Tror jag har hittat min dealbreaker..

Permalänk
Medlem

Tror jag har hittat min dealbreaker..

Har varit inne på att köpa en PS4 hela tiden fram tills nu.
Har haft XBOX 360 tidigare och spelat en hel del bilspel. Gillar att man kan gasa tex 50% om man skulle vilja det och köra iväg sakta tex..

När man spelar bilspel på Playstation så kan man väl bara ge 0% eller 100% gas?
Det är ju helt värdelöst enligt mig, förstör ju hela körningen..
Antar att man dock kan ställa in så man gasar med analogen men det är ju fruktansvärt obekvämt..

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Sedan PS3 har man kunnat göra samma sak som på alla Xbox. Så bilspel på PS3/4 är inga problem.

Permalänk
Medlem

Nej, Playstation har haft tryckkänsliga knappar över 7 år före Xbox ens hade det på kartan.

Skrivet av milo_:

Sedan PS3 har man kunnat göra samma sak som på alla Xbox. Så bilspel på PS3/4 är inga problem.

Nej Sedan Dual Shock 2 har alla knappar förutom start/select/R2/R3 varit Analoga, Dvs Playstation 2, med det sagt Playstation 4 tog de bort tryckkänsliga knapparna för de 4 vanliga knapparna, dock alla triggers är fortfarande tryck känsliga.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Så man kan använda en trigger på PS4-kontrollen och ge tex 50% gas i en kurva? Så det är alltså inte allt eller inget som jag först trodde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilla:

Rätta mig om jag har fel.

Ja du har fel.

Skrivet av Chrilla:

Så man kan använda en trigger på PS4-kontrollen och ge tex 50% gas i en kurva?

Ja, självklart. Precis som på PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Ja, självklart. Precis som på PS3.

Haha okej, så bra, då blir det nog PS4 ändå Har inte haft PS3 så jag hade missat det totalt, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

möjligen har du blandat ihop den med WiiU eller nått. för den saknar tyvärr variabla axelknappar, eller nån form av analoga funktioner i knappar för den delen, helt.

Skrivet av MugiMugi:

Nej, Playstation har haft tryckkänsliga knappar över 7 år före Xbox ens hade det på kartan.

Nej Sedan Dual Shock 2 har alla knappar förutom start/select/R2/R3 varit Analoga, Dvs Playstation 2, med det sagt Playstation 4 tog de bort tryckkänsliga knapparna för de 4 vanliga knapparna, dock alla triggers är fortfarande tryck känsliga.

nja, PS2 var såklart fortfarande före, men Xbox (1) hade faktiskt variabla ansiktsknappar även den. det rök sen på 360, antagligen av samma anledning som PS4.

men är R1/L1 på PS4 fortfarande tryckkänsliga?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Men till bilspel har man väl ändå ratt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Men till bilspel har man väl ändå ratt!

helt ratt.

och har man den möjligheten så har Playstation antagligen fördel här då det var ett bredare stöd för olika märken och varianter av rattar. det var iaf så på last gen, men det är ju inte omöjligt att det blir bättring på den punkten denna gång för XBO.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint