Låg hastighet, bredband. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Låg hastighet, bredband. Vad göra?

Hej! Jag har nyligen flyttat till villa och till min besvikelse kunde jag inte få ha kvar min 24mbit/s anslutning från glocalnet, utan den skulle bli förändrad till 8 mbit/s.

När jag upptäckte att jag bara kunde få ca 4 mbit/s i själva verket ringde jag min operatör.
Jag fick standardfrågor om jag använde deras utrustning, har startat om osv. Dom tyckte att telefonsladd mellan modemet o uttaget skulle vara så kort som möjligt, då man kunde tappa hastighet annars. Så jag bytte min telefonkabel på 15m o köpte en nätverkskabel. Skillnaden i hastighet blev hela 0,0 mbit/s. Trodde inte ens att det skulle bli någon skillnad men nu fick jag ju det svart på vitt. Dom var nära att skicka ärendet vidare till vad jag antar var skanova först, men sen bytte dom problemets förklaring till att vara dåligt modem. Fick ett nytt modem, testade med detta. Fick 0,25 mbit/s sämre än tidigare(från 4,25 till ca 4). Detta var även det ökända modemet ZyXEL Prestige 2601HN-F1, som har haft diverse säkerhetsproblem, och som inte längre går själv att ändra i konfigurationen på... Trevligt.

Dom har gjort diverse mätningar och konstaterar att man inte kan få högre för att jag är för långt ifrån telestationen. Jag tycker detta låter märkligt eftersom mina föräldrar bor på samma gata som jag, fast 500m längre bort o får ut ca 7,25 mbit/s. Gatan är i skogen o den är en återvändsgränd så att säga, och jag är närmare mot stan.

Jag tycker att det borde vara en tämligen lätt uppgift att kunna ta reda på vad som är fel i detta läget(inringat problem inom ca 500m, samt att min hastighet är alldeles för dålig, men glocalnet ger mig alternativet "take it or leave it" dvs dom säger upp avtalet om jag inte är nöjd. Jag tänker mig att en tekniker borde kunna felsöka detta på plats, men dom verkar tro att man kan lösa allt ifrån deras datorer.

Hur ska man göra? Skanova vill inte prata med privatpersoner och glocalnet hävdar att min hastighet inte är tillräckligt dålig för att dom ska kunna anmäla det till skanova. Känner mig dåligt behandlad och att jag hamnar mellan två stora bolag som inte bryr sig ett skit om mig som kund.

Tack på förhand, MVH Bitter bredbandsabbonent.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Det första tipset angående telefonkabeln är riktigt bra och jag tror inte du löste det enligt din beskrivning. Du ska ha en telefonkabel (inte nätverkskabel), mellan jack/splitter och modem som är så kort som möjligt. Helst under en meter (verkligen så kort som möjligt). 15m telefonsladd är katastrof för prestandan.

Jag tycker det ser ut som om dom behandlar dig rättvist och juste, det är nämligen inte någon rättighet (än) att telefonledningarna ska klara av höga datahastigheter. Lösningen på det problemet heter antingen fiber eller 4G. Om du bara har lite is i magen (något år?) så kommer du att få se att det blir flatrate på 4G.

Har du ledningslängd så kan jag ge dig ett svar på ungefär vad du kan räkna med för adsl-hastigheter, eller pm med gatuadress så har jag så jag kan kolla åt dig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det första tipset angående telefonkabeln är riktigt bra och jag tror inte du löste det enligt din beskrivning. Du ska ha en telefonkabel (inte nätverkskabel), mellan jack/splitter och modem som är så kort som möjligt. Helst under en meter (verkligen så kort som möjligt). 15m telefonsladd är katastrof för prestandan.

Jag tycker det ser ut som om dom behandlar dig rättvist och juste, det är nämligen inte någon rättighet (än) att telefonledningarna ska klara av höga datahastigheter. Lösningen på det problemet heter antingen fiber eller 4G. Om du bara har lite is i magen (något år?) så kommer du att få se att det blir flatrate på 4G.

Ja det gjorde ju 0 skillnad när jag ändrade till orginalkabeln på 0,5m, och drog en nätverkskabel cat6(skärmad) till datorn istället.

Om jag tappar 3mbit när jag är 500m närmare till stationen tycker jag det tyder på att något är fel. Men dom vill inte göra något åt det, och det är det som irriterar mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja det gjorde ju 0 skillnad när jag ändrade till orginalkabeln på 0,5m, och drog en nätverkskabel cat6(skärmad) till datorn istället.

Om jag tappar 3mbit när jag är 500m närmare till stationen tycker jag det tyder på att något är fel. Men dom vill inte göra något åt det, och det är det som irriterar mig.

Orginalkabeln är 1.5m, jag menar mellan modem och splitter.
Logga in på modemet/routern och kolla vad det blir för synkhastighet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Orginalkabeln är 1.5m, jag menar mellan modem och splitter.
Logga in på modemet/routern och kolla vad det blir för synkhastighet.

Okej 1,5 kanske det va... Vet inte ens om jag kan kolla det? Hur gör man för att kolla synkhastighet?

PM är skickat med adresser.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet kan en trådlös telefon som är inkopplad sänka ADSL hastigheten. Dubbla filter i teleuttaget kan då förbättra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Okej 1,5 kanske det va... Vet inte ens om jag kan kolla det? Hur gör man för att kolla synkhastighet?

PM är skickat med adresser.

Du ser det under adsl-fliken när du loggar in på routern.
Fick pm:et och kollade: 3.9mbit enligt adsl attenuation tabeller motsv skanova.

Skrivet av RolfK:

Enligt min erfarenhet kan en trådlös telefon som är inkopplad sänka ADSL hastigheten. Dubbla filter i teleuttaget kan då förbättra prestanda.

Ser inte hur dubbla delningsfilter gör annat än sänker prestanda, däremot utan splitter (och hoppas på att ingen ringer) kan göra lite skillnad.
Trådlös telefon som står nära modemet, kan störa.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfK:

Enligt min erfarenhet kan en trådlös telefon som är inkopplad sänka ADSL hastigheten. Dubbla filter i teleuttaget kan då förbättra prestanda.

Har ingen fast telefoni öht.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Värt att notera är ju att dina interna telefonledningar kan vara åt helvete kopplade också.

Jag gick från 30Mbit med mitt VDSL till 62Mbit när jag tog reda på var teleledningen kommer in i huset och sedan kopplade modemet direkt på de inkommande tåtarna (har ingen hemtelefon så alla andra uttag är överflöd ändå) och fick magiskt mer än dubbla hastigheten. Det är ju ett rätt bra bevis på att man aldrig ska lita på vad andra gjort och göra det själv istället.

Nu kommer ju säkert inte din hastighet öka så mycket, men har du gjort det så vet du att det inte är något på din sida som kan orsaka problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Har ingen fast telefoni öht.

Det kan vara värt ett försök att strunta i delningsfiltret, överhörning i ledningarna från grannar kan iof störa (eller inte, du kan ha lite flyt).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du ser det under adsl-fliken när du loggar in på routern.
Fick pm:et och kollade: 3.9mbit enligt adsl attenuation tabeller motsv skanova.

Ser inte hur dubbla delningsfilter gör annat än sänker prestanda, däremot utan splitter (och hoppas på att ingen ringer) kan göra lite skillnad.
Trådlös telefon som står nära modemet, kan störa.

Färsk mätning hos mina föräldrar. 7,18 / 0,8 får dom.

Jag får kanske 4 / 0,6 fast med närmare avstånd.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Värt att notera är ju att dina interna telefonledningar kan vara åt helvete kopplade också.

Jag gick från 30Mbit med mitt VDSL till 62Mbit när jag tog reda på var teleledningen kommer in i huset och sedan kopplade modemet direkt på de inkommande tåtarna (har ingen hemtelefon så alla andra uttag är överflöd ändå) och fick magiskt mer än dubbla hastigheten. Det är ju ett rätt bra bevis på att man aldrig ska lita på vad andra gjort och göra det själv istället.

Nu kommer ju säkert inte din hastighet öka så mycket, men har du gjort det så vet du att det inte är något på din sida som kan orsaka problemet.

Jag fattar inte riktigt vad du menar med att koppla det direkt till modemet? Jag har en liten tråd som kommer upp ur golvet som går rakt till det enda telejacket jag har. Har öppnat det och inte kunnat se att något är felkopplat där i. Går det koppla kabeln förbi förstajacket på nåt sätt menar du?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det kan vara värt ett försök att strunta i delningsfiltret, överhörning i ledningarna från grannar kan iof störa (eller inte, du kan ha lite flyt).

Hur gör man detta?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hur gör man detta?

Du tar ett telefonjack istället för splitter.
Modell: http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872947154974.jpg

(Fråga någon med fast telefon om du kan låna deras jack ett tag)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

http://s3.postimg.org/ytr25z8pb/bredband.jpg

Färsk mätning hos mina föräldrar. 7,18 / 0,8 får dom.

Jag får kanske 4 / 0,6 fast med närmare avstånd.

Antagligen bor dom i ett område med äldre (grövre) kablar, det ger lägre dämpning i ledningen och därmed kan du ha högre hastighet. Du har en helt korrekt hastighet däremot, dom har "extra bra".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Antagligen bor dom i ett område med äldre (grövre) kablar, det ger lägre dämpning i ledningen och därmed kan du ha högre hastighet. Du har en helt korrekt hastighet däremot, dom har "extra bra".

Okej. Båda bor i ett äldre område. Båda husen är relativt nybyggda. <10 år gamla.

3,65 / 0,67.

Färsk mätning med en vanlig vit puck istället för den som ni kallade för splitter.

Sjukt att detta anses vara okej. Som att trafikverket hade skitit i att underhålla vägar tills det inte gick att köra snabbare än 25% av utlovad hastighet.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Välkommen till verkligheten.

Ledningarna är gjorda för att ringa med eller köra en fax, allt annat är teknisk magi.

byt anslutningstyp om det inte passar

Eller så tar du dig i kragen och letar upp inkommande tele till huset och sätter modemet direkt där utan något i mellan, men det kräver engagemang från din sida.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Välkommen till verkligheten.

Ledningarna är gjorda för att ringa med eller köra en fax, allt annat är teknisk magi.

byt anslutningstyp om det inte passar

Eller så tar du dig i kragen och letar upp inkommande tele till huset och sätter modemet direkt där utan något i mellan, men det kräver engagemang från din sida.

Jag kan inte byta till något annat vad jag vet.

Modemet sitter ju exakt där telekabeln kommer in i huset...

Tack för ett inlägg som inte tillför något alls till tråden.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Okej. Båda bor i ett äldre område. Båda husen är relativt nybyggda. <10 år gamla.

http://s1.postimg.org/jp4jjg01n/bbk_resultat.jpg

3,65 / 0,67.

Färsk mätning med en vanlig vit puck istället för den som ni kallade för splitter.

Sjukt att detta anses vara okej. Som att trafikverket hade skitit i att underhålla vägar tills det inte gick att köra snabbare än 25% av utlovad hastighet.

Är husen nybyggda kan ledningen vara insnålad en bit och du får högre dämpning.
Så vitt jag ser så är allt 100% korrekt, allt är helt i sin ordning och din jämförelse med trafikverket är helt fel. Bättre hade varit såhär:

Din bilförsäljare har sagt att din bil klarar av att köra i 100km/h men vägen är tillverkad av lump från mitten av förra seklet och klarar av 50km/h, när du kör på den visar det sig att du faktiskt kan köra i 50km/h... när du kollar runt på bilclockers.com så säjer alla att ja, det ser ut som om lumpvägen bör klara ca 50km/h och om du vill åka fortare bör du byta ut vägen mot något annat, glasväg eller senaste generationen av trådlös väg. Allt som allt visar det sig att trafikverket bara har gjort det dom ska.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Är husen nybyggda kan ledningen vara insnålad en bit och du får högre dämpning.
Så vitt jag ser så är allt 100% korrekt, allt är helt i sin ordning och din jämförelse med trafikverket är helt fel. Bättre hade varit såhär:

Din bilförsäljare har sagt att din bil klarar av att köra i 100km/h men vägen är tillverkad av lump från mitten av förra seklet och klarar av 50km/h, när du kör på den visar det sig att du faktiskt kan köra i 50km/h... när du kollar runt på bilclockers.com så säjer alla att ja, det ser ut som om lumpvägen bör klara ca 50km/h och om du vill åka fortare bör du byta ut vägen mot något annat, glasväg eller senaste generationen av trådlös väg. Allt som allt visar det sig att trafikverket bara har gjort det dom ska.

Okej jag fattar inget av din liknelse men du ska iaf ha tack för din hjälp.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag kan inte byta till något annat vad jag vet.

Modemet sitter ju exakt där telekabeln kommer in i huset...

Tack för ett inlägg som inte tillför något alls till tråden.

Nej, läs vad han skrev igen.

"Välkommen till verkligheten." <- dags att du inser att det ÄR såhär. Det här är som det ska vara.

"Ledningarna är gjorda för att ringa med eller köra en fax, allt annat är teknisk magi." <- detta är helt korrekt, adsl är en enormt krånglig teknik för att spara in på annat media (ledningar). Helt sjukt hur man kan klämma ur så höga datahastigheter ur något så korkat media.

"byt anslutningstyp om det inte passar" <- dags att ta tag i fiberförening eller gå över på 3g/4g

"Eller så tar du dig i kragen och letar upp inkommande tele till huset och sätter modemet direkt där utan något i mellan, men det kräver engagemang från din sida." <- notera "huset", inte inkommande tele i din lägenhet. Kolla igen... ok? Det här är riktigt lurigt skrivet. Du skippar mao dom tunnare kablarna som dras från inkommande anslutningspunkt till ditt jack. Speciellt om huset är 10 år eller yngre, detta kan verkligen göra skillnad.

Det är ett av dom bättre inläggen i tråden faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur jag kan få sämre hastighet än mina föräldrar som bor längre bort från stationen? Uppmätt skillnad ca 187m. På den streckan skiljer det 3 mbit/s. Dvs. ca 38% av den totala utlovade maximala hastigheten. Jämför man mina 3,6 med deras 7,2 så har jag tappat 50% av deras hastighet även fast jag är närmare. Detta är helt orimligt för mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, läs vad han skrev igen.

"Välkommen till verkligheten." <- dags att du inser att det ÄR såhär. Det här är som det ska vara.

"Ledningarna är gjorda för att ringa med eller köra en fax, allt annat är teknisk magi." <- detta är helt korrekt, adsl är en enormt krånglig teknik för att spara in på annat media (ledningar). Helt sjukt hur man kan klämma ur så höga datahastigheter ur något så korkat media.

"byt anslutningstyp om det inte passar" <- dags att ta tag i fiberförening eller gå över på 3g/4g

"Eller så tar du dig i kragen och letar upp inkommande tele till huset och sätter modemet direkt där utan något i mellan, men det kräver engagemang från din sida." <- notera "huset", inte inkommande tele i din lägenhet. Kolla igen... ok? Det här är riktigt lurigt skrivet. Du skippar mao dom tunnare kablarna som dras från inkommande anslutningspunkt till ditt jack. Speciellt om huset är 10 år eller yngre, detta kan verkligen göra skillnad.

Det är ett av dom bättre inläggen i tråden faktiskt.

Jag bor i hus, inte lägenhet. Där telekabeln kommer upp i mitt hus sitter modemet. Om jag ska göra nåt annat får jag väl börja gräva upp golvet, sedan kabeln o gräsmattan o leta reda på var den kommer ifrån, sen bryta mig in i skåpet eller var den nu tar vägen o sätta modemet där?

Ja det är väl i planer att det ska bli fiber någon gång om tillräckligt många anmäler sig men det kan ju ta flera flera år tills dess. Att gå över på 3/4g med begränsad datamängd passar inte mig tyvärr.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr suttit som dig med DSL och till en början gick det att få ut 2.5Mbit vilket sedan blev 0.8Mbit efter att en lastbil körde på stolpen med telekabeln, ja det var altså på tiden dom var luftburna. Nu gräver man ju ner i marken.

Det enda vettiga då var att införskaffa mobilt bredband för att kunna få ut en vettig hastighet, men då erbjöd Telenor fri surf i 6Mbit. Nu finns ju inte det kvar heller.

Om du inte kan få ner fiber i marken eller på något vis åka hastigheten på ditt DSL så kanske mobila är vägen att gå?
Går ju inte alltid få allt :-/

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Använder du max 100gb/månad kan du ju prova 4G istället, kostar cirkus 400 hos tele2 och och telia.
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/bredband-via-mobilnat...
http://www.tele2.se/handla/mobilt-bredband-4g/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kan någon förklara hur jag kan få sämre hastighet än mina föräldrar som bor längre bort från stationen? Uppmätt skillnad ca 187m. På den streckan skiljer det 3 mbit/s. Dvs. ca 38% av den totala utlovade maximala hastigheten. Jämför man mina 3,6 med deras 7,2 så har jag tappat 50% av hastigheten även fast jag är närmare. Detta är helt orimligt för mig.

Ja, du har högre dämpning än dom. Den dämpningen du har är exakt det som det ska bli. Dom har lägre dämpning *antagligen* för att deras par (trådarna till stationen) är grövre (äldre). Du betalar inte för att få maximal hastighet, du betalar för upp till. Dom (din isp) skriver dessutom ut ett intervall och reserverar sig för precis det här. mao, du får *exakt* det du betalar för.

//edit:
Här är en såndär graf

Kollar du på din ledningslängd, 4100m på x-axeln och läser av på y-axeln (hastighet) så ska det bli typ 3.6->3.9mbit
//end edit

Skrivet av thom.g:

Jag bor i hus, inte lägenhet. Där telekabeln kommer upp i mitt hus sitter modemet. Om jag ska göra nåt annat får jag väl börja gräva upp golvet, sedan kabeln o gräsmattan o leta reda på var den kommer ifrån, sen bryta mig in i skåpet eller var den nu tar vägen o sätta modemet där?

Ja det är väl i planer att det ska bli fiber någon gång om tillräckligt många anmäler sig men det kan ju ta flera flera år tills dess. Att gå över på 3/4g med begränsad datamängd passar inte mig tyvärr.

Själv organiserade jag och mina grannar det (bor på vischan), 55000kr för fiber + kommunalt avlopp till huset. Det var antingen det eller 5mbit över adsl, 4 barn som *bara* kommer att kräva att det fungerar. Triple play-kostnaden blev ca 500kr billigare/månad och jag kunde hyfsat enkelt sälja in konceptet till grannar och framförallt frugan. Det och en värdehöjning på mitt hus, pengar jag garanterat får tillbaks om inte mer när jag säljer kåken.

Det handlar om att ta tag i problemet och lösa det, inte att vänta på att någon annan gör det åt dig. Gå runt till grannarna, gör intresseanmälan... gå till citynätet och visa att dom har missat ett kanonintresserat område osv. Ta initiativ, eller var beredd på att hosta upp en rejäl slant för att dra in det själv.

Angående att det inte är flatrate, det var det första jag skrev i tråden här. Ha lite is i magen (kolla österut, finland banar vägen... 15€ för flatrate 4g, lagstadgat 100mbit/invånare - vi kommer som vanligt lite efter dom i det mesta, så... typ ett år)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bild på hur det ser ut.

Dämpningen blir alltså sämre med nya ledningar eller hur menar du? Deras är äldre så dom är bättre? Snålar man verkligen på nyare kablarna?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ser inte hur dubbla delningsfilter gör annat än sänker prestanda, däremot utan splitter (och hoppas på att ingen ringer) kan göra lite skillnad.
Trådlös telefon som står nära modemet, kan störa.

Splittern har två funktioner:
- dela upp telefoni och dsl på inkommande förbindelse
- skärma av modemet från resten av innerledningen.

Dvs utan splitter finns det en risk att ditt modem får in mer högfrekvent brus från innerledningen (som verkar som en antenn).

Skrivet av thom.g:

Jag får kanske 4 / 0,6 fast med närmare avstånd.

Skrivet av thom.g:

Kan någon förklara hur jag kan få sämre hastighet än mina föräldrar som bor längre bort från stationen? Uppmätt skillnad ca 187m. På den streckan skiljer det 3 mbit/s. Dvs. ca 38% av den totala utlovade maximala hastigheten. Jämför man mina 3,6 med deras 7,2 så har jag tappat 50% av deras hastighet även fast jag är närmare. Detta är helt orimligt för mig.

Hur vet du att din ledning är kortare? Har du koll på hela ledningsvägen?
Förövrigt så är avståndet ganska ointressant, en kortare kabel kan ha högre dämpning och mer brus än en längre kabel. Avstånd är bara ett sätt att försöka gissa vilken hastighet du kommer att få.

Är du inte nöjd med vad din operatör kan erbjuda så kan du ju chansa med en annan operatör som kanske har en bättre policy när det gäller att skicka ut tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Splittern har två funktioner:
- dela upp telefoni och dsl på inkommande förbindelse
- skärma av modemet från resten av innerledningen.

Dvs utan splitter finns det en risk att ditt modem får in mer högfrekvent brus från innerledningen (som verkar som en antenn).

Hur vet du att din ledning är kortare? Har du koll på hela ledningsvägen?
Förövrigt så är avståndet ganska ointressant, en kortare kabel kan ha högre dämpning och mer brus än en längre kabel. Avstånd är bara ett sätt att försöka gissa vilken hastighet du kommer att få.

Är du inte nöjd med vad din operatör kan erbjuda så kan du ju chansa med en annan operatör som kanske har en bättre policy när det gäller att skicka ut tekniker.

Det var Gurk som mätte upp det på något vis. Sen är vägarna på ett sådant sätt att det förefaller orimligt att ledningarna går på något annat sätt. Som jag skrev längre upp i tråden så är det bara en väg in, sen är det återvändsgränd. För att jag ska tappa dessa 3,6 mbit krävs en skillnad i dämpning på ca 2000m på en sträcka som skiljer bara 250m.

Jag har beställt ifrån en annan operatör nu så hoppas att dom vill hjälpa mig att felsöka bättre.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Splittern har två funktioner:
- dela upp telefoni och dsl på inkommande förbindelse
- skärma av modemet från resten av innerledningen.

Dvs utan splitter finns det en risk att ditt modem får in mer högfrekvent brus från innerledningen (som verkar som en antenn).

En splitter är ett delningsfilter. Det filtrerar bort lågfrekventa signaler (pots) och till viss del brus och överhörning och skickar ut dom högre frekvenserna till ett modem.

Det finns ingen inner eller ytterledning, det är en loop bestående av ett ledningspar.
Dvs, utan splitter finns det en liten chans att den dämpningen minskar lite lite. Jag pekade även tydligt att det var för att testa (testa så inte delningsfiltret har skadats/gör fel/troll i jacket)
Ok, är du med?

Skrivet av madtop:

Hur vet du att din ledning är kortare? Har du koll på hela ledningsvägen?
Förövrigt så är avståndet ganska ointressant, en kortare kabel kan ha högre dämpning och mer brus än en längre kabel. Avstånd är bara ett sätt att försöka gissa vilken hastighet du kommer att få.

Jag kollade upp det, det kanske går att läsa mellan raderna att jag jobbar med bland annat adsl?
Avståndet (ledningslängden) är direkt relaterad till dämpningen, då vi i sverige vet vilka ledningar som har använts av televerket så kan man använda detta för att räkna på det. Det är allt annat än en gissning, när du hyr ledning av skanova kan du kravställa utifrån detta.

Skrivet av madtop:

Är du inte nöjd med vad din operatör kan erbjuda så kan du ju chansa med en annan operatör som kanske har en bättre policy när det gäller att skicka ut tekniker.

Nämn några som har det. Det är per avtal mot skanova, det vore intressant att höra om du vet om någon som har bättre.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T