Beklagan över att Mass effect 2 illegala kopior kan införskaffas

Permalänk
Medlem

Beklagan över att Mass effect 2 illegala kopior kan införskaffas

Jag blir så trött och ledsen. Tydligen har spelet , som jag har längtat efter sedan eftertexterna i ettan rullade klart, dykt upp på olika torrent sidor och många verkar ladda ner det. Gamar som cirkulerar ett as är det första jag tänker på.
För alla vill ha kakan men ingen vill spendera ett öre för upplevelsen.

Jag har alltid stött tillverkarna genom att köpa spelen men nu börjar jag tröttna på att vara en fattigmans riddare. Varför ska jag stödja tillverkarna när majoriteten av pc-spelarna klart och tydligt inte gör det (bara att se hur många som tankar ner spelet på en populär torrent sida)? Gör som alla andra och håll käften är en dygd i det moderna samhället så varför ska jag betala?

Vet inte riktigt vad jag vill ha ut med det här inlägget förutom att få ur mig lite frustration

Hoppas att spelet säljer någorlunda bra så att vi får se den avslutande delen på pc.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast

Många laddar ner, inte jag, och även om miljoner tankar ett spel så kommer jag ändå stödja tillverkarna.

För det förtjänar dom, jag tänker inte så mycket på vad andra gör, visst är det lite störande att våran favorit hobby sitter på en tunn tråd när folk gör sådär men det är väl upp till var och en att se till att dom fortsätter göra spel som folk köper.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag har iaf. beställt spelet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska köpa det för egna pengar för att _du_ tycker det är rätt sak att göra. (Så tänker jag.) Om någon annan laddar ned det så bryr inte jag mig om det (om det inte går så långt att studios lägger ned p.g.a. det), gäller det mesta antar jag. Film, godis... ja vad som helst, man snor inte det man vill ha, ganska grundläggande när man har blivit mogen nog att inse det.

Köper du det istället för att illegalt tanka ned det så vet ju i alla fall du att du har gjort rätt för dig, och den tanken borde räcka. Tycker man det är för dyrt, ja då får man väll vänta på att priset ska gå ned, en avvägning man måste göra före alla inköp -är produkten värd sitt pris?

Tycker det är bra av dig (och alla andra likaså) som köper spel istället för att "snatta" dem!

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Avstängd

Många av dessa som tankar köper också spel/filmen/musiken som dom tankat eventuellt efter en tid.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att du kan köpa ett exemplar för varje person som laddar ner ett.

Nej men jag förstår och delar din frustration. Hade detta gällt IW eller vilken annan AV utvecklare hade jag inte brytt mig ett skvatt.
Men när det gäller Bioware, Valve, Dice och Bungie, nä då fan smäller det!
Ända tillverkarna som pumpar ut kvalitets spel efter kvalitets spel och lyssnar på fansen. Även om tyvärr Dice har börjat ruttna lite nu och Valve var på klippkanten ett tag så ligger dom nog kvar. För nu iaf.

Permalänk
Sötast

Re: Mass effect 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Jag blir så trött och ledsen. Tydligen har spelet , som jag har längtat efter sedan eftertexterna i ettan rullade klart, dykt upp på olika torrent sidor och många verkar ladda ner det. Gamar som cirkulerar ett as är det första jag tänker på.
För alla vill ha kakan men ingen vill spendera ett öre för upplevelsen.

Jag har alltid stött tillverkarna genom att köpa spelen men nu börjar jag tröttna på att vara en fattigmans riddare. Varför ska jag stödja tillverkarna när majoriteten av pc-spelarna klart och tydligt inte gör det (bara att se hur många som tankar ner spelet på en populär torrent sida)? Gör som alla andra och håll käften är en dygd i det moderna samhället så varför ska jag betala?

Vet inte riktigt vad jag vill ha ut med det här inlägget förutom att få ur mig lite frustration

Hoppas att spelet säljer någorlunda bra så att vi får se den avslutande delen på pc.

Hur rör det dig?

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är itne så mycket att det finns att ladda ner, utan att piraterna är i 9 fall av 10 en vecka före spelen kommer ut på marknaden.

Solklart redan köpt det på steam, men visst fan blir man sugen att dra ner det ändå.. Undviker det dock med lite möte.

Men hadde jag var pub. till spelet så hadde jag blivet tokig på dom förlorade intäkterna dom ändså måste råka ut för pga. att folk får tag i spelet innan det släpps i affären, och hadde säkert tänkt köpa det på realse dag men får nu tag i det tidigare. Och sedan faller latheten in, och EA/Bioware missar en försäljning.

Varför inte påskynda prossesen från EA-Ute i affärerna. Är ju inte svårare än att idag skickas det ut, försäljning sker idag.

Visst kommer folk fortfarande ladda ner, men om en av 5 som laddar ner köper det för det finns tillgänglit på steam/ siba/köpcenteret/game osv osv. Så blir det rätt mycket pengar.

Permalänk
Avstängd

Re: Mass effect 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y

Hoppas att spelet säljer någorlunda bra så att vi får se den avslutande delen på pc.

Bioware kommer ändå få sjukt mkt pengar från SWTOR så, 3'e delen lär ju komma.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Jag blir så trött och ledsen. Tydligen har spelet , som jag har längtat efter sedan eftertexterna i ettan rullade klart, dykt upp på olika torrent sidor och många verkar ladda ner det. Gamar som cirkulerar ett as är det första jag tänker på.
För alla vill ha kakan men ingen vill spendera ett öre för upplevelsen.

Jag har alltid stött tillverkarna genom att köpa spelen men nu börjar jag tröttna på att vara en fattigmans riddare. Varför ska jag stödja tillverkarna när majoriteten av pc-spelarna klart och tydligt inte gör det (bara att se hur många som tankar ner spelet på en populär torrent sida)? Gör som alla andra och håll käften är en dygd i det moderna samhället så varför ska jag betala?

Vet inte riktigt vad jag vill ha ut med det här inlägget förutom att få ur mig lite frustration

Hoppas att spelet säljer någorlunda bra så att vi får se den avslutande delen på pc.

Hej, intressant inlägg. Jag vill förklara för dig, hoppas du förstår.

Som allexz säger så rör det inte dig direkt, men jag förstår ändå dina tankar. Är inte kul att hjälpa till och stödja saker när andra inte gör det och får mer än vad man själv får fastän man betalar. Men det finns en annan sida av det hela, vi tar mig som exempel, jag som både köper spel och tycker det är rätt att hämta mass effect 2 från en torrent-sida.

Jag själv köper spel, jag köpte just Overlord2, jag har köpt spel tidigare och har planerat att inhandla bad company2 och starcraft 2, kanske något annat också det får vi se. Ändå tycker jag det är helt ok att pirata. Jag skulle själv antagligen laddat ned ME2 om jag innan vetat att det funnits men nu visste jag inte idet. Grejen är att jag köper de spelen jag hade tänkt köpa, sedan känner jag att jag kan pirata resten. Det spelar ingen som helst roll ändå för speltillverkarna. Och jag vet att det är många som känner likadant, de köper och så laddar de ned resten. Eller så laddar de ner först och köper spelet sedan. Eller så laddar de ned spelet för att ha det utifall de hade tänkt spela det. I vilket fall så har jag/någon annan som tycker att fildelning är ok laddat ned en himla massa spel. Inklusive ME2. Fastän de kanske köper många spel annars, antagligen mer än dig. Det är bevisat att de som fildelar också är de som betalar mest för film/musik/spel.

Svårt att diskutera fildelning på swec med reglerna som finns men jag försöker:
Dessa fildelare som jag pratade om ovan köper alltså mängder med spel, stödjer speltillverkarna mycket men laddar ändå ned. De vill spela kanske 10 spel. De har bara råd med 2. Om de då köper de 2 och sedan laddar ned 8 stycken så har de laddat ned åtta spel. Detta visas på torrentsidorna att folk har laddat ned många spel, och folk som du ser att det är många som har gjort det, och du blir arg.

Saken är bara den att person nummer 1 som laddar ned ME2 kanske har köpt dirt 2, race driver grid och mw2. Det har inte du, du köper ME2 istället och är glad för det och tycker att du själv är bra som köper spel. Men du har ändå bara stött spelbranschen med 1/3 av vad person 1 har gjort, ändå klagar du på honom/henne bara för att den personen laddar ned ME2.

Jag blev själv sur när jag såg att folk hade laddat ned både crysis och crysis warhead när jag själv köpt dem med mitt lilla studiebidrag. Men jag förstod direkt att man inte kan resonera så, de har antagligen köpt mååånga andra spel, eller tycker bara inte att crysis är värt de 400kr som spelet kostade vid release (typ). Och tycker man att försäljaren satt ett för högt pris och man inte tycker att spelet är värt så mycket pengar så är det ju bara dumt att köpa det ändå för att stödja. Om man skulle köpa spelet ändå så så har man som konsument ingen makt (vilket är illa) och man har dessutom blivit lätt hjärntvättad av "man måste stödja speltillverkare"-människor.

Av de som laddar ned ME2 så är det säkert en del som också köper spelet. Ändå blir du sur och kallar de för gamar för att de flesta bara laddar ned det och inte stödjer dem. Men om man inte tycker att något är värt att stödja, varför ska man då tvinga dem att köpa?

Jag tycker också att spelet borde sälja bra OM DET ÄR BRA. Annars tycker jag inte att det ska sälja bra. Så enkelt är det. Jag har spelat ME1 utan att betala för det (nej inte piratat), och efteråt tyckte jag inte att det var värt pengarna. Jag har alltså spelat det men INTE betalat. Enligt mig är dock det helt rätt eftersom jag inte tyckt att det varit värt priset. Man ska inte stödja folk blint bara för att de ska få pengar fastän de ger ut undermåliga produkter, då är det bättre att inte betala.

Detta var inte menat som kritik mot dig utan mer som en förklaring och som ett försvar för de som laddat ned spelet.

Permalänk
Medlem

Köpa grisen i säcken. Nej tack. Men ett köp är självklart om spelet är bra. Har stadig inkomst då är ett spel eller två i månaden inte så farligt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

astrob0y du är inte ensam. Vi är många som är faktiskt betalar för våra spel även om det också finns många som inte gör det. Det tråkiga är bara att alla pc spelare väldigt ofta dras över en kant och ses som ett gäng pirater, då det uppenbarligen finns många som är mogna nog att vilja göra rätt för sig och betala för sina spel/program.

m1n1h0p ditt resonemang tycker jag är riktigt konstigt, och om dina åsikter delas av fler pc spelare så är det inte konstigt att vi har fått sista prio hos de flesta utvecklare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apansbrorsa
m1n1h0p ditt resonemang tycker jag är riktigt konstigt, och om dina åsikter delas av fler pc spelare så är det inte konstigt att vi har fått sista prio hos de flesta utvecklare.

Är inte helt pigg och har inte orken att göra en genomtänkt debattartikel av mina inlägg, därför var det väl inte helt super mitt inlägg ovan.

1. Det är så att de som fildelar film/musik/spel också köper flest musik/film/spel. Så alla argument som går ut på att "synd att de laddar ned spelet när jag köper det" fungerar inte, eftersom så inte är fallet, de som laddar ned spel KÖPER också spel mer än de som inet laddar ned.

2. Jag tar mig själv som exempel för hur man kan rättfärdiga fildelning:
Jag själv skulle absolut kunna tänka mig att ladda ned ME2. Jag har planerat mina inköp av spel, jag köper de som ser bra ut eller som är roliga för större delen av min "inkomst". Men mitt spelbehov är större än det. Jag ska köpa kläder, busskort, ibland mat och mycket mycket annat för i genomsnitt 1000kr/månad. Jag har inte råd med mer än ett spel i månaden. Speciellt när det spelet kräver en stark dator och ytterligare kostnader går till grafikkort, RAM o.s.v.

Jag har däremot ett riktigt stort spelintresse och vill spela många spel, kanske 3 spel i månaden. Om jag då laddar ned 2 spel som jag inte tycker är värda pengarna men som är helt ok och sedan köper det sista (som jag verkligen ser fram emot), medan ni köper ett spel och spelar ett, varför är jag då ond och snor från spelmarknaden och gör så att inga uppföljare skapas? Jag har ju betalat lika mycket som alla andra?

"Hoppas att spelet säljer någorlunda bra så att vi får se den avslutande delen på pc." /astrob0y

Om spelet skulle vara dåligt, ska man ändå köpa det? Bara för att stödja speltillverkare och för att få se ME3? Är man automatiskt en gam annars?

"Det tråkiga är bara att alla pc spelare väldigt ofta dras över en kant och ses som ett gäng pirater" /apansbrorsa

Det ännu tråkigare tycker jag är att alla pirater väldigt ofta dras över en kant och ses som ett gäng människor som inte bidrar till spelbranschen. För det är en ännu tråkigare generalisering.

Permalänk
Avstängd

Vi har inte fått 'sista prio' pga pirateri.. största anledningen är ju pga att folk inte orkar uppgradera sina rigs var 3 år. Och att utvecklarna inte vill optimera spelen till hundra olika plattformar. Mods på steams forum sa även att pirat gnällen var total bs.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

Ptja, jag lyckas inte patcha spelet så att det funkar på min Xbox, och jag har ingen lust att spela PC-versionen eftersom jag vill spela på min andra gubbe som jag gjorde i ME1. Vad sägs om det, va? En upplevelse så bra att den är värd att betala för? Fan vad sjukt det vore om alla andra insåg att det är så man tjänar pengar istället för att klaga på att ingen vill ha deras risiga spel som inte är värda hundratals kronor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Är inte helt pigg och har inte orken att göra en genomtänkt debattartikel av mina inlägg, därför var det väl inte helt super mitt inlägg ovan.

1. Det är så att de som fildelar film/musik/spel också köper flest musik/film/spel. Så alla argument som går ut på att "synd att de laddar ned spelet när jag köper det" fungerar inte, eftersom så inte är fallet, de som laddar ned spel KÖPER också spel mer än de som inet laddar ned.

2. Jag tar mig själv som exempel för hur man kan rättfärdiga fildelning:
Jag själv skulle absolut kunna tänka mig att ladda ned ME2. Jag har planerat mina inköp av spel, jag köper de som ser bra ut eller som är roliga för större delen av min "inkomst". Men mitt spelbehov är större än det. Jag ska köpa kläder, busskort, ibland mat och mycket mycket annat för i genomsnitt 1000kr/månad. Jag har inte råd med mer än ett spel i månaden. Speciellt när det spelet kräver en stark dator och ytterligare kostnader går till grafikkort, RAM o.s.v.

Jag har däremot ett riktigt stort spelintresse och vill spela många spel, kanske 3 spel i månaden. Om jag då laddar ned 2 spel som jag inte tycker är värda pengarna men som är helt ok och sedan köper det sista (som jag verkligen ser fram emot), medan ni köper ett spel och spelar ett, varför är jag då ond och snor från spelmarknaden och gör så att inga uppföljare skapas? Jag har ju betalat lika mycket som alla andra?

"Hoppas att spelet säljer någorlunda bra så att vi får se den avslutande delen på pc." /astrob0y

Om spelet skulle vara dåligt, ska man ändå köpa det? Bara för att stödja speltillverkare och för att få se ME3? Är man automatiskt en gam annars?

"Det tråkiga är bara att alla pc spelare väldigt ofta dras över en kant och ses som ett gäng pirater" /apansbrorsa

Det ännu tråkigare tycker jag är att alla pirater väldigt ofta dras över en kant och ses som ett gäng människor som inte bidrar till spelbranschen. För det är en ännu tråkigare generalisering.

Du är ta mig fan konstig. Om du inte har pengarna för att hålla igång ditt stora "spelintresse" så har du det helt enkelt inte det. Vad är det som säger att det är en rättighet att du måste spela 2-3 spel varje månad. Du tycker i princip att det är okej att bryta lagar bara för att du själv inte har råd med det du vill ha, jahopp väx upp för fan. Jag går inte och slår ner min kompis för att sedan ta hans assnygga bil eftersom jag inte har råd med en själv. Men jag måste ju köra den minst 30 mil i månaden för jag har andra utgifter. herregud vilka jävla barnfasoner.

Tycker du inte att det är värt pengarna så köp inte skiten. Ger dig fortfarande inte rätt att bryta mot lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Vi har inte fått 'sista prio' pga pirateri.. största anledningen är ju pga att folk inte orkar uppgradera sina rigs var 3 år. Och att utvecklarna inte vill optimera spelen till hundra olika plattformar. Mods på steams forum sa även att pirat gnällen var total bs.

Jag skulle gott och väl säga att vi har fått sist prio på grund av pirati. Det handlar inte bara grafik och optimerings mässigt, många titlar som inte ens kommer till PC.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Inaktiv

Jag tankar i princip alla spel jag är intresserade av att köpa, just för att jag inte ska behöva lägga 500kr+ på ett spel som visar sig vara mer hype'at än underhållande. Litar inte riktigt på media och internet recensioner som verkar mer köpta än opartiska. Precis som man kan lyssna på musik i affärerna innan man köper skivan (vilket jag också gör), faller det i samma princip tycker jag. Lyssnar på en färdig produkt, köper produkten om jag är nöjd.

Dock, finns det ett demo till ett spel drar jag hellre det, men dom brukar ju dyka upp månader efter den färdiga produkten. Borde vara tvärtom tycker jag.

För övrigt, bespara mig dina eventuella moraliska påhopp - jag bryr mig inte.

Permalänk
Avstängd

Re: Mass effect 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Jag blir så trött och ledsen. Tydligen har spelet , som jag har längtat efter sedan eftertexterna i ettan rullade klart, dykt upp på olika torrent sidor och många verkar ladda ner det. Gamar som cirkulerar ett as är det första jag tänker på.
För alla vill ha kakan men ingen vill spendera ett öre för upplevelsen.

om man tar antalet spel vs användare så har det med dagens teknologi och tillgänglighet och det är just detta som ställer till det, tillgängligheten.
Internet skulle behöva begränsas ordentligt, och sluta vara ett fritt alternativ som kostar lite att använda.
Nu skulle få komma på tanken att göra just det men i grunden är det vad som krävs.

spel man spelar köper man.
BF2 som spelats sedan 2005 rullar fortfarande på i min maskin.

Vad som kommer att ske, är en förflyttning av spel till konsoll helt enkelt för att pengarna finns där i större omfattning, mer spel görs till MMOG och online baserat med vänner där begränsningar införs med server för att blockera ut användare som laddar ned olagligt.
Förutom detta kommer säkert någon på ett bra sätt att göra det med förtjänst för tillverkarna.

Om ett spel kostar 100-200miljoner kronor, så förstår jag att man väljer en konsoll variant i sin tillverkning först.
helt enkelt för att man har en säker försäljning där i dagsläget.

I övrigt hör jag mest ursäkter från de som laddar ned, bara för att det finns tillgängligt behöver man inte ladda ned det.

Mass effect 2 och liknande spel har dock aldrig riktigt tilltalat mig.
men trailern är dock grym kanske den grymmaste jag sett.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Du är ta mig fan konstig. Om du inte har pengarna för att hålla igång ditt stora "spelintresse" så har du det helt enkelt inte det. Vad är det som säger att det är en rättighet att du måste spela 2-3 spel varje månad. Du tycker i princip att det är okej att bryta lagar bara för att du själv inte har råd med det du vill ha, jahopp väx upp för fan. Jag går inte och slår ner min kompis för att sedan ta hans assnygga bil eftersom jag inte har råd med en själv. Men jag måste ju köra den minst 30 mil i månaden för jag har andra utgifter. herregud vilka jävla barnfasoner.

Tycker du inte att det är värt pengarna så köp inte skiten. Ger dig fortfarande inte rätt att bryta mot lagen.

Håller med fullständigt, det är detta jag försökt säga på detta forumet jag vet inte hur länge. Men att argumentera mot pirater är som att argumentera mot ett barn i trottsåldern.

Har man inte råd med ett spel varje månad, spara pengar och köp ett varannat. Är du osäker på om spelet är bra, ladda ned en demo, läs recensioner, kolla video-klipp, hör med andra.

Ladda ner för att 'prova' å sen köpa 'om det är bra' är nog den vanligaste ursäkten jag hört på Sweclockers, och jag tvivlar starkt på att det är detta majoriteten utav spel pirater gör. Om ett spel är bra nog för att spela igenom till slutet så är det bra nog för att förtjäna köp, allt annat är en dålig ursäkt för att slippa.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Proffsmoddare

Try before you buy, Enkelt. Om jag inte gillar det kommer jag inte köpa det, och inte heller spela skiten.
Om jag gillar det så köper jag det, dock så brukar det bli så att jag ändå spelar klart piratversionen och lägger det oöppnade originalet på hyllan pga kopieringsskydd som jag ej vill ha i datorn.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Jag blir jättearg. Hur kan alla tanka spelen. Förstår de inte hur speltillverkarna har barn som måste få mat! Jag läste att Modern Warfare 2 hade tankats 2 miljoner gånger. Vad sur man blir! Det är ju hur många fodral och skivor som helst som kostar pengar när de måste ge ut dem gratis. Alla tolvåringar som inte ens har råd med bättre grafikkort än 8600GTS, de borde ta och vänta tills de skaffat jobb innan de får spela för annars går spelbolagen i konkurs. De får ta och spela Harpan i 10 år tills de har en stabil inkomst. Ajajaaj, det är bättre om alla skulle gå och läsa böcker på biblioteket av utländska författare!

Vilka tjuvar och banditer alla svenskar har blivit. Vi borde bygga värsta stora fängelser och bura in alla. Alla snåla som tankar varenda spel som de hittar och aldrig köper spel och går och snattar chips från Ica och sätter sig och klarar ut dessa nää jag förstår inte hur de tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Du är ta mig fan konstig. Om du inte har pengarna för att hålla igång ditt stora "spelintresse" så har du det helt enkelt inte det. Vad är det som säger att det är en rättighet att du måste spela 2-3 spel varje månad. Du tycker i princip att det är okej att bryta lagar bara för att du själv inte har råd med det du vill ha, jahopp väx upp för fan. Jag går inte och slår ner min kompis för att sedan ta hans assnygga bil eftersom jag inte har råd med en själv. Men jag måste ju köra den minst 30 mil i månaden för jag har andra utgifter. herregud vilka jävla barnfasoner.

Tycker du inte att det är värt pengarna så köp inte skiten. Ger dig fortfarande inte rätt att bryta mot lagen.

Det är lite svårt att jämföra en stöld med piratkopiering. Att du dessutom blandar in misshandel i det hela är för mig obegripligt.

Piratkopiering är inte ett brott där varje nedladdat spel betyder en 50 euros förlust för utgivaren. Många, inklusive mig laddar ner spel som demos. Gillar vi det, köper vi det.

Visst är det en hel del skitungar som bara laddar ner spel, men det är också okej. De får betala när de kan. Faktum är att det inte går att reglera det här.

Just nu funkar det här systemet ganska bra. Jag har inte sett utvecklare/utgivare klaga sen infinity ward klagade på att folk laddade ner COD4. Det här var efter att de hade fått in otroligt mycket pengar, så vem bryr sig.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag redan beställt och betalat samlarutgåvan av Mass Effect 2 till PC, men kan säga att jag relativt sugen att vara olaglig på grund utav förseningen av samlarutgåvan, längtar något ofantligt tills den fjärde februari just nu.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är en av dessa som efter informationen om att spelet blivit uppskjutet 1 vecka tyvär inte kunde hålla mig. Dock så la jag av lika snabbt då det kändes som jag skulle sabba spel upplevelsen. Men svårt var det så nu får jag hålla ut till 4e februari.

Permalänk

Den som kan något om juridik vet att lagar först och främst måste ha stöd i befolkningen, annars är de verkningslösa. Likaså kommer ju hela tiden rapporter om att försäljning går upp på alla fronter av film/musik/spel. Men att så många laddar kanske visar att det finns en något odemokratisk prissättning av dem - produkterna måste väl vara till för användarna, eller hur?

Vad gäller bryta lagar så är det enbart moralen som kan stoppa någon från att bryta en lag - och många idiotiska lagar har existerat (tänk t.ex. på apartheidlagstiftningen i Sydafrika) - gör de handlingar du kan motivera och stå för. Kan du förklara varför alla andra ska göra som du gör och varför det skulle fungera så är det en bra grund.

Personligen ser jag nedladdning som en utveckling av konsumenträtten, att kunna ta mer genomtänkta beslut. I nationalekonomin (vilket jag pluggar just nu) utgår man ifrån att konsumenten är rationell, egennyttig och helt informerad (vilket alla vet är helt verklighetsfrånvänt men ändå, det är grundantagandet), vilket innebär att konsumenten kommer klara sig bättre desto mer den uppfyller dessa egenskaper, att ladda en produkt och kolla den är mer rationellt, egennyttigt och ökar mängden information. Det kan därför tolkas som att marknaden har fostrat alla till att göra så här. Tack Svenskt Närigsliv!

Visa signatur

Game- & Workstation: Fractal Design Define R2 | ASRock X58 Extreme | Intel i7 920@2,67GHz | Corsair H50 | 3x2GB Corsair xms3 DDR3 RAM 1600MHz | PowerColor ATi Radeon HD5850 1GB | Corsair VX 550W | Western Digital Caviar Black 640GB 7200rpm | Samsung DVDRW | 4x Fractal Design-fläktar | Win 7 Pro | Xubuntu 9.10
Notebook: MacBook | C2D@2,1GHz | Mac OS X Snowleopard

Permalänk
Avstängd

Pirat är bra, om det BARA drabbar EA.

Hur som helst, har beställt spelet..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag var precis på väg att förhandsboka när jag såg att det släppts. Då hade man valet att vänta en vecka och betala 500kr, eller få helgen räddad och lägga pengarna på BF:BC2 istället eller en fin middag. Det är inget lätt val... det handlar alltså inte bara om pengar utan oviljan att vänta. Se bara alla trådar där det gnälls på Posten som levererar en dag för sent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Det är lite svårt att jämföra en stöld med piratkopiering. Att du dessutom blandar in misshandel i det hela är för mig obegripligt.

Piratkopiering är inte ett brott där varje nedladdat spel betyder en 50 euros förlust för utgivaren. Många, inklusive mig laddar ner spel som demos. Gillar vi det, köper vi det.

Visst är det en hel del skitungar som bara laddar ner spel, men det är också okej. De får betala när de kan. Faktum är att det inte går att reglera det här.

Just nu funkar det här systemet ganska bra. Jag har inte sett utvecklare/utgivare klaga sen infinity ward klagade på att folk laddade ner COD4. Det här var efter att de hade fått in otroligt mycket pengar, så vem bryr sig.

Det ska alltid finnas en som du. Först och främst, jag jämför inte något. Jag gav ett exempel på ett brott, precis som piratkopiering är ett brott så är även att ta en bil. Det är två lagar som ska följas vare sig du tycker om dem eller ej.

Om ni inte tycker om lagarna ja då får ni helt enkelt rösta på det parti som är emot dom.

Jag vill veta, hur många spel har du spelat igenom och sen inte köpte för att du ansett dem vara "dåliga" Igen vad ger dig rätten att ta intäkter ifrån ett företag som lagt ner en massa pengar och tid på denna produkt och du kommer där och bara provkör den nya ferrarin i några månader. Och om du inte är nöjd ja då lämnar du bara tillbaka den :S Det är vad du har demos för.

Majoriteten av alla pirater köper inte spel för att de är snåla. De vill helt enkelt inte lägga ut pengar för som en person tidigare sa " jag har även andra intressen"

Å nej det är inte okej att betala när man kan, antagligen betalar du eller så får du inget. Skulle det vara okej att jag går in i en biosal och tittar på filmen men sen kommer jag ut och säger "ja men hörrni, jag tyckte inte filmen var speciellt bra. Jag känner inte för att betala" :S Nej fy fan jag säger det igen. BARNFASONER!

Och igen, bara för att COD4 sålt en jävla massa så du ingen rätt att piratkopiera. Piratkopiering är ett brott.

Jag undrar hur snabbt spelindustrin hade fallit om folk här på swec fick som dom ville. "Om befolkningen inte stödje lagarna" Ja om befolkningen fick som dom ville så skulle alla vilja ha allt gratis. Men då hade det inte blivit några spel ska ni se.

EDIT: Någon som förbokat på Spelbutiken? Jag gjorde det och fick ett mejl om att lanseringen är försenad till den 5:e feb. Har ni som bokat på andra ställen fått liknande mejl?

Permalänk

Tack gode för att att Sony finns och förhindrar att alla dessa snåljåpar inte får tag på bra spel utan att göra rätt för sig. Hoppas Microsoft lyckas med något liknande till nästa konsol och sen så lägger vi ner PC spelen helt, eller helt enkelt skiter i exklusiva titlar till PC.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.