Permalänk
Medlem

Scythe S-Flex - Problem!

Hej!
Jag har bytt ut mina Nexus och Noctua till Scythe S-Flex idag, 5st 1200rpm och 1st 1600rpm.
Jag har 1st 1600rpm som inblås, 2st 1200rpm på cpu-kylaren (noctua NH-U12P), 2st 1200rpm som utblås (en bak och en i taket) och den sista är bredvid grafikkorten.
Alla är kontrollerade via en Zalman fläktkontroller, dom 2 som är på cpu kylaren är dragna via en Y-koppling, samma med utblåsen.
Inblåset och cpu fläktarna är kopplade till moderkortet för att se hastigheten.

Problemet är då att den som är speccad till 1600rpm spinner på i 1360rpm och 1200rpm fläktarna på cpu-kylaren ligger på 1080rpm.
Hur kommer detta sig? Vad kan man göra åt det?
Problemet fanns inte när jag hade Noctua och Nexus fläktarna.

Sen har jag ett problem till men vi kan försöka lösa detta först.

Tacksam för svar!!

PS. På lägsta hastigheten är 1200rpms på 400rpm och 1600rpms på 555rpm, precis som dom ska vara enligt SPCR.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Alltså det här måste vara det sämsta köpet jag gjort. Någonsin.
När man har dom på det lägsta så flyttar dom ingen luft överhuvudtaget, bladen rör sig men det kommer ingen luft.
Vid ett blindtest skulle det vara omöjligt att svara på om fläktarna är på eller inte.

Med Nexus och Noctua fläktar på lägsta blir mina grafikkort ~50 grader idle (passivt kylda, se sign), nu blir dom 80. Och då har jag balkong dörren öppen så det är riktigt svalt / kallt i rummet.

Helt otroligt, får jag ingen rätsida på det här blir det nog att kasta alla 6 fläktar (1000kr) i sopkorgen.

Och för att inte tala om mitt andra problem, fläktarna på kylflänsen och i taket (P182) vibrerar så att lådan bara skakar.
Dom andra har jag i gummi upphängningar så då är det inte ett problem.

Går det här att lösa? Eller är det bara att inse att fläktarna är skräp och kasta bort?
Har inte mage att sälja dom heller.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Låter lite udda, vad gäller fläktkontrollern och rpm, fläktkontrollern brukar ta bort nån % av maxhastigheten och sedan är fläktarnas tolerans troligen +/- 10%. Låter udda att de inte ska blåsa något, min s-flex @ 800 rpm blåser nog för att kyla min fläns bra. Vet ärligt talat inte vad jag ska säga om det, mina blåser ungefär som mina nexus.

EDIT: vad för fläns är det?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Låter lite udda, vad gäller fläktkontrollern och rpm, fläktkontrollern brukar ta bort nån % av maxhastigheten och sedan är fläktarnas tolerans troligen +/- 10%. Låter udda att de inte ska blåsa något, min s-flex @ 800 rpm blåser nog för att kyla min fläns bra. Vet ärligt talat inte vad jag ska säga om det, mina blåser ungefär som mina nexus.

Jo, jag är också helt förbryllad.
Jag har hört så mycket gott om dessa fläktar, så trodde inte mina ögon när man lämnat datorn en kvart och grafikkorten var 80 grader idle, 30 grader varmare än Nexus och Noctua fläktarna!
Och fläktkontrollern fick ju "rätt" hastighet på Nexus och Noctuorna så varför skulle det inte gå med Scythes fläktar?

Vilken fläns då?
På grafikkorten är det 2st accelero och på cpun är det Noctua NH-U12P.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem

Olika fläktar reagerar helt olika på spänningsfall från tex en fläktkontroller. Vissa fläktar tappar enormt på bara 1-1,5V, medans andra inte minskar förrän vid flera volt mindre. Precis samma sak som sker från andra hållet, där en del vägrar starta vid 5V medan andra går helt ok.

Fläktar och kontrollers är inte alltid helt linjära heller, sett över justeringsområdet.

Man måste välja kontroller efter fläkttyp om man vill ha bästa möjliga justerområde.

Edit: Är det den billigaste Zalmankontrollern du har? Isf förstår jag dina problem. Den är mer av modell av/på med väldigt stort spänningsfall i fullvarvsläget och mycket olinjär med vissa fläktar. Jag fick byta min till en Scythe Kamameter för att kunna styra mina Zalman/Nexus-fläktar på ett bra sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Olika fläktar reagerar helt olika på spänningsfall från tex en fläktkontroller. Vissa fläktar tappar enormt på bara 1-1,5V, medans andra inte minskar förrän vid flera volt mindre. Precis samma sak som sker från andra hållet, där en del vägrar starta vid 5V medan andra går helt ok.

Fläktar och kontrollers är inte alltid helt linjära heller, sett över justeringsområdet.

Man måste välja kontroller efter fläkttyp om man vill ha bästa möjliga justerområde.

Edit: Är det den billigaste Zalmankontrollern du har? Isf förstår jag dina problem. Den är mer av modell av/på med väldigt stort spänningsfall i fullvarvsläget och mycket olinjär med vissa fläktar. Jag fick byta min till en Scythe Kamameter för att kunna styra mina Zalman/Nexus-fläktar på ett bra sätt.

Jepp det är den billiga, stilrena varianten.
Märkligt det där, när det funkat med alla andra fläktar jag haft så uteslöt jag nästan den direkt.
Men nu vet jag bättre då, får väl införskaffa mig en annan helt enkelt.
Hur är det med Y-kopplingar? Det hade jag inte med noctua och Nexus fläktarna, kan det ha med saken att göra?
Det är ju visserligen bara 2 1200rpms jag har det så problemet kvarstår ju på 1600an.

Men jag har iallafall "löst" värmeproblemen lite, det visade sig att takfläkten satt fel väg.
Vid något skede när jag försökte bemästra gummiplupparna (som kan vara oerhört påfrestande ibland) så måste jag ha vänt den fel väg.
Men temperaturerna är ju fortfarande högre än med Nexus och Noctua men dom spinner ju inte på fullvarv heller.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jag har en S-Flex, snurrandes i ca 800rpm, den är tyst och blåser på bra...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Om du ska slänga dem så skicka till mig istället^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Jag har en S-Flex, snurrandes i ca 800rpm, den är tyst och blåser på bra...

Har du känt på den när den går i ~400 då?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

se det från den ljusa sidan, det blir tyst

Mer allvarligt, om du har en multimeter kolla hur många volt dom faktiskt får, en fan mate ger max 11v om jag inte missminner mig vilket skulle förklara de låga varvtalen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

bara en fråga...det finns väl inte ett nätagg (förutom passiva) som inte överröstar en S-Flex på 800rpm?

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
bara en fråga...det finns väl inte ett nätagg (förutom passiva) som inte överröstar en S-Flex på 800rpm?

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Nja, en 800rpm fläkt låter ju nästan ingenting men visst finns det tysta nätagg i olika styrkor.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
se det från den ljusa sidan, det blir tyst

Mer allvarligt, om du har en multimeter kolla hur många volt dom faktiskt får, en fan mate ger max 11v om jag inte missminner mig vilket skulle förklara de låga varvtalen.

Men när det inte ens blir tyst, cpu fläktarna och takfläkten vibrerar ju som bara f-n så det låter ju förskräckligt. :\
Ska testa koppla in dom i moderkortets kontakter och styra dom via speedfan istället och se om dom går i full hastighet då.
Har tyvärr ingen multimeter.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Har testat koppla in dom i moderkortets kontakter nu och dom gick iallafall upp i full hastighet.
Desvärre gick det inte att ändra hastigheten på cpu-fläktarna i varken speedfan eller Asus egna program "Fan Expert".
Och chassifläktarna gick inte att ändra var för sig heller, alla var på "fan 2" i speedfan.
Men blir nog att införskaffa ny fläktkontroller så är väl det troligen åtgärdat.

Men angående vibrationerna, vad kan man göra åt det?
Takfläkten låter inte lika farligt som i början men ljuden finns där fortfarande.
Cpu fläktarna är det som låter sämst, och då har jag gummi band som man fick med Noctua kylaren för att separera fläktarna från kylflänsen.

Förslag?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Nja, en 800rpm fläkt låter ju nästan ingenting men visst finns det tysta nätagg i olika styrkor.

Jo dom är tysta men inte ner till 8db som en 800rpm fläkt?:P

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Jo dom är tysta men inte ner till 8db som en 800rpm fläkt?:P

För det första så låter en fläkt på ~800rpm inte 8db, oavsett märke. ~20db @ 1m är en mera realistisk siffra.
För det andra, kan du vara så snäll och sluta prata OT i denna tråd.
Störande när man blir glad att man fått ett svar och sen är det bara nån som tar upp något helt orelevant.

OnT så har jag lyckats tysta ner fläktarna lite till.
Kapat av metallhållarna som hållt uppe takfläkten (S-Flex 1200) i mitt P182 och fixat dit den med gummipluppar och buntband med Wettex trasa emellan chassit och fläkten.

Nu är det bara cpu fläktarna kvar som ger ifrån sig oljud, men får väl inhandla några gummiformer och se om det hjälper.

Måste säga att jag är ganska nöjd med fläktarna endå sist och slutligen, dom har en ganska behaglig ljudbild bara man eliminerat alla vibrationer.
Iallafall på ~1000rpm, och på ~600 blir dom tysta.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Har mailat och frågat butiken om jag kan byta ut S-Flex fläktarna mot Noiseblocker S2.
Hoppas verkligen dom går med på det, annars blir jag deprimerad.

Länk

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan

...
Och för att inte tala om mitt andra problem, fläktarna på kylflänsen och i taket (P182) vibrerar så att lådan bara skakar.
Dom andra har jag i gummiupphängningar så då är det inte ett problem.

...

Det här är väl inte så troligt, men det är inte så att just fläktarna? som sitter på processorflänsen är lite defekta?
Har du testat med någon av de andra fläktarna där istället?
Sen vet jag inte vad du har för processorfläns, men det måste ju gå att köra den med "bara" en fläkt. Kanske uppstår det en konflikt mellan de två fläktarna som sitter där så det som från början bara var obetydliga vibrationer förstärks enormt. Testa med den ena urkopplad.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vad är det för fläktkontroller du har? Många som jag har sett går bara upp till 11V av någon konstig anledning.

Ta bort fläkten från datorlådan och låt den blåsa fritt i luften om du exempelvis håller i den i kanten. Blåser den något då? Om så, då får den inte tillräckligt med luft att flytta eller så är det något som blockerar utblåsten.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
...

Ta bort fläkten från datorlådan och låt den blåsa fritt i luften om du exempelvis håller i den i kanten.

När man testar fläktar utanför lådan (det enklaste är om man har ett separat testagg som man "tjuvkopplar") så kan man trycka in fläkten mellan två böcker så att den inte far iväg. Problemet är ju att ett mindre område blir helt blockerat, är ju bättre att hålla i den med handen antar jag men det orkar man inte i längden, speciellt som man bara har två händer.
Så testa med två böcker eller något liknande som bas där ni kilar in fläkten, det optimala vore två låga stenplattor, tillräcklig tyngd men samtidigt väldigt låga.

Eller vad har ni för testmetoder?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
När man testar fläktar utanför lådan (det enklaste är om man har ett separat testagg som man "tjuvkopplar") så kan man trycka in fläkten mellan två böcker så att den inte far iväg. Problemet är ju att ett mindre område blir helt blockerat, är ju bättre att hålla i den med handen antar jag men det orkar man inte i längden, speciellt som man bara har två händer.
Så testa med två böcker eller något liknande som bas där ni kilar in fläkten, det optimala vore två låga stenplattor, tillräcklig tyngd men samtidigt väldigt låga.

Eller vad har ni för testmetoder?

Om det bara är för att testa flåset så är det ju bara att göra det snabbt? Hur länge testar du en fläkt egentligen?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det här är väl inte så troligt, men det är inte så att just fläktarna? som sitter på processorflänsen är lite defekta?
Har du testat med någon av de andra fläktarna där istället?
Sen vet jag inte vad du har för processorfläns, men det måste ju gå att köra den med "bara" en fläkt. Kanske uppstår det en konflikt mellan de två fläktarna som sitter där så det som från början bara var obetydliga vibrationer förstärks enormt. Testa med den ena urkopplad.

Okej, jag överdrev nog lite i stundens hetta.
Jag har testat med bara en åt gången men problemet kvarstår.
Och även om har fläktarna fritt i luften så är ljudbilden inte alls trevlig, på någon av fläktarna.

Men det spelar mindre roll nu för jag tänker inte använda dom längre, har som sagt mailat till butiken och begärt att få byta ut dom mot Noiseblockers fläktar.

Leedow - Det är Zalmans billiga, stilrena fläktkontroller jag har.
Såg i specifikationerna att den bara gick från 5-11v (+-10%) men konstigt nog har den fungerat bra med mina Nexus och Noctua fläktar.
Nexusarna är föresten dom absolut bästa fläktar jag haft hittills, dom är helt otroliga.
Synd bara att dom inte finns i högre hastigheter.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
[...]Men det spelar mindre roll nu för jag tänker inte använda dom längre, har som sagt mailat till butiken och begärt att få byta ut dom mot Noiseblockers fläktar.[...]

Det där testet du länkade till såg ju bra ut, men det kändes mer som "tyckande" än "testande" kanske? Har du nåt annat lite mer vetenskapligt test av dem?

Gummibussningarna känns ju klockrena, men å andra sidan känns spröd plast i fläktbladen inte nåt vidare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Det där testet du länkade till såg ju bra ut, men det kändes mer som "tyckande" än "testande" kanske? Har du nåt annat lite mer vetenskapligt test av dem?

Gummibussningarna känns ju klockrena, men å andra sidan känns spröd plast i fläktbladen inte nåt vidare...

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=7&artpage=...

http://www.madshrimps.be/articles/120mm-Fan-Roundup---35-Mode...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Problemet måste vara din fläktkontroller, ta bort den eller skaffa en bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Problemet måste vara din fläktkontroller, ta bort den eller skaffa en bättre.

Jepp, men fläktarna blir inte bättre för det..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Då är dina defekta eller så är du petig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Då är dina defekta eller så är du petig.

Jag är ganska petig.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D