Ljud funkar inte, On board trasigt?

Permalänk

Ljud funkar inte, On board trasigt?

Tjena mitt ljud har varit kaputt nu ett bra tag det började med att jag pillade inne i datorn jag minns inte riktigt anledningen till det men något funkade inte, så när jag starade datorn så funkade den ju men ljudet funkade inte. Jag har försökt med att installera drivrutiner, ominstallera drivrutiner, avinstallera etc jag har nog prövat det mesta så jag vet inte om ljudkortet på moderkortet är trasigt eller inte men om någon kan hjälpa mig vore det kanon, jag har 2 gifs här för att visa hur den beter sig.

Jag har inga ljudenheter kopplade till datorn för övrigt. Och även om jag kopplar in något så håller det på såhär.
Nu har jag inga drivrutiner installerade heller men håller på att ladda ner igen för att ser hur det ser ut, fixar dock inte problemet.

Edit:
Går tydligen inte installera nya drivrutiner av någon anledning

Edit 2: Kunde installera om jag startade datorn i safemode och avinstallerade de andra drivrutinerna men ljudet funkar fortfarande inte, fast nu ser det ut såhär

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Tjena mitt ljud har varit kaputt nu ett bra tag det började med att jag pillade inne i datorn jag minns inte riktigt anledningen till det men något funkade inte, så när jag starade datorn så funkade den ju men ljudet funkade inte. Jag har försökt med att installera drivrutiner, ominstallera drivrutiner, avinstallera etc jag har nog prövat det mesta så jag vet inte om ljudkortet på moderkortet är trasigt eller inte men om någon kan hjälpa mig vore det kanon, jag har 2 gifs här för att visa hur den beter sig.

Jag har inga ljudenheter kopplade till datorn för övrigt. Och även om jag kopplar in något så håller det på såhär.
Nu har jag inga drivrutiner installerade heller men håller på att ladda ner igen för att ser hur det ser ut, fixar dock inte problemet.

http://i.gyazo.com/20da70871e6c49c58114c42cf0ad5432.gif

http://i.gyazo.com/ba2594d337e0dfaa925169da5f583eb8.gif

Är det hörlurarna du försöker använda? Ser ju ut som att det skulle ha kunnat fungera när de var inkopplade och var markerade som standardenhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har själv pillat lite i bärbara under åren, typ bytt CPU och lite smått å gott. Minns att jag fick montera lös en herrans massa kontakter etc för att komma åt CPUn på en Acer inkluderat ljud (iofs till interna högtalarna) så jag undrar om du kanske har glapp kontakt någonstans?

Kan det bara så att någon anslutning/kontakt inte sitter på som den skall?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Är det hörlurarna du försöker använda? Ser ju ut som att det skulle ha kunnat fungera när de var inkopplade och var markerade som standardenhet.

Inkopplad, ser nu ut såhär

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av fark:

Har själv pillat lite i bärbara under åren, typ bytt CPU och lite smått å gott. Minns att jag fick montera lös en herrans massa kontakter etc för att komma åt CPUn på en Acer inkluderat ljud (iofs till interna högtalarna) så jag undrar om du kanske har glapp kontakt någonstans?

Kan det bara så att någon anslutning/kontakt inte sitter på som den skall?

Jag tvivlar på med men kan ju vara så att kontaken inte är precis hel men jag vetifan, då finns det ju inget jag kan göra utan att det ska kosta mig en massa.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

ser ut som att det kan vara något problem med jack sensing? alltså att den märker automatiskt om något är ikopplat. Kolla om du kan stänga av det på något sätt i drivrutinerna.

Permalänk
Skrivet av durutti:

ser ut som att det kan vara något problem med jack sensing? alltså att den märker automatiskt om något är ikopplat. Kolla om du kan stänga av det på något sätt i drivrutinerna.

Letar men vetifan vart jag ska hitta det^^

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Tja, skulle väl köpt ett ljudkort om inte annat. Antingen det eller ett nytt moderkort.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av ander01se:

Tja, skulle väl köpt ett ljudkort om inte annat. Antingen det eller ett nytt moderkort.

Det är den enkla lösningen för de rika.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Nu händer det här när jag installerade detta

Var tvungen att avaktivera drivrutinen för den poppar upp och avbryter mig i allt jag gör konstant varje andra sekund eller något sånt. Det kvittar om jag har någon ljudenhet inkopplad den håller ändå på sådär...

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tripletutorial:

Nu händer det här när jag installerade detta

http://i.gyazo.com/d1c796f07d001b01d1929da2543fad37.gif

Var tvungen att avaktivera drivrutinen för den poppar upp och avbryter mig i allt jag gör konstant varje andra sekund eller något sånt. Det kvittar om jag har någon ljudenhet inkopplad den håller ändå på sådär...

Med största sannolik en kontakt/sladd som glappar/blivit kortsluten på fel ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Med största sannolik en kontakt/sladd som glappar/blivit kortsluten på fel ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Sååå.. enda lösningen är väl att köpa ett ljudkort då antar jag..?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Det är den enkla lösningen för de rika.

Nej då kompis, finns riktigt billiga ext usb ljudkort lite beroende på vad för krav du har?