Permalänk
Medlem

Vilken Linuxdist?

Vilken Linuxdist skulle ni rekommendera om man vill ha ett så snabbt system som möjligt och samtidigt enkelt för användaren (min fru)?

På en ny bärbar...

Xubuntu kanske?

Funkar TRIM med alla de stora distarna?

Har inte hållt på med Linux på lääänge...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Sötast

Skulle helt klart rekommendera Linux Mint för en färskis, tvingade in det på farsans laptop för snart 2 år sådan och har inte fått ett nödsamtal sen dess, innan dess med Windows så var det väl minst en gång i månaden

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera mint, antingen standard ubuntu.

Eller en kanske manjaro, men det är förmodligen lite mer pill med det. Funkar då snabbare än andra distar och har de flesta paket uppdaterade till skillnad från ubuntu.

Men ja för en slöare dator, lubuntu eller manjaro med lxde

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Om man är ny till linux så skulle jag rekommendera ubuntu, enklast att använda för nybörjare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Linux Mint är trevligt. Bygger på Ubuntu, och UIt skulle jag säga är en hybrid av OSX och Windows XP.
Kör det på min laptop när jag vill ha ut en extra timme batteri jämfört med Windows.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Om det är du som är "administratör" för datorn så föreslår jag samma dist du själv använder. För enbart brukande är det knappt någon meningsfull skillnad mellan distarna.
Rent allmänt är väll en dist som inte är rullande att föredra då inget förändras mellan säkerhetsuppdateringarna för henne.
Om det är Debian, Ubuntu, Open Suse, Fedora, Mageia eller något annat är upp till vad du föredrar att administrera.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Mint för nybörjare. Skillnaden mellan Ubuntu och Mint är ju minimal och då tycker jag allt att MATE/Cinnamon är trevligare än Unity. Men det är klart, smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipsen! Ska kolla igenom och se vad jag gillar bäst!
Ska trycka in en SSD så undrar fortfarande om TRIM funkar på alla dessa? Läste något om att på nyaste Ubuntu ska det göra det men har mindre koll på de andra...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle helt klart rekommendera Linux Mint för en färskis, tvingade in det på farsans laptop för snart 2 år sådan och har inte fått ett nödsamtal sen dess, innan dess med Windows så var det väl minst en gång i månaden

Samma erfarenhet med mina föräldrar, 90+.

Skrivet av L4RZ:

Rekommenderar också Mint för nybörjare. Skillnaden mellan Ubuntu och Mint är ju minimal och då tycker jag allt att MATE/Cinnamon är trevligare än Unity. Men det är klart, smaken är som baken.

Det spelar ingen roll om det är Mint eller Ubuntu, på en slö dator är det viktigare att köra en lättdriven skrivbordsmiljö.
Installera därför LXDE eller XFCE i Mint eller Ubuntu.

När det gäller trim så finns det stöd för detta även i äldre distron men man måste se till att det köra antingen manellt eller via ett startscript.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Linux Mint är trevligt. Bygger på Ubuntu, och UIt skulle jag säga är en hybrid av OSX och Windows XP.
Kör det på min laptop när jag vill ha ut en extra timme batteri jämfört med Windows.

vad är Ult? ultimate edition eller vad?

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

När det gäller trim så finns det stöd för detta även i äldre distron men man måste se till att det köra antingen manellt eller via ett startscript.

Ok, misstänkte något sådant, tack.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wrogad:

vad är Ult? ultimate edition eller vad?

Stort "u", stort "i", litet "t", så "UI" som i "gränssnitt". Inte det lättaste att se skillnad på "I" och "l" med vissa teckensnitt, dock .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag är också nybörjare, men Linux Mint med Cinnamon ät rätt trevligt. Den enda distron jag inte blivit tokig på än så länge!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Man kan också dra in Ubuntu och sen lägga in Cinnamon annars.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De mest okunniga släktingarna kör Ubuntu 13.10 då det är sista utgåvan jag känner till där fönsterknapparna kan flyttas till höger.
Det är fantastiskt hur bra det funkar då det inte håller på att hoppa upp en massa fönster och frågor hela tiden som det gör i andra $ operativsystem

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekomendera rent Ubuntu. Jag tycker inte alls om Unity. Det är dessutom inte något vidare resurssnålt. Vill du ha något resurssnålt så är Xubuntu betydligt bättre alternativ. Installerade det på min lillasysters laptop, och hon klarar av det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jag skulle inte rekommendera mint, antingen standard ubuntu.

Eller en kanske manjaro, men det är förmodligen lite mer pill med det. Funkar då snabbare än andra distar och har de flesta paket uppdaterade till skillnad från ubuntu.

Men ja för en slöare dator, lubuntu eller manjaro med lxde

Varför inte Mint?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

För den som är van Windows är Linux Mint klockren.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag kan inte rekomendera rent Ubuntu. Jag tycker inte alls om Unity. Det är dessutom inte något vidare resurssnålt. Vill du ha något resurssnålt så är Xubuntu betydligt bättre alternativ. Installerade det på min lillasysters laptop, och hon klarar av det utan problem.

Ubuntu innebär inte alltid Unity. Du kan byta Unity mot vilken skrivbordsmiljö du vill, tex Gnome, KDE, LXDE, XFCE, Cinnamon, Mate mfl, men det är fortfarande Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Ubuntu innebär inte alltid Unity. Du kan byta Unity mot vilken skrivbordsmiljö du vill, tex Gnome, KDE, LXDE, XFCE, Cinnamon, Mate mfl, men det är fortfarande Ubuntu.

Jag är fullt medveten om detta, och det var därför jag sa "rent ubuntu". Gjorde detta pga där är andra i tråden som refererat till rent/standard ubuntu, vilket jag tolkar som ubuntu med unity. Vill du sedan ha xfce, eller kde tycker jag det onekligen är trevligare att göra xubuntu eller kubuntu då det ger en mer enhetlig upplevelse än ubuntu med xfce/kde.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Xubuntu. Enkelheten och communityn som kommer med Ubuntu men du får ett snabbt och smärt skrivbord! Sen avinstallerar du LXDE och installerar i3wm så är du i hamn!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag är fullt medveten om detta, och det var därför jag sa "rent ubuntu". Gjorde detta pga där är andra i tråden som refererat till rent/standard ubuntu, vilket jag tolkar som ubuntu med unity. Vill du sedan ha xfce, eller kde tycker jag det onekligen är trevligare att göra xubuntu eller kubuntu då det ger en mer enhetlig upplevelse än ubuntu med xfce/kde.

Tycker mig inte sett någon skillnad mellan att köra xubuntu eller kubuntu mot att installera dessa efteråt.
Kubuntu/KDE upplever jag som segare och trögare än all de andra skrivbordsmiljöerna.

Permalänk
Medlem

Hmm alla dessa valmöjligheter haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Tycker mig inte sett någon skillnad mellan att köra xubuntu eller kubuntu mot att installera dessa efteråt.
Kubuntu/KDE upplever jag som segare och trögare än all de andra skrivbordsmiljöerna.

Provat KDE4? Annars kan KDE4 vara seg på dinsoauriedatorer från 2006 och nedåt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Tycker mig inte sett någon skillnad mellan att köra xubuntu eller kubuntu mot att installera dessa efteråt.
Kubuntu/KDE upplever jag som segare och trögare än all de andra skrivbordsmiljöerna.

Tja, jag kan förstå vad du menar. Men det är inte skrivbordsmiljön i sig. Det beror på att de har väldigt många flashy animationer aktiverat som default, och väldigt långsama animationer. Jag älskar KDE när man stängt av många av animationerna och höjta hastigheten på dem till det högsta. Det känns väldigt responsivt och trevligt då. Sedan kan du stänga av animationerna också om du vill, så att allt sker "instantly".

Jag upplever nog det för att jag använder en hel del av medföjande programvara. Därav tycker jag kubuntu är trevligare än ubuntu med kde.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så har noviser inga problem med Unity. Drog in Ubuntu med Unity åt en bekant som inte kan någonting om datorer och det har aldrig varit några problem.

KDE använder jag däremot själv. Enligt mig den mest avancerade och kompletta DE som finns tillgänglig för linux. Men som någon sade, man bör dra upp animationshastigheten i alla fall ett snäpp från default. KDE:s egna program är enligt mig bättre än Gnomes motsvarigheter och dessutom tycks Qt, som KDE bygger på, vara på stark frammarsch medans det motsatta tycks gälla Gnome och GTK.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Enligt min erfarenhet så har noviser inga problem med Unity. Drog in Ubuntu med Unity åt en bekant som inte kan någonting om datorer och det har aldrig varit några problem.

KDE använder jag däremot själv. Enligt mig den mest avancerade och kompletta DE som finns tillgänglig för linux. Men som någon sade, man bör dra upp animationshastigheten i alla fall ett snäpp från default. KDE:s egna program är enligt mig bättre än Gnomes motsvarigheter och dessutom tycks Qt, som KDE bygger på, vara på stark frammarsch medans det motsatta tycks gälla Gnome och GTK.

Det går bra att installera program som egentligen ingår i KDE i de andra skrivbordsmiljöerna.

Permalänk
Medlem

elementary OS vill jag slå ett slag för. Tyvärr är den nuvarande stabila versionen baserad på en rätt gammal version av Ubuntu men det kommer antagligen inte påverka er något.

Väldigt fancy, väldigt lättanvänt.

Permalänk
Medlem

Netrunner är riktigt bra att börja med. Det har en Stable branch baserad på Ubuntu, och en Rolling baserad på Arch.
Båda är annars samma sak, prekonfigurerad KDE med trevliga program som VLC och Yakuake förinstallerade.

Ifall man finner att man vill gå "djupare" än Stable är Rolling en lätt väg till Arch-baserade distros.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det går bra att installera program som egentligen ingår i KDE i de andra skrivbordsmiljöerna.

Ja det är klart det är möjligt. Dock får man en hiskeligt massa dependencies på köpet så jag försöker undvika sånt. Dessutom funkar iafl. KDEs program väldigt bra ihop och är enhetliga. I nya KDE 5 ska däremot beroende-problemen vara mindre p.g.a. ett annat tekniskt upplägg.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold