Permalänk
Avstängd

Ny nätverkssetup

Tjena skulle behöva lite hjälp men vad jag ska inhandla..
Har tele2 MEN får BBB nästa vecka.
Tänker köpa deras 100mbit eller 250mbit.
Kör idag trådlöst med en TELE2 router och en wifi-dongle (usb)
Kommer idag upp i ca 50mbit trådlöst men vill ju gärna dubbla det om möjligt.

Så jag ska köpa en ny router samt antingen en trådlös usb-dongle eller köra via elnätet. Funkar det bra??

Tips på produkter vore tacksamt.

Gärna dual band och AC standard

(distans mellan dator och router är ungefär 7m och i stort sett utan "hinder")

Max 1200kr för routern

Permalänk
Medlem

Kör med sladd istället om det nu är 7 meter och utan hinder.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Tjena skulle behöva lite hjälp men vad jag ska inhandla..
Har tele2 MEN får BBB nästa vecka.
Tänker köpa deras 100mbit eller 250mbit.
Kör idag trådlöst med en TELE2 router och en wifi-dongle (usb)
Kommer idag upp i ca 50mbit trådlöst men vill ju gärna dubbla det om möjligt.

Så jag ska köpa en ny router samt antingen en trådlös usb-dongle eller köra via elnätet. Funkar det bra??

Tips på produkter vore tacksamt.

Gärna dual band och AC standard

(distans mellan dator och router är ungefär 7m och i stort sett utan "hinder")

Max 1200kr för routern

Elnätet kan vara lite hit and miss och är fågelvägen klar för routern så är det ju lika bra att köra trådlöst. Samtidigt ska man vara vaksam om man bor i lägenhet och det finns skjuttioelva andra trådlösa nätverk som du måste dela plats med då de kan ha en negativ effekt på ditt nätverk. Väljer du då 250MBit och har otur kommer du inte få ut det, vid sådana hastigheter hade jag försökt köra på kabel till datorn för att vara säker.

Du får inte med en router eller något sådant från BBB?

Om du inte får det så får du väl investera i en ny router då. Vilken som helst ska fungera bra i den miljön, har själv bra erfarenheter av ASUS routrar. Hade nog kört på en Asus RT-N56U, känns lite dumsnålt att enbart ha 100MBit portar oavsett om du kör på 100 eller 250MBit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Kör med sladd istället om det nu är 7 meter och utan hinder.

Gillar inte att ha sladd över halva lägenheten, men visst det är ju det bästa egentligen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racka:

Elnätet kan vara lite hit and miss och är fågelvägen klar för routern så är det ju lika bra att köra trådlöst. Samtidigt ska man vara vaksam om man bor i lägenhet och det finns skjuttioelva andra trådlösa nätverk som du måste dela plats med då de kan ha en negativ effekt på ditt nätverk. Väljer du då 250MBit och har otur kommer du inte få ut det, vid sådana hastigheter hade jag försökt köra på kabel till datorn för att vara säker.

Du får inte med en router eller något sådant från BBB?

Om du inte får det så får du väl investera i en ny router då. Vilken som helst ska fungera bra i den miljön, har själv bra erfarenheter av ASUS routrar. Hade nog kört på en Asus RT-N56U, känns lite dumsnålt att enbart ha 100MBit portar oavsett om du kör på 100 eller 250MBit.

Är enbart en snubbe som kör på 5ghz bandet här i krokarna så behöver inte slåss om kanalerna direkt.
Kikade på denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makn:

Gillar inte att ha sladd över halva lägenheten, men visst det är ju det bästa egentligen..

Dra den längs med golvlisten så slipper du ha den liggande mitt över golvet. Skämt o sido. Är det sju meter så är ju sladd det självklara valet. Tråkigt att ha så snabbt bredband och inte kunna utnyttja det till fullo. Låt det trådlösa vara till enheter som inte har något absolut krav på bandbredd såsom telefoner och surfplattor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Är enbart en snubbe som kör på 5ghz bandet här i krokarna så behöver inte slåss om kanalerna direkt.
Kikade på denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875

Har hört att det är en solid enhet, var vaksam på att den trådlösa hastigheten dock. Som vanligt är den inte i närheten av vad som står på lådan, även om den räcker för dina önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Dra den längs med golvlisten så slipper du ha den liggande mitt över golvet. Skämt o sido. Är det sju meter så är ju sladd det självklara valet. Tråkigt att ha så snabbt bredband och inte kunna utnyttja det till fullo. Låt det trådlösa vara till enheter som inte har något absolut krav på bandbredd såsom telefoner och surfplattor.

Agreed. Jag har dragit 4st kablar längst med golvet och taket i min lägenhet till min olika enheter. Laptop, 2 stationära och tv-box. Tar en extra 5-10 minuter att installera men helt klart värt det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5