Permalänk
Medlem

AM2/2+/3 ECC stöd?

Jag försöker lista ut vilken kombination moderkort / CPU som blir snabbast & ger mig ECC support. Jag inser att det är "unregisterd" minnen som gäller, och det får jag väl leva med. Jag misstänker även att jag egentligen redan har svaret, men jag tänkte dubbelkolla och se om någon hade bättre koll än vad jag fått på 20 minuters googlande.

Mina options så här långt:
AMD Athlon II X3 440 (4'de kärnan verkar frisk, så i praktiken en X4'a om man vågar chansa.)
AMD Phenom X4 9850 Black Edition
AMD Phenom X3 8550 (4'de kärnan inte ok. Helt död faktiskt.)

Gigabyte GA-790XTA-UD4 (Hittar inget om ECC stöd på det här moderkortet. Annars det bästa alternativet, pga DDR3.)
Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 (Stödjer ECC, "om CPU'n gör det")
ASUS M4A785-M (Om jag tolkar minnes infon rätt, så är stödet detsamma här som ovan. Med andra ord "ja".

Jag misstänker att Phenom X4 9850 i något av de två redan bekräftade "stödjer ECC" moderkorten är mitt bästa alternativ... Men av olika anledningar, bland annat det enkla faktumet att ECC minnen i "större storlekar" verkar vara helt hopplösa att hitta till DDR2, så hade GA-790XTA-UD4 varit ett mycket roligare alternativ... Mer bandbredd, och det faktumet att CPU'n är "nästan" lika snabb, med 30w lägre TDP (eller 20% snabbare, med ungefär likvärdig TDP, om man låser upp den 4'de kärnan) är ju inte helt utan sin egen lockelse...

Jag har så klart dragit iväg en förfrågan till Gigabyte om moderkortet, men de verkar ovilliga att svara... Över en vecka sedan utan svar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jo verkar som moderkorten stödjer ECC förutom det första som du skrev.
Jag hade 2st AM3 syste varav ett i drift dock kör jag inte ECC. Men jag körde mycket ECC/REG med socket 940 och opteron för.
Om AMD inte ändrat så har det i princip alltid varit oregistrerat för desktop processorerna och registrerat med ECC för server processorerna.

Enligt AMD stödjer i princip alla deras desktop processorer ECC om moderkortet stödjer det.
http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=446&threadid...

Ska dy bygga någon server eller?

Har du alla dessa moderkort liggandes eller? Saknar du bara ram för att kunna testa?

Själv körde jag två stycken ASUS M4A785TD-V EVO med Athlon II X2 240E 45W TDP som filserver moderkort. Har dock inget ECC till dom men det ska fungera med den combon. Numera kör jag bara ett av dom i en HTPC.

Permalänk
Medlem

Det här var högen med grejer jag hade liggande, japp. Och Gigabyte har fortfarande inte svarat, men jag har fått lite info från andra håll, där det ser ut som om det moderkortet har 0 och intet i form av ECC stöd. DDR2 ger som mest 2GB minnen, och 8GB totalt är för lite, så det hela har blivit lagt på is tills jag får en chans att inventera vidare här hemma, och se om jag kanske har något som lämpar sig än bättre. (M4A785-M stödjer tyvärr bara DDR2, Precis som GA-MA790FX-DQ6.)
Ryktesvägen har jag hört att det "finns" 4GB DDR2 ECC minnen, men jag hittar inga, och jag ger mig f-n på att om jag någonsin ser några, så är de dyra så det är kostnadseffektivt att bygga på DDR2 plattformen bara av den anledningen. Och ska jag börja köpa nya grejer, så hamnar ju prislappen i en helt annan kategori, så det var jag inte så där jätte sugen på. Men vi får se, det dyker upp något, det gör det alltid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja såg nu att moderkortet från ASUS du hade körde DDR2. Såg att det tog AM3 processorer så antog att det körde DDR3.