rensa och installera nytt Windows på gammal xp dator

Permalänk
Medlem

rensa och installera nytt Windows på gammal xp dator

Hej! håller på att hjälper farsan lite med en gammal dator, han vill rensa den på alla filer och sedan installera windows 8.
problemet är att jag inte har någon aning hur jag ska rensa allt och få bort xp. någon som har en aning om hur man ska göra?

p.s (vi har säkerhetskopierat det nödvändiga)!!

Permalänk
Medlem

eller är det helt enkelt möjligt att bara installera Windows 8 och i installationen ta bort alla andra (gamla) filer?

Permalänk
Medlem

Bara att sätta in Windows 8 skivan och starta datorn med den i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utgå inte från att alla nödvändiga drivrutiner följer med W8 , se till att ha dom tillgängliga i förväg , om det nu ens finns det ni behöver , kan funka ändå , men...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Som nocebo sa, välj avancerat när ni skall välja var det skall installeras, radera alla partitioner, välj den tomma disken sedan för installationen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Bara att sätta in Windows 8 skivan och starta datorn med den i

Skickades från m.sweclockers.com

har ingen skiva, utan tänkte köra med usb som jag gjorde på min egna datorn, som jag själv byggt, men hittar ingen assistent som kan uppradera från xp?

Permalänk
Medlem

Sätt in usb , starta installationsprogramet, ta bort alla partitioner och låt installationen ta hand om resten. Easy peasy.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sätt in usb , starta installationsprogramet, ta bort alla partitioner och låt installationen ta hand om resten. Easy peasy.

hittar inte installations programmet.
känner mig efterbliven.

Permalänk
Medlem

snart ryker datorn, programen jag hittar går inte att köra med ett installerat xp....

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du kan boota ifrån USB, eftersom det är en dator med XP. Annars får du göra en DVD att boota ifrån. Sen i installationen ska du ta bort alla partitioner på HDDn som Windows ligger på, sen fixar installationsprogrammet resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen4:

snart ryker datorn, programen jag hittar går inte att köra med ett installerat xp....

Hur skapade du din bootbara USB sticka?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200