Permalänk
Medlem

Reparera 80-200 f/2.8D ED

Jag märke att tråkigt nog så har mitt 80-200 börjat bakfokusera en hel del nu, har försökt att labba med finjusteringen på min D700 men får inte till det.

Exempelbild, här ligger skärpan på humlan enligt sökaren. Tog ett tiotal olika bilder och det blir samma på alla, den hamnar något bakom istället. Hopplöst..
http://i.imgur.com/8Ija51p.jpg

Dessutom har den manuella fokusringen gett upp efter att ha kärvat lite senaste tiden, nu snurrar den bara när jag vrider på den och linserna rör sig inte ett dugg.

Så.. Tror ni att det här är reparerbart eller är det kört? Köpte den ny 2011 så det är lite trist att den redan gett upp, dessvärre köptes i USA av en bekant så jag tror det är svårt med garantiservice och sånt där.

Följdfråga på det, vad kan det finnas för värde i ett sånt här objektiv i nuvarande skick?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inget om Nikon, kan bara Canon.
Om detta är en "dyrare" variant, det vill säga att det motsvarar Canons vita objektiv. Så kan det hända att dom är justa och tar emot den och fixar här hemma.

Canon har världsgaranti på sina dyrare objektiv.
En snabb koll så är det tveksamt att Nikon vill ta sig på att laga denna med garanti då den verkar ha kostat ca 1000 dollar vid inköp 2011. Tvivlar också på att Nikon har så lång garanti som 3 år?

Jag personligen hade inte betalat mer än kanske 1000kr för det. Men som sagt, jag kan inget om Nikon, endast Canon.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

Om det fokus är rätt i sökaren men hamnar fel i bilden är det ju inte objektivet det är fel på och du borde rimligen se detta på alla bilder med alla objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om det fokus är rätt i sökaren men hamnar fel i bilden är det ju inte objektivet det är fel på och du borde rimligen se detta på alla bilder med alla objektiv.

Dåligt beskrivet av mig, jag menade att trots att man försöker lägga fokus på en viss punkt går det inte utan den hamnar alltid lite fel. Det är bara på det här objektivet det händer dessutom så det måste vara något tokigt.

Permalänk
Medlem

Badboll du får nog höra dig för med Nikon vad det kostar att laga om det inte är garanti kvar.

Citat:

Nikkor lenses come with a standard one year warranty and Nikon Inc. lenses sold by authorized Nikon Inc. dealers will have a Nikon Inc. Five Year Extension*. * To register for the five year extension, one copy of the included form must be mailed in as indicated.

https://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/16192/~/...

Permalänk
Medlem

FYI så kommer Nikon Sverige (eller europa för den delen) _INTE_ att ens röra den om den är köpt i USA. Om det fortfarande finns garanti kvar på den (vilket inte är orimligt) måste den isf lösas in i USA. Nikon är väldigt strikt med detta, är sakerna köpta i USA gäller endast garantin där, och samma för europa, japan, etc.

Börjar du pilla själv i den är eventuell garanti helt och hållet förverkad, oavsett geografisk plats.

(Brasklapp: Jag är omkring 95% säker på detta men har jag fel så, my bad.)

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.