Ny speldator - färdigbyggd (ca 20.000)

Permalänk
Medlem

Ny speldator - färdigbyggd (ca 20.000)

Hallå! Jag tänkte köpa en färdigbyggd gaming pc för ca 20.000 kr. Jag är väldigt intresserad av datorer o teknik men har tappat mycket på de senaste åren.
Därför tänkte jag fråga er om hjälp. Jag har tittat runt på komplett's hemsida o blir fundersam på vad man ska välja. Även om jag kan få en duglig speldator för 10.000 kr så vill jag inte behöva byta den nästa år, så vi kör på stort nu.

Jag spelar world of warcraft, battlefield 4, counterstrike, left 4 dead. Datorn jag har nu, har inga problem att köra någon av spelen. Men när vi gick över från 10 man hc till 25 man hc nu inför wod så gick min fps ner radikalt, även fall jag sänkte grafikinställningarna till de lägsta.

Grafikkortet till det här paketet är rätt så maffigt, men jag undrar ifall det är värt o köra med snäppet sämre grafikkort o köra med 2 st istället. https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-titan-z/10937

har även tittat på det här grafikkortet. https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-titan-black-6gb-physx/808673?CKS=PCW

Är det nya produkter på väg ut på marknaden som man ska vänta på?

Kom gärna med tips o idéer. Tack på förhand MVH Thure

Permalänk

Varken Titan eller Titan Z är prisvärda.... Vänta med att köpa tills nya generationen kommer om 2 veckor.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Skrivet av lolkott:

Hallå! Jag tänkte köpa en färdigbyggd gaming pc för ca 20.000 kr. Jag är väldigt intresserad av datorer o teknik men har tappat mycket på de senaste åren.
Därför tänkte jag fråga er om hjälp. Jag har tittat runt på komplett's hemsida o blir fundersam på vad man ska välja. Även om jag kan få en duglig speldator för 10.000 kr så vill jag inte behöva byta den nästa år, så vi kör på stort nu.

Jag spelar world of warcraft, battlefield 4, counterstrike, left 4 dead. Datorn jag har nu, har inga problem att köra någon av spelen. Men när vi gick över från 10 man hc till 25 man hc nu inför wod så gick min fps ner radikalt, även fall jag sänkte grafikinställningarna till de lägsta.

Grafikkortet till det här paketet är rätt så maffigt, men jag undrar ifall det är värt o köra med snäppet sämre grafikkort o köra med 2 st istället. https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-titan-z/10937

har även tittat på det här grafikkortet. https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-titan-black-6gb-physx/808673?CKS=PCW

Är det nya produkter på väg ut på marknaden som man ska vänta på?

Kom gärna med tips o idéer. Tack på förhand MVH Thure

Snarare gå ner till 780 eller 290x så kommer du till prisvärt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Vill du slå på stort så bygg på en X99 + 5820K CPU så har du en helt ny grund som är mycket stark

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lolkott:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

5820k som CPU, absolut, sen på grafiksidan hade jag väntat lite, men om du skall köpa nu så är det vad jag länkade som känns mest prisvärt, enligt moi iaf.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Håller med ovan, Geforce kortet är lite snabbare än radeon kortet, dock till ett betydligt högre pris, kör på radeon eller vänta på nya generationen.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Tack då lugnar jag mig lite. Hittar ingen som bygger en komplett pc med ett X99 moderkort o i7 5820k cpu. Jag
vill köpa och ha datorn redo innan WoD iallafall

Permalänk
Hjälpsam

köper du MSI moderkort ELLER grafikkort så bygger INET.se just nu din dator gratis. . . bara o välja vilka delar du vill ha så bygger dom dig åt dig, absolut bäst då man på detta sätt får EXAKT det man vill ha o behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

köper du MSI moderkort ELLER grafikkort så bygger INET.se just nu din dator gratis. . . bara o välja vilka delar du vill ha så bygger dom dig åt dig, absolut bäst då man på detta sätt får EXAKT det man vill ha o behöver

tack för tipset, jag va inne o valde ut lite delar, ni får gärna kolla igenom o säga vad ni tycker. Tror allt ska passa, det är väl pci express anslutning till alla grafikkort och moderkort?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7118386/2014-09-03

Permalänk
Hjälpsam

Lite snabbt kollat på mobilen ser det väl bra ut.

Tycker dock inte 290x är värt mer än 1000:- mer än 290 då det knappt är snabbare .

Sen har jag inte kollat om kylaren passar 2011-3 men kolla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolkott:

tack för tipset, jag va inne o valde ut lite delar, ni får gärna kolla igenom o säga vad ni tycker. Tror allt ska passa, det är väl pci express anslutning till alla grafikkort och moderkort?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7118386/2014-09-03

Byt nätagget till ett evga 750w eller 850 om du ska köra CF i framtiden.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Lite snabbt kollat på mobilen ser det väl bra ut.

Tycker dock inte 290x är värt mer än 1000:- mer än 290 då det knappt är snabbare .

Sen har jag inte kollat om kylaren passar 2011-3 men kolla det

jag har kollat så det passar och det 290x kostar bara 1000:- mer än 290.

Skrivet av MrPeakon:

Byt nätagget till ett evga 750w eller 850 om du ska köra CF i framtiden.

bytade ut nätaggregatet till https://www.inet.se/produkt/6909976/evga-supernova-g2-850w-80-gold-modular

tack för tipsen, om det inte är något annat man borde veta så beställer jag imorgon.

Permalänk
Hjälpsam

Behöver du verkligen "pro" Windows?

Kul dator annars..ny plattform o BRA delar

Permalänk
Medlem

ska man ha windows 8 eller windows 7? Jag gillar windows 8 men vissa säger att 7 är bättre. vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolkott:

ska man ha windows 8 eller windows 7? Jag gillar windows 8 men vissa säger att 7 är bättre. vad tycker ni?

Windows 8 är bättre tekniskt. Om du också gillar Windows 8 mer finns det ingen anledning att välja Windows 7. Men många ogillar Windows 8 och föredrar Windows 7.

Vad har du för dator idag? Det är nämligen så att det är svårt att få bra FPS i WoW oavsett dator.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hjälpsam

Vissa nyare spel har en prestanda fördel med W8.1 . . om du inte hatar det så ta W8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Windows 8 är bättre tekniskt. Om du också gillar Windows 8 mer finns det ingen anledning att välja Windows 7. Men många ogillar Windows 8 och föredrar Windows 7.

Vad har du för dator idag? Det är nämligen så att det är svårt att få bra FPS i WoW oavsett dator.

Jag har intel i7 2700k cpu @ 3.50 GHz. 8 GB ram på 1600 eller 1800 MHz . Navidia GeForce GTX 660 Ti. SSD Disk på 120 GB ett vanligt moderkort. Jag får FPS drops när vi går 25 man hc, annars fungerar det bra tycker jag. Lite segare på BF4 o kan inte köra på så höga inställningar.

Jag använder windows 8 idag o jag tycker det är hur skönt som helst!

Skrivet av thli72:

Vissa nyare spel har en prestanda fördel med W8.1 . . om du inte hatar det så ta W8.1

Jag använder windows 8 idag o jag tycker det är hur skönt som helst!

Tack för tipsen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolkott:

Jag har intel i7 2700k cpu @ 3.50 GHz. 8 GB ram på 1600 eller 1800 MHz . Navidia GeForce GTX 660 Ti. SSD Disk på 120 GB ett vanligt moderkort. Jag får FPS drops när vi går 25 man hc, annars fungerar det bra tycker jag. Lite segare på BF4 o kan inte köra på så höga inställningar.

Jag använder windows 8 idag o jag tycker det är hur skönt som helst!

Jag använder windows 8 idag o jag tycker det är hur skönt som helst!

Tack för tipsen !

Då kommer den nya datorn dessvärre inte hjälpa särskilt mycket alls i just WoW. Det enda som hjälper är enskilt starka CPU-kärnor och Haswell har inte speciellt mycket bättre IPC jämfört med Sandy Bridge. Dessutom så klockar Haswell sämre. Min rekommendation är att du köper ordentlig kylning till din CPU och klockar den så högt du kan. Det kommer ge nästan samma resultat i WoW men kostar en bråkdel.

Här ser du hur liten skillnad i IPC det är mellan 2600k och 5820k: http://www.sweclockers.com/image/diagram/7872?k=a59fcc44d1cb6...

Endast strax över 11%

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

hmm kan bli att jag bara kopierar denna kundvagn.. nice