Permalänk
Medlem

Starta PWM-fläktar

Hej!

Jag har haft problemet att mina 2 Noctua NF-A14-PWM inte startar när jag startar datorn ett bra tag nu, innan löste jag det mha. speedfan, men då detta programmet är drygt att få igång undrar jag om det finns en annan lösning.

Själva kurvan kan jag ställa via UEFI på mitt Gigabyte GA-Z87X-UD3H, men oavsett vilken pwm/°C den står på så orkar inte fläktarna starta när datorn är kall. Fläktarna står bara och vickar fram och tillbaka, som att de inte får tillräckligt hög startström. Petar jag till dem försiktigt så går de igång direkt.

Så vad jag behöver är något i stil med vad min gamla HP dator gjorde för 10 år sen, en kickstart av fläktarna där de går på 100% i en halv sekund för att sen varva ner och bli tysta.

Finns det nåt program som kan göra det? Om man ska skriva ett enkelt program själv, går det att göra? (antar att windows api till c++ inte stödjer nåt mer avancerat än att öppna stänga dvd-läsaren...)

Alla tips är välkomna!

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

+1. Mina noctua fläktar kickar igång på kallstart runt 400rpm, under så vickar de tills man petar till dem. Skulle va skönt om man hade något program som TS eftersöker så de snurras igång oavsett.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hej!

Finns det nåt program som kan göra det? Om man ska skriva ett enkelt program själv, går det att göra? (antar att windows api till c++ inte stödjer nåt mer avancerat än att öppna stänga dvd-läsaren...)

Alla tips är välkomna!

Då antar du fel. Tror det WMI är det du vill kolla på.

Varför skulle det inte gå att göra mer avancerade saker än öppna och stänga DVD-läsaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hej!

Jag har haft problemet att mina 2 Noctua NF-A14-PWM inte startar när jag startar datorn ett bra tag nu, innan löste jag det mha. speedfan, men då detta programmet är drygt att få igång undrar jag om det finns en annan lösning.

Själva kurvan kan jag ställa via UEFI på mitt Gigabyte GA-Z87X-UD3H, men oavsett vilken pwm/°C den står på så orkar inte fläktarna starta när datorn är kall. Fläktarna står bara och vickar fram och tillbaka, som att de inte får tillräckligt hög startström. Petar jag till dem försiktigt så går de igång direkt.

Så vad jag behöver är något i stil med vad min gamla HP dator gjorde för 10 år sen, en kickstart av fläktarna där de går på 100% i en halv sekund för att sen varva ner och bli tysta.

Finns det nåt program som kan göra det? Om man ska skriva ett enkelt program själv, går det att göra? (antar att windows api till c++ inte stödjer nåt mer avancerat än att öppna stänga dvd-läsaren...)

Alla tips är välkomna!

Är det egentligen ett problem att du har semipassiv kylning?
Processorn är uppenbarligen så kall att pulserna är så korta att fläkten inte startar. I takt med att temperaturen ökar så kommer pulserna att bli längre, och fläkten startar.

(Med reservation om att fläktarna är trasiga, då är det bättre att byta dem än att köra med en nödlösning för att få igång dem.)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Är det egentligen ett problem att du har semipassiv kylning?
Processorn är uppenbarligen så kall att pulserna är så korta att fläkten inte startar. I takt med att temperaturen ökar så kommer pulserna att bli längre, och fläkten startar.

(Med reservation om att fläktarna är trasiga, då är det bättre att byta dem än att köra med en nödlösning för att få igång dem.)

Ja du skulle kunna kalla det semipassivt. Just nu går en av mina 2 NF-A14 i insuget, samt min bakre NF-S12. Detta efter att jag haft cs:go igång en stund. Mitt problem som så är ju att jag vill att alla fläktar snurrar så jag kan behålla övertryck i chassit och slippa massa damm.

120mm-fläkten är antagligen mer lättdriven, då den orkar starta på de korta pulserna. De större fläktarna kräver längre pulser för att starta, men går att tvinga ner lågt när de väl är igång.

Så om någon har en idé på hur man enkelt kan trycka igång fläktarna (säg 75% PWM i 1s) för att sen låta moderkortet styra dem tar jag tacksamt emot dem! Har kollat runt lite och powershell verkar kunna styra fläktar om man har rätt sorts moderkort, är det enkelt att fixa nåt via det?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Är det egentligen ett problem att du har semipassiv kylning?
Processorn är uppenbarligen så kall att pulserna är så korta att fläkten inte startar. I takt med att temperaturen ökar så kommer pulserna att bli längre, och fläkten startar.

(Med reservation om att fläktarna är trasiga, då är det bättre att byta dem än att köra med en nödlösning för att få igång dem.)

Det är väl helt irrelevant vilken kylning TS har. Han ville att fläktarna skulle snurra igång oavsett.

Jag vill köra mina fläktar på 350rpm alltid. De snurrar inte igång på det volttalet som ger ~350 rpm. Jag skulle vilja att 12V skickas till fläkten i en sekund när datorn startas så den kan snurra igång.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Ska bli intressant följa denna tråd. Jag har själv slutat använda helt noctua då dom inte startar om dom inte får 12v eller man bara använder deras egen adapter...hoppas någon hittar en lösning på detta då det är otroligt på så pass hög kvalitativa fläktar att dom inte startar om strömen inte passar damen.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Recap, hur gick det?

Eftersom ni skrivit i tråden att jag skulle återkomma när jag löst problemet så kommer min rapport nu. Har inte orkat ta tag i detta i-landsproblem förrän nu

Min lösning använder gigabytes egna program SIV (system information viewer) i deras appcenter, där jag letat upp var programmet sparar fläktkurvorna. de ligger under "C:\Program Files (x86)\Gigabyte\SIV\Profile".

Så jag skapade min fläktkurva, samt satte ett fast varvtal om 800rpm. Mellan varje gång jag sparade så kopierade jag ut filerna med fläktkurvorna och la i en mapp.

Sen skapade jag en batchfil med förljande struktur (hittade lite hjälp via google)

@Echo off taskkill /im thermald.exe /f taskkill /im ApCent.exe /f ROBOCOPY "C:\Users\Niklas\fan-control\high" "C:\Program Files (x86)\Gigabyte\SIV\Profile" /is Start "" "C:\Program Files (x86)\Gigabyte\SIV\thermald.exe" PING 127.0.0.1 -n 15 >nul taskkill /im thermald.exe /f ROBOCOPY "C:\Users\Niklas\fan-control\low" "C:\Program Files (x86)\Gigabyte\SIV\Profile" /is Start "" "C:\Program Files (x86)\Gigabyte\SIV\thermald.exe" PING 127.0.0.1 -n 15 >nul Start "" "C:\Program Files (x86)\Gigabyte\AppCenter\ApCent.exe"

detta script dödar appcenter + SIV, kopierar in fläktkurvorna för 800rpm, startar SIV, väntar 15s så fläktarna hinner snurra igång, dödar SIV igen för att kopiera in de optimerade kurvorna, startar SIV, väntar för 15 för att starta appcentret igen.

Vill man inte ha igång appcentret verkar det inte behövas, men man kan inte komma åt SIV utan att appcentret körs. Anledningen till att jag stänget ner centret är att fläktkurvorna inte går att manipulera annars.

Slutligen skapade jag en scheduled task som kör scriptet vid uppstart av systemet.

Jag tror inte det är möjligt att göra så här om man har ett annat märke på moderkort, men det finns kanske möjlighet att rota fram likannde filer för speedfan också.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850