Hårddisk syns i Bios men ej i boot menu

Permalänk
Medlem

Hårddisk syns i Bios men ej i boot menu

Har nu googlat ihjäl mig under 3 dygn utan att komma tillrätta med detta och vill nu höra om någon varit med om något liknande och vet lösningen. Jag har en Toshiba Lifebook ah532/g21.

Urpsrunget till problemet: Jag tänkte installera nytt Windows och hade problem att boota från skivan. Jag gick in i bios->boot priority och hur jag än gjorde hamnade alltid alternativet "Windows Boot Manager" överst och vanliga Windows bootade upp. I min frustration valde jag att delete på "Windows boot manager" så att den inte skulle kunna boota. Det löste inte problemet utan jag blev tvungen att använda ett lösenord för bios, ta bort scurity boot och enable CSM.

Nu kunde jag installera det nya windows.

Problemet: När jag nu har installerat windows på hårddisken så bootar den inte upp. Den klagar på no boot device found i någon boot menu. När jag går in i bios så syns min hårddisk som en device, men den finns inte med i "Boot priority" och kan inte bootas från. När jag har installationsskivan i dvd-spelaren startar windows upp normalt, men när jag tar ut den kan inte windows startas.

Jag har testat med en annan. hårddisk, men samma problem kvarstod.

Jag har försökt att återställa bios genom "load factory default" men det verkar inte fungera, det tar inte ens bort lösenordet i bios som jag satt. Jag tänkte då återställa CMOS men när jag öppnar upp laptopen så är batteriet undangömt under en stor bit plast som är förankrad via en metallbit på moderkortet så jag kommer inte åt den. Jag ser heller ingen jumper som man kan komma åt.

Min fråga: Finns det någon som vet vad man kan göra för att få tillbaka "Windows Boot Manager" i "Boot Priority" eller göra så att man kan se min hårddisk i "Boot priority" så jag slipper ha skivan varje gång jag ska starta datorn?