Permalänk
Medlem

Router för ungefär 500kr?

En gammal router hemma hos min mamma håller på att ge upp nu efter 6 år och nu letar de efter en ny.

Info:

  1. De har bara 30/30 i bandbredd, så routern behöver inte vara den mest extrema.

  2. Routern ska ha bra räckvidd då den behöver kunna skicka/ta emot signaler genom flera väggar.

  3. Routern bör hålla sig relativt sval då den står i en liten garderob.

Om det finns någon ni kan tänka er skulle passa, helst för max 500kr, så skulle det vara snällt om ni lämnade en kommentar med namnet på den routern.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

EA2700 eller WNR3500L.
WNR3500L är öppen dvs du kan installera annan mjukvara på den men snabb överblick på båda är EA2700 bättre och billigare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kanske lite över budget men för priset är ju en schysst deal
http://cdon.se/hemelektronik/asus_rt-n66u_f%C3%B6r_899_kr/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Kanske lite över budget men för priset är ju en schysst deal
http://cdon.se/hemelektronik/asus_rt-n66u_f%C3%B6r_899_kr/

Bra deal, har själv den routern. Den blir dock ganska varm har jag märkt, vilket kan vara ett problem.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

En gammal router hemma hos min mamma håller på att ge upp nu efter 6 år och nu letar de efter en ny.

Info:

  1. De har bara 30/30 i bandbredd, så routern behöver inte vara den mest extrema.

  2. Routern ska ha bra räckvidd då den behöver kunna skicka/ta emot signaler genom flera väggar.

  3. Routern bör hålla sig relativt sval då den står i en liten garderob.

Om det finns någon ni kan tänka er skulle passa, helst för max 500kr, så skulle det vara snällt om ni lämnade en kommentar med namnet på den routern.

Har de varit nöjda med den routern de haft i 6 år? Vad är det för märke/modell?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

EA2700 eller WNR3500L.
WNR3500L är öppen dvs du kan installera annan mjukvara på den men snabb överblick på båda är EA2700 bättre och billigare.

Nej bara nej

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men den kostar bara 100kr mindre än en N66U (med rabattkod).

Har någon en susning om hur denna routern kan prestera?
http://www.inet.se/produkt/5404661/asus-rt-ac51u-ac750-dual-b...

PS. Ser att du heter "Trollhättan", bor du fortfarande där eller? Jag bor själv i Trollhättan.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Har de varit nöjda med den routern de haft i 6 år? Vad är det för märke/modell?

Det är en gammal ZyXeL NBG-417N tror jag (har ej det exakta namnet i minnet). Routern har fungerat okej fram tills denna julen då den trådlösa delen började krångla. Ganska ofta så sänks den trådlösa hastigheten från ~22Mbit/s till 0.2Mbit/s, vilket gör att all nätaktivitet stannar upp. Det verkar inte finnas något som stör ut radiovågorna.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Det är en gammal ZyXeL NBG-417N tror jag (har ej det exakta namnet i minnet). Den har fungerat okej fram tills denna julen då den trådlösa delen började krångla. Ganska ofta så sänks den trådlösa hastigheten från ~22Mbit/s till 0.2Mbit/s, vilket gör att all nätaktivitet stannar upp. Det verkar inte finnas något som stör ut radiovågorna.

Lagt in senaste firmware? Resettat den och stängt av loggning?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Har någon en susning om hur denna routern kan prestera?

Det spelar inte sån stor roll egentligen, det beror på vad dina föräldrar skall använda internet till. Anledningen varför många tipsar om Asus är för att deras antenner är bra så det trådlösa fungerar i många fall bättre än andra märken. Men tänk på att trådlöst följer en standard med teoretiska max värden och det finns egentligen ingenting som är "bästa för under 500kr".

Problemet egentligen är att du skriver att ni har routern i en garderob, vilket redan från början kommer skapa sämre signal, sedan så skall signalerna gå genom flera väggar förutom det. Om det fungerade bra tidigare så kommer det troligtvis fungera bra igen, oavsett om ni nu skulle köpa en ny netgear för 500kr eller en Asus N56U för 600-700 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det spelar inte sån stor roll egentligen, det beror på vad dina föräldrar skall använda internet till. Anledningen varför många tipsar om Asus är för att deras antenner är bra så det trådlösa fungerar i många fall bättre än andra märken. Men tänk på att trådlöst följer en standard med teoretiska max värden och det finns egentligen ingenting som är "bästa för under 500kr".

Problemet egentligen är att du skriver att ni har routern i en garderob, vilket redan från början kommer skapa sämre signal, sedan så skall signalerna gå genom flera väggar förutom det. Om det fungerade bra tidigare så kommer det troligtvis fungera bra igen, oavsett om ni nu skulle köpa en ny netgear för 500kr eller en Asus N56U för 600-700 kr.

Jo, jag vet att det bara är den teoretiska maxhastigheten. Routern står i en liten garderob eftersom att fiberkabeln är där. Det vill inte dra kablar till andra delar av huset.

De använder routern till följande saker:
1. Netflix.
2. 2 laptops som används sporadiskt för räkningar/farmville o lite sånt.
3. En sationär dator som främst används till youtube/spelande.
4. 3 mobiler som ligger och synkar.
5. En iPad som främst används till youtube.

De klarar sig gott och väl på sina 30Mbit/s (ca 22Mbit/s trådlöst). Saken är den att den nuvarande routern tappar hastighet ganska ofta, vilket betyder att all trafik blir stillastående i nätverket.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Lagt in senaste firmware? Resettat den och stängt av loggning?

Check, check och check.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Det är en gammal ZyXeL NBG-417N tror jag (har ej det exakta namnet i minnet). Routern har fungerat okej fram tills denna julen då den trådlösa delen började krångla. Ganska ofta så sänks den trådlösa hastigheten från ~22Mbit/s till 0.2Mbit/s, vilket gör att all nätaktivitet stannar upp. Det verkar inte finnas något som stör ut radiovågorna.

Ok.
Denna köpte jag för att ha på en fabrik jag ska till och jobba.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1735190

Den verkar ha bra räckvidd på det trådlösa. Jag tycker inte att den blir så varm heller.
Nackdelar. Den har "bara" 10/100 portar och "bara" 2,4 GHz.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Ok.
Denna köpte jag för att ha på en fabrik jag ska till och jobba.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1735190

Den verkar ha bra räckvidd på det trådlösa. Jag tycker inte att den blir så varm heller.
Nackdelar. Den har "bara" 10/100 portar och "bara" 2,4 GHz.

Tack för tipset, den var väldigt billig. Tror dock de kan lägga ut några kronor mer och få 5GHz, vilket förhoppningsvis
gör att nätverket flyter på lite bättre.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Tack för tipset, den var väldigt billig. Tror dock de kan lägga ut några kronor mer och få 5GHz, vilket förhoppningsvis
gör att nätverket flyter på lite bättre.

Har de enheter som stöder 5 GHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har de enheter som stöder 5 GHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, mobiler och datorer.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money