Windows Vista - Operativsystemet från Hollywood

Permalänk
Melding Plague

Windows Vista - Operativsystemet från Hollywood

<font style="font-size: 10pt"><b>Windows Vista - Operativsystemet från Hollywood</b></font> <small class="small">torsdag 1 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Att ena folket genom att skapa en gemensam fiende är inget nytt koncept. Den senaste fienden i den riktiga världen är ju exempelvis terrorismen. I kriget mot terrorismen ska vi acceptera övervakningskameror, telefonavlyssning, loggning av internettrafik och så vidare. I datorvärlden är den senaste fienden virus och spyware. Virus och spyware är så besvärligt och otäckt att datorerna måste säkras - du vill inte ha virus eller hur? Detta var en av anledningarna att TCPA och NGSCB/Palladium skapades.
<br />
<br />En sideffekt av att säkra datorerna från virus och spyware med system som TCPA är att man kan få DRM på köpet. På samma vis som operativsystemet vill säkra användaren från virus och spyware vill medieindustrin säkra deras innehåll från användaren. <a href="http://news.com.com/Hollywood, Microsoft align on new Windows/2100-1025_3-5844393.html" target="_blank">CNet</a> har en artikel som klart och tydligt förklarar att Microsoft i deras senaste operativsystem Windows Vista kommer göra vad Hollywood vill och aktivt göra det svårare för användaren att säkerhetskopiera sina mediefiler. Kan man med hårdvarusystemen göra det svårare för virus och spyware kan man använda det för att försvåra kopiering också.
<br />
<br /><i>For the first time, the Windows operating system will wall off some audio and video processes almost completely from users and outside programmers, in hopes of making them harder for hackers to reach. The company is establishing digital security checks that could even shut off a computer's connections to some monitors or televisions if antipiracy procedures that stop high-quality video copying aren't in place.</i>
<br />
<br />Om du inte gillar tanken att operativsystemet bestämmer vad du gör med din dator får du alltså överväga att använda ett annat operativsystem i framtiden. Läs hela artikeln på <a href="http://news.com.com/Hollywood, Microsoft align on new Windows/2100-1025_3-5844393.html" target="_blank">CNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns fler än hollywood som vill få ordning på piratkopieringen... "Säkerhetskopiera sina mediefiler" är nästan lite lustigt Skulle det vara det som är problemet så hade problemet knappt existerat.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Då är det verkligen dags att börja putsa upp sina
kunskaper inom linux igen alltså...
suck, storföretag och bigbrother-komplex verkar gå hand
i hand. Synd att man själv bara inte kan bryta isär dem.

Blir väl till att hålla sig till XP i fortsättningen med, fär även om
man inte är rädd för något "illegalt" på sin dator är iallafall jag stark
emot att någon annan tror sig ha rätten att bestämma över vad jag
gör med min egendom...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Dom lär ju knäcka det eller så kommer hela marknaden att fortsätta köra på XP eller gå över till Linux.

Apple har jag för mig att även dom var med på DRM skitet.

Lär väl ta ytterligare 20-50 år innan media branshen fattar att dom inte kan fortsätta så här.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Linux kommer även det ha DRM

Permalänk

Jag är nog som de flesta andra. Gillar inte microsoft men bryr mig inte speciellt mycket heller att jag använder det. Åtminstone sedan xp då det ju faktiskt är ett rätt ok os som åtminstone inte kraschar stup i kvarten.

Men jag fattar inte riktigt ms, de kanske har blivit alltför tokgiriga?
Om de börjar djävlas (med att lägga in integritetskränkande rutiner i sina program=
så kommer ju onekligen det öppna upp för alternativ, linux dvs. Tja det är väl inget
fel i det egentligen. Så hoppas nu att de sätter in SJUHELVETES många "säkerhetspaket"
i sitt vista så att även medelsvensson surnar till.

strålande sickan

Permalänk
Medlem

Ok, nu fattar jag inget "och aktivt göra det svårare för användaren att säkerhetskopiera sina mediefiler"

Så det ska bli förbjudet för ALLA att göra backup:er?, även stora företag som lägger det på DAT osv?, jag tolkar det så iaf. Samt löjligt att hålla på som din glr, sänk priserna på filmer och musik istället så slutar folk, Kolla bara vad en ny film på DVD kostar helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att man går hårt emot piratkopiering, främst av filmer och musik. Men även annat.

Men det kommer, denna anarki som råder på internet kommer nog att stoppas, inte helt, men det kommer inte se ut som det gör idag att man kan ladda hem nästan vilken film och musik som helst utan att betala något för det.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Linux kommer även det ha DRM

Mja både ja och nej.

Ja, för att du ska kunna spela upp filmer/musik som säljs via butik.
Vill du inte kunna det är det väl bara att modifiera i den öppna källkoden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Jag ser fram emot att man går hårt emot piratkopiering, främst av filmer och musik. Men även annat.

Men det kommer, denna anarki som råder på internet kommer nog att stoppas, inte helt, men det kommer inte se ut som det gör idag att man kan ladda hem nästan vilken film och musik som helst utan att betala något för det.

Var det inte du som sa att jorden var platt också?

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Var det inte du som sa att jorden var platt också?

Vad menar du? Tycker han har helt rätt.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Då blir det inget mer Windows för mej efter detta... MS can kiss my big hairy ass ... köpte Suse 9.3... stabilt, inga problem med virus eller spyware... viva la linux

Permalänk

Man tycker ju att teknologi skulle bli enklare, effektivare, mer kompatibel med annan teknik med tiden. Men istället blir det tvärtom. Jag önskar de kunde lösa problemet med piratkopiering utan att bygga upp artificiella hinder i våra datorer och tv-apparater. Det bästa vore kanske att alla musik- och filmbolag gick i konkurs, så kunde vi gå på teater och lyssna på lokala band istället.

Datorer används till så mycket mer än att se på film och spela musik. Hade jag haft ett företag med affärshemligheter hade jag inte velat ha en hemlig spion i datorn som övervakade allt jag gjorde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Vad menar du? Tycker han har helt rätt.

ok?

citat:

Men det kommer, denna anarki som råder på internet kommer nog att stoppas, inte helt, men det kommer inte se ut som det gör idag att man kan ladda hem nästan vilken film och musik som helst utan att betala något för det.

slutcitat.

Inget kommer stoppas, det kommer troligen öka. digital film/musik från nätet är gratis och kommer alltid vara gratis... det är nutidens rättighet...

Om folk inte kan göra det som den annars kunnat gjort så kollar de varför... sen finns inte TCPA mm...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

...Och sen kommer förstås spelen att tillverkas till Vista, och inte XP i framtiden? Då är vi alla lika rökta.

Det är det ända som håller mig, och garanterat många fler, till just Windows, och inte Linux.

Visst är det som så att det endast är Microsoft som har rättigheter för DirectX, och det är därför inte Linux kan använda det? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk
Medlem

Tror inte internet minskat film och musikbolagens inkomster nå märkvärt, tror snarare det ökat.
Sänk priserna och börja skapa mer kvalitets"produkter" så handlar folk mer.

Blir väl köpa sig ett S939 system med en X2:a och köra på Win XP så slipper man Presidio och sånt svammel som kommer med M2 socketen och senare Windows. Är ju ändå sällan det kommer spel som är värda att ha en uppdaterad dator för, så man klarar sig nog rätt bra. Finns ju alla gamla klassiker att spela om.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Är inte det bättre att man slopar pengar helt så ALLTING blir gratis? ;P
*Jag lovar att jag inte kommer ta mer än vad jag verkligen behöver och skall forsätta vara en produktiv medlem i samhället*

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

TCPA stöds inte i nuvarande hårdvaran, för AMDs del blir det stöd för det i samband med lanseringen av socket M2, alltså kommer inte Windows Vista ha dessa funktioner på socket 939 och nedåt...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Var det inte du som sa att jorden var platt också?

Jaja du spela lustig. Varför skall mjukvara vara gratis?

Det kommer inte fortsätta såhär, det kan inte göra det.
Folk är giriga, även jag men det finns en gräns, vissa människor verkar inte ha någon utan gör allt för att slippa betala för saker så länge dem känner sig något trygga ifrån att åka fast.

Varför tycker vissa människor att det är okey att betala 3500 kronor för ett grafikkort men inte 350 kronor för ett spel? Jo därför att dem känner att den finns gratis, och att dem vill ha så många spel att det är för dyrt, men egentligen behöver ingen köpa många spel. Det räcker med 2-3 spel att spela för dem flesta.

Tycker det är tragiskt, visst har jag själv tankat hem olagligt, men som sagt så finns det en gräns, vissa hoppas ju att aldrig behöva betala för spel, film och musik etc.

Hur mycket vissa surar och grinar så kommer denna anari på nätet att inte fortsätta, när något är nytt brukar det bli såhär. Det tar tid att ta kontrollen, men när det väl kommit igång kommer folk förstå att det är inte så farligt att betala 35kr för att hyra en film istället för att leta upp den gratis på nätet.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Att microsoft implementerar HDCP skydd för HD material är bara befängt egentligen, vem fan kopierar ev HD rulle över kablar? klart som korvspad att man gör det i mjukvara... Enda detta gör egentligen är att försvåra för konsumenter & inte piratkopiering. Sitter man med ett icke HDCP graffe och/eller icke HDCP HD monitor så ska man alltså inte få se bild alls eller en reducerad upplösning :S

Vad det sedan har att göra med att de stora filmbolagen vill förhindra att biografmaterial inte ska kunna visas/kopieras begriper jag inte, ingen pirat eller hembio/hifi intreserad förstår nyttan med HDCP. Det hindrar ingen från att göra perfekta digitala kopior för det sker i mjukvara. Hur länge ska det ta för industrin att fatta detta? Att man introducerar HDCP för digitala biografer kan jag förstå till viss del men för hemkonsumenter är det bara befängt.

Om man nu ska förhindra piratkopiering så måste man göra det på rätt sätt så att normala konsumenter inte bara hindras från att spela upp media på deras dyrt inköpta prylar, tänk att dom ska skuta sig i foten hela tiden.....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Sorgligt att det skall bli så svårt att få göra vad man vill med sin dator.

Permalänk
Medlem

Är man alltså säker på att Windows Vista kommer innehålla DRM och sånna--- godbitar (sagt i sarkastiskt tonläge)?
Vad jag förstått så har det bara varit rykten tidigare.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det finns ett intressant informationsblad om TCPA, jag har för mig att det heter HOWTO-Kill-all-small-companies-and-freeware.

Läs mer om på http://www.againsttcpa.com/

Edit: glömde url.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Jag ser fram emot att man går hårt emot piratkopiering, främst av filmer och musik. Men även annat.

Men det kommer, denna anarki som råder på internet kommer nog att stoppas, inte helt, men det kommer inte se ut som det gör idag att man kan ladda hem nästan vilken film och musik som helst utan att betala något för det.

Personligen tycker jag det är helt fel att företagen som gör hårdvara och mjukvara ska få kontrollen över Internet och våra datorer.

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jag har hört att det finns ett intressant informationsblad om TCPA, jag har för mig att det heter HOWTO-Kill-all-small-companies-and-freeware.

Hehe nått sådant är ju bara microsofts girighet det mesta handlar om

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Men hur skall Vista veta om det är olagligt eller inte? Om man tex har allt på hårddisken redan ?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

"Det blir crackat, och släpps i en version utan DRM-tramset"

Citerat av mig själv.
Tar kanske någon/några månader, men inte fan går väll folk på detta, att dom är tvugna att byta operativsystem?!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Själv ser jag ett väldigt stort problem då jag i framtiden inte kommer att kunna spela in med min dator.

Med framtida system blir det svårt för mig att koppla in all den studiohårdvara jag köpt för dyra pengar och spela in ett audio spår. Palladium kommer tro att jag försöker spela in en CD och jag sitter där utan mitt grymma gitarr riff.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
Men hur skall Vista veta om det är olagligt eller inte? Om man tex har allt på hårddisken redan ?

Nej, det krävs ju att filen du skall spela upp är krypterad på något speciellt sätt. Gamla grejer kan du spela upp på samma sätt som idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Inget kommer stoppas, det kommer troligen öka. digital film/musik från nätet är gratis och kommer alltid vara gratis... det är nutidens rättighet...

Jo, för filmer, spel/program, m.m. tillverkar ju sig själva. Det är ju inte alls så att det ligger hårt arbete bakom...

Tycker det är motbjudande att fok tycker sig ha betalningsfri rätt till produkter bara för att de går att representera i digital form. Arbete är arbete och det skall således betalas för. Det är inte det minsta konstigt. Bara för att en produkt är lätt att kopiera, så betyder inte det att den var lätt att skapa. Ettor och nollor formar inte meningsfulla mönster av sig själva...