Mac hittar inte hårddisk

Permalänk
Medlem

Mac hittar inte hårddisk

Hej på er!

Det är så här, när jag bootar upp min mac så får jag upp "mappen med frågetecknet på" vilket är pga av att den inte hittar någon hårddisk/boot bart OS(?). Startar jag den med ALT nedtryckt så jag ska köra återställning via nätet, så hittar den inte disken. När jag pluggar in den i min PC hittar jag disken utan problem och kan skriva och läsa från den.
Har testat att byta filformat på den från NTFS till FAT32 och tillbaka, kollat om den finns några trasiga sektorer på disken, kört chkdsk utan att hitta något.

Har tyvärr ingen extra disk just nu som jag kan testa plugga in i macn och se om det beror på det, men tänkte bara höra med er om ni har ev. tips? Sista jag vill göra är ju att felsöka eller skrota moderkortet pga av glapp.

Kan även lägga till att innan den blev så här så kunde jag starta upp den och var inne i datorn i ca. 5 min innan den frös.

Glad Påsk på er!

Visa signatur

ninjas, lasers and shit!

Permalänk
Medlem

Har du alltså testat om den alls kommer fram i Disk Utility inne i installationsprogrammet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Har du alltså testat om den alls kommer fram i Disk Utility inne i installationsprogrammet?

Nej den kommer inte fram där heller.. Har även prövat med en annan disk och datorn hittar inte den heller, kan det vara så jävligt att en krets lagt av? Läste något om att man kan behöva boota från en usb-sticka med installationsskivan på och köra verktyget därifrån?

Visa signatur

ninjas, lasers and shit!