Permalänk
Medlem

Ny dator hittar inte hårddisk

Tjena!
Har precis byggt klart min dator men hittar inte min 1TB hårddisk och nätverket fungerar inte. Hur ska jag fixa det?
http://imgur.com/SybyXt6
http://imgur.com/PzWmYq1

Permalänk
Medlem

Nätverket är fixat, bara hårddisken som inte visas.

Permalänk
Legendarisk
Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*** Rubrik förtydligad ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Den är la paj

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Hittas den i bios?

Permalänk

Men den syns ju i diskhantering som det ser ut från din print-screen? Prova högerklicka där det står "inte allokerat" och välj "Ny enkel volym" eller liknande.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Jag hittade den åt dig.

Läs den klistrade tråden i lagringsforumet om du vill ha hjälp med partitionering och monteringspunkter.

I övrigt föreslår jag att du installerar om Windows utan med bara SSDn inkopplad eftersom bootloader och reparationsverktyg har lagt sig på hårddisken. Det ger dig mindre huvudbry i framtiden när hårddisken bestämmer sig för att krascha.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag hittade den åt dig.
http://i.imgur.com/21I8Vlw.jpg

Läs den klistrade tråden i lagringsforumet om du vill ha hjälp med partitionering och monteringspunkter.

Vet att den finns där, men när jag laddar ned drivrutiner etc så laddas de på SSD:n. Hittar den inte när jag trycker på dokument.

Permalänk
Medlem

Har hittat den nu, men när jag laddar något så laddas det på SSD:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Har hittat den nu, men när jag laddar något så laddas det på SSD:n

Ehm, va?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om jag ska ladda ner något så slösas minnet på SSD:n och inte hårddisken. Har redan bara 88,5 GB av 120GB

Permalänk
Medlem

Du måste högerklicka på "Inte allokerat" och skapa en ny partition.
Dessutom har du din mekaniska disk som Disk 0 = tar du bort den eller plockar bort partitionen före kommer Windows inte att starta.

Gör om, gör rätt.
Stäng av datorn, dra ur mekaniska disken, installera Windows.
Koppla på lagringsdisken, ta bort alla partitioner och skapa en ny.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Om jag ska ladda ner något så slösas minnet på SSD:n och inte hårddisken. Har redan bara 88,5 GB av 120GB

Så ladda inte ner stora filer till SSDn?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så ladda inte ner stora filer till SSDn?

Installerade OS på SSD:n, verkar bli automatiskt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du måste högerklicka på "Inte allokerat" och skapa en ny partition.
Dessutom har du din mekaniska disk som Disk 0 = tar du bort den eller plockar bort partitionen före kommer Windows inte att starta.

Gör om, gör rätt.
Stäng av datorn, dra ur mekaniska disken, installera Windows.
Koppla på lagringsdisken, ta bort alla partitioner och skapa en ny.

Så här står det nu
http://imgur.com/Y5sX7bv

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, listade ut vad som krävdes

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Installerade OS på SSD:n, verkar bli automatiskt nu.

Om man skapar en tråd och vill ha hjälp och sen får det så är det nog smartast att använda sig av tipsen som ges här. Gör som du blivit tillsagd så kommer allting att bli enklare.

Stäng av datorn, koppla ur din HDD. Starta upp datorn med bara SSDn i, installera om Windows och stäng av datorn. Koppla in din HDD igen och formatera din HDD så är du klar sen.

Anledningen till att du fått dessa tips är att visa filer när du installerade Windows har hamnat på din HDD istället för din SSD. Det betyder att du inte kommer kunna starta Windows om din HDD någon dag skulle gå sönder.

Sen, när du laddar ner filer (via torrents eller annat) så måste du själv välja VAR filerna ska hamna. När du gjort som jag skrivit ovan så väljer du helt enkelt en mapp på din HDD som mapp för dina nedladdade filer. På så vis hamnar de på rätt ställe och tar inte upp plats på din SSD.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770