Permalänk
Medlem

Kompressor

Hej ALLA

Vill köpa en liten kompressor för att kan damma av (datorer), Hittade en som har
Max. luftflöde: 12L/min.
Min fråga är:" Duger den?", eller ska jag satsa på liter större.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

funkar väl med i princip vilken kompressor som helst.

dock kolla att den iaf ger mer än 4bar så de får lite untz mot fastgrot damm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

funkar väl med i princip vilken kompressor som helst.

dock kolla att den iaf ger mer än 4bar så de får lite untz mot fastgrot damm

Tja

Men den jag vill veta, det står bara att max luftföde är 12l/m.
Hur ska se hur många bar, kan man räkna på nåt sätt

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

Om de bara står l/min och inget angivet tryck på den kan man tro att de e en luftpump till ett akvariet eller nått sådant. Och isf lovar jag att de e nog för klent...

Typ detta är nog billigaste kompressorer Me någorlunda untz i trycket eller nått liknande
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikompres...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Cotech 24, köpte min för ca 1½ månad sedan och den fungerar hur bra som helst!

http://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cotech-24/40-8310.

Kostar dock 999, hur stor budget har du?

Några specifikationer:

Fri avgiven luftmängd 6 bar 121 l/min

Tank: 24L

Max arbetstryck 8 bar

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Glöm inte vattenavskiljare bara, så slipper du kondensdimman

Edit: Här är en billig http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

12 l/min brukar väl vara standard för elektriska pumpar för badleksaker, fotbollar och cykeldäck. Alltså inget som är lämpligt för rengöring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du vill nog ha en kompressor med tank, det fungerar bättre vid renblåsning då du får lite mer "fjutt" på det. (kompressorn laddar tanken, sen kan du ta ut en stor mängd luft under kort tid)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade satsat på Stanleykompressorn som Jula har rea på: http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6l-200057

Oljefri, kompakt och väger bara 9kg. Funkar även bra till att pumpa bildäcken och annat verktyg (dock inte krävande verktyg som mutterdragare och dyl.) Låter dock en del när den drar igång.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tja Igen

Jag har tänkt att skaffa en sådant:
http://www.clasohlson.com/se/Kompressor-12-V/40-8095.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Tja Igen

Jag har tänkt att skaffa en sådant:
http://www.clasohlson.com/se/Kompressor-12-V/40-8095.

mvh
Njanja

Det där är en annat typ av kompressor som inte du kan blåsa med, har en liknande som nödgrej och den bara pumpar stötvis och el vill den ha från 12v uttaget i bilen. Se det som en elektrisk cykelpump.

Jag köpte clasohlsons cotech 24, kostade 799kr på kampanj nu kostar de 999kr, den funkar helt ok som enkel hemmakompressor för att fylla på luft i däck och blåsa rent saker med, använder den nästan dagligen i garaget. Dock skulle nog ljudnivån vara väldigt hög att ha inomhus i hus/lägenhet om man nu tänkt ha det.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag hade satsat på Stanleykompressorn som Jula har rea på: http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6l-200057

Oljefri, kompakt och väger bara 9kg. Funkar även bra till att pumpa bildäcken och annat verktyg (dock inte krävande verktyg som mutterdragare och dyl.) Låter dock en del när den drar igång.

Håller med på denna, eller någon av de med liknande kapacitet som nämnts här. De andra smågrejerna är ju gjorda för att pumpa cykeldäck eller för att driva en airbrush eller liknande. Det räcker inte långt för rengöring. Då kan man lika gärna stå och blåsa själv genom ett sugrör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Jag hade satsat på Stanleykompressorn som Jula har rea på: http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6l-200057

Oljefri, kompakt och väger bara 9kg. Funkar även bra till att pumpa bildäcken och annat verktyg (dock inte krävande verktyg som mutterdragare och dyl.) Låter dock en del när den drar igång.

400kr rabatt på den nu.

Är det riskfritt att använda den till att blåsa rent inuti datorn? Ska man också köpa vattenavskiljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ska man också köpa vattenavskiljare?

Är en bra idé.

Skrivet av anon114264:

Är det riskfritt att använda den till att blåsa rent inuti datorn?

Relativt riskfritt, men ex om du blåser med fullt tryck med munstycket nära fläktar finns det risk att du skadar dem.
En kompressor i 1000kr klassen kan bli billigare i längden än tryckluft på burk. Går även att använda för att pumpa däck och andra tryckluftsverktyg.
Nackdelen är väl främst att de väsnas en del, i en vanlig lägenhet blir den troligtvis mindre populär rätt så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nackdelen är väl främst att de väsnas en del, i en vanlig lägenhet blir den troligtvis mindre populär rätt så fort.

Så länge man inte rengör hela bekantskapskretsens datorer hemma så kör man ju inte precis med den hela dagarna och undviker man sena kvällar och nätter så lär det inte vara några större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

400kr rabatt på den nu.

Är det riskfritt att använda den till att blåsa rent inuti datorn? Ska man också köpa vattenavskiljare?

Och hur är det med ESD-riskerna? Man ska ju inte dammsuga i datorn, men är det så mycket bättre att blåsa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Och hur är det med ESD-riskerna? Man ska ju inte dammsuga i datorn, men är det så mycket bättre att blåsa?

Det vet jag inget om men jag tänker ändå använda esd-armbandet och esd-mattan för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och hur är det med ESD-riskerna? Man ska ju inte dammsuga i datorn, men är det så mycket bättre att blåsa?

Jag är inte expert på området, men som jag förstått utifrån det jag läst så är åtminstone risken mindre om man blåser (man är ju i regel på längre avstånd och flyttar en mindre mängd luft), men det är såklart inte helt riskfritt. Luft och partiklar som rör sig runt/mot varandra kommer att bilda statisk elektricitet och rent teoretiskt skulle det ju kunna ske en urladdning direkt ur luften (det är ju vad som händer när det åskar).
Ett munstycke i metall som man kopplar med ESD-armband till datorns chassi (eller att man själv är kopplad och håller i munstycket) borde göra riskerna väldigt små.

Permalänk
Medlem

Använder själv tryckluft på burk men tänkt tanken att man kanske borde skaffa kompressor istället så min fråga om ESD är mer om det är likvärdigt eller sämre än "luft på burk". Tolkar svaret som att det inte är någon större fara om man tänker på vad man gör.