Världens bästa pc-spel

Permalänk

Världens bästa pc-spel

Jag är idag 44 år och började att spela på pc för 24 år sen!
Har sen dess försökt att leta upp världens bästa pc spel ( väldigt individuellt) nu är det klart!!
Portal 2 är enligt mig det bästa spelet pc producerat genom tiderna...

+Grym story med mycket bra slut
+ wheatley- garva arslet av mig
+hjärta+hjärna mycket bra pussel med känsla
+Musiken- helt underbar musik
+grafik -går att köra på low end+ high end ooh orgazm

-Absolut ingenting, har inte hittat buggar eller grafikfel..

Mitt tips kööööp köööööp du kommer aldrig ångra dig!!! OBS! är inne på tredje genomkörningen av singelplayer nu och älskar det mer än nånsin!

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

Portal är suveränt. Men för mig är HL-serien fortfarande No1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Portal är suveränt. Men för mig är HL-serien fortfarande No1.

ENLIGT mej är elder scrolls serien bäst

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Star wars galaxies måste jag säga. Innan NGE pajade allt.

Finns inget mmo som mätt sig med detta än idag.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Nah, för mig är storyn en av de viktigaste faktorerna i ett spel, där toppar Dragon Age: Origins och dess expansion Awakening.

På nära andra plats: Mass Effect serien.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

skulle säga wow. spelet är långt ifrån perfekt men inget annat spel har fått mig att spela regelbundet (med pauser) i så många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

skulle säga wow. spelet är långt ifrån perfekt men inget annat spel har fått mig att spela regelbundet (med pauser) i så många år.

Håller faktiskt med, spelat regelbundet i säkert 6-7 år. Nu har jag dock inte spelat det på minst ett halvår och det känns inte som jag kommer spela igen innan expansionen, kanske inte ens då.

När det gäller övriga spel så ligger Half Life mig varmt om hjärtat, HL2 har jag inte ens spelat igenom.. Sleeping Dogs var sjukt bra och nu även Watch_Dogs. Lirar för övrigt mest D3 nuförtiden.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Monkey island 2 på Amiga utan tvekan för mig
strax efter på delad andraplats har jag massor av grymma rpg från tidernas början till nutid, går inte att välja plats då många är extremt bra.

Sedan kommer resterande peka klicka äventyr och blandade spel till alla möjliga hemdatorer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

ELMA (elastomania)

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Jag är idag 44 år och började att spela på pc för 24 år sen!
Har sen dess försökt att leta upp världens bästa pc spel ( väldigt individuellt) nu är det klart!!
Portal 2 är enligt mig det bästa spelet pc producerat genom tiderna...

+Grym story med mycket bra slut
+ wheatley- garva arslet av mig
+hjärta+hjärna mycket bra pussel med känsla
+Musiken- helt underbar musik
+grafik -går att köra på low end+ high end ooh orgazm

-Absolut ingenting, har inte hittat buggar eller grafikfel..

Mitt tips kööööp köööööp du kommer aldrig ångra dig!!! OBS! är inne på tredje genomkörningen av singelplayer nu och älskar det mer än nånsin!

Var det inte tjejer som utvecklade Portal spelen? eller i alla fall det första. Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Jag är idag 44 år och började att spela på pc för 24 år sen!
Har sen dess försökt att leta upp världens bästa pc spel ( väldigt individuellt) nu är det klart!!
Portal 2 är enligt mig det bästa spelet pc producerat genom tiderna...

+Grym story med mycket bra slut
+ wheatley- garva arslet av mig
+hjärta+hjärna mycket bra pussel med känsla
+Musiken- helt underbar musik
+grafik -går att köra på low end+ high end ooh orgazm

-Absolut ingenting, har inte hittat buggar eller grafikfel..

Mitt tips kööööp köööööp du kommer aldrig ångra dig!!! OBS! är inne på tredje genomkörningen av singelplayer nu och älskar det mer än nånsin!

Det enda minus jag kan hitta med spelat är att det det inte har så mycket återspelsvärde. Det blir liksom för lätt :/
Annars ett helt underbart spel. Det näst bästa spelet enligt mig

Permalänk

Angels Online <3

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

EQ1 för oss som spelade det sen betan

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Counter-strike serien<3

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

assasin's creed serien är grym med!

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Inaktiv

Quake var det grymmaste och mest revolutionerande för mig när det kom. De flesta releaserna idag känns meh och överhypade.

Permalänk
Medlem

Trine. Inget annat spel har lyckats trollbinda mig så totalt. Första gången jag spelade det så lämnade jag inte datorn förren eftertexterna rullade. Magiskt!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Keeper of Traditions

Fallout 2 & 1, i den ordningen. Kan inte komma på något som ens kommit in närheten.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Deus EX Human Revolution är enl mig ett väldigt bra spel. det ligger dock inte på top, utan det somn ligger mig varmt om hjärtat är:

Zelda - A Link to Past

Tycker att det är ett fruktansvärt bra spel, älskar grafiken, känslan, storyn, alla ljuden, ja det är som dagen man gifter sig!

sen vilket spel som är nr 1 är ju såklart upp till var och en, men för min del så ligger detta mig väldigt varmt om hjärtat! Spelat det så mycket i alla mina få år och tröttnar inte!

Multiplayer är jag inte mycket för. fick nog av att lira i det tempot som lätt uppstår! CS 1.6 fick mig på att bli rätt less på det och Call of Duty MW2 gjorde att jag bara öppnat ett få multiplayer spel efter det( jag gillar inte så hektiskt tempo, klarar inte stressen)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Portal 2 gillar jag mer att köra splitscreen co-op på X360. Känslan att sitta i samma rum och spela, den finns inte i många spel i dagsläget.

Mitt favorit PC spel är nog Rayman Gold (1). Älskar art-stylen, musiken och gameplayen. Visst, spelet finns på andra plattformar också men det var på PC som jag spelade mest. Rayman 2 och 3 ligger också högt uppe på listan.

Morrowind är gudomligt. Bara den jobbiga stridsmekaniken som ställer till det lite. Inte nog med att det är det bästa Elder Scrolls spelet, men nog 3a på mitt favorit PC spel genom tiderna.

Sen så gillar jag MMORPGet MapleStory från 2002. Farsan fixade beta nycklar till Korea MapleStory sen 2002. Inget spel får mig att känna som gamla klassiska MapleStory gjorde. Nu suger spelet

Permalänk
Avstängd

assasins creed serien är nog en av topp kandidaterna för min del och portal är med riktigt bra
men fallout 2 är nog det jag uppskattat mest i spelväg men är så gammalt i dag så är ett svårt val men fallout 2 var nyskapande och snyggt sen npc hade personlighet och mycket överraskningar och roliga saker så det får nog min röst även fast det vi relese var väldigt långt i från buggfritt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Jag är idag 44 år och började att spela på pc för 24 år sen!
Har sen dess försökt att leta upp världens bästa pc spel ( väldigt individuellt) nu är det klart!!
Portal 2 är enligt mig det bästa spelet pc producerat genom tiderna...

+Grym story med mycket bra slut
+ wheatley- garva arslet av mig
+hjärta+hjärna mycket bra pussel med känsla
+Musiken- helt underbar musik
+grafik -går att köra på low end+ high end ooh orgazm

-Absolut ingenting, har inte hittat buggar eller grafikfel..

Mitt tips kööööp köööööp du kommer aldrig ångra dig!!! OBS! är inne på tredje genomkörningen av singelplayer nu och älskar det mer än nånsin!

Håller med om att det är ett bra spel, även ettan var riktigt bra. Kan inte vara lätt att få till så bra pussel i 3D-miljöer som de faktiskt lyckades med i de spelen.

Sen har jag väldigt svårt att välja ett bästa "spel", men Portal 1 + 2 är nog bästa action-pussel-spel jag kört, de får nog även vinna kategorin pusselspel

När det kommer till story telling är vinnaren enligt mig Planescape Torment. Det är väl egentligen hyfsat linjärt men nästan inga val jag gjorde på min genomspelning kändes linjärt, allt gav liksom återkoppling på något sätt och storyn i sig var helt ok.

Med det sagt så är jag väldigt svag för RPG, gärna old school och även om jag gillade Baldur's Gate så var det Eye of the Beholder, Ultima Underworld, Dungeon Master som verkligen fick mig att glömma klockan tillsammans med Fallout-världen. Nu pratar jag såklart singelplayer. Mitt favorit-Elder Scrolls är Morrowind, bäst i serien enligt mig och Elder Scrolls winner nog pris som bästa RPG-serie även om de senaste versionerna tappat lite av charmen. Legend of Grimrock rekommenderas till alla som gillar sådana här spel.

När det gäller att förlora tid är ju annars samtliga CIV-spel farliga.. CIV är ingen förkortning, det är romerska siffror för antal timmar en bra omgång tar (104 alltså)

I multiplayer föredrar jag RTS och då Star Craft: Brood War. Spelade det massor och var riktigt duktig ett tag, fastnade för det på grund av storyn, även där bra berättande om än väldigt linjärt. Spelade singelplayer Star Craft 2 enbart för storyn.

Men bästa PC-spel genom tiderna? Statistiskt sett är det nog WoW även om långt ifrån alla håller med om det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det finns bara 2st spel som är dom bästa: Treasures of Monkey Island serien, originalen och ej nyutgåvorna. Minns att när man satt och spelade spelet första gången hemma hos min polare och man fattade nada vad dom snackade om och vad allting gick ut på, tills man insåg storheten i storyn, spelupplägget, replikerna osv. Det är helt fenomenala spel.
Och så klart, Grim Fandango. End of discussion!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mest spelade spel av mig och även de bästa är The Settlers. Spelat alla spelen i serien väldigt väldigt mycket förutom sista spelet som inte var bra.

Permalänk
Medlem

Portal 1/2 som FPS pussel.
EVE Online som SCI-FI / MMO
Half Life 1/2, som FPS (fick tårar i sista episoden, jävla cliffhanger).

Sedan ur Indie,
Superbrothers Sword & Sworcery
FEZ
Hotline Miami
Limbo
World of Goo

Sedan ur äldre spel är C&C Tiberian Sun som jag börjat spela igen.

Finns en del som jag måste spela på min indie lista, (Dust, Dustforce säkert många fler).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Stronghold 1 och Stronghold crusader har man dödat många timmar med

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Avstängd

Wasteland på C64, det var hur grymt som helst för sin tid, men det kommer ändå på andra plats för mig.

Fallout 1 och Planescape Torment är på delad förstaplats för min del.

När det gäller onlinespel så var det Lineage 1 som var min bästa upplevelse, körde det från start till nära inpå slutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Quake var det grymmaste och mest revolutionerande för mig när det kom. De flesta releaserna idag känns meh och överhypade.

Tja, jag var väl inte riktigt så lyrisk över Quake men det var var i vilket fall som helst det brunaste spelet dittills så nog blev det en trendsättare alltid. 1 april 1962 påstod SVT att man kunde få färg-tv genom att lägga en nylonstrumpa över bilden. Måste sett ut ungefär som Quake.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det finns bara 2st spel som är dom bästa: Treasures of Monkey Island serien, originalen och ej nyutgåvorna. Minns att när man satt och spelade spelet första gången hemma hos min polare och man fattade nada vad dom snackade om och vad allting gick ut på, tills man insåg storheten i storyn, spelupplägget, replikerna osv. Det är helt fenomenala spel.
Och så klart, Grim Fandango. End of discussion!

Är själv monkey island fan och peka klicka äventyr överlag men jag tror du blandar ihop namnen, ettan heter the secret of monkey island då det inte finns något "treasure of monkey island". Fortfarande underbara spel som jag kör igenom varje år Dock kan ni fundera på vad hemligheten med monkey island är

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tycker Half-Life 2 är det bästa spelet någonsin.

Satt och grät hela tiden jag spelade för det vara så bra... Eller inte, men bra var det iaf ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller