100% load när jag minimerar spel?

Permalänk
Medlem

100% load när jag minimerar spel?

Tja,

Har ganska nyligen köpt in ett MSI GTX 770 TF OC och den fungerar fint.
När jag spelar t ex Bioshock infinte så ligger den på runt 50-60 % load enligt Afterburner.
Men när jag minimerar spelet så går den upp till 100% och ligger där till jag stänger av spelet eller plockar upp det igen.
Är detta normalt?

Spelar på tv:n från datorn genom HDMI

Permalänk
Medlem

Har nog att göra med att spelet stressar upp grafikkortet mer när det är minimerat. Aktivera vsync och kolla om det händer igen så får vi se.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Ingen som har varit med om detta tidigare?

Skrivet av LPG:

Har nog att göra med att spelet stressar upp grafikkortet mer när det är minimerat. Aktivera vsync och kolla om det händer igen så får vi se.

+1 på detta. Inställningen i just Bioshock Infinite kallas "Lock Framerate" för övrigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Har nog att göra med att spelet stressar upp grafikkortet mer när det är minimerat. Aktivera vsync och kolla om det händer igen så får vi se.

Skrivet av blackeagle:

+1 på detta. Inställningen i just Bioshock Infinite kallas "Lock Framerate" för övrigt.

Ska absolut testa detta! Tror dock jag redan har det igång. Kör för övrigt på ultra och antog att den sattes på automatiskt då.

Men eftersom jag inte är säker blir det det första jag kollar när jag kommer hem.
återkommer ikväll eller imorgon med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Ska absolut testa detta! Tror dock jag redan har det igång. Kör för övrigt på ultra och antog att den sattes på automatiskt då.

Men eftersom jag inte är säker blir det det första jag kollar när jag kommer hem.
återkommer ikväll eller imorgon med resultat.

I vissa spel, Diablo 3 t.ex. så kan man ange Max FPS när spelet är aktivt och Max Background FPS för minimerat eller när man klickat på ett annat fönster/alt-tab'at till och med, eftersom det var problem med dem just för att grafikkorten gick varma när desktop var aktiverat och de snurrade på för fullt i bakgrunden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tjena har nu kollat det med v-sync och mycek riktigt var den påslagen så det är inte detta som är problemet.
Nån annan ide på vad som orsakar det.

Skrivet av blackeagle:

I vissa spel, Diablo 3 t.ex. så kan man ange Max FPS när spelet är aktivt och Max Background FPS för minimerat eller när man klickat på ett annat fönster/alt-tab'at till och med, eftersom det var problem med dem just för att grafikkorten gick varma när desktop var aktiverat och de snurrade på för fullt i bakgrunden.

Vet du vad denna funktion brukar heta och vara placerad? Så det är vanligt att spel drar mer GPU kraft när de är minimerade? Tycker det är konsigt borde väll vara tvärt om. Men men.... man är ju inget datorproffs eller spelutvecklare heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Tjena har nu kollat det med v-sync och mycek riktigt var den påslagen så det är inte detta som är problemet.
Nån annan ide på vad som orsakar det.

Vet du vad denna funktion brukar heta och vara placerad? Så det är vanligt att spel drar mer GPU kraft när de är minimerade? Tycker det är konsigt borde väll vara tvärt om. Men men.... man är ju inget datorproffs eller spelutvecklare heller...

Det är inte vanligt, men det var något/några spel som hade problem iaf. Jag kommer inte ihåg exakt, men det hade något med att göra att max fps inte blev begränsat när spelet inte var i fokus och då jobbade grafikkortet på för fullt istället för att hoppa över i 2D-läge.

Här är en länk som säger lite om problemet i WoW: http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/6712712902

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

#Tråd rensad.#

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

#Tråd rensad.#

Ber om ursäkt för detta och ska tänka på det i fortsättningen.