Använd USB mick till kameran

Permalänk
Medlem

Använd USB mick till kameran

Tjenare.

Har en video-idé och behöver använda min Blue Yeti till min D3200 som jag tänkt använda för att spela in, men eftersom min Blue Yeti är USB-driven och kameran bara har ett 3.5mm Jack funderar jag om denna adapter kommer fungera?

Eller finns det en bättre lösning?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Du behöver ju strömförsörjning till den. Du behöver alltså ha en batteripack med USB-utgång, om det ska vara en mobil lösning.
För ljudet borde det funka att använda hörlursutgången på Yetin, om du inte tänkt använda den till hörlurar såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Du behöver ju strömförsörjning till den. Du behöver alltså ha en batteripack med USB-utgång, om det ska vara en mobil lösning.
För ljudet borde det funka att använda hörlursutgången på Yetin, om du inte tänkt använda den till hörlurar såklart.

Ah just fan. Tänkte inte alls på strömförsörjningen. Damn vad dum man kan vara ibland.
Alright så tekniskt sett hade det lättaste då varit att köra manuell gain-kontroll på kameran och köpa en extern mikrofon, såsom Nikon's egna ME-1?

Helst ska inte mikrofonen alls synas då det ska vara i ett "verkligt perspektiv". Det ska se ut som en person pratar till en annan person från PoV om så säga, så flugmikrofon är nog inte bästa lösningen. Det jag mest är ute efter är att få bort ljudet kameran gör när den autozoomar. Kameran kommer vara lite i rörelse och chansen att den måste fokusera är relativt stor.

https://www.youtube.com/watch?v=pTxrd5zR46A#t=266
Det ljudet.

Vad skulle bästa lösningen i mitt fall vara tror du?
Edit:

Kanske jag ska ominstallera min Chromebook till Linux och köra in Blue Yetin där? Bör ju i så fall vara lättast att köra typ Audacity på Linux eller liknande.
Kanske är helt ute och cyklar

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Du kan köpa shotgunmikrofoner att montera i blixtskon för under en hundring som låter OK.

Kanske kan vara värt att testa.

Alt. Är att sätta den nära ljudkällan utanför bild.

Yeti ser ut att vara en podcastmik där man ska tala nära den. Shotguns kan plocka ljud på längre avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solomon:

Tjenare.

Har en video-idé och behöver använda min Blue Yeti till min D3200 som jag tänkt använda för att spela in, men eftersom min Blue Yeti är USB-driven och kameran bara har ett 3.5mm Jack funderar jag om denna adapter kommer fungera?

Eller finns det en bättre lösning?

Framförallt är det där nån specialkabel och inte den omvandlare du behöver, kameran har analog ingång troligen avsed för elektretmikrofoner eller så är det linjeingång och då kan du inte ansluta digitalljud via usb.
Möjligen kan det gå att använda en usb mikrofon kopplad till en mobil och sedan synka in ljudet när du redigerar filmen, ska du spela in via kameran måste du ha en kompatibel analog utsignal från mikrofonen och det har bara Yeti pro om jag läste rätt, de gör däremot mobilmikrofoner till ios som det verkar och de kanske funkar på Android också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.