Vad tycker ni om moderkort med inbyggt grafikkort???

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om moderkort med inbyggt grafikkort???

vad tycker ni?? vad är positivt och vad är negativt med det??
vad är fakta och vad är påhitt/fördom .

en vän till mig sa att moderkort med inbyggt grafikkort kraschade oftare. är de fakta eller bara påhittad. för att ta ett exempel.....

Permalänk
Avstängd

Drar lite ström
Bra för kontorsdatorer som inte behöver externt..

inget mer?...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

stämmer inte.

Däremot är det ju en sak till som kan gå sönder.

Men de flesta som inte jobbar på kontor skaffar ett externt grafikkort ändå och då stängs det inbyggda av.

Sen kan du också använda moderkortet även om den inbyggdra grafikkretsen går sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
stämmer inte.

Däremot är det ju en sak till som kan gå sönder.

Men de flesta som inte jobbar på kontor skaffar ett externt grafikkort ändå och då stängs det inbyggda av.

Sen kan du också använda moderkortet även om den inbyggdra grafikkretsen går sönder.

då är det egentligen bara fördelar med en inbyggt, då kan man använda datorn ändå fast man skulle få problem med den externa..

Tar inte tillverkarna betalt lite mer för att de den inbyggda eller är det bara en liten summa ??

Permalänk

Moderkort som inte har inbyggt grafikkort brukar ju oftast ha mer sata/usb kontakter etc specielt där bak som dvi/vga tar upp plats.

Moderkort som inte bygger på chipset med integrerad grafik brukar ofta vara mer klockningsvänliga men det finns undantag.

edit: ett exempel för AM3 system är dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=467025 utan integrerat, 8st sata portar, dubbla inbyggda nätverkskort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=395221 integrerat men bara 5st sata portar, singel inbyggt nätverkskort.

Annars så är inte moderkort med inbyggt grafikkort sämre på något sätt.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

+ Drar lite ström
+ Tyst
+ Fungerar bra till HTPC

- Inbyggda grafikkort är kass i spel

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
+ Drar lite ström
+ Tyst
+ Fungerar bra till HTPC

- Inbyggda grafikkort är kass i spel

What he said. Laptopen som jag fick från skolan har inbyggt graffe kort. Det ligger på nivån hos GeForce 6800, så det går att använda men det är ju inte värst bra. I min stationära har jag också ett, men det är bara backup ifall det externa skulle gå sönder, så du får helt enkelt prioritera, vill du ha mer USB/S-ATA portar eller vill du ha ett backup kort?

Permalänk

nu ska vi inte va sådana, Red Alert 2 flöt asbra på mitt geforce 8200 som satt på mitt xfx nforce 750a sli

Nej men om man ska va lite seriös, intergrerad grafik är ganska bra tex om grafikkortet går sönder och man inte har något att att stoppa i är det väldigt smidigt att bara plugga in de, dock så kan de krångla ibland med de externa om man har inbyggd grafik.

men personligen ser jag de som ett litet plus i kanten..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft värmeproblem jag.

Tyckte att det var perfekt att ha inbyggt grafikkort för det jag använde datorn till. Men varje gång jag drog igång en flashfilm så blev processorn över 60 grader.

Visa signatur

Lian Li A-03 | Gigabyte GA-MA78GM-UD2H | 550w Corsair | Corsair 4GB 2x2GB | AMD Phenom2 X4 940 BE @ 3.0 Ghz | WD 320Gb | Noctua NH-U9B

Permalänk
Medlem

perfekt för server, jobbigt när dom går sönder/börjar glappa då dom inte är så lätta att byta ut.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Håller med några föregående inlägg. Jag såg inget negativt när jag köpte mitt moderkort med integrerat grafikkort. Såg det bara positivt, ifall att mitt externa kort pajar så har jag nånting iaf (även om man inte kan lira värst mkt spel med det) tills det nya kortet anländer.
I dagsläget däremot skulle det inte spela någon roll för mig, då jag har ett kort liggande i kartongen som backup

Har inte haft några problem alls, vare sig när det gäller klockning, värme eller att det integrerade skulle strula med externa. Nej, jag är nöjd med mitt moderkort.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hibbo
Jag har bara haft värmeproblem jag.

Tyckte att det var perfekt att ha inbyggt grafikkort för det jag använde datorn till. Men varje gång jag drog igång en flashfilm så blev processorn över 60 grader.

Att processorn blir varm beror förmodligen på att du har lite dålig kylning eller varmt chassi. Flash-animationer belastar nästan enbart processorn (det är väl först med senaste Flashversion och med hyfsat färska drivers som man kan låta grafikkretsen avlasta processorn), så anledningen till att processorn blir varm är helt enkelt att den får jobba och att kylningen inte är optimal.
Det har inget att göra med om du har integrerad grafik eller ej.

Visa signatur

~Pelle~