2.1 Grafik.
Q: Hur ser jag FPS (frames per second) i HL/CS?
A1: cl_showfps 1 (visar fps i vänstra hörnet, bäst uppdaterad).
A2: net_graph x (där x = 1,2 eller 3 (ser du även massa loss och choke mm.).
A3: r_speeds 1 (används dock mer för development, visar även w och e poly count, kräver development mode, vilket kan eller gör, klassas som cheat ).
A4: Fraps, laddas ner på http://www.fraps.com (funkar för dom flesta andra spel med, och uppdateras frekvent).
Q: Jag har bara 60/låg FPS i CS!
A1: Stäng av V-synk i drivrutinerna, antingen du kör OGL eller D3D.
A2: Det finns en bug i Windows™ XP och med vissa Nvidia drivrutiner som gör att FPSen låser sig till 60 (eller hz?), detta kan Rivatuner, NvRefreshTool och dom senare driverna till Nvidia korten fixa.
A3: Från början så är FPSen låst till 72, för att ändra detta skriver du fps_max xxx där xxx är valfritt nummer, fast även om du sätter 999 så kommer du max få ut 99-100 från HL, i timerefresh och timedemo kan du dock få ut ett högre resultat.
A4: Vissa som kör CS och som bytt till ett nyare kort, får fortfarande ganska dåliga resultat i Open GL, det kan bero på att det kan ligga en gammal OGL driver från något gamalt system eller gammal version av CS kvar i din 'cstrike/gldrv' mapp, deleta den då, och se till att det står 'default' i valet av driver inne i menyn i CS, då kommer CS att välja den drivern som ligger i /windows/system32/ som är den nya för dina drivrutiner (detta funkar dock inte alltid, fast har du en gf4a så bör du göra detta då kan du alltid vara säker på att du har en ny ogl driver som passar för ditt kort).
A5: Det finns mängder av console kommandon i HL/CS som sänker grafiken och detaljerna så att det kan flyta bättre, det finns så många så det inte går att ta med här Fast kolla på http://www.counter-strike.nu där finns det många bra länkar och div. info om ämnet även en FPS guide.
A6: 'HighFPS Models' Gör att du spelar med modeller som är mindre avancerade vilket ger dig mera FPS, det finns massa olika typer, länkar till några som är godkända av Clan Base, och därför inte kan sägas vara fusk modeller, http://www.clanbase.com/files.php#HL finns både vapen och spelare där.
A7a: Half-Life motorn är gammal och inte alls optimerad för ny hårdvara, med tanke på grafiken i HL/CS som är mycket sämre än den i Q3 (där jag får mer FPS) och Unreal 2003 (där jag med får mer FPS ) så skulle ni med dom nya 'top of the line' korten ha 300 FPS i HL/CS konstant.
A7b: Du har dålig hårdvara, det är inte alltid HL/CS funkar lika bra på en p233a idag som det gjorde när det kom ut, förfinade modeller och ökning av antal polygoner genom flertal versioner har gjort att spelet kräver mera än vad det gjorde när det släpptes nov. 98.
Q: CS är väldigt mörkt, vad kan jag göra?
A1: Om Windows™ ser normalt ut så har du väll antagligen brightness och gamma rätt på skärmen, annars vrid upp den.
A2: Tryck ner consolen i CS, skriv [i]brightness 10[/i] och [i]gamma 10[/i] så kommer det säkert att bli ljusare, du måste starta om banan för att se effekten (vissa servrar kan räkna detta som fusk, fast inte dom flesta).
A3: Power Strip funkar bra det med.
Q: Jag spelar med 1600*1200, min text och allt är jätte smått ser inget alls
A: http://www.nextwish.org/mods.php?page=misc/hl-fonts - Där finns ett fix, i olika storlekar
Q: Stödjer HL/CS 32bitars färger?
A: Nej, det gör hon inte, fast om du får så mycket bättre grafik är diskutabelt, renderingen blir bättre, så coronor, dimma och sådana effekter ser snyggare och 'jämnare' ut, fast texturerna är fortfarande 8bitar så det spelar inte så mycket roll. Möjliggörs med att lägga till [i]-32bpp[/i] i command linen i en genväg.
2.2 Ljud.
Q: Hur gör jag för att använda voice funktionen i CS?
A: Du måste ha bundit en knapp för att använda voice funktionen kommandot är [i]+voicerecord[/i], sedan ha den startad i custom options. Fast annars är program som Team Speak 2 bättre än den inbyggda.
Q: Jag har väldigt lågt ljud i CS om man jämför med andra spel och ljud i Windows™ hur kan jag höja ljudet.
A: Skriv [i]volume x.x[/i] i consolen, där 10 är max, då är det MYCKET högt, har min på 0.5. (Du kan även använda slidern i sound options, där du aktiverar EAX och A3d med, dock så är consolen mer exakt än slidern
Q: När jag alt-tabbar (och win knappen) så dör ljudet i CS när jag kommer tillbaka och Windows™ markören syns i mitten av siktet, hur skall jag lösa det?
A1: Tydligen så skall man kunna trycka fram aktivitets hanteraren (task manager) och sedan där välja 'växla till' ('switch to') så skall man komma in i CS igen, då skall det fungera normalt. Jag testade, det fungerade så där, funkade klocka första gången, sedan quitade jag och startade om, då funkade det fast tast managern syntes inne i CS, så det är väll lite 50/50 kanske hur bra det funkar.
A2: Om du trycker på esc. innan du alt-tabbar, så fungerar det bättre, fast allt är ju rellativt.
Q: Min winamp musik slutar spela när jag startar HL/CS!
A: Testa att ställa om winamp från WaveOut till Directsound, det har hjälpt många.
2.3 Nätverk, Internet och scripts.
Q: Var laddar jag ner Counter-Strike och Half-Life patcharna?
A: http://www.steampowered.com - Du måste ha steam för att kunna spela, WON är stängt.
Q: Hur ändrar jag min cd key?
A: Gå in i regedit (start>kör>regedit) - HKEY_CURRENT_USER\Software\Valve\Half-Life\Settings värdet key innehåller nyckeln.
Q: Vill någon ge mig en cd key, eller var laddar jag ner en?
A: Nej, varför inte köpa Half-Life då det inte kostar mer än 99 budget, Counter-Strike Retail, skall inte säljas i detta land separat, fast kommer med Half-Life Generations 1 och 3 (2a kom inte heller till sverige).
Q: Kan jag spela med cd keyn från Opposing Force?
A: Självklart, Opposing Force. Ett vaket öga ser ju direkt att det inte ens är samma antal nummer i Opposing Force cd key som Half-Life och Counter-Strike Retail har, dock kan du spela med Blue Shift keyn
Q: Hur lär jag mig scripta? [Delar från GÖWDs Spel FAQ]
A: Det finns en utmärkt sida med både guider och exempel här: http://dynamic4.gamespy.com/~counter-script/
Q: Hur sätter jag upp en dedikerad server för CS? [Samma som i GÖWDs Spel FAQ]
A: Jag rekommenderar STARKT att du installerar någon slags adminmod för lättare administration av servern. All info om hur du sätter upp en server med eller utan adminmod finns här, http://server.counter-strike.net/
Q: Hur gör jag för att aktivera HLTV på min server? [Delar från GÖWDs Spel FAQ]
A: Starta en dedikerad CS server med HLDS.exe, starta HLTV och anslut dig till servern med [i]connect xxx.xxx.xxx.xxx:port[/i] (t.ex. 192.168.105.200:27015). När någon sedan skall ansluta till din server kommer HLTV komma upp som ett alternativ, bara att välja den.
Q: Hur många kan använda samma cd key i LAN?
A: Så länge alla datorerna har 1.0.1.3 eller senare och har dom 3 första segmenten i IPn samma, så skall det funka med 16 (32?) (t.ex. 255.255.255.100, 255.255.255.101 etc.).
Q: Hur såg man den där mätaren nu igen, den där med massa streck, som visade ping och sånt...
A: Läs under - Hur ser jag FPS (frames per second) i HL/CS?
2.4 Filmer och demos.
Q: Hur spelar jag in ett demo i CS, och sedan spelar upp det?
A: Skriv [i]record namn[/i] i consolen medans du spelar (där namn är vad du vill att demon skall heta), då kommer den skapas i /halflife/cstrike/namn.dem, för att stopa en inspelning skriv bara [i]stop[/i] i consolen. Du spelar upp den med kommandot [i]playdemo namn hastighet[/i] (hastighet är farten du vill spela upp demon med, 1 är 100%, 0.5 är 50% och 2 är 200% om du inte skriver nått så kommer det vara 100%). Om du vill stoppa demon från att spela upp skriver du [i]stopdemo[/i].
Q: Hur gör jag sedan min demo till en film som kan spelas i Windows™, en .avi eller rent av .mpg kanske.
A: Du spelar upp ditt demo med ovanstående kommando, och sedan skriver du [i]startmovie namn FPS[/i] (FPS är hur många bilder som kommer skrivas till din HL mapp, och så många bilder som din film bör kompileras med sedan för att få normal hastighet, jag använder alltid 30). För att stänga av inspelningen så skriver du [i]endmovie[/i], då slutar HL att skriva bilder till din HL mapp. Sedan skall du bygga en film av alla alla bilderna som nu har kommit i din HL mapp, då öppnar du bara ett program som kan göra ett sett bilder till en film, ett bra program är Video Mach, mycket enkelt att förstå med. För att sedan redigera filmen bör Adobe Premiere eller Pinacle Studio användas, eller dylikt. Att göra en film med HL tar ganska mycket utrymme, så spela inte av demon i hög upplösning, om du ändå skall skala ner den till 640 för att lägga på nätet, om du skulle spela in en film av ett demo som är 1 minut, du spelar in i 1600*1200 så kommer varje bild ta ~7.32MB om den då skall skriva 30 sådana bilder i sekunden, och du skall göra en film på en minut så kommer bara bilderna ta ~13GB Lite dumt om man inte har bra med disk (självklart så använder man divX, mpeg eller någon annan codec och pressar filmen innan man släpper den och då lämpligast mp3 ljud med).
Video Mach <- Ett sådant här program är väsentligt.
Adobe Premiere <- Bra redigerings program, kostar bra med.
Virtuall Dub <- Praktiskt att ha till hands, fast inte nödvändigt.
DivX <- DivX codec, har många redan.
Möjligt bättre instruktioner finns bland annat på: http://vvv.fatmilk.nu/csdemo/ fast jag tvivlar på det Finns även på http://www.counter-strike.nu.
Q: Kan jag editera demo .dem filerna?
A: Inte vad jag vet, tror inte det finns något sådan program, fast du kan 'klistra' ihop flera demos med kommandot appenddemo.
Q: Var kan jag finna demos av skillade personer, The Professionals som vi i branschen säger.
A: Kolla, http://nato.daddeln.de/pv/index.php3?nav=videos&id=15 (fler länkar skulle uppskattas). Sök på Google eller någon annan sökmotor.
2.5 Mappa och moda.
Q: Vad använder jag för program för att göra banor till HL/CS?
A1: Hammer Edition, det 'officiella' och största programmet, finns ton av info om detta överallt på nätet.
A2: Quake Army Knife, anser jag vara bättre och lättare, men det är en smaksak, är du en bra mappare så spelar det egentligen ingen roll, same work different worker.
Q: Hur gör jag egna texturer?
A: Med vilket ritprogram som helst, sedan använder du bara Wally för att skapa en .wad fil av dom, sedan importerar du det till Hammer. Till Quark behöver du inte några .wad filer, utan där kan du anväda vilket bildformat du vill, sedan så skapas en .wad automatiskt när du bygger banan. Half-Life motorn har en palete på 8bitar så det är ingen ide att du gör en regnbåge och förväntar dig att den skall se snygg ut
Q: Får jag ta texturer från andra spel och använda dom som jag vill?
A: Nej, klart du inte får, du måste ha tillstånd från dom som har gjort spelet, även om man ser att dom flesta gangster och slum modarna har slulit många texturer från Kingpin (nej, man kan inte göra det bara för att xatrix inte finns längre, Interplay som äger Kingpin finns fortfarande). Det är egentligen en gråzon för ingen har någonsin straffats för att ha 'lånat' texturer från Quake, Unreal eller något annat spel för att ha i sin bana, även om det är ett helt annat spel. Ny info som jag har läst, vet inte om det stämmer, fast det är att texturerna till Kingpin faktiskt får användas då dom släpptes fria efter Xatrix fall, vet dock inte om detta stämmer.
Q: Kan jag ändra i CS banorna som kommer med CS, eller i någon annan banan jag laddat ner?
A: Du kan alltid konvertera banan till en .map med winbspc och sedan ändra hur mycket du vill, fast det är nästan alltid jobbigare än att bara göra en likadan från scratch. Winbspc vet jag ingen länk till, det är ganska svårt att hitta tror jag, kom till på Q2 tiden med en bot mod till Q2 och är egentligen avsedd för den, fast funkar för HL med.
Q: Var kan jag läsa mer om allt detta?
A: Man kan alltid börja och kolla här, sedan finns det flera 1000 sidor till (Ge länkar om ni har)
#: http://www.leveldesign.nu/ - Svensk mapping sida, där det står mycket och på svenska
#: http://www.valve-erc.com - Mycket bra sida, har mycket info om Hammer här och ett bra forum samt tutorials
Q: Fusion pack skall visst göra att CS blir mycket snyggare, var kan jag hitta det?
A: Fuison pack 10 hittas här: http://www.games-fusion.net/content/000121.php
Q: Hur ändrar jag min console bild?
A: Ändrar chached.wad, info finnes: http://www.cscentral.com/fun/console/tutorial.php
Q: Hur ändrar jag sprayloggan i CS, med färger o sånt?
A: http://csnation.counter-strike.net/logoville/main.html
#: http://www.fader.nu/fadertipsar.php
#: http://www.telefragged.com/wally/tutorials/hl_color_decals.ht...
2.6 Blandat.
Q: Hur stänger man av musaccelerationen i CS om man har Windows™ XP?
A: Skriv -noforcemparms och -noforcemaccel i command linen.
Q: Hur startar man CS direkt?
A: Skriv -game cstrike i command linen, om du vill ha console med, så skriver du -console efter det, fast du måste se till att det står console 1 i din config.cfg i cstrike mappen för att det skall funka.
Q: CS16, CS17, CZ, CS2?
A: CS16 kommer sammtidigt med version (HL)1111 (troligtvis), två nya vapen, ett nytt föremål (sköld), uppgraderad grafikmotor mm (går att spela över steam redan nu, ladda ner steam 2.0 på ex. fileplanet). CS17 skall vad jag har hört vara den version som gör vanliga CS kompatiblelt med CZ (rykte), vet inget mera om det (och så försenat som 1.6 är så kanske det blir 1.6 med cz i stället, mycket möjligt). CZ skall komma under Q3/Q4 2003 (sept-onv?), vilket det nog gör med, med tanke på att HL2 kommer i sept (verkar inte så längre). CS2 kommer efter HL2 har släppts, ingen vet dock när det kommer, ens 100% om det kommer, fast VALVe har aldrig sagt att det inte kommer, eller förnekat att det kommer.
2.7 FPS är inte allt här i livet.
-----
Baserat på saker som har stått lite för ofta på forumet fyller självklart på med mera saker under tidens lopp, tog även lite från Göwds spel faq.