Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: Allmänt

OBS!!! Om Du letar efter något som inte hittas i denna FAQ så rekommenderar jag att du använder dig utav sökfunktionen före du skriver ett nytt inlägg! Ofta så är det någon annan som har haft samma problem/funderingar som just du!

Jag är ingen som helst expert på nätverk, så ser du någonting som inte stämmer, var inte rädd för att påpeka det!

Jag har problem med att konfigurera min router så att många p2p-program fungerar. Vad skall jag göra?

Här är en bra sida: http://www.portforward.com/ - Tack till PhiLdY

Hur ser jag vilken IP-adress jag har lokalt?

win2k/xp/2003/vista: Kontrollera statusen för anslutningen eller kör kommandotolken (cmd.exe) och skriv ipconfig
win98/me: kör winipcfg - Denniz PoP

Hur får jag reda på vad jag har för IP-nummer ut till internet?

Enklast är att gå till sidan www.whatismyip.com som kollar detta åt dig. - Denniz PoP

Hur man ändrar första telejacket.

http://w1.857.telia.com/%7Eu85710476/docs/tele24se.html - theboogieman

Är ADSL Full Duplex eller inte?

Tidigare stod det felaktigt här. ADSL är full duplex, det sänder och tar emot på olika frekvensnivåer. Duplex har inget med symmertri i anslutningen att göra. Överbelastar man uppladdningen i t.ex. ett peer2peer program så blir det segt att skicka svarspaket (acknowledge packets). TCP upplevs då som segt. Kör man endast UDP som är connectionless och inte kräver något svar så fungerar det snabbt. Det har alltså inte med ADSL fysiskt att göra det här problemet.

Ingen kan komma åt min dator i nätverket! Jag har Windows 2000 eller XP. Vad skall jag göra?

antagligen har du ditt gäst-konto inaktiverat. Det är det som standard i både Windows XP och Windows 2000. För att fixa det kan du göra sähår:
start --> installningar --> kontrollpanelen --> administrationsverktyg --> datorhantering --> lokala användare och grupper --> användare
där skall du högerklicka på användaren gäst och välja egenskaper. kryssa bort alternativer "kontot är inaktivt"...

nu skall det funka hur bra som helst! - Denniz PoP

Hur gör jag för att spåra en IP-adress?

Du kan ju kolla upp vilken isp personen har...
sök på denna sida: http://www.ripe.net/perl/whois
sen är det bara att skicka ett abuse mail till isp'n... - camjo

Jag vill ha internet till alla datorer. Hur gör jag?

Får man flera IP-adresser av sin bredbandsleverantör (och dessa är tillräckligt många) så kan man köpa en vanlig enkel switch samt såklart ha mjukvarubrandväggar på alla datorer.
Vissa situationer så kan det vara nackdel att ha externa adresser, t.ex. om leverantören använder sig av proxy ARP. Då kommer trafik som ska vara lokal först gå till dem och sen tillbaka, vilket ger hastighetsförlust. Lösning finns här: http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100_Mbps_mellan_mina_dator...

För dem som får bara 1 extern IP-adress så gäller en annan lösning:
För att klara av detta behövs en hemmarouter. Antingen köper man en ny sådan för ca 400 - 2000 kr eller så använder man en dator och använder ett operativsystem som kan routra, vilket inkluderar de flesta moderna. Det finns även speciellt skräddarsydda operativsystem för routning som är enkla att använda (listas efteråt). I windows heter det internetanslutningsdelning (internet connection sharing) och finns från XP och uppåt. Det kräver att maskinen har två nätverkskort.
Freesco - Freesco
pfSense - http://www.pfsense.org/
M0n0wall - http://m0n0.ch/wall/

Det tar lång tid för mig att kontakta en XP-dator över nätverket! Hur skall jag göra?

När du skall kontakta en dator som har Windows XP så kommer datorn att kontrollera "Schemalagda aktiviteter" på datorn. Detta är en ganska onödig funktion som ibland kan ta upp till 30 sekunder!
För att åtgärda detta gör du såhär:
Starta "regedit" och gå till "HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Explorer/RemoteComputer/NameSpace". I denna mapp skall det finnas en nyckel som heter {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF}. Denna nyckel skall du ta bort! Kom ihåg att du måste starta om datorn innan inställningarna ändras! - Lite fritt översatt från Deo's inlägg

Jag vill sätta upp en webserver och jag HAR fast IP! Hur gör jag?

För att skapa en webserver rekomenderar jag att du använder dig utav Apache som är både gratis och säkert. Ett annat alternativ är IIS som följer med Windows 2k och Windows XP. Kom dock ihåg att patcha IIS innan du använder det för att stoppa virus! Patcha IIS kan du göra här
Sedan när någon skall logga in på din server skriver dom bara din IP-adress i webläsaren! - Denniz PoP

Jag vill sätta upp en webserver, men jag har INTE fast IP! Hur gör jag?

Gör först precis som det står i texten ovan. Dock eftersom du alltid får ett nytt IP-nummer så kommer det bli jobbigt om man måste skriva in olika nummer varje gång för att komma åt sidan. Det finns hur som helst ett flertalet program som hjälper dig mot detta. Exempel på dessa program är bl.a. DNS2Go samt DynDNS. - Denniz PoP

Vilket nätverkskort är bäst ?

Ska du satsa på kvalitet och prestanda som håller och fungerar i alla system och konfigurationer ska du välja 3COM eller Intel. Är du inte så noga utan bara är ute efter något som funkar kan du ta en titt på något realtekkort men det är inget jag rekomenderar, det lönar sej alltid att skaffa kort med kvalitet och bättre prestanda.

Läsvärd artikel: http://www4.tomshardware.com/network/01q3/010820/index.html - Tack till Gribber för att jag fick ta denna FAQ från din sida!

Jag har satt upp en server bakom min router, men folk får inte kontakt med den!?

Du måste gå in i routern/programmet du routrar med och "peka" den porten som programmet använder mot serverdatorns IP. Antag att du vill sätta upp en FTP och använder port 21. Server datorn har IP 192.168.0.116. Då ser du bara till att all trafik som kommer in på port 21 går till IP 192.168.0.116. Samma sak gör du med DC, IRC och CS eller vilket program du nu vill "kontakta". Det enda du behöver veta är vilken/vilka portar programmet i fråga använder. Hur man forwardar en adress står i manualen. - Tack till Gribber för att jag fick ta denna FAQ från din sida!

Jag skulle vilja styra min server från en annan dator. Går detta?

Självklart! Det finns ett antal prorgam för att göra detta. Vilket program som är bäst är det dock delade meningar om, så jag rekomenderar dig att prova på att par program tills du hittar någon som passar dig!
Exempel på program är: VNC samt Radmin. Du kan även ta en titt på det inbyggda programmet som finns i windows XP här
Använder du linux rekommenderas ssh - Raiche & Denniz PoP

Hur gör jag en egen TP-kabel?

En bra sida du kan titta på är denna. - ekstam

Var kan man hitta gratis webbhotell?

Det finns många ställen där man kan söka efter webbhotell som är gratis. På så sätt kan man hitta webbhotell så passar ens egna krav. Några av dessa sökmotorer är:
http://100best-free-web-space.com/, http://www.freewebspace.net/, http://www.webhosts4free.com/ - Denniz PoP

Vad är det för adress till sidan där man kan se information (minuter inloggad och mb nedladdat) till sitt Telia ADSL?

Här. Dock så kan sidan visa ganska mycket fel ibland, så man får ta det hela med en nypa salt
Sidan funkar endast för folk med Telia 2000 (?).
- Lavve & SantaClaus

Jag undrar vad en speciel TCP- eller UDP-port är till för.

http://www.keir.net/portlist.html
http://www.practicallynetworked.com/sharing/app_port_list.htm - Psionicist

Jag har en sida som jag vill spärra, så att man inte kan gå in på den från min dator

Windows: Gå till filen WINNT\system32\drivers\etc\hosts och skriv in följande:

216.239.51.101 www.lunarstorm.se
216.239.51.101 www.lunarstorm.com

Eller vad du nu vill blockera. I detta fall komma man man komma till IP-nummer 216.239.51.101 när man försöker gå in på www.lunarstorm.se. För att blockera helt (istället för att skicka till en annan sida) kan man förslagsvis sätta IP-numret till 127.0.0.1

Linux: Redigera filen /etc/hosts
Se "man hosts" för mera information. - YaZ, Raiche & Denniz PoP

Hur gör jag för att kunna skicka filer med ICQ bakom en router?

Gå in i Main -> preferences -> connections -> server
Ställ in att använda ICQ-porten 5190
Ställ in Not using firewall.

Gå in i Main -> preferences -> connections -> user
Ställ in Not using proxy och Use following TCP listen ports for incoming events, och sen de portar du vill använda till ICQ (tex 60000-61000). Spara inställningarna och stäng av ICQ helt.

Starta ICQ igen och gå in i Main -> preferences -> connections -> user
Ställ in Using proxy.
Det går bra med vilken proxy-typ som hellst.
Spara inställningarna och avsluta ICQ.

Starta ICQ igen och gå in i Main -> preferences -> connections -> user
Ställ in Not using proxy.
Spara inställningarna och avsluta ICQ.

Starta ICQ igen. Nu ska den använda portarna mellan 60000 och 61000

Gå in i setupen för routern och lägg till två rader i Virtual server. 5190 samt 60000-61000.
Apply, och sen restart. Klart. - MadModder

Min Download hastighet påverkas av min Upload

Om du maxar din uppladdningskapacitet (t.ex. genom att någon börjar tanka från dig) så kan det inte skickas TCP ACK med samma frekvens, vilket göra att den nedladdningshastighet blir lidande.

Du kan tänka dig det som att du lyssnar på en kompis som pratar, och mellan varje mening så nickar du och sägar "ja", så att kompisen förstår att du hänger med. Om du sedan plötsligt måste börja snacka med en annan kompis (allt vad du orkar) på samma gång, så hinner du inte med att nicka och säga "ja" till den första kompisen lika snabbt, och han väntar med att fortsätta snacka tills du hinner med att bekräfta att du uppfattat allt igen.

Med en symmetrisk anslutning (lika snabb nedladdning som uppladning) men med asymmetrisk som ADSL märks problemet.
JohanS

Dela internet med flera datorer om du bara får 1 ip address av din ISP

Altenativ 1:
Köp router, koppla modemet till routern och koppla in datorerna till routern, vill du ha flera platser så kopplar du bara in en hub/switch/router i routern mot internet.

Altenativ 2: Dubbla nätverkskort i en dator

Om servern har Win2k/Xp/Me: (servern)
Ställ in ena nätverkskortet mot internet enligt de uppgifter du fått.
På andra nätverkskortet ställer du in
IP: 192.168.0.1
Gateway : inget
DNS: inget

På klient(erna)ställer du in:
IP: 192.168.0.2(2-254)
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

Om du vill köra flera är det bara o koppla in i en hubb/switch och sen koppla på flera där.

OBS! glöm inte aktivera internetdelning på SERVERN, (egenskaper på anslutningen som kör internet direkt, fliken avancerat)

Om servern har Win9x (servern)
Win9x har ingen egen internetutdelningstjänst, så här 'måste' du installera en programvara som sköter detta åt dig. Av personliga erfarenheter då tycker jag sygate home network är det lättaste. Hämtas på www.sygate.com finns bra readme's där som förklarar hur man ska köra..

[u]Förklaringar:[/u]

Hubb:

En enhet att koppla ihop flera datorer med. Det som skickas av en användare skickas till alla, dock tar inte alla emot det, men det skickas ändå. I teorin, häller du vatten i en port i hubben rinner det ut i alla, inte i verkligheten, men det är så det fungerar.

Switch:

Kallas även "intelligent hubb". Skillnaden mot hubben är att det är endast den som ska ha informationen som får den, jobbar med MAC-addresser för att ta reda på vem datan ska till.

Router:

En router är en maskin som skickar vidare paket mot sin rätta destination, dina paket passerar många routrar innan den når sitt mål.

IP address:

Kan liknas med en postaddress, säger vart du kör ifrån.
Dagens ip addresser är 32bitars och är uppdelade i 4-fält där varje fält rymmer max om 8bitar.

Mac address:

Som personnummer till nätverkskort, finns inte 2 likadanna. Används vid sortering av trafik på b.la "intern-nätverk". 48 bitars, varje nätverks kort har ett ingjutet i kortet (även routers osv har det).

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterad...

Permalänk
Medlem

Kortfattat om trådlösa nätverk:

Viktigt att tänka på:
Trådlösa nätverk är att inte "bakåtkompatibla" på samma sätt som trådburet ethernet alltså 10base-t 100base-t och 1000base-t... kolla därför upp att sakerna du köper är kompatibla!

Olika standarder:
Ethernets tre numera vanliga trådlösa standarder heter 802.11a,b och g och har hastigheterna 11mbps, 54mbps och 54mbps där b är den slöa som bara klarar 11 mbps... Vi låter det stanna vid det och går inte in på frekvenser osv i nuläget...

Ethernet är väl idag (förhoppningsvis) den enda standarden för trådlöst men förr fanns konkurransen från ibm och då alltså tokenring (äger själv token ap och nics )

Riktig Överföringshastighet
Till skillnad från resten av Ethernet bygger trådlösa nät inte på CSMA/CD som det trådbundna, utan det bygger på CSMA/CA... vilket alltså är en aktiv kontroll för att undvika kollisioner

På grund av detta och metoden som måste användas för att säkerställa trafiken med CSMA/CA så kan man aldrig komma upp i dom 54mbps som är överföringshastigheten, utan som mest kan man komma upp i runt 26mbps som alltså är en halvering... samma sak gäller 11mbps som alltså bara kommer upp i runt 5,5mbps...

WLAN och säkerhet:
Säkerheten har alltid varit ett STORT problem med trådlösa nätverk... det finns många exempel på folk som bara gått på stan med sin bärbara dator och sniffat paket som skickas helt okypterade rakt ut... detta var ett stort huvudbry för tex cisco och dom andra men numera finns det massa lösningar för säkerhet: orkade inte skriva allt så jag saxade från dustins hemsida... hoppas dom inte har något emot det...

WEP
Kryptering av trafik enligt RSA RC4 algoritmen mellan AP och klientkort i 64, 128 eller 256bitars kod. Använder statiska nycklar.

WPA
Utveckling ur WEP med ny algoritm. Samverkan med kommande standard 802.11i där WPA är en del av standarden. WPA kopplas oftast ihop med RADIUS lösningar där dynamiska nycklar kan utbytas. WPA kan även samverka i enklare miljöer t.ex. i hemmet eller lilla kontoret mellan AP och klient.

Radius
Separat central RADIUS server som hanterar autentisering samt verifiering av användare och konton.

MAC adresslåsning
Låsning av klientens MAC adresser i AP.

SSID Broadcast
SSID (nätverksnamnet på WLAN) kan kopplas bort för att inte avisera sin AP.

Accesspunkten:
En accesspunkt är precis vad det låter som,det är en åtkomstpunkt, den används i trådlösa nätverk och fungerar som sändare / mottagare av data alltså det trådlösa nätverkets motsvarighet till en switch... Accesspunkten är ju vital För det trådlösa nätet, de flesta accesspunkter har funktionen roaming, vilket gör att användaren kan röra sig fritt i lokalen, så länge som han eller hon har kontakt med minst en accesspunkt, när signalstyrkan från en annan accesspunkt blir starkare än från den första byts den första ut mot den nya starkare signalen... Accesspunkter kan ofta ställas i ett par olika lägen, förutom standardläget brukar bryggfunktion finnas, vilket är en förbindelse mellan två accesspunkter... kan ju vara bra mellan två hus, så man slipper gräva kabel... (om man då har trådbundet nätverk annars)

Lite kort om trådlöst...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Bra med lite trådlös information!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
...

Accesspunkten:
En accesspunkt är precis vad det låter som,det är en åtkomstpunkt, den används i trådlösa nätverk och fungerar som sändare / mottagare av data alltså det trådlösa nätverkets motsvarighet till en switch

...

Är inte en accesspunkt mer lik en vanlig hub än en switch?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

det är svårt att jämnföra rakt av med både switch och hub... men man får ju iaf en idé av vad en ap är när man skriver så... mest så jag tänkte...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Kom på att folk som ens inte vet vad ett IP-nummer är vet nog hekler inte hur många han/hob får av sin leverantör så jag tänkte att komplimetera med en lista på vanliga ISPer

Tillägg:

F: Hur vet jag om jag bara får ett IP-nummer av min leverantör?
S: Det står i dina avtals papper. Men här fäljer en kort lista på de vanligaste:
Telia 250/500/2000/8000
Ett IP-nummer
BBB fiber/adsl/vdsl
5 IP-nummer
Bostrem istream/xstream/scream lite
Ett IP-nummer
Bostream scream
Ett IP-nummer _MEN_ du kan köpa fler
Spray adsl
Ett IP-nummer

Folk som vet fler vanliga isp:er kan lägga till det så kan säkert nån moderator uppdatera eftersom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Är Telia ADSL Full Deplex eller inte?

Nej, ADSL är inte full duplex eftersom det är en assymetrisk överföringsmetod med olika maxhastigheter upp och ner. Max 1Mbit ner och max 8Mbit upp.
Eftersom Telia ADSL bara är 0.5Mbit ner och upp kan man skicka och ta emot med full duplex.

ADSL är full duplex normal sett, förstår inte riktigt förklaringen ovan, någon får gärna utveckla.

Iaf. som stöd för mitt påstående att det är full duplex och att man inte kan utnyttja hela sin upload samtidigt som hela sin download klistrar jag in ett utmärkt svar från JohanS som även det finns i FAQ.

Citat:

Min Download hastighet påverkas av min Upload

Om du maxar din uppladdningskapacitet (t.ex. genom att någon börjar tanka från dig) så kan det inte skickas TCP ACK med samma frekvens, vilket göra att den nedladdningshastighet blir lidande.

Du kan tänka dig det som att du lyssnar på en kompis som pratar, och mellan varje mening så nickar du och sägar "ja", så att kompisen förstår att du hänger med. Om du sedan plötsligt måste börja snacka med en annan kompis (allt vad du orkar) på samma gång, så hinner du inte med att nicka och säga "ja" till den första kompisen lika snabbt, och han väntar med att fortsätta snacka tills du hinner med att bekräfta att du uppfattat allt igen.

Kör man full duplex är detta vanligtvis inte något problem (om det inte uppstår andra begränsningar som långsamma hårddiskar e.dyl.), men med t.ex. ADSL så är det ett ganska uppenbart fenomen.

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller det där med Full Duplex. Ok att Telia 500 är det, som det stog. Men som jag fattar det är _inte_ telia 8000 det? Och var är isf telia 2000?

Permalänk
Medlem

enl allt vad jag har hört så är XDSL ALLTID full duplex... oavsett 0,5 eller 8mbps alltså kan du uttnyttja åde den upload hstigheten och den nerladdningshastigheten som du tilldelats... dessutom är telia 0,5 en SDSL...

Åldersedit! Med ålder kommer vishet säger man ju, och därför är det lika bra att påpeka detta så det inte förvirrar någon, 0,5mbit bredbandsanslutningar är ADSL! Även om hastigheten är den samma upp och ner förhandlas inte den fram mellan modem och dslam som ett värde, alltså hastighet 512 (som sdsl gör)... utan den förhandlas fram som Download och upload men de båda förhandlas till samma eller liknande värde pga profilen som är satt i dslam

ADSL = Asymmetric Digital Subscriber Line
SDSL = Symmetric Digital Subscriber Line

Skillnaden är att på SDSL är nerladdningshastigheten och upladdningshastigheten lika snabb... medan på ADSL skiljer dom i hasighet...

Detta har däremot inget alls att göra med möjligheterna att köra en anslutning i halv eller full duplex

"Eftersom Telia ADSL bara är 0.5Mbit ner och upp kan man skicka och ta emot med full duplex."

Det finns ingen logik alls i detta påståendet, jämförelse:

Full duplex:
Du har en väg med plats för 4 bilar på... och ett räcke i mitten...

Bilar som kör på ena sidan räcket påverkar inte bilarna på andra sidan, alltså om det är rusningstrafik in till stan betyder inte det att det är kö ut från stan också...

Halv duplex:
Du har en väg med plats för 4 bilar på och rödljus på var sida...

Här får du grönt ljus för att köra på ena sidan och då får all trafik på andra sidan vänta tills det blir grönt ljud där, traffik kan bara gå ått ett håll i taget.

Simplex
En enkelriktat väg.

Du kan köra från storgatan till kungsgatan men du får inte köra från kungsgatan till storgatan, inte på den här vägen iaf!

Det du lättast känner igen en förbindelse på är maxhastigheten samt hastigheten när du har "load" från båda sidor...

har du en förbindelse på 0,5mbit med full duplex kan du ladda ner 0,5mbit OCH ladda upp 0,5mbit! folksamlingar är ett bra exempel på full duplex, alla tjatar samtidigt...

Har du en förbindelse på 0,5mbit med halv duplex kan du ladda ner OCH ladda upp i 0,5mbit sammanlagt! komradio är ett bra exmpel på halv duplex, då du pratar kan ingen annan prata!

Har du en förbindelse på 0,5mbit med simplex kan du atingen skicka data eller ta emot data, bara en av funktionerna! med dina ögon kan du bara ta emot data, med dina öron kan du bara ta emot data, med din mun kan du bara skicka data, med ditt kroppsspråk kan du bara skicka data! alla exempel på simplex

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

k, då vet jag lite mer om duplex fenomenet. Men fattar inte riktigt vad som gäller för min anslutning.

Jag har telia 2 mbit ner 0.5 upp.

Om jag tankar utan att uploada går det nästan i 2 Mbit / s

Men om då någon börjar tanka från mig i 0.5 Mbit /s, sänks då hastigheten för min download?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är Telia ADSL Full Deplex eller inte?

Nej, ADSL är inte full duplex eftersom det är en assymetrisk överföringsmetod med olika maxhastigheter upp och ner. Max 1Mbit ner och max 8Mbit upp.
Eftersom Telia ADSL bara är 0.5Mbit ner och upp kan man skicka och ta emot med full duplex. - Gribber & torden

Är det inte så att det är tvärtom: 8Mbit ner och 1Mbit upp?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Var ställer man in Full Duplex?

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Avstängd

HUR KONFIGURERA LOKALT NÄTVERK!

1: se till att samtliga datorer har olika ip-adresser inom samma spann (dvs. de 3 första oktetterna är identiska-medan den fjärde oktetten skiljer..

(t.ex. dator1 = 192.168.55.10, Dator2= 192.168.55.11 Dator3= 192.168.55.12 osv.)

2: se till att Nätmasken Är IDENTISK på samtliga datorer (oftast 255.255.255.0 vilket ger möjlighet till 253 samtidiga datorer samt 1 router (t.ex med ip-adress= 192.168.55.1)

2.5 Ange routerns ip-adress (i ex. ovan = 192.168.55.1) som Default Gateway.

3: se till att samtliga datorer ingår i exakt samma arbetsgrupp.

4: för fildelning etc. skapa samtliga användarkonton på samtliga datorer..
Se till att varje konto har samma lösenord på samtliga datorer..

5: ange behörighet på utdelning till: Alla = Full Kontroll
6: Ange behörighet på Utdelad MAPP: Användare + Verifierad användare = Ändra. samt ange Administratörer & System = Full kontroll samt Ta bort alla andra konton..

7: På maskin med utdelningar.. via Administratörsverktyg sök upp lokal säkerhetsprincip & ange:
--1: Kringgå bläddringskontroll = Ta bort gruppen: Alla & lägg till Användare & verifierade användare.

--2: Åtkomst till den här datorn från nätverket = Ta bort gruppen: Alla & lägg till Användare & verifierade användare.

8: (Utförs på samtliga datorer) Högerklicka på Internet Explorer-ikonen på skrivbordet Välj: egenskaper. Välj fliken: Anslutningar, klicka på "Lan-anslutningar.."

Bocka i "använd en proxyserver för nätverket". Klicka på "Avancerat"
Ange routerns ip i "Adress till proxyserver" (I exemplet ovan=192.168.55.1) på samtliga rader samt ange den port som er router är inställd på att använda för resp. webbprotokoll. (http, Ftp etc.mm.)

Nu till det viktiga.... i "Undantag" längst ner.. Skriv in såväl ip-adressen till samtliga datorer samt deras datornamn.. (i exemplet ovan:192.168.55.10;192.168.55.11;192.168.55.12;Dator1;Dator2;dator3;<Local> ) OBS! att semikolon används som separator!!!)

Välj flik: Säkerhet samt klicka på Ikonen "lokalt intranet" Klicka på: Anpassad Nivå samt sök upp "Autentisering av användare"med underrubrik: "Inloggning"
Ändra till: Logga in automatiskt med det aktuella användarnamnet & lösenordet" (Slipp inloggningsfrågan när du mappar upp delad mapp)

9: (Utförs på samtliga datorer) Sök efter filen "Hosts" Redigera filen i Antecknaren (Notepad.exe) & under raden för "127.0.0.1 Localhost"
Lägg till Ip-adress (tab) datornamn

Typ:

192.168.55.10 Dator1
192.168.55.11 Dator2
192.168.55.12 Dator3

10: Starta om samtliga datorer..

Permalänk
Medlem

Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP

Om servern har Win9x (servern)
Win9x har ingen egen internetutdelningstjänst,

WinME har internetutdelningstjänst.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
WinME har internetutdelningstjänst.

Win98SE har också det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att det ÄR viktigt med ett bra nätverkskort för att maxa uppkopplingen . Hittade ett gammalt 3com (3c590) från 1995 i skrivbordslådan och slängde in det i burken . Hittade några 2000 drivrutiner "ej signerade för WXP" på 3coms hemsida men stoppade in dom ändå och fick igång kortet smärtfritt . Trodde aldrig att det skulle ens märkas men skillnaden är ju helt klart märkbar . Fast jag tankar för fullt poppar Internetsidorna upp samtidigt utan nåt större dröjsmål med mitt 0.5 ADSL . Har använt ett 2 år gammalt Accton innan .

Permalänk
Medlem

Vad har comhem 2 Mbit för duplex?

Permalänk
Medlem

Var hittar jag följande inställningar i win XP

4: för fildelning etc. skapa samtliga användarkonton på samtliga datorer..
Se till att varje konto har samma lösenord på samtliga datorer..

5: ange behörighet på utdelning till: Alla = Full Kontroll
6: Ange behörighet på Utdelad MAPP: Användare + Verifierad användare = Ändra. samt ange Administratörer & System = Full kontroll samt Ta bort alla andra konton..

7: På maskin med utdelningar.. via Administratörsverktyg sök upp lokal säkerhetsprincip & ange:
--1: Kringgå bläddringskontroll = Ta bort gruppen: Alla & lägg till Användare & verifierade användare.

--2: Åtkomst till den här datorn från nätverket = Ta bort gruppen: Alla & lägg till Användare & verifierade användare.

hittar inte inställningarna till allting och jag får det inte att fungera kan någon hjälpa mig med detta eller?

Visa signatur

// Grottis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Olika standarder:
Ethernets tre numera vanliga trådlösa standarder heter 802.11a,b och g och har hastigheterna 11mbps, 54mbps och 54mbps där b är den slöa som bara klarar 11 mbps... Vi låter det stanna vid det och går inte in på frekvenser osv i nuläget...

Ethernet är väl idag (förhoppningsvis) den enda standarden för trådlöst men förr fanns konkurransen från ibm och då alltså tokenring (äger själv token ap och nics )

Riktig Överföringshastighet
Till skillnad från resten av Ethernet bygger trådlösa nät inte på CSMA/CD som det trådbundna, utan det bygger på CSMA/CA... vilket alltså är en aktiv kontroll för att undvika kollisioner

Hej!

Jag är medveten om att jag nu är väldigt petig, men jag blev fundersam när jag läste ovanstående, då jag ifrågasatte om det var 100% korrekt. Så för att rätt ska vara rätt skulle jag vilja reda ut några saker:

1)

Ethernet är standarden IEEE 802.3x (där x kan variera), och är alltid trådbunden. IEEE 802.11x är en standard för trådlösa nätverk, och brukar kallas W-LAN (vet inte om det finns något specifikt namn för just denna standard???). Ethernet har alltså ingenting att göra med trådlösa nätverk.

2)

Tokenring, CSMA/CD, CSMA/CA, Token bus är olika MAC-tekniker, som används i olika standarder: i Ethernet används CSMA/CD och i IEEE 802.11x används CSMA/CA. IBM:s standard Token Ring använder token ring-teknik, och standarden IEEE 802.5x är väldigt lik - MEN! båda dessa sistnämnda är trådbundna, och har ingen koppling till trådlösa nätverk.

Annars bra inlägg Discharged! Du redde ut en hel del frågetecken åt mig!!!

(jag vet, nu var jag nitisk..... men ni är välkomna att kasta dynga på mig om ni tycker att jag var överdrivet petnoga.......

/babuu

Permalänk
Medlem

Prefix:
Mega = M = 10^6 = 1 000 000 (en miljon)
milli = m = 10^-3 = 0,001 (en tusendel)
Byte = B = 8bitar
bit = b

Byte används vid storlek på en fil och bitar (bits) används vid överföringshastigheter oftast.

Permalänk
Medlem

Ingen kedja är starkare änn den svagaste länken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Är det inte så att det är tvärtom: 8Mbit ner och 1Mbit upp?

Japp är 100% säker på att det är så som du säger. hur skulle bolag som telia, universal telecom och adamo kunna leverera 8mbit via adsl annars? Uppdatering krävs!

Permalänk

Försöker komma åt datorer i nätverker (har 2 datorer - en server med 2 nätverks kort och en klientdator)

Mina nätverksplatser -> Visa datorer i arbetsgruppen.. sen kommer jag inte längre ..kommer inte åt någon dator i nätverket ..varken server till klient eller klient till server men klientdatorn har internet. när jag trycker på visa datorer i arbetsgruppen så efter en halv minut kommer meddelandet "Mshome är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be servern administratör om hjälp.
För att kunna dekryptera den här filen krävs ett nyare system"

Vafan är detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
HUR KONFIGURERA LOKALT NÄTVERK!

5: ange behörighet på utdelning till: Alla = Full Kontroll
6: Ange behörighet på Utdelad MAPP: Användare + Verifierad användare = Ändra. samt ange Administratörer & System = Full kontroll samt Ta bort alla andra konton..

7: På maskin med utdelningar.. via Administratörsverktyg sök upp lokal säkerhetsprincip & ange:
--1: Kringgå bläddringskontroll = Ta bort gruppen: Alla & lägg till Användare & verifierade användare.

--2: Åtkomst till den här datorn från nätverket = Ta bort gruppen: Alla & lägg till Användare & verifierade användare.

Hur gör jag 5,6 och 7?

Permalänk
Medlem

Min uppkoppling är "för" snabb

Nu räcker det med dessa trådar.
När du tankar en fil från DC eller DC++ etc så komprimeras de filen som kan komprimeras för att spara tid därför kan det stå att du tankar i 1Mbit även fast du isjälva verket tankar i 0.5Mbit För att filen komprimeras med 50%.

Permalänk
Medlem

Re: FAQ - Läs innan du postar något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP

Jag har nyss fått bredband och vill ha internet till alla datorer. Hur gör jag?

För att klara av detta behövs en NATbox (router). Antingen köper man en ny router för ca 1000 - 2000 kr, t.ex. en sådan eller så använder man en gammal dator (en 486 går utmärkt) och använder ett operativsystem som heter Freesco. Detta kommer att dela ut internet åt dig till alla datorer + att det bara ryms på en diskett och därmed behöver man inte någon hårddisk!
Man kan självklart även använda en dator med Windows på och använda något router-program, t.ex Winroute - Denniz PoP

Här skulle jag vilja lägga till en lista på lite olika Router/Firewall-distar...

Jag kan börja med några så får vi se om man kan hitta flera...

FreeSCO - http://www.freesco.info/
m0n0wall - http://m0n0.ch/wall/
IPCop - http://www.ipcop.org/index.php
SmoothWall - http://www.smoothwall.org/
ClarkConnect - http://www.clarkconnect.org/

Egentligen så är FAQ'en lite väl utspridd på sina ställen... håller så smått på med att skriva lite grejjer om NAT-boxar och portforwarding och sånt där... kommer troligtvis att ge ett litet bidrag till FAQ'en så småningom...

Hoppas Denniz Pop kikar lite ibland i den här FAQ-tråden... i annat fall får jag väl rapportera mitt inlägg så att han blir uppmärksammad på mitt tillägg...

Äsch... när jag ändå håller på så kan jag ju skriva upp dom olika versionerna utav *VNC som jag känner till... iom att det förekommer ganska många inlägg som på ett eller annat sätt frågar om hur man gör för att fjärradministrera en dator.

Dessa klienter är gratis att använda:

RealVNC - http://www.realvnc.com/ (den officiella versionen utav *VNC-konceptet
TightVNC - http://www.tightvnc.com/
TridiaVNC - http://www.tridiavnc.com/
UltraVNC - http://ultravnc.sourceforge.net/

Nedanstående är kommersiella:

NetOP Remote Control - http://www.netop.com/
Remote Administrator - http://www.radmin.com/

Det finns troligtvis fler sätt att köra med fjärradministration misstänker jag...

Edit: Kom på att nyss nämnda program finns nämnda i Windowsdelens FAQ... hur dum är inte jag egentligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lille
Prefix:
Mega = M = 10^9 = 1 000 000 (en miljon)
milli = m = 10^-3 = 0,001 (en tusendel)
Byte = B = 8bitar
bit = b

Byte används vid storlek på en fil och bitar (bits) används vid överföringshastigheter oftast.

Gammal tråd, men likväl fel. Mega är en miljon som du säger, men M = 10^6... inte 10^9.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babuu
Hej!

Jag är medveten om att jag nu är väldigt petig, men jag blev fundersam när jag läste ovanstående, då jag ifrågasatte om det var 100% korrekt. Så för att rätt ska vara rätt skulle jag vilja reda ut några saker:

1)

Ethernet är standarden IEEE 802.3x (där x kan variera), och är alltid trådbunden. IEEE 802.11x är en standard för trådlösa nätverk, och brukar kallas W-LAN (vet inte om det finns något specifikt namn för just denna standard???). Ethernet har alltså ingenting att göra med trådlösa nätverk.

2)

Tokenring, CSMA/CD, CSMA/CA, Token bus är olika MAC-tekniker, som används i olika standarder: i Ethernet används CSMA/CD och i IEEE 802.11x används CSMA/CA. IBM:s standard Token Ring använder token ring-teknik, och standarden IEEE 802.5x är väldigt lik - MEN! båda dessa sistnämnda är trådbundna, och har ingen koppling till trådlösa nätverk.

Annars bra inlägg Discharged! Du redde ut en hel del frågetecken åt mig!!!

(jag vet, nu var jag nitisk..... men ni är välkomna att kasta dynga på mig om ni tycker att jag var överdrivet petnoga.......

/babuu

nu måste jag säga att jag inte håller med dig där.

CSMA/CD är en teknik för att upptäcka och komma runt kollisioner.
används av Ethernet, Ethernet II etc.

CSMA/CA är en teknik för att undvika kollisioner överhuvud taget.
används av token ring mfl.

Csma/CA sägs även användas av 802.11* men egentligen inte, eftersom en radiosändare inte själv har en möjlighet att upptäcka när nån annan sänder.

"Since radio frequency (RF) is a shared medium, collisions can occur just as they do on wired shared medium. The major difference is that there is no method by which the source node is able to detect that a collision occurred. For that reason WLANs use Carrier Sense Multiple Access/Collision Avoidance (CSMA/CA). This is somewhat like Ethernet CSMA/CD.

When a source node sends a frame, the receiving node returns a positive acknowledgment (ACK). This can cause consumption of 50% of the available bandwidth. This overhead when combined with the collision avoidance protocol overhead reduces the actual data throughput to a maximum of 5.0 to 5.5 Mbps on an 802.11b wireless LAN rated at 11 Mbps.

Performance of the network will also be affected by signal strength and degradation in signal quality due to distance or interference. As the signal becomes weaker, Adaptive Rate Selection (ARS) may be invoked. The transmitting unit will drop the data rate from 11 Mbps to 5.5 Mbps, from 5.5 Mbps to 2 Mbps or 2 Mbps to 1 Mbps."
-CCNA sem 1, kap 3, modul 3, sektion 3, How WLANS communicate, boken finns på amazon.com som CCNA 1&2 companion guide, third edition.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Korsordsguru

För guds skull, pinga alltid ping.sunet.se, när ni använder frasen "pinga sunet". En del kör på ftp.sunet.se en del på www.sunet.se och en del på ping.sunet.se. Lite smått förvirrande ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avstånd till stationen: 1850 meter

Har beställt BBB 10/1 via ADSL, hur snabbt kommer det att gå på ett ungefär?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD