Counter-Strike: Source och Counter-Strike 1.6 FAQ

Permalänk
Medlem

Counter-Strike: Source och Counter-Strike 1.6 FAQ

Frequently Asked and Answered Counter-Strike Questions (FAACSQ)
Inlägg 1 -> Counter-Strike: Source (Half-Life 2 mod)
Inlägg 2 -> Counter-Strike 1.6 (Half-Life mod/Retail)

1.0 Counter-Strike: Source.

Counter-Strike: Source (CSS) är Counter-Strike för Half-Life 2. Det presenterar förbättrad grafik, fysik och ljud.
Det stödjs till 100% av Steam och allt vad det innebär. CSS kommer så småningon att ersätta CS16 helt i officiella sammanhang.

1.1 Inställningar, Steam, GUI.
1.1.1 Hur får jag fram consolen?
1.1.2 Visa FPS/NetGraph?
1.1.3 FPS-begränsningar.
1.1.4 Windowed och Widescreen.

1.1.1: Hur får jag fram consolen i CSS?
Precis som i gamla CS och HL så finns det såklart en konsol i CSS/HL2. Men det är lite klurigare att få fram den fast följ bara instruktionerna så skall det nog inte vara några problem. Det första vi skall göra är att ändra din Counter-Strike: Source config (den heter config.cfg), som ligger i x:\xxx\Steam\SteamApps\xxx\counter-strike source\cstrike\cfg, självklart i relation till din egen installation av Steam. Väl inne i denna så skall du lägga till raden [color="blue"]bind \ toggleconsole[/color] spara och stäng filen. Starta nu CSS, inne i spelet går du in i [color="green"]Options-menyn[/color], där klickar du på fliken [color="green"]Keyboard[/color] och sedan på knappen [color="green"]Advanced[/color], klickar här i checkboxen [color="green"]Enable developer console ~[/color]. Nu skall du utan problem få fram konsolen genom [color="green"]§-knappen[/color] (hittar du strax under Esc-knappen) inne i spelet. Vill du ha fram konsolen redan i menyn i CSS när du startar det, lägg då till [color="blue"]-console[/color] i command-line/launch options, detta är dock inte nödvändigt för att få den att funka inne i spelet.

Varför är det så här? Jo, därför att Source-motorn stödjer en vid skara tangentborduppsättningar och är inte låst till endast den Amerikanska/Engelska layouten. På ett Amerikanskt tangentbord så sitter knapparna ´ och ~ där våran § och ½ sitter, därför är (naturligt) bara ´ bunden till konsolen, fråga mig inte varför man anger '~' inne i spelet men binder den till '´' i config.cfg, jag antar att precis som på Svenska tangentbordet så är inte ~ en tillgänglig funktion i Source (en helt ologisk sak är dock när man väljer att lägga till \ i configen så att man skall kunna öppna konsolen på §-knappen, det finns nämligen inte ett \ på den knappen och det går heller inte att använda den riktiga \ (ALTGR-+)). Hela denna biten med layouten har inte bara skapat ett problem för alla som inte har ett Amerikanskt tangentbord, utan det gör även att konsolen inte funkar lika optimalt som den skulle kunna göra, t ex så kan du inte ta fram och tillbaka konsolen i menyn om du råkat stänga den, då måste du starta om spelet eller skapa/joina en server; du kan inte heller stänga konsolen med §, för skall du stänga den så kommer du i stället skriva massa §§§, utan måste göra det med Escape. Det finns i och för sig två positiva saker som har kommit i och med detta, för det första, hela aspekten att du nu kan använda lokala bokstäver, som 'ÅÖÄ' (det är väll dom enda lokala skillnanderna vi har), du kan även, om det kommer person från ett annat land lätt byta uppsättning inne i spelet direkt, genom att bara högerklicka i command-line och välja ’Language’ där. Du måste självklart ha dem invalda i dem regionala-inställningarna i Windows™.

1.1.2: Visa FPS-mätare och/eller Net Graph?
1.1.2.1 FPS-mätaren visar du genom att skriva cl_showfps 1 i konsolen, då kommer FPSsen, samt ban-namnet upp till höger över på skärmen. Den är färgkodad så att grönt visar bra FPS, gult acceptabel FPS och rött dålig FPS. Du kan även använda värdet 2, då kommer du även att se högsta och lägsta FPS uppnådd under session.
1.1.2.2 Net Graph får du fram genom kommandot net_graph N, där N representerar siffrorna 1,2 och 3 och dom visar olika saker. Bara att välja vilken man vill ha. Net Graph visar även FPS.

1.1.3: FPS-begränsningar.
Om vi bortser från hårdvara, grafikinställningar och olika tweaks, så finns det två anledningar till att din FPS kan vara längre än väntat. Det första är Vertical-Sync, V-Sync låser spelets FPS till skärmens Hz (uppdatering, frekvens), detta gör att om du t ex har en frekvens på 60, så kommer CSS att tvingas köra i 60 FPS, vad du än har ställt in för andra inställningar. (1.1.3.1) Att stänga av V-Sync är inte svårt, välj det i [color="green"]Advanced Options[/color] under [color="green"]Video[/color], eller gör det i kontrollpanelen för dina grafik-drivrutiner.
Den andra inställningen är desto lättare att hålla kontroll över, det är kommandot (1.1.3.2) [color="blue"]fps_max N[/color], där [color="blue"]N[/color] är ett valfritt nummer från [color="blue"]1[/color] till [color="blue"]999999999[/color]. Sannerligen inte rekommenderat att sätta den på 1.

1.1.4: Windowed och Widescreen.
1.1.4.1 Hur spelar man CSS i Windowed-mode? Det är lätt, bara gå in i [color="green"]Optiopns->Video[/color] och där välja [color="green"]Run in a window[/color]. Eller så lägger du till [color="blue"]-windowed[/color] i genvägen bara.
1.1.4.2 Här kan du även välja att spela spelet i Widescreen, detta gör att folk som har Widescreen-skärmar blir glada, sedan ger det dessutom ett litet övertag, eftersom man ser mera på kanterna.

-------------------

Sprays, vanliga, transparenta, animerade
Grafikopts, mapping etc etc

-------------------

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

2.1 Grafik.

Q: Hur ser jag FPS (frames per second) i HL/CS?
A1: cl_showfps 1 (visar fps i vänstra hörnet, bäst uppdaterad).
A2: net_graph x (där x = 1,2 eller 3 (ser du även massa loss och choke mm.).
A3: r_speeds 1 (används dock mer för development, visar även w och e poly count, kräver development mode, vilket kan eller gör, klassas som cheat ).
A4: Fraps, laddas ner på http://www.fraps.com (funkar för dom flesta andra spel med, och uppdateras frekvent).

Q: Jag har bara 60/låg FPS i CS!
A1: Stäng av V-synk i drivrutinerna, antingen du kör OGL eller D3D.
A2: Det finns en bug i Windows™ XP och med vissa Nvidia drivrutiner som gör att FPSen låser sig till 60 (eller hz?), detta kan Rivatuner, NvRefreshTool och dom senare driverna till Nvidia korten fixa.
A3: Från början så är FPSen låst till 72, för att ändra detta skriver du fps_max xxx där xxx är valfritt nummer, fast även om du sätter 999 så kommer du max få ut 99-100 från HL, i timerefresh och timedemo kan du dock få ut ett högre resultat.
A4: Vissa som kör CS och som bytt till ett nyare kort, får fortfarande ganska dåliga resultat i Open GL, det kan bero på att det kan ligga en gammal OGL driver från något gamalt system eller gammal version av CS kvar i din 'cstrike/gldrv' mapp, deleta den då, och se till att det står 'default' i valet av driver inne i menyn i CS, då kommer CS att välja den drivern som ligger i /windows/system32/ som är den nya för dina drivrutiner (detta funkar dock inte alltid, fast har du en gf4a så bör du göra detta då kan du alltid vara säker på att du har en ny ogl driver som passar för ditt kort).
A5: Det finns mängder av console kommandon i HL/CS som sänker grafiken och detaljerna så att det kan flyta bättre, det finns så många så det inte går att ta med här Fast kolla på http://www.counter-strike.nu där finns det många bra länkar och div. info om ämnet även en FPS guide.
A6: 'HighFPS Models' Gör att du spelar med modeller som är mindre avancerade vilket ger dig mera FPS, det finns massa olika typer, länkar till några som är godkända av Clan Base, och därför inte kan sägas vara fusk modeller, http://www.clanbase.com/files.php#HL finns både vapen och spelare där.
A7a: Half-Life motorn är gammal och inte alls optimerad för ny hårdvara, med tanke på grafiken i HL/CS som är mycket sämre än den i Q3 (där jag får mer FPS) och Unreal 2003 (där jag med får mer FPS ) så skulle ni med dom nya 'top of the line' korten ha 300 FPS i HL/CS konstant.
A7b: Du har dålig hårdvara, det är inte alltid HL/CS funkar lika bra på en p233a idag som det gjorde när det kom ut, förfinade modeller och ökning av antal polygoner genom flertal versioner har gjort att spelet kräver mera än vad det gjorde när det släpptes nov. 98.

Q: CS är väldigt mörkt, vad kan jag göra?
A1: Om Windows™ ser normalt ut så har du väll antagligen brightness och gamma rätt på skärmen, annars vrid upp den.
A2: Tryck ner consolen i CS, skriv [i]brightness 10[/i] och [i]gamma 10[/i] så kommer det säkert att bli ljusare, du måste starta om banan för att se effekten (vissa servrar kan räkna detta som fusk, fast inte dom flesta).
A3: Power Strip funkar bra det med.

Q: Jag spelar med 1600*1200, min text och allt är jätte smått ser inget alls
A: http://www.nextwish.org/mods.php?page=misc/hl-fonts - Där finns ett fix, i olika storlekar

Q: Stödjer HL/CS 32bitars färger?
A: Nej, det gör hon inte, fast om du får så mycket bättre grafik är diskutabelt, renderingen blir bättre, så coronor, dimma och sådana effekter ser snyggare och 'jämnare' ut, fast texturerna är fortfarande 8bitar så det spelar inte så mycket roll. Möjliggörs med att lägga till [i]-32bpp[/i] i command linen i en genväg.

2.2 Ljud.

Q: Hur gör jag för att använda voice funktionen i CS?
A: Du måste ha bundit en knapp för att använda voice funktionen kommandot är [i]+voicerecord[/i], sedan ha den startad i custom options. Fast annars är program som Team Speak 2 bättre än den inbyggda.

Q: Jag har väldigt lågt ljud i CS om man jämför med andra spel och ljud i Windows™ hur kan jag höja ljudet.
A: Skriv [i]volume x.x[/i] i consolen, där 10 är max, då är det MYCKET högt, har min på 0.5. (Du kan även använda slidern i sound options, där du aktiverar EAX och A3d med, dock så är consolen mer exakt än slidern

Q: När jag alt-tabbar (och win knappen) så dör ljudet i CS när jag kommer tillbaka och Windows™ markören syns i mitten av siktet, hur skall jag lösa det?
A1: Tydligen så skall man kunna trycka fram aktivitets hanteraren (task manager) och sedan där välja 'växla till' ('switch to') så skall man komma in i CS igen, då skall det fungera normalt. Jag testade, det fungerade så där, funkade klocka första gången, sedan quitade jag och startade om, då funkade det fast tast managern syntes inne i CS, så det är väll lite 50/50 kanske hur bra det funkar.
A2: Om du trycker på esc. innan du alt-tabbar, så fungerar det bättre, fast allt är ju rellativt.

Q: Min winamp musik slutar spela när jag startar HL/CS!
A: Testa att ställa om winamp från WaveOut till Directsound, det har hjälpt många.

2.3 Nätverk, Internet och scripts.

Q: Var laddar jag ner Counter-Strike och Half-Life patcharna?
A: http://www.steampowered.com - Du måste ha steam för att kunna spela, WON är stängt.

Q: Hur ändrar jag min cd key?
A: Gå in i regedit (start>kör>regedit) - HKEY_CURRENT_USER\Software\Valve\Half-Life\Settings värdet key innehåller nyckeln.

Q: Vill någon ge mig en cd key, eller var laddar jag ner en?
A: Nej, varför inte köpa Half-Life då det inte kostar mer än 99 budget, Counter-Strike Retail, skall inte säljas i detta land separat, fast kommer med Half-Life Generations 1 och 3 (2a kom inte heller till sverige).

Q: Kan jag spela med cd keyn från Opposing Force?
A: Självklart, Opposing Force. Ett vaket öga ser ju direkt att det inte ens är samma antal nummer i Opposing Force cd key som Half-Life och Counter-Strike Retail har, dock kan du spela med Blue Shift keyn

Q: Hur lär jag mig scripta? [Delar från GÖWDs Spel FAQ]
A: Det finns en utmärkt sida med både guider och exempel här: http://dynamic4.gamespy.com/~counter-script/

Q: Hur sätter jag upp en dedikerad server för CS? [Samma som i GÖWDs Spel FAQ]
A: Jag rekommenderar STARKT att du installerar någon slags adminmod för lättare administration av servern. All info om hur du sätter upp en server med eller utan adminmod finns här, http://server.counter-strike.net/

Q: Hur gör jag för att aktivera HLTV på min server? [Delar från GÖWDs Spel FAQ]
A: Starta en dedikerad CS server med HLDS.exe, starta HLTV och anslut dig till servern med [i]connect xxx.xxx.xxx.xxx:port[/i] (t.ex. 192.168.105.200:27015). När någon sedan skall ansluta till din server kommer HLTV komma upp som ett alternativ, bara att välja den.

Q: Hur många kan använda samma cd key i LAN?
A: Så länge alla datorerna har 1.0.1.3 eller senare och har dom 3 första segmenten i IPn samma, så skall det funka med 16 (32?) (t.ex. 255.255.255.100, 255.255.255.101 etc.).

Q: Hur såg man den där mätaren nu igen, den där med massa streck, som visade ping och sånt...
A: Läs under - Hur ser jag FPS (frames per second) i HL/CS?

2.4 Filmer och demos.

Q: Hur spelar jag in ett demo i CS, och sedan spelar upp det?
A: Skriv [i]record namn[/i] i consolen medans du spelar (där namn är vad du vill att demon skall heta), då kommer den skapas i /halflife/cstrike/namn.dem, för att stopa en inspelning skriv bara [i]stop[/i] i consolen. Du spelar upp den med kommandot [i]playdemo namn hastighet[/i] (hastighet är farten du vill spela upp demon med, 1 är 100%, 0.5 är 50% och 2 är 200% om du inte skriver nått så kommer det vara 100%). Om du vill stoppa demon från att spela upp skriver du [i]stopdemo[/i].

Q: Hur gör jag sedan min demo till en film som kan spelas i Windows™, en .avi eller rent av .mpg kanske.
A: Du spelar upp ditt demo med ovanstående kommando, och sedan skriver du [i]startmovie namn FPS[/i] (FPS är hur många bilder som kommer skrivas till din HL mapp, och så många bilder som din film bör kompileras med sedan för att få normal hastighet, jag använder alltid 30). För att stänga av inspelningen så skriver du [i]endmovie[/i], då slutar HL att skriva bilder till din HL mapp. Sedan skall du bygga en film av alla alla bilderna som nu har kommit i din HL mapp, då öppnar du bara ett program som kan göra ett sett bilder till en film, ett bra program är Video Mach, mycket enkelt att förstå med. För att sedan redigera filmen bör Adobe Premiere eller Pinacle Studio användas, eller dylikt. Att göra en film med HL tar ganska mycket utrymme, så spela inte av demon i hög upplösning, om du ändå skall skala ner den till 640 för att lägga på nätet, om du skulle spela in en film av ett demo som är 1 minut, du spelar in i 1600*1200 så kommer varje bild ta ~7.32MB om den då skall skriva 30 sådana bilder i sekunden, och du skall göra en film på en minut så kommer bara bilderna ta ~13GB Lite dumt om man inte har bra med disk (självklart så använder man divX, mpeg eller någon annan codec och pressar filmen innan man släpper den och då lämpligast mp3 ljud med).

Video Mach <- Ett sådant här program är väsentligt.
Adobe Premiere <- Bra redigerings program, kostar bra med.
Virtuall Dub <- Praktiskt att ha till hands, fast inte nödvändigt.
DivX <- DivX codec, har många redan.

Möjligt bättre instruktioner finns bland annat på: http://vvv.fatmilk.nu/csdemo/ fast jag tvivlar på det Finns även på http://www.counter-strike.nu.

Q: Kan jag editera demo .dem filerna?
A: Inte vad jag vet, tror inte det finns något sådan program, fast du kan 'klistra' ihop flera demos med kommandot appenddemo.

Q: Var kan jag finna demos av skillade personer, The Professionals som vi i branschen säger.
A: Kolla, http://nato.daddeln.de/pv/index.php3?nav=videos&id=15 (fler länkar skulle uppskattas). Sök på Google eller någon annan sökmotor.

2.5 Mappa och moda.

Q: Vad använder jag för program för att göra banor till HL/CS?
A1: Hammer Edition, det 'officiella' och största programmet, finns ton av info om detta överallt på nätet.
A2: Quake Army Knife, anser jag vara bättre och lättare, men det är en smaksak, är du en bra mappare så spelar det egentligen ingen roll, same work different worker.

Q: Hur gör jag egna texturer?
A: Med vilket ritprogram som helst, sedan använder du bara Wally för att skapa en .wad fil av dom, sedan importerar du det till Hammer. Till Quark behöver du inte några .wad filer, utan där kan du anväda vilket bildformat du vill, sedan så skapas en .wad automatiskt när du bygger banan. Half-Life motorn har en palete på 8bitar så det är ingen ide att du gör en regnbåge och förväntar dig att den skall se snygg ut

Q: Får jag ta texturer från andra spel och använda dom som jag vill?
A: Nej, klart du inte får, du måste ha tillstånd från dom som har gjort spelet, även om man ser att dom flesta gangster och slum modarna har slulit många texturer från Kingpin (nej, man kan inte göra det bara för att xatrix inte finns längre, Interplay som äger Kingpin finns fortfarande). Det är egentligen en gråzon för ingen har någonsin straffats för att ha 'lånat' texturer från Quake, Unreal eller något annat spel för att ha i sin bana, även om det är ett helt annat spel. Ny info som jag har läst, vet inte om det stämmer, fast det är att texturerna till Kingpin faktiskt får användas då dom släpptes fria efter Xatrix fall, vet dock inte om detta stämmer.

Q: Kan jag ändra i CS banorna som kommer med CS, eller i någon annan banan jag laddat ner?
A: Du kan alltid konvertera banan till en .map med winbspc och sedan ändra hur mycket du vill, fast det är nästan alltid jobbigare än att bara göra en likadan från scratch. Winbspc vet jag ingen länk till, det är ganska svårt att hitta tror jag, kom till på Q2 tiden med en bot mod till Q2 och är egentligen avsedd för den, fast funkar för HL med.

Q: Var kan jag läsa mer om allt detta?
A: Man kan alltid börja och kolla här, sedan finns det flera 1000 sidor till (Ge länkar om ni har)
#: http://www.leveldesign.nu/ - Svensk mapping sida, där det står mycket och på svenska
#: http://www.valve-erc.com - Mycket bra sida, har mycket info om Hammer här och ett bra forum samt tutorials

Q: Fusion pack skall visst göra att CS blir mycket snyggare, var kan jag hitta det?
A: Fuison pack 10 hittas här: http://www.games-fusion.net/content/000121.php

Q: Hur ändrar jag min console bild?
A: Ändrar chached.wad, info finnes: http://www.cscentral.com/fun/console/tutorial.php

Q: Hur ändrar jag sprayloggan i CS, med färger o sånt?
A: http://csnation.counter-strike.net/logoville/main.html
#: http://www.fader.nu/fadertipsar.php
#: http://www.telefragged.com/wally/tutorials/hl_color_decals.ht...

2.6 Blandat.

Q: Hur stänger man av musaccelerationen i CS om man har Windows™ XP?
A: Skriv -noforcemparms och -noforcemaccel i command linen.

Q: Hur startar man CS direkt?
A: Skriv -game cstrike i command linen, om du vill ha console med, så skriver du -console efter det, fast du måste se till att det står console 1 i din config.cfg i cstrike mappen för att det skall funka.

Q: CS16, CS17, CZ, CS2?
A: CS16 kommer sammtidigt med version (HL)1111 (troligtvis), två nya vapen, ett nytt föremål (sköld), uppgraderad grafikmotor mm (går att spela över steam redan nu, ladda ner steam 2.0 på ex. fileplanet). CS17 skall vad jag har hört vara den version som gör vanliga CS kompatiblelt med CZ (rykte), vet inget mera om det (och så försenat som 1.6 är så kanske det blir 1.6 med cz i stället, mycket möjligt). CZ skall komma under Q3/Q4 2003 (sept-onv?), vilket det nog gör med, med tanke på att HL2 kommer i sept (verkar inte så längre). CS2 kommer efter HL2 har släppts, ingen vet dock när det kommer, ens 100% om det kommer, fast VALVe har aldrig sagt att det inte kommer, eller förnekat att det kommer.

2.7 FPS är inte allt här i livet.

-----

Baserat på saker som har stått lite för ofta på forumet fyller självklart på med mera saker under tidens lopp, tog även lite från Göwds spel faq.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Hedersmedlem

[size="5"]En FAQ är inte till för att ställa frågor i![/size]

Ställ inga frågor i FAQ:en. En FAQ är inte till för att ställa frågor i. Skapa en ny tråd istället.

Har ni en vanligt ställd fråga och ett svar på den så får ni självklart ta upp det i den här tråden. Detsamma gäller om ni har någon kommentar på innehållet i FAQ:en.

*Tråd rensad*

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Om behov finnes och om någon vill ta över FAQ:en kontakt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

här kommer ett tips som kanske/borde stå i FAACSQ:n : HLToolz v1.7 ett litet program som är lätt att installera och som hjälper dig att tweaka netcode/utseende(för mer fps) på counterstrike, alla som nyttjar detta program, tänk på att göra en kopia av /sierra/half-life/cstrike/config.cfg innan ni sätter igång!

Url : http://illusion.iglobal.be/hltoolz/

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Anser att svaret på den här frågan är lite oklar.

Q: Kan jag spela med cd keyn från Opposing Force?
A: Självklart, Opposing Force. Ett vaket öga ser ju direkt att det inte ens är samma antal nummer i Opposing Force cd key som Half-Life och Counter-Strike Retail har, dock kan du spela med Blue Shift keyn

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Q: När jag alt-tabbar (och win knappen) så dör ljudet i CS när jag kommer tillbaka och Windows™ markören syns i mitten av siktet, hur skall jag lösa det?
A1: Tydligen så skall man kunna trycka fram aktivitets hanteraren (task manager) och sedan där välja 'växla till' ('switch to') så skall man komma in i CS igen, då skall det fungera normalt. Jag testade, det fungerade så där, funkade klocka första gången, sedan quitade jag och startade om, då funkade det fast tast managern syntes inne i CS, så det är väll lite 50/50 kanske hur bra det funkar.
A2: Om du trycker på esc. innan du alt-tabbar, så fungerar det bättre, fast allt är ju rellativt.

Inte ett problem längre, då dem har fixat den buggen i 1.6.

Visa signatur

Antec P182 - XFX nForce 780i - C2D E8400 @ 3,0Ghz - OCZ XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB - Gainwad GeForce 8800GT GS 1024Mb - Thermalright Ultra-120e

Permalänk

Dom flesta har säker märk att texten i 1.6 är jäkligt stor. Som tur är går det att ändra
Här finns en guide för hur man gör
http://www.steampowered.com/forums/showthread.php?threadid=12...

För den som inte orkar läsa allt det där så kan man göra det lite enklare.
Högerklicka på steam Settings->Skins och välj Grey, klicka OK. Stäng ner steam helt. OBS Steam MÅSTE vara avstängt!

Ladda ner den färdiga TrackerScheme.res som .zip http://www.steampowered.com/forums/attachment.php?postid=9302...
Lägg TrackerScheme.res i x:\steam\skins\gray\resource
Ta gärna en kopia på orginal TrackerScheme.res innan du byter ut den.

Ladda ner den font som använs till den nya TrackerScheme.res
http://www.steampowered.com/forums/attachment.php?postid=9301...
Lägg Tt0246m_.ttf i c:\windows\fonts

Starta Steam och CS. Nu har en liten fin text i CS.

På den här sidan kan du ta ner en textfil som gör om vapennamnen till dom gamla vanliga:
http://www.cscentral.com/forums/showthread.php?threadid=20950

Visa signatur

| AMD A64 3400+ @2.4GHz | 2*512MB Corsair Value PC3200 | HIS X800pro IceQ II | EPOX EP-8KDA3+ | WD 160GB SATA | 3dMark03: 11639 |

Permalänk

Att göra köpscript i 1.6 är enkelt, eftersom man änvänder vapennamnen till det.

Först en lite förteckning över dom namn som ska användas.
Pistols
=====
glock, usp, p228, deagle, elites, fn57

shotguns
========
m3, xm1014

smg
===
mac10, tmp, mp5, ump45, p90

rifles
======
galil, ak47, scout, sg552, awp, g3sg1, famas, m4a1, aug, sg550

machine gun
===========
m249

ammo
====
primammo, secammo

equipment
=========
vest, vesthelm, flash, hegren, sgren, nvgs, defuser, shield

Så för att köpa en mp5 med ammo, armor och handgranat med F3, gör du bara så här.

exempel:
bind "F3" "mp5; primammo; vesthelm; hegren"

Visa signatur

| AMD A64 3400+ @2.4GHz | 2*512MB Corsair Value PC3200 | HIS X800pro IceQ II | EPOX EP-8KDA3+ | WD 160GB SATA | 3dMark03: 11639 |

Permalänk
Medlem

Q: Var kan jag finna demos av skillade personer, The Professionals som vi i branschen säger.

http://www.sogamed.com Där finns massa bra demos I det gamla svaret så innehöll ju länken (http://nato.daddeln.de/pv/index.php3?nav=videos&id=15) bara massa FILMER, och inga demos. Vill man ha filmer rekomenderar jag http://www.fegis.nu

Visa signatur

ny signatur kommer snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyman
Q: Var kan jag finna demos av skillade personer, The Professionals som vi i branschen säger.

http://www.sogamed.com Där finns massa bra demos I det gamla svaret så innehöll ju länken (http://nato.daddeln.de/pv/index.php3?nav=videos&id=15) bara massa FILMER, och inga demos. Vill man ha filmer rekomenderar jag http://www.fegis.nu

Lägger till http://www.schroet.com

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Färdig konfigurerad LAN-server 1.5

För er som inte vill spendera ändlösa timmar på att konfigurera en server för CS så finns det en färdig (nästan) konfigurerad server att ladda hem från fileplanet.

Den innehåller adminmod, statsme och HLGuard.

http://www.fileplanet.com/files/120000/121771.shtml

Givetvis måste du själv sätta password.

Lycka till!

Lomax

Visa signatur

Dator 1: P4 2,8HT 512 MB ATI 9800
Dator 2: P3 733EB 256 MB Creative Geoforce Tit 200

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ber att få påminna om följande än en gång:

[size="5"]En FAQ är inte till för att ställa frågor i![/size]

Ställ inga frågor i FAQ:en. En FAQ är inte till för att ställa frågor i. Skapa en ny tråd istället.

Har ni en vanligt ställd fråga och ett svar på den så får ni självklart ta upp det i den här tråden. Detsamma gäller om ni har någon kommentar på innehållet i FAQ:en.

*Tråd rensad*

flaskis:

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag ber att få påminna om följande än en gång:

[size="5"]En FAQ är inte till för att ställa frågor i![/size]

Ställ inga frågor i FAQ:en. En FAQ är inte till för att ställa frågor i. Skapa en ny tråd istället.

Har ni en vanligt ställd fråga och ett svar på den så får ni självklart ta upp det i den här tråden. Detsamma gäller om ni har någon kommentar på innehållet i FAQ:en.

*Tråd rensad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.fragbite.com/?articleID=123

Begrip|Dr^F Ger oss en lektion i CS-världen och låga FPS anledningar..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3b
Inte ett problem längre, då dem har fixat den buggen i 1.6.

det finns ett sätt att fixa bort musen i mitten i 1.5 versionen.

skriv

spec_menu 0 sen spec_menu 1

eller virse versa GL HF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
det finns ett sätt att fixa bort musen i mitten i 1.5 versionen.

skriv

spec_menu 0 sen spec_menu 1

eller virse versa GL HF

Du det är nog inte alla som vet det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
det finns ett sätt att fixa bort musen i mitten i 1.5 versionen.

skriv

spec_menu 0 sen spec_menu 1

eller virse versa GL HF

Annars är det bara trycka esc 2 ggr

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Audigy 2 och Counter-Strike

Jag är nog inte den enda person som inte har kunnat använda micken i cs tillsammans med ett Audigy 2 kort.
Anledningen är att cs byter "input device" från Line-In 1/Mic, till Wave, så fort Counter-Strike startas (både 1.5 och 1.6). För att lösa det problemet så ska man ändra "voice_forcemicrecord" i sin config till 0. Det har, i vilket fall, fungerat för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad på warez-inlägg*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läger till lite när jag ändå är hära, nån anna får väll översätta det om nån orkar. Folk gnäller ofta på choke, ping lagg så här kommer lite info.

"CLIENT SIDE:

You still generally want to keep your rates as high as possible without introducing choke. Choke happens when the server has more frames than your client can take, which is a lot easier to happen now that the server is able to pump out so many updates.
cl_updaterate and cl_cmdrate should both be somewhere between 40 and 100, I'd recommend atleast 55 if your connection can handle it. Make sure your rate is high enough to allow for this though, for anything more than 60/60 you need a rate of atleast 15000, 20000 to be safe."
källa:
http://www.steampowered.com/forums/showthread.php?s=&threadid...

Permalänk
Medlem

Q : Kan jag hämta hem nya skins till vapen & gubbar till Cs 1.6 / steam

A: Jajamensan! www.csnation.net/skins

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Q : Kan jag hämta hem nya skins till vapen & gubbar till Cs 1.6 / steam

A: Jajamensan! www.csnation.net/skins

Tänk på att alla servrar kanske inte accepterar annorlunda skinns.

Permalänk
Avstängd

Q: Hur gör jag för att aktivera HLTV på min server? [Delar från GÖWDs Spel FAQ]
A: Starta en dedikerad CS server med HLDS.exe, starta HLTV och anslut dig till serve med connect xxx.xxx.xxx.xxx:port (t.ex. 192.168.105.200:27015). När någon sedan skall ansluta till din server kommer HLTV komma upp som ett alternativ, bara att välja den

Kan du säga vad HLTV är och skriva det lite mer detaljerad förstog inte :(.

Permalänk
Medlem

http://twazz.xstreamdata.net/wad_files/ Är bra också, lite .wadfiler ifall dom saknas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr
Anser att svaret på den här frågan är lite oklar.

Q: Kan jag spela med cd keyn från Opposing Force?
A: Självklart, Opposing Force. Ett vaket öga ser ju direkt att det inte ens är samma antal nummer i Opposing Force cd key som Half-Life och Counter-Strike Retail har, dock kan du spela med Blue Shift keyn

Tyvärr, men det går ej att spela med Blueshift nyckeln
då Valve har satt såå hård säkerhet att man måste köpa Half-Life 1.1.1 versionen.

Visa signatur

Titta aldrig på mina inlägg,
vadf*n glor du i nu ?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CS-PsychoCowboy
Att göra köpscript i 1.6 är enkelt, eftersom man änvänder vapennamnen till det.

Först en lite förteckning över dom namn som ska användas.
Pistols
=====
glock, usp, p228, deagle, elites, fn57

shotguns
========
m3, xm1014

smg
===
mac10, tmp, mp5, ump45, p90

rifles
======
galil, ak47, scout, sg552, awp, g3sg1, famas, m4a1, aug, sg550

machine gun
===========
m249

ammo
====
primammo, secammo

equipment
=========
vest, vesthelm, flash, hegren, sgren, nvgs, defuser, shield

Så för att köpa en mp5 med ammo, armor och handgranat med F3, gör du bara så här.

exempel:men vad bra tackar da...
bind "F3" "mp5; primammo; vesthelm; hegren"

Visa signatur

AMD 64 4000+ x850xt 500 Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban^BdE

Visa signatur

Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.