Film och foto redigerings DATOR, erfarna och kunskap uppskattas inom området.

Permalänk

Film och foto redigerings DATOR, erfarna och kunskap uppskattas inom området.

Budget
En burk under 10 000:-

Användning
Video och foto redigering.

Önskemål
* Mycket minne gärna om det har större fördel.
* SSD till Windows och standard program.
* i7a som jag antar är optimalast för video redigering.
* Nvida grafikkort
* Chassi, ingen märkvärdig, bara stilren.

Kunskap och råd
Om man alternativt kollar upp en färdig dator, vad bör jag då lägga fokus på? Vad borde jag tänka på? Ska jag lägga vikt på vilken processor i5/i7a för video/foto redigering? Bör tänka på minne? Vilket grafikkort bör jag räkna med för att de ska flyta på bra med alla program för video redigering. ETC ETC

OBS. Datorn skall enbart användas för video och foto redigering, och inte för spel.

Jag tackar alla som hjälper mig i förhand. Det uppskattas då jag inte har större koll på detta.
Ni som inte har större erfarenhet utav just prestanda för video och foto undanbedes. Inget illa menat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroVoice:

Budget
En burk under 10 000:-

Användning
Video och foto redigering.

Önskemål
* Mycket minne gärna om det har större fördel.
* SSD till Windows och standard program.
* i7a som jag antar är optimalast för video redigering.
* Nvida grafikkort
* Chassi, ingen märkvärdig, bara stilren.

Kunskap och råd
Om man alternativt kollar upp en färdig dator, vad bör jag då lägga fokus på? Vad borde jag tänka på? Ska jag lägga vikt på vilken processor i5/i7a för video/foto redigering? Bör tänka på minne? Vilket grafikkort bör jag räkna med för att de ska flyta på bra med alla program för video redigering. ETC ETC

OBS. Datorn skall enbart användas för video och foto redigering, och inte för spel.

Jag tackar alla som hjälper mig i förhand. Det uppskattas då jag inte har större koll på detta.
Ni som inte har större erfarenhet utav just prestanda för video och foto undanbedes. Inget illa menat

Satte ihop en tyst dator, dock utan grafikkort.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7746420/2015-02-25
Chassit är ju klart personligt, men det där är iaf ljudisolerat

Anledningen till utan grafikkort:
Do you really need a graphics card?
Arguments have been made by many this year that entry to mid-level editors simply don't even need a video card. With processing power being such an integral part of photo and video editing and improvements to processor integrated graphics many programs work well with a decent processor from Intel or AMD. Entry-level editors should consider spending as much as 50% of their overall budget on the CPU and forgetting the GPU altogether.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

IMO är 10k för lite för ett bra system om man ser till vad det förväntas kunna.

Precis som du skriver bör du välja en i7 så videoprogram kan utnyttja HT bra, minst 16GB RAM, minst en eller två SSDs, inga jävla Green-diskar utan riktiga 7200rpm-diskar för media om du inte har råd med fler SSDs, och kör du Premiere Pro ska du ABSOLUT ha en nVidia GPU då det gör väldigt stor skillnad i redigeringen.

Solhasses kundvagn är helt ok förutom att Green-disken ska bort och ersättas med minst en men helst två 7200rpm-diskar, typ Caviar Black.

Om du har dåligt med pengar skulle jag satsa på att hitta ett begagnat nVidia-kort, typ ett GTX 760, 770 eller 780. Om du vill köpa nytt så borde ett GTX 960 eller om budgeten är pressad, ett 750 ti, funka bra.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag tänker hoppa in här och ställa en fråga:

Vilka gör de bästa datorerna för redigering? Finns det ett sånt märke?

Tänker mest använda Davinci resolve och jobba med RAW, Framöver kanske också 4k material.
Laptop/desktop spelar ingen roll, men jag antar att en riktig burk är lättare att uppgradera senare och kanske också billigare?

Kom med förslag!

Sorry för att jag snor tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kremsos:

Jag tänker hoppa in här och ställa en fråga:

Vilka gör de bästa datorerna för redigering? Finns det ett sånt märke?

Tänker mest använda Davinci resolve och jobba med RAW, Framöver kanske också 4k material.
Laptop/desktop spelar ingen roll, men jag antar att en riktig burk är lättare att uppgradera senare och kanske också billigare?

Kom med förslag!

Sorry för att jag snor tråden

Märke och märke, du måste ha en workstation avsedd för den här typen av produktion. För professionell färgkorrigering och RAW-arbete behöver du en så snabb processor du har råd med, massa minne, ett par SSDs eller HDD RAID, ett grafikkort ur Nvidias eller AMDs workstationserier med 10-bitars färgutgång och matchande skärm.

Exempelvis Dell, HP, Lenovo, Apple och systembyggare som Boxx har maskiner som kan passa.

Ska man bygga själv så är x99 och Haswell-E med sex eller åtta kärnor grunden, och sen får man själv avgöra om man behöver 10-bitars färg eller klarar sig med vanlig Nvidia-grafik (8-bitar per färgkanal), 32 el 64GB minne, ett par SDDs. Allt handlar om vad man accepterar för prestanda, finns säkert folk som älskar nya iMac med 5k skärmen, vanlig fyrkärnig Haswell, 32GB minne och en/två SDDs för Resolve.

Adobes hårdvaruforum är ett bra ställe att läsa på, här bygger folk sinnessjukt feta burkar för videoredigering och färgkorrigering:
https://forums.adobe.com/community/premiere/hardware_forum

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Märke och märke, du måste ha en workstation avsedd för den här typen av produktion. För professionell färgkorrigering och RAW-arbete behöver du en så snabb processor du har råd med, massa minne, ett par SSDs eller HDD RAID, ett grafikkort ur Nvidias eller AMDs workstationserier med 10-bitars färgutgång och matchande skärm.

Exempelvis Dell, HP, Lenovo, Apple och systembyggare som Boxx har maskiner som kan passa.

Ska man bygga själv så är x99 och Haswell-E med sex eller åtta kärnor grunden, och sen får man själv avgöra om man behöver 10-bitars färg eller klarar sig med vanlig Nvidia-grafik (8-bitar per färgkanal), 32 el 64GB minne, ett par SDDs. Allt handlar om vad man accepterar för prestanda, finns säkert folk som älskar nya iMac med 5k skärmen, vanlig fyrkärnig Haswell, 32GB minne och en/två SDDs för Resolve.

Adobes hårdvaruforum är ett bra ställe att läsa på, här bygger folk sinnessjukt feta burkar för videoredigering och färgkorrigering:
https://forums.adobe.com/community/premiere/hardware_forum

Härliga tips, jag är rätt ny i att redigera men har nyligen skaffat mig en Blackmagic pocket som jag kommer filma RAW i, och min dator jag har nu klarar inte ens av att öppna Resolve innan jag får felmeddelande om cuda.

Jag behöver absolut inte det bästa. jag tänkte mer vilket märke man kanske skulle kolla in för att få förståelse av vad som finns och behövs.

Jag har en Panasonic VT60 plasma med kontrollerat ljus i vardagsrummet, och funderar på att köpa mig en i1 display pro och kalibrera den. Om jag inte minns helt fel så kan den ta upp 10bit så det vore ju bra om man kunde utnyttja detta.

Jag är långt ifrån datorsnickare men, 8 kärnig, är det typ i8? Läste någonstans att i5 eller i7 räckte för sånt här. Men det kanske betyder något annat.. som sagt allt detta är magi för mig.
Därför jag känner mig lite osäker på att bygga en egen. Vet inte om jag är redo för all research.
Jag ska titta lite närmre på det du nämner iallafall, tack så jätte mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kremsos:

Härliga tips, jag är rätt ny i att redigera men har nyligen skaffat mig en Blackmagic pocket som jag kommer filma RAW i, och min dator jag har nu klarar inte ens av att öppna Resolve innan jag får felmeddelande om cuda.

Jag behöver absolut inte det bästa. jag tänkte mer vilket märke man kanske skulle kolla in för att få förståelse av vad som finns och behövs.

Jag har en Panasonic VT60 plasma med kontrollerat ljus i vardagsrummet, och funderar på att köpa mig en i1 display pro och kalibrera den. Om jag inte minns helt fel så kan den ta upp 10bit så det vore ju bra om man kunde utnyttja detta.

Jag är långt ifrån datorsnickare men, 8 kärnig, är det typ i8? Läste någonstans att i5 eller i7 räckte för sånt här. Men det kanske betyder något annat.. som sagt allt detta är magi för mig.
Därför jag känner mig lite osäker på att bygga en egen. Vet inte om jag är redo för all research.
Jag ska titta lite närmre på det du nämner iallafall, tack så jätte mycket!

8 kärnor hittar du i Haswell-E processorn i7-5960X, men om det är en Blackmagic Pocket så är det väl inte så extrem hög upplösning i RAW-filerna så den betydligt mycket mer prisvärda i7-5930K med sex kärnor är kanske mer aktuellt.

Om man snabbt kollar på vad jag skulle bygga i ditt fall om du vill lägga lite mer pengar:

Cpu Intel i7-5930K (sex kärnor)
Valfritt X99-baserat moderkort
Bra kylare
32 eller 64GB DDR4 minne
Nvidia GTX 980
En SSD för system + program
En-två SSDs för mediafiler som du just nu arbetar med, t ex Samsung 850 Pro eller liknande
En HDD för export från videoprogrammen, funkar så klart även med SSD här, men det ska inte vara samma som du läser från
HDDs för lagrade projekt
Externa HDDs eller NAS för backup

"Budgetval":

Cpu Intel i7-4790K
Valfritt moderkort för den socketen (inte så inläst på vad som gäller just nu)
Bra kylare, behöver inte vara lika kraftig som för X99-systemet
32GB DDR3 minne
SSD för system + program, typ 250 GB
SSD för aktuellt projekt, typ 250-500GB
HDD för export och lagring av projekt
Extern USB3-HDD för backup
Nvidia GTX 970 eller ett äldre 780 med 4GB

För det senare alternativet kan du utgå från ex Webhallens, CDOns etc speldatorer och lägga till fler SSDs och HDDs själv. Hellre en öppen plattform som deras byggen än en märkesdator som kanske inte får fler uppdateringar.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Exempelvis: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208072-w...

Kläm in två 8GB-kapslar till av samma typ som de listar, en 500GB SSD för media och en 2TB 7200RPM-HDD (WD Black förslagsvis) för export/mediaarkiv. Inte billigt men det blir det aldrig när man ska jobba med sånt här.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

8 kärnor hittar du i Haswell-E processorn i7-5960X, men om det är en Blackmagic Pocket så är det väl inte så extrem hög upplösning i RAW-filerna så den betydligt mycket mer prisvärda i7-5930K med sex kärnor är kanske mer aktuellt.

Om man snabbt kollar på vad jag skulle bygga i ditt fall om du vill lägga lite mer pengar....

Bra grejer, väldigt pedagogiskt
När jag köpte min senaste stationära så var 500gb hårddisk och 4gb ram typ "VÄRSTING" så man ser ju att det hänt lite sedan dess.
Jag såg förresten nu att exemplet från webbhallen som du länkade hade den mindre processorn fast med ett gtx 980 grafikkort (som jag antar är bland de bättre).
Vad är egentligen viktigast för redigering? CPU eller grafik?

Tusen tack för att du tar din tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av kremsos:

Bra grejer, väldigt pedagogiskt
När jag köpte min senaste stationära så var 500gb hårddisk och 4gb ram typ "VÄRSTING" så man ser ju att det hänt lite sedan dess.
Jag såg förresten nu att exemplet från webbhallen som du länkade hade den mindre processorn fast med ett gtx 980 grafikkort (som jag antar är bland de bättre).
Vad är egentligen viktigast för redigering? CPU eller grafik?

Även Inet har bra alternativ, kanske t om billigare, med samma typ av CPU och väl avvägd grafik.

Grafikkortet kan spela väldigt stor roll, men CPUn står för merparten av dekodning. Nu verkar dock Resolve vara väldigt GPU-intensivt också med huvudsaken är att man får balansen rätt. Exempelvis hjälper inte ett eller dubbla 980 på en långsammare CPU då den inte är snabb nog för att leverera data i den takt som grafikkorten vill ha, och likaså är det meningslöst med dubbla Xeons och 24-kärnor om du bara har ett enklare grafikkort.

Skulle tro att sweetspoten för Resolve ligger med typ 960-980 för en fyrkärning i7, och kanske dubbla GPUer med en Xeon, men jag kör det inte själv så det är svårt att säga. Användarna på Blackmagics Resolve-forum eller på Adobes Premiere-forum kan nog svara mer exakt.

Men om du börjar med en modern spelmaskin har du en väldigt god grund att stå på. Om du inte kör 4K kanske det räcker med 16GB och ett GTX 960, och det är enkelt att sätta i två minnen till och kasta i ett 960 till, men jag tror att grafiken kanske är bättre att ta lite höjd för redan från början så att man inte väljer ett kort med begränsad bandbredd redan från starten.

Det finns tyvärr inga enkla svar förrän man testat med precis det man själv gör, men gör dig i alla fall en tjänst och börja inte så pass lågt att du blir besviken på prestandan och måste byta ut saker direkt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte siffrorna helt, men jag antar att i7-5820K hamnar någonstans mellan i7-4790K och i7-5930K.

I så fall kan detta då vara något att utfå ifrån?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/204384-asus_x99-a-atx-x99__core_i7-5820k__corsair_16gb_ddr4_2666mhz&atcl=search:result

Jag har också en ny och oöppnad Intel SSD 530 Series 120GB hemma.
Kanske inte så mycket, men duger det för program till att börja med?

Då behöver jag, om jag förstår rätt:
Chassi-kom med förslag
Fläkt/fläktar- Här kan jag ingenting, vad ska man ha?
SSD för arbete
HD för exportering och lagring
Grafikkort

Vad mer? nätverkskort?