Loopa powerpoint i Raspberry Pi

Permalänk

Loopa powerpoint i Raspberry Pi

Hej,

Har en Raspberry Pi som jag vill använda endast för att loopa powerpoints, har för tillfället LibreOffice installerat men vet ej hur jag går vidare. Någon som vet hur man på bästa sätt kan använda en Pi för att endast Loopa powerpoints?

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Entusiast

Jag kan tänka mig att man kan skapa en udev-regel som startar ett script när ett visst USB-minne med valfri UUID ansluts.
Scriptet kopierar powerpoint-filen från USB-minnet, och startar om Libreoffice med växlarna som behövs för att ladda och loopa en presentation.

Exempel för att hjälpa er en bit på vägen:

Skapa en ny fil: /etc/udev/rules/90-usb_autorun.rules
och ge den följande innehåll:

SUBSYSTEM=="block", ATTRS{model}=="USBSTICKMODELNUMBER", RUN+="/home/pi/bin/presentation_runner.sh"

Ersätt ATTRS{model} -strängen ovan med er aktuella ATTRS{model}.
Detta ser till att scriptet "/home/pi/bin/presentation_runner.sh" körs varje gång USB-minnet med modellnummret "USBSTICKMODELNUMBER" ansluts.

Ni kan se vad för innehåll variablen "model" era anslutna lagringmedier har med följande kommando. Utförs fördelsaktigt när USB-minnet är anslutet.

find /sys/block/sd* -exec udevadm info -a -p {} \; | grep model

Mer om udev kan ni hitta här: https://wiki.debian.org/udev
Samt här: http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html

För det aktuella scriptet "/home/pi/bin/presentation_runner.sh", har jag också ett exempel för att hjälpa er på traven:

#!/bin/sh presentation="yippee_ki_yay_m_f.pptx" usb_uuid="79073cd6-0c71-4a24-97c8-61c43e37fddc" killall loimpress mount /dev/disk/by-uuid/${usb_uuid} /mnt/presentation cp -f "/mnt/presentation/${presentation}" /tmp/ umount /dev/disk/by-uuid/${usb_uuid} loimpress --show "/tmp/${presentation}" &

Scriptet ovan har två variabler för er att ändra: presentation, och usb_uuid.
presentation innehåller filnamnet som skall kopieras och öppnas av Libreoffice Impress. I det här fallet yippee_ki_yay_m_f.pptx
usb_uuid är den uuid-sträng som gäller för USB-minnet ifråga.
För att ta reda på vilka uuid-strängar alla lagringsmedia i det aktuella systemet har:

ls -l /dev/disk/by-uuid/

Välj sedan den som gäller för USB-minnet ifråga.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Jag kan tänka mig att man kan skapa en udev-regel som startar ett script när ett visst USB-minne med valfri UUID ansluts.
Scriptet kopierar powerpoint-filen från USB-minnet, och startar om Libreoffice med växlarna som behövs för att ladda och loopa en presentation.

Exempel för att hjälpa er en bit på vägen:

Skapa en ny fil: /etc/udev/rules/90-usb_autorun.rules
och ge den följande innehåll:

SUBSYSTEM=="block", ATTRS{model}=="USBSTICKMODELNUMBER", RUN+="/home/pi/bin/presentation_runner.sh"

Ersätt ATTRS{model} -strängen ovan med er aktuella ATTRS{model}.
Detta ser till att scriptet "/home/pi/bin/presentation_runner.sh" körs varje gång USB-minnet med modellnummret "USBSTICKMODELNUMBER" ansluts.

Ni kan se vad för innehåll variablen "model" era anslutna lagringmedier har med följande kommando. Utförs fördelsaktigt när USB-minnet är anslutet.

find /sys/block/sd* -exec udevadm info -a -p {} \; | grep model

Mer om udev kan ni hitta här: https://wiki.debian.org/udev
Samt här: http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html

För det aktuella scriptet "/home/pi/bin/presentation_runner.sh", har jag också ett exempel för att hjälpa er på traven:

#!/bin/sh presentation="yippee_ki_yay_m_f.pptx" usb_uuid="79073cd6-0c71-4a24-97c8-61c43e37fddc" killall loimpress mount /dev/disk/by-uuid/${usb_uuid} /mnt/presentation cp -f "/mnt/presentation/${presentation}" /tmp/ umount /dev/disk/by-uuid/${usb_uuid} loimpress --show "/tmp/${presentation}" &

Skall testa detta så fort jag får tid över d.v.s. fredag nästa vecka
Tack för att du tog dig tiden att svara.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Hej,

Har en Raspberry Pi som jag vill använda endast för att loopa powerpoints, har för tillfället LibreOffice installerat men vet ej hur jag går vidare. Någon som vet hur man på bästa sätt kan använda en Pi för att endast Loopa powerpoints?

Prövat detta?

http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=91&t=87316

Permalänk

Japp men då vägrade den starta eftersom minnet var slut. Har nu ordnat ett 32gb minneskort som jag skall experimentera med på fredag.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förstår det här fel. Men jag kör en presentation i LibreOffice på min raspberry. Jag har ställt in varje bild till att visas i önskat antal sekunder beroende på hur mycket text jag har. Sedan ställde jag in att presentationen ska loopa under presentationsinställningar. Supersmidigt

Permalänk
Skrivet av Teelx:

Vet inte om jag förstår det här fel. Men jag kör en presentation i LibreOffice på min raspberry. Jag har ställt in varje bild till att visas i önskat antal sekunder beroende på hur mycket text jag har. Sedan ställde jag in att presentationen ska loopa under presentationsinställningar. Supersmidigt

Skall testa detta
Fick inte chansen då minnet som sagt blev fullt (4gb) och då kunde jag inte starta upp Pi´n :/

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415