöra hyffsat bra hur de kommer reagera (dvs, hur de själva känner inför en abort). Alltså bör vi inte sätta abortgränsen för restriktivt för att ge valmöjligheter till de som inte har några problem med abort av sitt foster. När barnet väl är fött så börjar det bli komplicerat för då är det ofta fler än föräldrarna som är inblandade och dessutom börjar vi tumma på vissa grundstenar i vårt samhälle, de som jag skriver om tidigare i det här inlägget.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Ja, själv tycker jag att ett foster har samma rättigheter som vem som helst redan vid befruktningen, men det är jag nog ganska ensam om i det här ädla sällskapet.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Hedersmedlem

Zartax: Att blanda in vid vilket stadie fostret kan överleva med hjälp av modern medicin och teknik är naturligtvis ett dilemma eftersom den gränsen hela tiden kommer flyttas ner med nya framsteg.

Men å andra sidan är det en gränsdragning jag hört från många. Man kan ju resonera att ett foster har samma rätt till vård som vuxna människor. Dvs att på samma sätt som ett trafikolyckeoffer behöver den senaste tekniken och metoder för att överleva borde samma rätt ges foster. Och på samma sätt som genombrott kommer rädda fler vuxna kommer gränsen för när foster kan överleva sänkas.

Haricots: Tack för att du tog upp ett till dilemma i det hela, djur vs embryon/foster.

Det är ju sant som du säger att många djur har en mer utvecklad hjärna än människans foster. Men är det verkligen en del i problemet? Varesig man gillar det eller inte så har moralfrågor ofta människan som en upphöjd varelse. Dvs att vi är lite mer värda än andra djur. Och frågan är då om inte dom få hjärnceller som ett foster har, om än i underläge till en mus, är "viktigare".

Jag tror du har lite bättre koll på hjärnans fysiologi än mig så jag ursäktar om jag missrepresenterar fakta nu, men jag har för mig att det gjorts experiment som visar att barn inte får en uppfattning om begreppet "jag" förän 3-4års ålder. Och att det förklarar varför man inte har minnen från sina första år av livet.

Sen finns det ju experiment som visar att barn inte utvecklar impulskontroll förän relativt sent i livet, dvs att dom inte kan avstå från direkt belöning i förmån för en större belöning i framtiden. Kommer inte ihåg åren nu men jag har för mig att det handlar om 5-6års åldern. Utifrån det finns det egentligen inget som skiljer barnens hjärnkapacitet från högre apor som schimpansen. Men ändå pratar vi om jakt när man dödar apor och mord när man dödar ett barn. Så på samma sätt är det svårt att jämföra ett foster med djur eftersom vi inte har samma utgångsläge i etiska frågor.

Vill även passa på att tacka alla för era åsikter.

Permalänk
Glömsk

Re: Abort - Varför 18 veckor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Som lagarna ser ut idag är det ju fritt fram för kvinnor att göra abort fram till den 12e veckan, 18 veckor om man pratat med kurator och 22 veckor om man fått tillstånd av socialstyrelsen.

"Tillstånd av socialstyrelsen"? Vad innebär det?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Abort - Varför 18 veckor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
"Tillstånd av socialstyrelsen"? Vad innebär det?

Efter 18e veckan så måste man prata med kurator och läkare och om det finns tecken på sjukdom kan man skicka in en ansökan till socialstyrelsen om undantag fram tom vecka 22. Där dom avgör om det finns bra nog anledning till det.

Som jag förstått så godkänner dom det inte om barnet är friskt, men eftersom man inte kan utföra fostervattenstester tidigt i graviditeten så kan man inte upptäcka vissa sjukdomar tidigare. Därför har man lagt till den luckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Haricots: Tack för att du tog upp ett till dilemma i det hela, djur vs embryon/foster.

Man behöver väl inte begränsa sig till foster; om man jämför en hyfsat uppfostrad hund med ett barn på ett antal månader upplevs väl oftast hunden som den intelligentare. Ändå är det bara den man får avliva om man skulle vilja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand

Jag tror du har lite bättre koll på hjärnans fysiologi än mig så jag ursäktar om jag missrepresenterar fakta nu, men jag har för mig att det gjorts experiment som visar att barn inte får en uppfattning om begreppet "jag" förän 3-4års ålder. Och att det förklarar varför man inte har minnen från sina första år av livet.

Sen finns det ju experiment som visar att barn inte utvecklar impulskontroll förän relativt sent i livet, dvs att dom inte kan avstå från direkt belöning i förmån för en större belöning i framtiden. Kommer inte ihåg åren nu men jag har för mig att det handlar om 5-6års åldern.

I första fallet är du lite fel ute, jag-begreppets utvecklande runt 3-4 år är en gammal rest från psykoanlytisk teori och har egentligen inte så mycket att göra med det moderna vetenskapsläget. Däremot har du rätt om du syftar till förmågan hos barnet att förstå att det som barnet själv vet inte nödvändigtvis är samma information som andra har (sök på theory of mind om du är intresserad, börjar bli ett ganska stort fält).

Impulskontroll har du däremot daterat hyfsat rätt. Ska man vara lite cynisk kan man säga att största delen av jordens befolkning aldrig utvecklar en speciellt avancerad impulskontroll, saker som fetma, dålig med sparkapital och beroenden skulle inte finnas om människor var bättre på att se till långsiktiga konskvenser - vuxna som barn.

Angående huvudfrågan har jag för mig att jag sett något om neuronal utveckling som tar ett jätteskutt runt 20:e veckan med sammankoppling av hjärnan och ryggradens nervsystem. Det här är dock ett väldigt suddigt minne som jag inte kan känna mig speciellt säker på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Ja, själv tycker jag att ett foster har samma rättigheter som vem som helst redan vid befruktningen, men det är jag nog ganska ensam om i det här ädla sällskapet.

Hur är det med stamceller då? Eller blastulan då? Kanske bör alla 65 536 celler efter 16 delningar räddas och blir 65 536 individer? Det är uppenbart att en befruktad cell inte kan ha samma rättigheter. Samma rättigheter implicerar samma skyldigheter och ve den dagen staten börjar beskatta celler!

Om du menar "människovärde genom potential" eller liknande, skriv det. "Rättigheter" är helt orimligt. Det är någon sorts religiös fundamentalism som fundamentalisterna själva inte ens begriper. "Det ska bara vara så". Det är precis som om fostret är vittne och offerlam för att två människor "snuskat" sig. Eftersom sex potentiellt är omoraliskt, måste folk alltså "stå sitt kast", trots att en minoritet av allt snuskande leder till ett foster. Och vidare; potentiellt människovärde, leder det automatiskt till att abort är fel? Nu talade du förstås inte om aborter, men vi kan ju läsa mellan raderna.

Jag tror inte du är ensam om din ståndpunkt. Däremot tror jag inte den är riktigt genomtänkt. Vare sig tekniskt, etiskt, vetenskapligt eller religiöst. Åsikten som sådan behöver inte heller vara fel, men den måste motiveras och implikationerna är alls icke klara. Åsikten är rent av sympatisk, men jag tror den bygger på felaktiga premisser och dess implikationer är inte fullt så sympatiska.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Ja, själv tycker jag att ett foster har samma rättigheter som vem som helst redan vid befruktningen, men det är jag nog ganska ensam om i det här ädla sällskapet.

Tyckande finns det ju gott om i världen. Det vore mer intressant att se argument.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
var glada så länge rätten till abort finns och det inte blir som i USA, abort läkare mördas titt som tätt:/

Fast det där stämmer ju inte alls. Det är väl extremt få abortläkare (ett ord) som blir mördade? USA har världens mest liberala lagstiftning kring abort (något som givetvis är mycket bra).

Jag håller med Zartax i den här frågan, jag anser att ägaren av fostret alltid har rätten att döda fostret. Ett foster är ett foster tills dess att det föds. Er argumentation kring "men då kan man väl döda barnet efter ett år" känns väldigt bristfällig. Gör skillnad på barn och foster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
"Tillstånd av socialstyrelsen"? Vad innebär det?

Ickeofficiell förklaring: om orsaken till att du vill begå abort är godkänd av moralbestämmarna (dvs. socialstyrelsen) så får du begå aborten, annars tvingas du mot din vilja att inte döda fostret.

Eftersom det i många fall inte ens är tillåtet med mer avancerade fosterkontroller (man får bara kolla för vissa sjukdomar idag, inte alla) så är det här såklart fullkomligt avskyvärt. Socialstyrelsen kan tvinga en person att föda ett barn med handikapp exempelvis.

Jag måste säga att det nästan är värre än att tvinga någon att avsluta livet på ett foster med handikapp. Lagstiftningen borde säga något i stil med att man inte får skapa ett barn som har vissa (allvarliga) defekter (exempelvis barn som man vet kommer att dö kort efter födseln). Men att göra tvärtom - att förbjuda människor från att inte skaffa barn med handikapp, är betydligt värre.

Det hela är dock en väldigt komplex diskussion, speciellt om man vill få fram etiska guidelinjer som håller för mer än tekniken år 2008.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Rättsskydd för foster hänger väl ihop med frågan? Idag så har väl foster inget rättsskydd mot personer som misshandlar höggravida kvinnor eller lura i dem preparat som kan vara skadligt mot fostret? Om det skulle vara lagligt med abort till sista veckan, så har jag svårt att se hur vi samtidigt skall kunna ge foster ett rättsskydd. (jag är för det)

Annars tycker jag foster i slutskedet har samma rättigheter som barn, fast just exakt när detta inträffar är ett svår fråga. Det är lite som att jag värderar söta djur lika mycket som människor, ändå så äter jag upp dem. Och det bästa är nog att inte tänka för mycket på vilken knäpp syn man har. hehe

Att något/någon skall ha någon slags rättighet är bara något som vi har hittat på för att samhället skall bli bättre. Samma sak är det med abort, folk kan inte kontrollera sin sexualitet och då måste samhället stifta lagar för det bästa av situationen. Dessutom finns det ju en poäng med att tillåta abort av grovt "handikappade foster".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Abort - Varför 18 veckor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Kan ju avsluta med att fråga fritt: när tycker ni att ett embryo/foster ska räknas som människor och därmed ges samma rättigheter som andra?

Ett foster som saknar medvetenhet, självstyre och rationalitet ska inte ha några rättigheter. Det är absurt att försöka definiera tidsmässigt när fostret blir en människa. Jag föreslår att vi istället låter moderns preferenser avgöra.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Rättsskydd för foster hänger väl ihop med frågan? Idag så har väl foster inget rättsskydd mot personer som misshandlar höggravida kvinnor eller lura i dem preparat som kan vara skadligt mot fostret? Om det skulle vara lagligt med abort till sista veckan, så har jag svårt att se hur vi samtidigt skall kunna ge foster ett rättsskydd. (jag är för det)

Det är väl inte så svårt? "Man får inte åsamka någon stort mentalt eller fysiskt lidande, nutida som framtida." Att döda något genererar varken nutida eller framtida lidande, och är därför ok. För det är väl lidande vi vill hindra här, eller hur?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Re: Re: Abort - Varför 18 veckor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Ett foster som saknar medvetenhet, självstyre och rationalitet ska inte ha några rättigheter. Det är absurt att försöka definiera tidsmässigt när fostret blir en människa. Jag föreslår att vi istället låter moderns preferenser avgöra.

Vad händer om modern säger "20 år efter födseln"? Om du menar att lagen skulle motsäga sig det så går man ju inte längre efter moderns preferenser.

Jag måste förövrigt säga att Zartax definition av varför döden är fel är utmärkt. Det är dock vansinnigt kontroversiellt att påstå det Zartax gör (dvs. att påstå att det inte är själva döden som är det "omoraliska", utan hur andra människor påverkas av döden i fråga).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är väl inte så svårt? "Man får inte åsamka någon stort mentalt eller fysiskt lidande, nutida som framtida." Att döda något genererar varken nutida eller framtida lidande, och är därför ok. För det är väl lidande vi vill hindra här, eller hur?

Jag kanske förklarade mig otydligt.
Det jag syftar på är att jag tycker våldsutövare mot höggravida kvinnor skall straffas rejält, jag ser det som värre än vanligt mord då det är så fegt. (de är en riktig fähund & ynkrygg)
Problemet med att ge foster en rättssäkerhet så att dessa våldsutövare åker dit rejält, ser jag som problematisk om foster samtidigt inte alls ska värderas som mänskligt liv.
Gärningsmannen åker då bara dit för grov misshandel mot kvinnan, även om fostret dör.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag kanske förklarade mig otydligt.
Det jag syftar på är att jag tycker våldsutövare mot höggravida kvinnor skall straffas rejält, jag ser det som värre än vanligt mord då det är så fegt. (en riktig fähund & ynkrygg)

Menar du att djärva och brutala "mord" skulle straffas mindre hårt än fega sådana? Och om man nödvändigtvis måste döda någon, gör man då inte mindre skada om man väljer någon som bara är ett par veckor/månader gammal?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Menar du att djärva och brutala "mord" skulle straffas mindre hårt än fega sådana? Och om man nödvändigtvis måste döda någon, gör man då inte mindre skada om man väljer någon som bara är ett par veckor/månader gammal?

Jag har inte nämnt något om brutalitet, bara att feghet påverkar.
Folk som ger sig på svaga individer tycker jag skall straffas hårdare, än någon annan som ger på någon annan i samma storlek på de bådas villkor.

Jag ser ett problem att det mot fostret inte är olagligt att sparka en höggravid kvinna i magen som några få gör.
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE271&q=gravi...
Dessa skall inte komma undan med bara grov misshandel, enligt min åsikt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag kanske förklarade mig otydligt.
Det jag syftar på är att jag tycker våldsutövare mot höggravida kvinnor skall straffas rejält, jag ser det som värre än vanligt mord då det är så fegt. (de är en riktig fähund & ynkrygg)
Problemet med att ge foster en rättssäkerhet så att dessa våldsutövare åker dit rejält, ser jag som problematisk om foster samtidigt inte alls ska värderas som mänskligt liv.
Gärningsmannen åker då bara dit för grov misshandel mot kvinnan, även om fostret dör.

Så nu ska vi alltså ha några speciallagar som beskriver om något är "fegt" eller inte? Vad är det som är "fegt"? Menar du att personen hellre bör vänta tills fostret utvecklats till en människa innan personen nyttjar våld mot kvinnan och barnet? Blir det mindre fegt då, när barnet får rätt att skydda sig?...

Jag håller med om att det borde vara olagligt att döda ett foster som man själv inte äger. Men inte för att det är fel att döda fostret, utan för att personen som äger fostret högst troligt mår psykiskt dåligt av det hela.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Så nu ska vi alltså ha några speciallagar som beskriver om något är "fegt" eller inte? Vad är det som är "fegt"? Menar du att personen hellre bör vänta tills fostret utvecklats till en människa innan personen nyttjar våld mot kvinnan och barnet? Blir det mindre fegt då, när barnet får rätt att skydda sig?...

Jag håller med om att det borde vara olagligt att döda ett foster som man själv inte äger. Men inte för att det är fel att döda fostret, utan för att personen som äger fostret högst troligt mår psykiskt dåligt av det hela.

Vi har redan specialskrivna lagar för "feghet", t.ex. kvinnofridskränkning.
Alla som döms för dödande av människoliv får inte samma straff, vi har barnadråp, dråp och mord. Inom dessa har vi dessutom olika strafflängder på hur brutalt och hur omständigheterna var.
Två "jämbördiga" personer som på en helg startar ett bråk varvid den ena dör, så kanske gärningsmannen bara åker dit för dråp. Att däremot ge sig ett barn av ren idioti så få lär personen åka dit för mord.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vi har redan specialskrivna lagar för "feghet", t.ex. kvinnofridskränkning.
Alla som döms för dödande av människoliv får inte samma straff, vi har barnadråp, dråp och mord. Inom dessa har vi dessutom olika straff på hur brutalt och hur omständigheterna var.
Två "jämbördiga" personer som på en helg startar ett bråk varvid ena dör, så kanske gärningsmannen bara åker dit för dråp. Att däremot ge sig ett barn av ren idioti så få lär personen åka dit för mord.

Men det är ju fortfarande idioti att anse att en oskyldig misshandelsmördad ska generera lägre straff bara för att han styrketränar. Du anser ju automatiskt att båda startar bråk när de är jämbördiga, men så behöver ju fallet inte alls vara.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?