Bli programmerare "från scratch"

Permalänk
Medlem

Bli programmerare "från scratch"

Hej vänner!

Har länge gått i funderingar på att byta till ett lite roligare yrke och har till slut kommit fram till att programmering kan vara något för mig. Läste C++ på gymnasiet, så jag är inte helt färsk i ämnet, men mina kunskaper är ändå långt ifrån tillräckliga.

Vilka språkkunskaper är mest eftertraktade på arbetsmarknaden?
Om man bör lära sig flera språk, vilket ska man börja med?
Är högskolekurserna i programmering värda att söka till (program i helfart är inte aktuellt då jag helt enkelt inte har möjlighet att läsa det)?
Höll i min ungdom på en del med Linux. Är det en stor fördel att sätta sig in i och bli mer än nybörjare på?
Hur lång tid tar det, uppskattningsvis, att bli tillräckligt bra för att kunna arbeta som programmerare förutsatt att man lägger ner tid så gott som varje dag på det?

Vore oerhört tacksam för utförliga svar som tar upp både för och nackdelar med att rikta in sig i en viss bana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur lång tid tar det, uppskattningsvis, att bli tillräckligt bra för att kunna arbeta som programmerare förutsatt att man lägger ner tid så gott som varje dag på det?

Jag skulle säga 2-3 år.

Fast får man praktik på ett företag så kan det nog gå snabbare, då lär man sig vad just de håller på med och lär sig enbart det och inte massa olika bibliotek och ramverk. Sedan får man förhoppningsvis jobb där.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen annan svarat så kan jag svara lite mer utförligt. Men jag jobbar inte som programmerare på något företag och är inte jätte insatt i tex ren C eller Java programmering. Programmerar mest webb.

Vilka språkkunskaper är mest eftertraktade på arbetsmarknaden?

Jag tror att C++ och Java är lika stora.
Java är stort bla pga Android.

Om man bör lära sig flera språk, vilket ska man börja med?

Jag hade nog valt C++ för att man kan göra så mycket i det, så stor kontroll. Tror man får bättre förståelse för datorn med C++.

Höll i min ungdom på en del med Linux. Är det en stor fördel att sätta sig in i och bli mer än nybörjare på?

Som webbutvecklare stöter man självklart på linux. Det gör man nog som programmerare också. Men det är bara basic kommandon man behöver kunna, och de lär man sig automatiskt. (cd, mkdir, rm, mv, vim, grep, find) = väldigt väldigt basic grejer.

Men ofta är det ju en fördel att kunna linux bra överhuvudtaget. Folk som kan linux kan ju göra magi med några kommandon. Typ om man ska ändra storleken på alla bilder i en mapp hade jag använt mig av photoshops batch funktion, men ett linux guru hade gjort det på några sekunder med några coola kommandon.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sony?:

Vilka språkkunskaper är mest eftertraktade på arbetsmarknaden?

Jag tror att C++ och Java är lika stora.
Java är stort bla pga Android.

Om man bör lära sig flera språk, vilket ska man börja med?

Jag hade nog valt C++ för att man kan göra så mycket i det, så stor kontroll. Tror man får bättre förståelse för datorn med C++.

Efter att själv ha skummat igenom och gått igenom en hel del jobbannonser den senaste tiden så får jag känslan av att Java och C# är hyfsat dominanta, i alla fall hos företagen som söker folk med kanske lite mindre erfarenhet.

Jag har fått känslan att c++ är ganska dominerande när man tittar efter spel-relaterade jobb, men då brukar det också krävas mer erfarenhet.

Så mitt tips hade varit C# eller Java, inte bara för att jag själv tycker dem är "bäst".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Rent marknadsmässigt beror det en hel del på var du bor. Stockholm är mycket administrativt och affärsmässigt. Göteborg är mycket embedded, Lund/Malmö är mycket telefoner, Linköping väldigt varierat (har jag fått intrycket). Kolla på Monster eller på typ Jobsafari.

Java är ett klassiskt nybörjarspråk och viktigt marknadsmässigt. Android använder Java men är ett enormt stort som ramverk så det blir mycket mer att lära sig än bara Java. Det finns massor med orutinerade Android-programmerare, kanske därav all skräpet på Play Store.

C är nog mest instruktivt att lära sig, för att förstå vad som händer under ytan.

Personligen avskyr jag C++ medan C är helt ok. Linus Torvalds tycker likadant, han gör en poäng av att be folk som gillar C++ att dra åt h-e:

http://harmful.cat-v.org/software/c++/linus

Sedan har vi web-programmering, typ HTML, CSS, Javascript. Kanske lättast att komma in i och hitta jobb som nybörjare.

Permalänk
Medlem

Java eller C# skulle jag säga, om du vill ha jobb. Undvik C++, tar längre tid att lära sig, och är inte så kul, om jag ska uttrycka mig snällt.

Jag vet inte varför man skulle få så bra koll på hur en dator fungerar av att lära sig C eller C++, förresten. Någon som påstår det kan väl förklara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Java eller C# skulle jag säga, om du vill ha jobb. Undvik C++, tar längre tid att lära sig, och är inte så kul, om jag ska uttrycka mig snällt.

Jag vet inte varför man skulle få så bra koll på hur en dator fungerar av att lära sig C eller C++, förresten. Någon som påstår det kan väl förklara.

Man jobbar på en lägre abstraktionsnivå, med begrepp som ligger närmare hur det egentligen går till, typ pekare och explicit minneshantering. Man har heller ingen VM som tillhandahåller en syntetisk bild av verkligheten. Kör man sedan utan något färdigt OS så får man själv syssla med problem som schedulering och stabila data. Det ger i sin tur en mycket bättre förståelse för att hantera skumma buggar från t.ex. "concurrency" även på högnivåspråk som Java.

Assembler är ytterligare ett snäpp ner i abstraktionsnivå, nu riktigt ser man hur ettor och nollar snurrar runt i hårdvaran. Man har stenkoll på vad som händer, ingen VM eller kompilator att tjafsa med, bara den råa hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill jobba med?

Att fråga vilket språk du ska lära dig är lite som att fråga vilket verktyg
du ska köpa om du ska bli snickare. Visst är en hammare bra, men ska
du såga hade du föredragit en fogsvans.

Är det webbutveckling klientsida så bör du ha kol på SASS/LESS och mist
ett MVC ramverk för javascript typ backbone eller Angular.

Är det webbutveckling serversida så är PHP (med nått MVC ramverk, men
ibland utan) och MySQL stort bland mindre och nystartade företag medan
ASP.NET MVC är större hos stora jättar. Node.JS är även en liten uppstickare.

För appar så beror det på vilken platform, iOS gillar Objective C, Android gillar
Java och WP gillar C#.
Python är stort i forskarkretsar samt för testsviter och liknande.
C# och Java är väl de största general purpose språken.

Det viktiga är inte vad du kan för språk, att lära sig ett nytt språk
går fort och handlar mest om syntax. Vad som är viktigare är att
lära dig att tänka rätt och viktiga mönster objekt orientering, MVC,
TDD. Projekthantering som SCRUM och liknande är också viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartuffe:

Hej vänner!

Har länge gått i funderingar på att byta till ett lite roligare yrke och har till slut kommit fram till att programmering kan vara något för mig. Läste C++ på gymnasiet, så jag är inte helt färsk i ämnet, men mina kunskaper är ändå långt ifrån tillräckliga.

Vilka språkkunskaper är mest eftertraktade på arbetsmarknaden?
Om man bör lära sig flera språk, vilket ska man börja med?
Är högskolekurserna i programmering värda att söka till (program i helfart är inte aktuellt då jag helt enkelt inte har möjlighet att läsa det)?
Höll i min ungdom på en del med Linux. Är det en stor fördel att sätta sig in i och bli mer än nybörjare på?
Hur lång tid tar det, uppskattningsvis, att bli tillräckligt bra för att kunna arbeta som programmerare förutsatt att man lägger ner tid så gott som varje dag på det?

Vore oerhört tacksam för utförliga svar som tar upp både för och nackdelar med att rikta in sig i en viss bana.

Om du vill jobba som programmerare så måste du även läsa andra ämnen som matematik, logik, designmönster, interaktionsdesign osv. Det räcker inte bara att kunna skriva ett program rent syntaktiskt, du måste ju även kunna lösa problem som faktiskt är av t.ex. matematisk karaktär.

En analogi, det räcker inte med att förstå hur en explosionsmotor fungerar för att bli en bilmeckare så att säga. Men det är en bra början, dvs börja med att lära dig den syntaktiska delen av ett programmeringsspråk. Utöka denna sedan med andra kunskaper i andra ämnen, där du kan använda beräkningskraften hos en dator för att förenkla lösningarna hos dessa andra domäner.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Java eller C# skulle jag säga, om du vill ha jobb. Undvik C++, tar längre tid att lära sig, och är inte så kul, om jag ska uttrycka mig snällt.

Jag vet inte varför man skulle få så bra koll på hur en dator fungerar av att lära sig C eller C++, förresten. Någon som påstår det kan väl förklara.

På vilket sätt är c# roligare än c++? säger inte emot dig men jag funderar lite som OP. men jag har baskurser i java och c++...

Permalänk
Medlem

C# eller Java är vad arbetsmarkande söker mest idag.
Finns fler positioner och "Junior" tjänster att söka.
Cpp tar även väldigt lång tid att "Bemästra" enligt mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blåkaktus:

På vilket sätt är c# roligare än c++? säger inte emot dig men jag funderar lite som OP. men jag har baskurser i java och c++...

C++ är mer komplext, vilket leder till mer smärta. Säger inte att C# är jättebra.