Dator 10k för videoredigering+spel

Permalänk

Dator 10k för videoredigering+spel

Hej,

En kollega frågade mig om tips på en ny burk. Jag får naturligtvis vända mig vidare till proffsen dvs er.

Han vill ha en dator för videredigering och spel. Max 10000:- för bara modermodemet. Ingen skärm, tgbord eller styrdon.

Videon han ska redigera kommer från Gopro 3 så jag GISSAR att man egentligen inte behöver ha det värsta av det värsta?
Frågan är om en i5 räcker??
I övrigt är jag rätt säker på 16 Gb ram och en SSD på 2-500 Gb.

Vore ju guld om man kunde spela lite också men inget nörderi på den fronten krävs.

Vad säger ni??

Permalänk
Medlem

Redigerar inte mycket, klipper och klistrar via terminalen i bland för att göra videoklipp i linux. Encodar om med x264, gjorde 12st nu i veckan. ca 9-12fps på i7 3930K @ 4Ghz och ca 3-4fps på i3 4360 så ja fler kärnor och HT är bättre om man ska encoda om materialet efter redigeringen är klar förutsatt att mjukvaran kan tråda väl.
Skalar lite sämre med fler kärnor typ 6st med HT för 12 trådar i vissa lägen men har man flera videos så kan man köra fler jobb samtidigt för att på så vis få ut all prestanda om man väljer en mer extrem CPU var så jag gjorde för några dagarsedan då arbetar min 6 kärniga på 100% på alla trådar hela tiden.

Vad som räcker beror helt på hur låg tid man vill att det ska ta. Sedan om det var GoPro HERO3 så klarar den ju 4K så då kan det ju bli långa tider om man nu vill encoda om 4K materialet och spotta ut det i 4K igen istället för tex 1080p.

Så vad som räcker beror nog lite på hur han redigerar och vad han vill ha för kvalité (codec, upplösning, bitrate, filter etc etc) och hur låg tid det får ta helt enkelt innan han tycker det blir för drygt.

Men som sagt videoredigerat lite bara och encodat materialet för eget bruk och fler kärnor är bättre med rätt mjukvara om man vill att det ska gå snabbt.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Redigerar inte mycket, klipper och klistrar via terminalen i bland för att göra videoklipp i linux. Encodar om med x264, gjorde 12st nu i veckan. ca 9-12fps på i7 3930K @ 4Ghz och ca 3-4fps på i3 4360 så ja fler kärnor och HT är bättre om man ska encoda om materialet efter redigeringen är klar förutsatt att mjukvaran kan tråda väl.
Skalar lite sämre med fler kärnor typ 6st med HT för 12 trådar i vissa lägen men har man flera videos så kan man köra fler jobb samtidigt för att på så vis få ut all prestanda om man väljer en mer extrem CPU var så jag gjorde för några dagarsedan då arbetar min 6 kärniga på 100% på alla trådar hela tiden.

Vad som räcker beror helt på hur låg tid man vill att det ska ta. Sedan om det var GoPro HERO3 så klarar den ju 4K så då kan det ju bli långa tider om man nu vill encoda om 4K materialet och spotta ut det i 4K igen istället för tex 1080p.

Så vad som räcker beror nog lite på hur han redigerar och vad han vill ha för kvalité (codec, upplösning, bitrate, filter etc etc) och hur låg tid det får ta helt enkelt innan han tycker det blir för drygt.

Men som sagt videoredigerat lite bara och encodat materialet för eget bruk och fler kärnor är bättre med rätt mjukvara om man vill att det ska gå snabbt.

Han kör på en 10000:- dator från 2006 i dag och tycker att det går lite långsamt. Så jag gissar att allt blir supermycket bättre om man köper nytt.

Så en i7-CPU rekommenderas alltså. Det hade jag på känn men hoppades slippa eftersom den kostar dryga 1000:- mer än i5.
Ram och SSD då??

Permalänk
Medlem

Har inga i5 själv bara byggt med dom åt anda men en 4 kärnig i5 är ju snabbare än en 2 kärnig i3 i flertrådade laster dock inte 2x i genomsnitt men hur mycket varierar ju beroende på hur effektivt HT kan nyttjas. HT har flera fördelar där 2 trådar delar cache mm per kärna vilket ger extremt låga latenser mellan trådarna på en kärna som tex delar data så HT har fördelar i vissa lägen där två kärnor faktisk kan vara långsammare men det gäller ju att programmet och OS:et kan dra nytta av den fördelen.
Men en i5 är inte långsam, den är bara inte lika snabb som en i7 sedan är ju i7 4790K extremt potent med sin höga bas och turbo boost så oavset snabb CPU ur lådan som är svår att slå.

SSD, något pålitligt. Kör själv MX100, finns MX200 nu, Intel 520 eller 730 verkar rekommenderas dock ej testat. Skippa 840 EVO från samsung i alla fall om du funderar på deras fabrikat och TLC nand i allmänhet.

Ska han redigera direkt från SSD annars kan man ju spara lite och köpa en snabbare HDD för lagring på 7200rpm och en mindre SSD. Vist en 500Gb SSD kan fås för rätt lite i dag faktiskt. MX100 såldes för typ 1800Kr ett tag så men det är en budget enhet. Vissa har haft problem med inkomstabilitet men inget jag märkt och kört 3st på 4st olika moderkort.

Snåla inte på nätaget, Seasonic är bra tex och ta inte värsta skit moderkortet om du ska upp i i5 och i7 speciellt inte om du ska ha K model och överklocka den för mer prestanda. Men testa VÄL om du överklockar med prime95 eller intel linpack för det finns fan inget mer frustrerande än en krasch efter flera timmars encoding eller liknande tidsödande jobb och håll hellre OC:n på en lägre nivå som jag gjort med 4Ghz på min 3930K för det är mycket enklare ett pressa en CPU bortom stabilitet under riktiga flertrådade laster som encodig som ofta kan tråda hårt och länge och HT och AVX 2.0 ökar risken för instabilitet ännu mer då strömkraven går upp märkbart. Vinner inget på OC om man måste börja om.

Men ska han redigera film och rendera den så hade jag nog hellre köpt en för snabb och dyr CPU än en för långsam och billig speciellt om fokus inte ligger på spel
Grafikkort kan alltid uppgraderas om tyngre spel blir aktuellt. Ram är billigt i det stora hela, moderkortet kommer kosta det samma likaså nätaget oavset i5 eller i7 dessutom ska man inte stirra sig blind på priset på en komponent utan helheten. Då budgeten är 10K så kan man ju räkna ut att om en i7 ger 20% bättre prestanda som ofta är fallet för mig i flertrådade program (Testar med en VS två trådar per kärna) så betalar man tex 9K för en rigg med i5 och 10K för en rig med i7 med 20% mer prestanda så inser man ju att pris/prestanda är bättre på i7 riggen än i5 riggen om nu ens program kan nyttja HT och få den ökningen sedan kan man ju desutom lägga på det faktum att en 4790K har högre frekvens med så totalt sett är prestandan ännu högre än en i5 av K model.

Enklast är att kolla benchmarks av programet man ska använda med processorerna man är intresserad av och jämföra så ser man snart vilket som ger bäst valuta.
Så i7 behöver inte bli dyrare sett till prestandan han får för pengarna.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Enklast är att kolla benchmarks av programet man ska använda med processorerna man är intresserad av och jämföra så ser man snart vilket som ger bäst valuta.
Så i7 behöver inte bli dyrare sett till prestandan han får för pengarna.

Tack för resonemanget och alla tips. Köper det rakt av.
Själv brukar jag satsa på ett moderkort från Asus för ca tusenlappen i mina byggen. Hittills bra kvalité och auto-oc brukar fungera mycket bra tycker jag.

Jag hade tänkt tipsa honom om antingen en 500 Gb SSD för allt arbete eller en mindre för program och en WD Black eller liknande för redigeringsfiler. Jag har inte fått reda på vilka filstorlekar han brukar jobba med, jag har ingen koll på hur stora de brukar vara heller i allmänhet. Antar att det också skiljer sig beroende på vad man kör för redigerigsprogram?