Permalänk

Dra nätverkskabel, hur koppla?

Hej, jag har dragit lite nätverkskabel via telefon-jacken för att få det lite mer "cleant" hemma.

Men har stött på lite problem med i hopkopplingen.

Jag har 3st rum.

Rum 1: Datorrum, 1st nätverkskabel från rum 2 sticker ut ur väggen.

Rum 2: Hit har jag dragit första-jacket och kopplat in modemet. Här möts nätverkskablarna ifrån rum 1 och 3.

Rum 3: Vardagsrum, Nätverkskabel ifrån rum 2 sticker ut ur väggen.

Hoppas jag har gjort mig förstådd. Jag vill alltså montera nätverksuttag i alla 3 rummen, + att jag vill att nätverkskablarna skall vara i hopkopplade hela vägen.

Jag vill alltså att kabeln ska gå ifrån rum 1-3 samt vara ihopkopplad och vara kopplad till varje nätverksuttag.

Permalänk
Avstängd

Vad är egentligen frågan?

Smäll upp uttag. Klart?

Eller har jag missat något?

Har du router så kopplar du in rummen där, annars får du köpa en switch.

Permalänk
Medlem

fyfan det är ju sällan man missar ett tillfälle att visa paint-skillsen

Permalänk

Grejjen är ju att jag har dragit kabeln igenom tele-uttagen i rummen, och vill därför ha nätverksuttag i dessa.

På varje nätverksuttag finns två st RJ45 uttag med 2st plintar (ett för varje RJ45-uttag) http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Permalänk

Så du undrar i vilken ordning du ska lägga in trådarna? Om det är bilder på baksidan ska du koppla efter B. Annars googlar du det... Men om jag kommer ihåg rätt ska det alltid kopplas efter B. Rätta mig om jag har fel.

Edit: tror inte jag besvarade din fråga efter att ha läst dom andra svaren =S

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Om jag tyder dig rätt så vill du koppla dina jack i serie alltså modem till jack 1 - jack 1 vidare till jack 2 vidare till jack 3 med möjlighet att trycka in en dator i vilket jack som helst eller en i varje jack. Det går inte!

Du måste dra jack 1 till router ingång 1, jack två till router ingång 2 osv. Annars lär det inte funka...

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Det går visst, men det blir bara jobbigt. Du måste i varje jack koppa kabeln till en switch(eller hub) med minst fyra portar. Då blir det:

Router port1
|
v
Telefonjack 1s switch port 1 -> kabel mot telefonsjacks 2s switch
|.|
vv
De två RJ45 portar i väggen

osv

Permalänk

Men hur skulle det bli om jag i rum 2, där jag har dom två mötande nätverkskablarna.

Om jag skulle ansluta båda kablarnas ledare på samma plint i nätverksuttaget?

Då borde väll nätverkskablen bli skarvad imellan dom tre rummen så att jag kommer åt saker i rum3 från rum1, utan att någon kabel sitter i uttaget?

Jag känner att jag börjar trolla-bort mig själv nu, inser att jag missat endel i planeringen.

Men vad skulle vara det mest effektiva för att koppla ihop allt när jag har:

modemet i rum 2,
Datorer, NAS mm i rum 1
HTPC, Popcorn, Xbox 360 mm i rum 3

Är det altså att smälla upp nätverksuttagen i alla rum, sedan ansluta en router till modemet i rum2 samt dra upp 2st nätverkskablar ifrån jacket i rum 2 till routern?

Permalänk
Medlem

Ja, hur menar du annars att du skulle koppla?
Det _ENDA_ sättet att koppla samman ethernet i dagsläget är att stoppa alla sladdar i en varsin port i en switch.

Det går inte att göra med nätverk som med telefon som jag tror du tänker på, att bara skarva/koppla ihop ledare i trådarna.

Nu när du skriver att du har flera saker i varje rum så finns det 2 sätt att göra det på.

1. köp en switch med nog portar åt allt.
Från varje rum drar du lika många kablar som du har enheter.
Stoppa alla kablar i switchen

2. Köp 3 switchar.
Placera en switch i varje rum.
Dra en kabel från switchen i rum 1 och 3, stoppa dessa i switchen i rum 2.

Båda dessa alternativ kräver sedan att du har en router som du sätter mellan switchen i rum 2 och modemet.
Alternativt i (2) så är det vettigare att köpa en router med inbyggd switch.

Permalänk

Jo, jag börjar inse nu att jag varit ute och cyklat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

körde lite ändringar på arowe17´s bild för att förtydliga mitt exempel (1).

Du har alltså pest eller kolera att välja mellan:
antingen mängder av kablar till rum två, eller switchar som drar ström och tar plats att placera ut...

Permalänk
Medlem

Om du nöjer dig med 100 Mbit/s kan du ha två enheter per kabel utan att behöva switch, då endast två par av fyra används. Gigabit använder 4 par så där måste du ha en kabel per enhet. Så vill du ha gigabit så skall du dra två kablar till varje uttag.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Finns även adapters att köpa om man inte vill fulkoppla kablarna i vägguttagen.
Men, eftersom resten av tråden var så sjukt tillsnurrad redan så kände jag att det knappast var läge att föreslå ännu mer parametrar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
fyfan det är ju sällan man missar ett tillfälle att visa paint-skillsen
http://bayimg.com/image/aaanpaacm.jpg

Jag är djupt imponerad

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hjälp!

Hej, Jag har inget svar på din fråga men jag har en fråga att ställa till dig. Jag ska snart köpa en dator från Inet.se och jag undrar hur jag kan få internettillgång till den? Är nätverkskabel en kabel man kan köpa från en elektronikaffär och sedan koppla från sin router direkt till datorn? Är det så enkelt?
Vi har en router som är kopplad till telefonuttaget som sedan ger internettillgång till våran vanliga stationära dator genom en mindre dosa som sitter i en Usb utgång.
Tack

Permalänk
Medlem

Wow, tråden är 4 år gammal (nästan på dagen!).
Let it rest in peace!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheBlueDragon:

Hej, Jag har inget svar på din fråga men jag har en fråga att ställa till dig. Jag ska snart köpa en dator från Inet.se och jag undrar hur jag kan få internettillgång till den? Är nätverkskabel en kabel man kan köpa från en elektronikaffär och sedan koppla från sin router direkt till datorn? Är det så enkelt?
Vi har en router som är kopplad till telefonuttaget som sedan ger internettillgång till våran vanliga stationära dator genom en mindre dosa som sitter i en Usb utgång.
Tack

Ska du handla på inet kan du passa på att köpa kabel samtidigt, de har färdiga kablar i olika längder om det är det du är ute efter.
http://www.inet.se/kategori/235/natverk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.