Enkortsdator för kluster-laborationer

Permalänk
Medlem

Enkortsdator för kluster-laborationer

Hejsan!

Jag tänkte kolla med dom som kan det här lite mer än mig:

Jag ska bygga ett kluster hemma, med 8-16 noder, som ska användas i laborationer med distribuerad programmering och balanserings-algoritmer för webb-servrar och lite sånt. Det jag behöver är en enkortsdator som kan köra en vanlig linuxdist, helst debian, och som har en nätverksport etc.

Jag har sneglat på raspi, då den är ganska billig, men jag vill fortfarande kolla så att det inte finns en modell som är det självklara valet. Priset är så klart viktigt när så många noder ska inhandlas. Beräkningskraften försumbar då det handlar om distributionen i sig och inte hastigheten hos beräkningen.

Så... Vad finns det på marknaden? Är raspi det klara valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Jag tänkte kolla med dom som kan det här lite mer än mig:

Jag ska bygga ett kluster hemma, med 8-16 noder, som ska användas i laborationer med distribuerad programmering och balanserings-algoritmer för webb-servrar och lite sånt. Det jag behöver är en enkortsdator som kan köra en vanlig linuxdist, helst debian, och som har en nätverksport etc.

Jag har sneglat på raspi, då den är ganska billig, men jag vill fortfarande kolla så att det inte finns en modell som är det självklara valet. Priset är så klart viktigt när så många noder ska inhandlas. Beräkningskraften försumbar då det handlar om distributionen i sig och inte hastigheten hos beräkningen.

Så... Vad finns det på marknaden? Är raspi det klara valet?

Du kan inte använda dig av linux containers då? Docker t.ex.. ?

Skapa en "image" som du sedan startar upp x antal gånger. Det är garanterat billigare. Du kan ju begränsa nätverket etc om du vill simulera dåliga överföringshastigheter etc.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64