Permalänk

Byggnation av dator Rev3

Uppdaterad se längst ner efter strecket (detta för att inte skapa nya poster i enlighet med sweclockers regler)

Första texten:

Hej Sweclockers gänget,

Sammanställning av behov:

Jag skall använda den för lite lättare videoredigeringar (typ svensexe/möhippe filmer), jag kanske spelar på den någon gång ibland (CS:GO, DOTA2, Lol, eventuellt något lättare campaign material Starcraft)

Har satt budget till ungefär 6000 SEK som det står i rubriken ovan men kan även gå upp, men neråt är inte fel heller.

Min tanke är att bygga en "start" rigg, dvs ett bra chassi med ett nätagg med god verkningsgrad och ett moderkort med mycket möjligheter till utbyggnad. Och att man i ett senare läge kan uppgradera delarna i detta utefter eventuellt ökat behov. Men behovet kommer aldrig finnas för tung gaming eller något tungt användande i allmänhet.

Kabinett
Öppen för förslag, men gärna något med dammfilter så man slipper dammsuga inuti datorn för ofta, (och frugan vill förmodligen inte att det skall se ut värsta gaming riggen, så fördel om den är någorlunda stilren, alla gifta vet vad jag pratar om )

Nätagg:
Tvivlar på att jag behöver så högt här, men öppen för er rekommendation. Gärna god verkningsgrad för att vara effektiv med strömmen som skall användas.

Moderkort:
Öppet, gärna kvalitet med goda möjligheter att uppgradera CPU/RAM/Grafikkort

Processor:
Helst i5 eller bättre känns som en bra start punkt, eller?

Grafikkort:
Ingen direkt gamer, men kul om man med ny dator kan få bra flyt i det? Kanske skall kolla på begagnat på den? Er rekommendation önskas

Ramminnen:
Enligt er rekommendation med ovan användning? Skall man börja med 4gb för att sedan vid behov uttöka till 8?

Hårddisk:

Ändring:
Börjar med SSD disk, och i ett senare tillfälle köpa en 2TB disk till resterande

Operativsystem:
Finns befintligt som jag flyttar från farsans jobb Windows 8.1 när allt är klart

Skärm, mus, tangentbord, UPS, höj/sänkbart skrivbord finns redan på plats.

Jag vill gärna ha kvalitet i den mån det går med tanke på låga budgeten, alternativt låg kvalitet och att man uppgraderar med tiden, men helt öppen för er rekommendation här. Även om ni rekommenderar att man byter någon del mot något begagnat istället för ny inköp. (dock vill jag helst köpa moderkort & hårddisk ny)

____________________________________________________________________________________________________________________
Uppdatering 150326

I dagens läge har jag köpt:
750W cooler master Bronze (bra pris därav högre W än behovet)
Sapphire 280x Dual-X 3gb
Fractal Design R4 (beg)
SSD 240GB SSD Crucial (beg)

Det jag saknar:
Moderkort
Processor
Ramminnen

Har jagat ett begagnat alternativ på framförallt Processorn men inte hittat något seriöst alternativ än:

Vill ha i5 4690 eller högre (ända kravet)

Har kollat lite på: https://www.komplett.se/opgraderingspakke-intel-core-i5-4690k...
eftersom ert förra alternativ: http://www.inet.se/produkt/v100462/asus-z97-pro-gamer-intel-c... har utgått och verkar inte ersättas med något.

Har ni något annat bra erbjudande som har extra bra rabatt eller liknande för dom sista 3 delarna i mitt bygge? Alternativt vad är er rekommendation för dessa tre sista delar? Även om någon sitter på en fullt fungerande begagnad i5 4690 / i7 4770 så får dom gärna höra av sig!

Uppskattar verkligen eran feedback!

Vänligen
Victor

(slutgiltlig setup, godkännande av expertpanel)
Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Hårddisk.
Börja med en SSD och installera Windows där. Att göra tvärtom blir bökigt. Du får nog installera om Windows.
Välj själv om du klarar dig med 120GB eller ska ha 240GB SSD.
Senare kan du köpa en 2 eller 3 TB HDD.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

i5 4690k CPU, Asus Z97-P moderkort, 8GB Corsair Vengeance RAM, Crucial MX100-256GB eller BX100-250GB SSD.

Begagnat Grafikkort är nog bäst.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Halojoy, som du säger, förmodligen bäst att börja med en SSD och därefter köpa en 2TB vid ett senare tillfälle, jag redigerar ovan i enlighet med din rekommendation,

Ajin, jag försökte ta komponenterna du rekommenderade och sätta dom i en inet kundvagn, stämmer denna med vad du rekommenderar? http://www.inet.se/kundvagn/visa/7807886/2015-03-17 eller kollar jag på fel komponenter?)

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Lite dyrare moderkort och något sämre cpu, Hittade ett paketpris på Inet så det är bättre cpu och bättre moderkort för billigare pris
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7807917/2015-03-17

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Hej Ajin,

Kollade på ditt alternativ och la till nätagg & kabinett, då lägger jag lite mer pengar på processor & moderkort och väntar med grafikkort, är detta ungefär vad du skulle rekommendera med tanke på budget?

Det som behöver kompletteras med är ett begagnat grafikkort & en 2TB hårddisk för att jag skall bli helt nöjd, men kan ju ta det med tiden.

Se länk för nuvarande setup:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7808226/2015-03-17

Visa signatur

/ Victor

Permalänk

Hej gänget,

Uppdatering 150326

I dagens läge har jag köpt:
750W cooler master Bronze (bra pris därav högre W än behovet)
Sapphire 280x Dual-X 3gb
Fractal Design R4 (beg)
SSD 240GB SSD Crucial (beg)

Det jag saknar:
Moderkort
Processor
Ramminnen

Har jagat ett begagnat alternativ på framförallt Processorn men inte hittat något seriöst alternativ än:

Vill ha i5 4690 eller högre (ända kravet)

Har kollat lite på: https://www.komplett.se/opgraderings...5-4690k/783615
eftersom ert förra alternativ: http://www.inet.se/produkt/v100462/a...i5-4690k-paket har utgått och verkar inte ersättas med något.

Har ni något annat bra erbjudande som har extra bra rabatt eller liknande för dom sista 3 delarna i mitt bygge? Alternativt vad är er rekommendation för dessa tre sista delar? Även om någon sitter på en fullt fungerande begagnad i5 4690 / i7 4770 så får dom gärna höra av sig!

Uppskattar verkligen eran feedback!

Vänligen
Victor
Senast redigerat av crazysanta idag klockan 18:02.

Visa signatur

/ Victor

Permalänk

Har ni något annat bra erbjudande som har extra bra rabatt eller liknande för dom sista 3 delarna i mitt bygge? Alternativt vad är er rekommendation för dessa tre sista delar? Även om någon sitter på en fullt fungerande begagnad i5 4690 / i7 4770 så får dom gärna höra av sig!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Låter bra, något som gör dem bättre än det jag länkade? Eller är det helt enkelt liten skillnad? Vänligen Vic

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Det är liten skillnad.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Hej expertpanelen,

Lyckades få tag i en i7a 4770K och ett 280X kort till extremt bra priser, lämnade tillbaka övriga köpta komponenter, och siktar nu på att behålla i7an och 280X kortet och därefter köpa detta paket:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7860235/2015-04-02

Min tanke är att köpa dessa delar under morgondagen eller söndag om inte någon har några tankar på nått som bör bytas ut?

Jag kommer aldrig klocka processor eller grafikkort

Uppskattar som alltid ert tålamod och er extremt bra hjälp!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ta ett moderkort med modernare chipset som H97 eller Z97
Till exempel denna.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Personligen skulle jag ta ett moderkort med modernare chipset som H97 eller Z97
Till exempel denna.

Hej Ajin,
Vad skulle du säga är skillnaden? Är det mer framtids säkrat eller handlar det om prestanda?

Något mer som inte skall missas? Passar allt?

Vänligen Vic

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Hej Ajin,
Vad skulle du säga är skillnaden? Är det mer framtids säkrat eller handlar det om prestanda?

Något mer som inte skall missas? Passar allt?

Vänligen Vic

Det är mer framtidsäkert, flera sata-portar, plats för 2st ramminnen till, stödjer nyare tekniker, större chans att de updaterar bioset längre in i framtiden.

Annars ser det bra ut tycker jag, kanske det att för liten summa pengar till så kan man få 250gb SSD istället vilket i min mening räcker mycket längre.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Det är mer framtidsäkert, flera sata-portar, plats för 2st ramminnen till, stödjer nyare tekniker, större chans att de updaterar bioset längre in i framtiden.

Annars ser det bra ut tycker jag, kanske det att för liten summa pengar till så kan man få 250gb SSD istället vilket i min mening räcker mycket längre.

Hej Ajin,

Gjorde som du sa och beställde en Samsung 850 256gb som var med i "påsk" suprisen (1199 istället för 1549) på inet.

Jag kollar på lite moderkort och än så länge är ditt det bästa värde/peng,

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Den här skulle jag ta om jag inte skulle överclocka och a mATX moderkort.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Oh tack för länken Ajin, då väljer jag nog den,

Vänligen
Vic

Visa signatur

/ Victor