Jag har ett problem med gt230 1.5gb

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med gt230 1.5gb

Hej alla, hoppas det finns någon som kan hjälpa mig, Jag har spelat l4d i flera månader, hade ATI 4850 HD grafikkort och spelet funkade utmärkt, Nu har jag köpt en ny dator då började spelet krångla, den hackar hela tiden osavsett om jag kör med lägsta eller max inställningar. Undrar om någon har samma problem, Det borde ju funka för jag har bättre dator nu.

Intel Core i7 processor
6GB DDR3 MEMORY
NVIDIA GeForce GT230 1.5 GB

Kan det vara GeForce kortet som inte funkar på denna spel?

Väldigt tacksam för svar.

Permalänk

Anledningen att spelet hackar är att GT230 är ett jätte-jätte-budget-grafikkort. Ett av de absolut svagaste på marknaden. Absolut ingenting som duger till spelande (åtminstone inte moderna spel). Radeon HD4850 som du hade tidigare är många, många gånger bättre. Du må ha en bättre processor i den nya datorn, men i spelande så är denna inte av särskilt stor vikt. Allt ligger i grafikkortet.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Gt 230 är väll ett 9600gt? Vilket är mycket sämmre än ati 4850. Testa att installera de senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Anledningen att spelet hackar är att GT230 är ett jätte-jätte-budget-grafikkort. Ett av de absolut svagaste på marknaden. Absolut ingenting som duger till spelande (åtminstone inte moderna spel). Radeon HD4850 som du hade tidigare är många, många gånger bättre. Du må ha en bättre processor i den nya datorn, men i spelande så är denna inte av särskilt stor vikt. Allt ligger i grafikkortet.

Jaha men ska jag lämna tebax datan då och ta et nytt eller kan man köpa ett bättre grafikort till det? Jag ville ha ett bra speldator och då tipsade försäljären om denna dator, skumt? känner mig lurad som fan nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Gt 230 är väll ett 9600gt? Vilket är mycket sämmre än ati 4850. Testa att installera de senaste drivrutinerna.

Jag googlade lite så ja det är 9600gt och jag hittar inga drivrutiner nåstans :/

Permalänk
Medlem

Tack för svaren btw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lawlaw
Jag googlade lite så ja det är 9600gt och jag hittar inga drivrutiner nåstans :/

men det är bara DDR2 iom att det är 1.5gb..

Permalänk
Medlem

Köp dig ett ATI4850/4870/4890 eller GeForce 250gt/gtx260/gtx275

EDIT: Eller vänta till directX11 :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lawlaw
Jag googlade lite så ja det är 9600gt och jag hittar inga drivrutiner nåstans :/

L0L!! du kan ju prova med www.nvidia.com

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Köp dig ett ATI4850/4870/4890 eller GeForce 250gt/gtx260/gtx275

EDIT: Eller vänta till directX11 :).

Jo fast jag vet inte om dessa kort kommer passa till min dator, vadå kan man bara köpa vilken som helst eller? känns onödigt och köpa nytt grafikort till en dator som man haft i 2 dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lawlaw
Jaha men ska jag lämna tebax datan då och ta et nytt eller kan man köpa ett bättre grafikort till det? Jag ville ha ett bra speldator och då tipsade försäljären om denna dator, skumt? känner mig lurad som fan nu.

Om dem rekommenderade det grafikkortet i en speldator skall du absolut lämna tillbaka datorn. Det är inte bra alls. Var köpte du datorn och vad betalade du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Han köpte den säkert på onoff xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Om dem rekommenderade det grafikkortet i en speldator skall du absolut lämna tillbaka datorn. Det är inte bra alls. Var köpte du datorn och vad betalade du?

Köpte den från elgiganten för 10000 kr. De hade en annan hp på 15000 som har samma grafikkort, fatta va dem lurar folk asså.

Permalänk
Medlem

Solklart att du får lämna tillbaka den, säljaren har uppenbart lämnat helt felaktiga uppgifter om datorn då han sa att den passade för spel. Ta pengarna och köp något redigt på typ komplett istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Solklart att du får lämna tillbaka den, säljaren har uppenbart lämnat helt felaktiga uppgifter om datorn då han sa att den passade för spel. Ta pengarna och köp något redigt på typ komplett istället.

Tack, jag ska lämna tebax skiten och beställa en från komplett typ gamedator eller nåt, jag kollade nyss och de har rätt bra. Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Vet inte om man ska kalla GT230 för jätte budget, eller inte bra alls kort, men det är definitivt sämre än 4850, 9600GT är ett ganska ok kort (om det är GDDR3) men det klarar inte av nya grafiktunga spel på högre inställningar.

Ska nämnas att jag kört l4d på 9600GT med GDDR3, och kör man i måttlig upplösning 1440x900 till max 1680x1050 samt är försiktig med AA inställningar osv, så flyter det på bra.
Dock kanske GT230 har bara GDDR2 och då faller det förstås, och är nog problemet, har en känsla av att det är nått OEM kort i en märkesdator det är frågan om

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag fann specs:

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13413_div/13413...

nåväl, inte alla specs, antals SPCs och liknande som OEM-kunder ändå inte antas fatta har utelämnats. Men, bara 500MHz klockfrekvens och DDR2-minne förklarar varför det är långsamt. DDR2-minne är en extrem bromskloss i moderna spel. Det skulle inte förvåna mig om det rör sig om 128-bit eller i bästa fall 192-bits minne dessutom. 9600GT har 256-bit. Isåfall blir skillnaden ännu större typ jättestor.

9600GT har 650MHz och 1.8GHz 256-bit DDR3-minne, med de specsen presterar det förvånansvärt bra. Om man klockar det till 750/2200 som mitt 9600GT i Linux-burken klarar så är det nästan lika bra som mitt HD4850. Ingen speciell skillnad alls. Men så svårt stympat som GT230 är så är det naturligtvis låååååångt efter ett HD4850. Ett riktigt nerköp för en speldator.

edit. bandbredden stod faktiskt med i spec-dokumentet ovan. 24GB/s, det tyder på DDR2 med 192-bit minne. Jämför det med 9600GT som har 60-70GB/s alltså ca. 3ggr snabbare minne. Ingen liten skillnad precis.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson

Dock kanske GT230 har bara GDDR2 och då faller det förstås, och är nog problemet, har en känsla av att det är nått OEM kort i en märkesdator det är frågan om

Men tanke på att kortet har 1.5 GB så är det nog sannolikt GDDR2, det brukar vara så. Elgiganten gör väl som de brukar, sätter i ett billigt kort med så mycket minne de hittar och kallar det för speldator. Att jämföra grafikkort är ju inte helt lätt, men minnesmängden är ju något som de flesta kan jämföra med, även om grafikkortet i övrigt är dåligt. Riktigt ful taktik av Elgiganten (och alla andra butiker som gör samma sak) tycker jag.

Så du gör helt rätt lawlaw, lämna tillbaks den och köp en dator från Komplett, Inet eller liknande. Eller bygg själv, så får du en ännu bättre dator.

Permalänk
Medlem

Bygg själv! (Y)

Permalänk
Medlem

Eller låt inet bygga ihop datorn åt dej https://www.inet.se/datorkomponenter/montering/montering-dato... blir nog ännu bättre än och köpa hos komplett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Men tanke på att kortet har 1.5 GB så är det nog sannolikt GDDR2, det brukar vara så. Elgiganten gör väl som de brukar, sätter i ett billigt kort med så mycket minne de hittar och kallar det för speldator. Att jämföra grafikkort är ju inte helt lätt, men minnesmängden är ju något som de flesta kan jämföra med, även om grafikkortet i övrigt är dåligt. Riktigt ful taktik av Elgiganten (och alla andra butiker som gör samma sak) tycker jag.

Så du gör helt rätt lawlaw, lämna tillbaks den och köp en dator från Komplett, Inet eller liknande. Eller bygg själv, så får du en ännu bättre dator.

Tack för tipsen jag ska ta och köpa en från komplett för jag är inte så bra på att bygga, vill ha en färdig dator.

Permalänk
Medlem

Fast jag har bra minne och kraftfull processor så frågan är om jag kan köpa ett grafikkort istället för en ny dator.

Intel Core i7 processor 920
6GB DDR3 MEMORY
HDD TB

SÅ om jag lägger 2000-3000 kr på ett bra grafikkort så får jag ändå hyfsad bra dator eller har jag fel? såg att det fanns några grymma kort på komplett som man kan köpa.

Permalänk
Avstängd

Köper man speldator på elgiganten vet jag inte om man förtjänar bättre... ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Köper man speldator på elgiganten vet jag inte om man förtjänar bättre... ^^

hehe håller med dig men jag hade bårttom då min gamla dator crasha så jag va tvungen att köpa en samma dag dumt av mig men helt ärligt så lockades jag av processorn och minnet plus att han lovade att gt230 va motsvarande 4850 hd om inte bättre så en sån dator för 10000 är ändå rätt billigt om man tänker efter.

Permalänk

Lämna tillbaka och be inet bygga en åt dig istället. moderkort osv bruka ritne vara så rba på fabriksdatorer som dell, hp osv.

Bättre att komponera ihop en dator själv

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationara...

Det här är min dator för er som är nyfikna haha fan va blåst man känner sig nu.

Permalänk
Medlem

"Övermäktig stationär PC för spel och multimedia"

Haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fundamentals
Lämna tillbaka och be inet bygga en åt dig istället. moderkort osv bruka ritne vara så rba på fabriksdatorer som dell, hp osv.

Bättre att komponera ihop en dator själv

Som sagt så är jag ingen expert på att bygga sj dessutom så lär ju den kosta en hel del om jag ska ha samma minne och processor antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lawlaw
Som sagt så är jag ingen expert på att bygga sj dessutom så lär ju den kosta en hel del om jag ska ha samma minne och processor antar jag.

Ska du i huvudsak spela eller vad prioriterar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
"Övermäktig stationär PC för spel och multimedia"

Haha

haha eller hur