Permalänk

Kompabilitet ?

Hej,

Nej, jag undrar inte vad ordet betyder.
Jag undrar snarare om dessa komponenter funkar ihop och hurvida de är bra för att klocka.

Jag tänkte dra till med en ny dator i slutet av sommaren eller mot hösten och då ville jag ha lite OK saker som funkar att klocka med.

Konfigurationen jag tänkte mig var,

AMD Phenom II 955 BE Klicka här

MSI 790FX-GD70 Klicka här

och ett par bra minnen.

Jag funderar på
OCZ Flex EX DDR3 1600MHz 4GB KIT
Klicka här

då jag kör hela systemet vattenkylt tänkte jag köra in ett par minnen i det
(har inte det i dagsläget)

Så vad sägs?

klockvänligt eller inte?

Och hur bra reagerar processorn/moderkortet på dessa minnen?

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Avstängd

Hej, för det första kan PH2 955 bara hantera 1333 Mhz minnen, samt moderkortet med. Jag är faktiskt osäker till OCZ minnen. Finns ingen information på MSI hemsidan vilka minnen som är konpatibla? JAg lärde mig en läxa när jag köpte minnen till min am3 rigg, med Asus M4A78T-E, köpte ocz minnen med dessa fanns ej med på komnpatibilitetslistan = datorn fick BSOD när windows skulle laddas.

Permalänk

Det var precis något sådant jag misstänkte.
Så då blir det ett gäng snabba 1333Mhz minnen då. Hmm, synd men de klockar nog bra ändå.

Så det blir att kolla med MSI och se vilka minnen som godkänns alltså.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Som du kan se så kör jag ju med OCZ 1600Mhz, dock så är låga timings viktigare än frekvenserna

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

Så vilka minnen rekomenderas?
tillverkare osv

Jag vet att timings är det man skall kolla på men sitter alltid där och undrar vad som är bra, vilket i slutändan leder till att jag ger upp och köper något onödigt dyrt och inte speciellt klockvänligt.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie