Intel Haswell Refresh för överklockare i juni

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell Refresh för överklockare i juni

I samband med mässan Computex 2014 i Taipei lanserar Intel överklockningsorienterade processorer med arkitekturen Haswell Refresh, kända under kodnamnet Devils Canyon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter ju trevligt! hoppas refreshen kommer lagom tills jag skall skaffa en Mac!

Permalänk
Medlem

Äntligen fasta IHSer!

Permalänk
Citat:

Intel lovar även att byta ut den hårt kritiserade kylpastan mellan kiselkapseln och värmespridaren till ett förbättrat värmeledande material.

Då var det klart, får bli till att vänta nån månad då.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

Äntligen fasta IHSer!

Intel säger bara att de ska byta materialet, betyder inte att de blir fastlödda
De tester jag har sett tyder mer på att det är limkanten som är förhög och således leder till ett tjockare lager TIM mellan die och IHS. Får de om detta nya TIM gör att problemet försvinner, annars var det ju limmet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Äntligen fasta IHSer!

Spekulering är inte nödvändigtvis sant, förvänta dig inte för mycket innan det är ett faktum.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Äntligen fasta IHSer!

Man kan verkligen hoppas att så blir fallet och skulle bli ett bra steg i rätt riktning.

Sitter kvar på min Sandy Bridge pga bättre värmeavledning och ska bli kul att se överklockning och värme
på dessa i tester.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hur kommer kostnaderna i förhållande till prestanda vara på dessa jämfört med dagens Haswell?

Finns det goda skäl att vänta eller köpa i7 4770k idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wousch:

Hur kommer kostnaderna i förhållande till prestanda vara på dessa jämfört med dagens Haswell?

Finns det goda skäl att vänta eller köpa i7 4770k idag?

Haswell refresh kommer förmodligen kosta samma som Haswell idag. Så var det tex vid introduktionen av Haswell, då den och IB kostade lika mycket.

Permalänk
Medlem

Hmm... jaha, ska man slå till på en i7:a nu trots allt? Om det du nu är fastlödd IHS så känner jag mig väldigt sugen... fast jag borde vänta tills nästa år och Broadwell. Min i5:a hänger med ganska bra, men det börjar bli lite segt med videoredigering på en gammal sandy i5:a.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se exakt vad som hänt med (IHS)

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Intel säger bara att de ska byta materialet, betyder inte att de blir fastlödda
De tester jag har sett tyder mer på att det är limkanten som är förhög och således leder till ett tjockare lager TIM mellan die och IHS. Får de om detta nya TIM gör att problemet försvinner, annars var det ju limmet.

Har också läst om detta; att problemet är att limmet gör att ihs:n inte ligger cpu:n nära nog. Alltså att det inte beror på "dålig" TIM, kvalitet på TIM brukar ju inte spela någon större roll.

Vet inte hur stor skillnad det här kommer göra för många ändå. Haswell klockar ojämnt oberoende av hög temperatur. Man ser många som fastnar på en klock och sen krävs det helt plöttsligt 0.1v mer för att komma vidare. Det kan nog göra att man kommer kunna klocka högre med sämmre kylning men har man bra kylning så tror jag inte dessa nya chippen kommer klocka speciellt mycket högre. IB-E klockade ju inte speciellt mycket bättre än IB trots fastlödd ihs så man ska nog inte förvänta sig underverk, bara svalare chip

Permalänk
Medlem

Om den är fastlödd kanske man borde flytta sin 4770K till en HTPCliknande lösning och underklocka den?
Jag hade inte så värst mycket tur med kisellotteriet oavsett. Har inte deliddat den än, men planen är att gå vatten under sommaren.

Permalänk
Medlem

hmm.. men har verkligen alltid lödda IHS en perfekt värmespridning?

alltså, är det verkligen alltid (eller oftast iaf) att mätvärden på dessa jämte pastalösning är mer symetriska i mätning?

nog för att materialen oftast brukar ha en fin egenskap att sprida ut sig under lödning, men om inte så är det ju en nackdel då det är svårare, för att inte säga rent omöjligt för en vanlig användare att fixa detta. vilket är nått som åtminstone går med den (ev då) sämre lösningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

men om inte så är det ju en nackdel då det är svårare, för att inte säga rent omöjligt för en vanlig användare att fixa detta.

"Vanliga" användare monterar inte ens sin egen CPU, gruppen som klagar över den dåliga värmeöverföringen är en piss i havet i detta fall.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

"Vanliga" användare monterar inte ens sin egen CPU, gruppen som klagar över den dåliga värmeöverföringen är en piss i havet i detta fall.

"Vanliga" användare vet nog inte ens vad K betyder. Men dom som faktiskt köper K cpu'er brukar ju ha lite mera koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

"Vanliga" användare monterar inte ens sin egen CPU, gruppen som klagar över den dåliga värmeöverföringen är en piss i havet i detta fall.

med "vanlig användare" menade jag såklart "den vanlige användaren som får för sig att delidda" i första stället.

så frågan var alltså främst hur mycket mer symmetrisk en lödd variant egentligen är. nu är jag också medveten om att exemplen är få på fyrkärniga som är det, så det kan ju iof ev ge lite otydliga siffror bara av den anledningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint