Permalänk

Segt internet - men rätt hastighet

Hej,

Jag försöker hjälpa en person där jag bor med hans dator. yvDet är nämligen så att hans internet ibland blir fruktansvärt segt, och det kan variera i tid. Han får ut rätt hastighet enligt bredbandskollen, även när det går segt. Just nu kör han med kabel, och vi har testat en annan kabel utan att det gett oss ett bättre resultat. Tyvärr så kan inte jag förstå varför det blir som det blir, då det bara är hans dator som går på internatet (plus hans tv och telefoni då).

Någon som har någon idé om vad vi kan testa?

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixNilsson:

Hej,

Jag försöker hjälpa en person där jag bor med hans dator. yvDet är nämligen så att hans internet ibland blir fruktansvärt segt, och det kan variera i tid. Han får ut rätt hastighet enligt bredbandskollen, även när det går segt. Just nu kör han med kabel, och vi har testat en annan kabel utan att det gett oss ett bättre resultat. Tyvärr så kan inte jag förstå varför det blir som det blir, då det bara är hans dator som går på internatet (plus hans tv och telefoni då).

Någon som har någon idé om vad vi kan testa?

Har ni kollat att datorn är fri från spionprogram och virus? Har han massa webbläsartillägg installerade?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Typ av uppkoppling ? Leverantör ? Storstad eller på landet ? bara vid vissa tidpunkter ? Dator ? OS ? all onödig information är intressant

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det kan bero på att den DNS ni använder tar lång tid för uppslag, spec om sidan ni besöker laddar flera externa siter och behöver göra flera uppslag.

Kolla vad ni har för DNS på ev. router och prova med denna: http://network-speed.com/dnstime.php

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem

Seg dator?
Anti-virus, Anti-phishing, Anti-Ad, Anti-Malware, Ant-vadsomhelst?
Lastad CPU, lite minne, mycket swap, dålig grafik, dåliga drivisar?

Testa med en annan dator.

Permalänk

Lånar tråden lite då jag har samma problem här sedan några månader tillbaka...
Betalar för 100/100 men har som sagt samma problem vid surfande/spelande(anslutning till servrar) även fast hastigheten ligger runt 90/80 enligt bredbandskollen. Jag kan lösa detta genom att restarta routern men jag skulle vilja slippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodanonielo:

Lånar tråden lite då jag har samma problem här sedan några månader tillbaka...
Betalar för 100/100 men har som sagt samma problem vid surfande/spelande(anslutning till servrar) även fast hastigheten ligger runt 90/80 enligt bredbandskollen. Jag kan lösa detta genom att restarta routern men jag skulle vilja slippa det.

Köpa ny router?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Köpa ny router?

Skulle ju helst vilja slippa det men får väl ta och göra det om jag inte hittar någon lösning snart :/. Har en asus rt-n66u om ni vet om några problem med den.