bästa sättet att varva ner fläktarna i H440

Permalänk

bästa sättet att varva ner fläktarna i H440

Hej!

jag äger numera ett H440 som jag gillar utäver det med fläktarna, för de som läst recensionen utav Jonas på swedlockers att den saknar en fankontroller. Jag undrar om ni har något tips på vad man kan göra för att stuva ner fläktarna.

Ägger för tillfället en gammal fankontroller av typ:
http://www.ebay.com/itm/12-V-3Pin-CPU-Fan-Speed-Controller-PC...

men problemet är att fläkthubben han en hane som ingång. DVS jag måste ha en kabel som är hona till hona. skulle kunna skarva till mig en själv det är fullt möjligt men jag undrar om ni har något enklare eller bättre tips? Är öppen för förslag

Permalänk
Medlem

också ute efter en bra lösning på h440, lät väldigt mycket

Permalänk
Skrivet av Viochee:

också ute efter en bra lösning på h440, lät väldigt mycket

Dold text

Jag tänkte at noctua skickar med "strypare" till sina fläktar som stryper nivån från 12v till ner till 5v, måste finnas å köpa på byt ebay eller nått. men det vore soft å ha någon form av ratt så man kunde styra det lite.

Hur många fläktar har du?

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ta en kort molex-förlängning och vända på 5 och 12V? Det måste ju vara det absolut lättaste sättet.
http://www.ebay.com/itm/141211061894

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Kan man inte bara ta en kort molex-förlängning och vända på 5 och 12V? Det måste ju vara det absolut lättaste sättet.
http://www.ebay.com/itm/141211061894

Jo det var lite min tanke, men som sagt. have varit en fördel om man kan få någon sorts styr funktion.

Edit: efter lite vidare fundering så fungerar inte det ändå, eftersom hubben använder HANE som ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jo det var lite min tanke, men som sagt. have varit en fördel om man kan få någon sorts styr funktion.

Edit: efter lite vidare fundering så fungerar inte det ändå, eftersom hubben använder HANE som ingång.

Va? Jag förstår inte. Varför skulle det inte fungera?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag tog bara bort plastbiten på änden och tejpade fast den på +/- polerna och det funkar utmärkt!

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Va? Jag förstår inte. Varför skulle det inte fungera?

För det är 2 honor som ska kopplas in. Inte hane.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

För det är 2 honor som ska kopplas in. Inte hane.

Hubben kopplas väl bara in med en molex eller? Varför skulle det inte fungera med en liten förlängning?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

f

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Jag tog bara bort plastbiten på änden och tejpade fast den på +/- polerna och det funkar utmärkt!

Får bli något sådant antagligen.. eller löda. Har du pics kanske? är nyfiken å see!

Skrivet av LemonIllusion:

Hubben kopplas väl bara in med en molex eller? Varför skulle det inte fungera med en liten förlängning?

Ja men jag vill ju sätta något emellan som gör att det blir en fläktstyrnings funktion.. Jag förstår faktiskt inte vad det är du menar heller xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Ja men jag vill ju sätta något emellan som gör att det blir en fläktstyrnings funktion.. Jag förstår faktiskt inte vad det är du menar heller xD

Man kopplar in fläktkontrollern med en vanlig 4-pins molex, eller hur? I en molex finns det både 12V och 5V. För fläktkontrollern används endast 12V. Om man tar en kort molex-förlängning och byter plats på 12V och 5V (skitlätt om man har något litet att peta med) kommer alla fläktar gå på 5V istället. Du får långsammare fläktar, men inte möjlighet att justera hastigheten mer än att ändra spänningen mellan 12V och 5V.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Man kopplar in fläktkontrollern med en vanlig 4-pins molex, eller hur? I en molex finns det både 12V och 5V. För fläktkontrollern används endast 12V. Om man tar en kort molex-förlängning och byter plats på 12V och 5V (skitlätt om man har något litet att peta med) kommer alla fläktar gå på 5V istället. Du får långsammare fläktar, men inte möjlighet att justera hastigheten mer än att ändra spänningen mellan 12V och 5V.

Aaah nu fattar jag, bra ide! jag tror jag har en kort förlägning liggandes. är det de 2 i mitten som ska bytas eller? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Aaah nu fattar jag, bra ide! jag tror jag har en kort förlägning liggandes. är det de 2 i mitten som ska bytas eller? :3

Nepp, mittenledarna är jord. Byt plats på gul (12V) och röd (5V) så blir det rätt. Märk den förlängningen också så du inte råkar använda den till något annat som går sönder.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Är fläktarna verkligen så högljudda på H440? (Lånar tråden lite) Borde jag köpa till en fläktkontroll/bättre fläktar? (Ska beställa detta chassit till ett bygge)

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Är fläktarna verkligen så högljudda på H440? (Lånar tråden lite) Borde jag köpa till en fläktkontroll/bättre fläktar? (Ska beställa detta chassit till ett bygge)

chassit ska vara tyst enl nzxt. Att chassit är helt i stål/aluminium hjälper MYCKET. Dock så har drn inga 5,25 tums platser så frågan är ju vad man ska välja föt alternativ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:
Skrivet av Viochee:

också ute efter en bra lösning på h440, lät väldigt mycket

Dold text

Jag tänkte at noctua skickar med "strypare" till sina fläktar som stryper nivån från 12v till ner till 5v, måste finnas å köpa på byt ebay eller nått. men det vore soft å ha någon form av ratt så man kunde styra det lite.

Hur många fläktar har du?

Använder de som följer med bara, blir nog att koppla 2 till moderkortet för styrning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Är fläktarna verkligen så högljudda på H440? (Lånar tråden lite) Borde jag köpa till en fläktkontroll/bättre fläktar? (Ska beställa detta chassit till ett bygge)

Jag blev förvånad att chassit lät så mycket är man det minsta kräsen så kommer det vara störande ljud... sitter dock med hörlurar 90% av tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Jag blev förvånad att chassit lät så mycket är man det minsta kräsen så kommer det vara störande ljud... sitter dock med hörlurar 90% av tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Ska börja modda detta chassi i veckan, är ledig efter onsdag så då blir det att ta fram lim å tejp (jk)

Uppdaterar när jag har fått en lösning.

Permalänk

Jag bytte ut fläktarna mot 2 stycken såna här:
http://www.inet.se/produkt/6308810/noctua-nf-a15-pwm-140mm
Kopplade dem direkt till moderkortet för styrning, nu är det i princip bara grafikkortet som låter när datorn är igång men det ska snart åtgärdas!

Permalänk
Skrivet av phpTANKER:

Jag bytte ut fläktarna mot 2 stycken såna här:
http://www.inet.se/produkt/6308810/noctua-nf-a15-pwm-140mm
Kopplade dem direkt till moderkortet för styrning, nu är det i princip bara grafikkortet som låter när datorn är igång men det ska snart åtgärdas!

Den var inte dum den. Gillar det konceptet faktiskt.. Har bara 1 fläkt ingång på mitt moderkort (förutom 4pin för cpu men den är oanvänd atm)

Hur många fläktar bör ett moderkort palla med å köra egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Zalman fanmate2 och kör den på sys fan2 med en y-kabel, så där går 2 fläktar. Sen kopplade jag 2 fläktar på sys fan1 med y-kabel, styr den i easytune6. Så nu styr jag 4 fläktar (3 fram, 1 top). 140mm bak går då i fullfart, tycker ljudnivån är godkänd nu och kör på så här tillsvidare

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro

Permalänk
Skrivet av visten:

Jag köpte en Zalman fanmate2 och kör den på sys fan2 med en y-kabel, så där går 2 fläktar. Sen kopplade jag 2 fläktar på sys fan1 med y-kabel, styr den i easytune6. Så nu styr jag 4 fläktar (3 fram, 1 top). 140mm bak går då i fullfart, tycker ljudnivån är godkänd nu och kör på så här tillsvidare

jag såg fanmate 2 med, funderar på å skaffa en sådan eller en Corsair Link. Den gammla fläktkontrollen jag hade har tyvärr get upp. Vilket var en pci-e slot kontroller från ett gammalt fractal design chassi.

kommer titta närmare nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Jag blev förvånad att chassit lät så mycket är man det minsta kräsen så kommer det vara störande ljud... sitter dock med hörlurar 90% av tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter 100% av tiden med slutna hörlurar. Tycker du att det låter mycket av chassit annars? Får annars bli en r4

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Jag sitter 100% av tiden med slutna hörlurar. Tycker du att det låter mycket av chassit annars? Får annars bli en r4

Sitter du med slutna lurar och kör inte alla fläktar (typ skippa de i taken) så är det inget som hörs. min blev högljud när jag kopplade in extra fläktar men dom var av dålig kvalitet så det är inte så konstigt att den väsnas lite mer.

Permalänk

UPDATE!

Fixxade ett strypar huvud från en polare:

http://www.tradera.com/item/341047/162067217/deltaco-flaktada...

satte denna mellan hubben och nätagget men det blev inget bra, den ströp för mycket och fläktarna orkade inte köra (har 7st fläktar)

dock så hade jag en till 5v samt en 7v. satte 7v på de 3 i taket å då fungerade dom (de är lite trögare så jag tror dom går ungefär samma ändå)

samt den bakre och de 3 främmre på 5v. nu fungerar dom ok och tempraturerna e okej. dock så överklockar jag inte.

kommer antagligen köpa en:
http://www.tradera.com/item/341694/206729060/distribution-boa...

då den kommer dstrubera volten bättre emellan datorn. med lite tur kanske jag kan skruva upp den på samma plats också å ta ner den andra. men som sagt, kanske..