Permalänk
Medlem

Gummisnoddrivet flygplan

Tjena!
Jag & ett par polare i klassen tänkte att vi skulle vara med i skolans byggaflygpanstävling, där man enbart får bygga flygplanet av hemmamaterial såsom blompinnar osv... Vårat problem är dock hur vi ska få planet att flyga på bästa sätt.

Så långt vi har tänkt är att man ska fästa något pinnliknande på en propeller som man sedan drar en gummisnodd igenom. Därefter så fäster man andra sidan utav gummisnodden på andra sidan utav planet. Tror ni det kan vara något? Eller har ni några mycket bättre förslag på hur vi kan bygga motordelen utav planet? Alla förslag är till hjälp

Tack så sjukt mycket på förhand
//Guiceu

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Låter som ett av de klassiska gummisnoddsplanen jag hade när jag var liten, finns mängder av ritningar/modeller att hitta på nätet. Googla "rubber band airplane"

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Låter som ett av de klassiska gummisnoddsplanen jag hade när jag var liten, finns mängder av ritningar/modeller att hitta på nätet. Googla "rubber band airplane"

Jaa förmodligen ungefär ja Yes, precis! Har inte hittat så många själv, men tack som fan för tipset!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Gummimotor är ett beprövat koncept, kommer ihåg när man kunde köpa såna plan på lokala konsumbutiken, gjorda i någon typ av cellplast. Fruktansvärt skoj när man var 6-8år på sommaren

Fast då satt inte alla inne och spelade tv-spel heller

Det ljuva 1980-talet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan du inte inte beskriva lite mer vad tävlingen går ut på? Ska det vara propellerdrivet eller funkar glidflyg? Är det olika klasser? Man kan ju åxå skjuta iväg ett glidflygplan med gumminbandskatapult.
Den största utmaningen är troligen i att få det tillräckligt lätt och starkt, lite beroende på hur vana ni är att bygga, såklart. Beroende på hur stort flygplanet ska vara så kan det tex vara lämpligare med sugrör än med blompinnar för blompinnar är, i sammanhanget, sjukt tunga. Men, visst, vill man ha dit ett lite kraftigare gummiband som motor behöver man ju med stadga än vad ett sugrör ger. Frågan är ju om ni ska flyga snabbt eller länge...

Får ni "förädla" hemmagrejerna, tex skära tunna lister från blompinnen, eller måste de vara i sitt originalskick?