är det dåligt för extera hdd att stå på hela tiden?

Permalänk
Medlem

är det dåligt för extera hdd att stå på hela tiden?

går hårddisken lättare sönder ?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Gäst

Nä, det är ingen fara.

Permalänk
Medlem

extera?

extra eller extern?

Permalänk
Medlem

Det beror på om din externa(antar du menar det) har antingen ordentligt alu chassi eller en fläkt i sig, för det som spelar roll är diskens temperatur.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

En hårddisk har ju en begränsad livslängd, så är det med allt.. Har du tv:n på dygnet runt kommer den gå sönder tidigare än om du bara tittade 3timmar om dan..

Men nej, den går inte sönder bara för att den står på men den kommer gå sönder tidigare än om du slog av den när du inte använde den.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Om vi säger Iomega Silver 250, vad tror ni om att den står på 24/7? Min har just gått sönder, har stått på rätt ofta, men inte dygnet runt. Kanske är just för den stått på för mycket den har pajjat. Robust alu chassi, men ingen fläkt som jag förstått.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
En hårddisk har ju en begränsad livslängd, så är det med allt.. Har du tv:n på dygnet runt kommer den gå sönder tidigare än om du bara tittade 3timmar om dan..

Men nej, den går inte sönder bara för att den står på men den kommer gå sönder tidigare än om du slog av den när du inte använde den.

Är det inte nästan tvärtom....att en elktronikgrej ex. tv håller längre om man inte slår av och på den hela tiden?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Är det inte nästan tvärtom....att en elktronikgrej ex. tv håller längre om man inte slår av och på den hela tiden?

Neej

Visa signatur
Permalänk

En extern hårddisk är inte gjord för att stå på hela tiden, till skillnad från interna.

Ja, har du den på 24/7 så lär den dö bra mycket fortare än motsvarande intern.
Då disken är instängd så blir den väldigt varm, och är den varm hela tiden så kan disken skadas.

Meganeoman - Alla mekaniska delar (gäller även bilar m.m) mår bra av att ständigt vara i samma rörelse (dvs antingen inte röra sig alls eller att hela tiden röra sig), och då hårddisken är mekanisk så gäller samma sak för den. Men då självklart enbart om disken är välkyld, vilket den inte är i ett litet chassi.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
En extern hårddisk är inte gjord för att stå på hela tiden, till skillnad från interna.

Ja, har du den på 24/7 så lär den dö bra mycket fortare än motsvarande intern.
Då disken är instängd så blir den väldigt varm, och är den varm hela tiden så kan disken skadas.

Meganeoman - Alla mekaniska delar (gäller även bilar m.m) mår bra av att ständigt vara i samma rörelse (dvs antingen inte röra sig alls eller att hela tiden röra sig), och då hårddisken är mekanisk så gäller samma sak för den. Men då självklart enbart om disken är välkyld, vilket den inte är i ett litet chassi.

Det är ingen skillnad mellan externa och interna diskar. Samma diskmodeller används både som externa och interna. SATA och PATA (IDE) diskar är inte avsedda att vara på 24/7, medan SCSI och FC diskar är det. En SCSI-disk har normalt 10x längre livstid än en PATA eller SATA. Det finns externa kabinett för SCSI-diskar (oftast avsedda för fler än en disk) och FC är enbart för exernt bruk.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem att låta disken stå på hela tiden förutsatt att den är välkyld. Om disken bli för varm så blir oljan i lagren mer lättflytande och då kan disken skära. Ett annat problem som IBM:s Deskstar-serie led av var att olja rann ut på diskarna och orsakade läs/skrivfel, därav smeknamnet "Deathstar".

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad mellan interna och externa PATA om man sätter i dem i ett
ventilerat chassi eller i ett trångt hd-kabinett med dålig värmeavledning.

Visst är det bättre att låta en dator vara igång än att stänga av och på den
5-6 gånger om dagen, det sliter mer på diskarna.

Permalänk
Medlem

som jag har fattar det är att det är ok att ha den på 24/7 OM man kyler ner den bra? har jag fattar rätt?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk

Frågan här egentligen är väl huruvida de inbyggda spindown/vilofunktionerna i operativsystemet eller hårddisken i sig stöds över USB/FW. Tvingas den köra på högvarv kontinuerligt så bör man nog ta sig en funderare eller två stänga av om den inte ska användas under en längre period.
Har sökt runt efter svar på detta själv utan framgång och det vore intressant få det klargjort.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Frågan här egentligen är väl huruvida de inbyggda spindown/vilofunktionerna i operativsystemet eller hårddisken i sig stöds över USB/FW. Tvingas den köra på högvarv kontinuerligt så bör man nog ta sig en funderare eller två stänga av om den inte ska användas under en längre period.
Har sökt runt efter svar på detta själv utan framgång och det vore intressant få det klargjort.

Hur många brukar egentligen stänga av sina diskar med energisparfunktionerna?
Bortsett från i bärbara datorer då.

Och det finns inget "högvarv", antingen så snurrar den eller så snurrar den inte. Finns inte fler lägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
som jag har fattar det är att det är ok att ha den på 24/7 OM man kyler ner den bra? har jag fattar rätt?

Diskar skall kylas. PUNKT..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur många brukar egentligen stänga av sina diskar med energisparfunktionerna?
Bortsett från i bärbara datorer då.

Och det finns inget "högvarv", antingen så snurrar den eller så snurrar den inte. Finns inte fler lägen.

"Att gå på högvarv" är ett talessätt.
Och angående din fråga om antalet som använder energisparfunktionerna (helt irrelevant som svar på mitt spörsmål): en hel del då det är aktiverat som standard i vissa operativsystem och ingår som funktion direkt på hårdvarunivå i BIOSet. Det ingår nämligen i flera strömspar certifieringar, populärt benämnt "green pc".

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
"Att gå på högvarv" är ett talessätt.

Mjo, men lät som du mena att man stressade den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Och angående din fråga om antalet som använder energisparfunktionerna (helt irrelevant som svar på mitt spörsmål): en hel del då det är aktiverat som standard i vissa operativsystem och ingår som funktion direkt på hårdvarunivå i BIOSet. Det ingår nämligen i flera strömspar certifieringar, populärt benämnt "green pc".

Vissa operativsystem?
Finns bara ett om vi ska snackar mainstream (som vi gör?) och det är windows.

Och windows XP (som är den absolut vanligaste windows versionen idag) stänger inte av diskarna by deafult. Mycket möjligt att vissa OEM tillverkare gör det åt sina kunder.
Eller kanske att home-versionen gör det, vet inte.

Om det ingår i strömsparcertifieringar vet jag inte (men det känns löjligt om det fanns certifieringar för inställningar i windows).

Hittade inte den artikel jag letade efter men här är en annan:
http://www.datarecovery.com.sg/data_recovery/hard_disk_myths....

Citat:

Myth 4: Powering the hard disk on perpetually shortens its life

Half truth. From the time you power up your disk, the platters spins continuously till the moment you switch off your computer. Most users reckon that the perpetual spinning of the platters kills the disk. But the truth is, only excessive heat shortens the life of the disk components and adds to thermal stress problems. Hence, server computers that operate 24/7 are kept in well maintained rooms with proper conditioning to keep the machines free from dust and heat.

Så hur som helst, är kylningen bra (vilket den ofta inte är i externa diskar) så är det lungt.
Men vissa externa lådor är faktiskt bra och är de inte det så kan man vad jag sett lösa det med någ ghettomodd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Mjo, men lät som du mena att man stressade den.
Vissa operativsystem?
Finns bara ett om vi ska snackar mainstream (som vi gör?) och det är windows.
Och windows XP (som är den absolut vanligaste windows versionen idag) stänger inte av diskarna by deafult. Mycket möjligt att vissa OEM tillverkare gör det åt sina kunder.
Eller kanske att home-versionen gör det, vet inte.
Om det ingår i strömsparcertifieringar vet jag inte (men det känns löjligt om det fanns certifieringar för inställningar i windows).
Hittade inte den artikel jag letade efter men här är en annan:
http://www.datarecovery.com.sg/data_recovery/hard_disk_myths....
Så hur som helst, är kylningen bra (vilket den ofta inte är i externa diskar) så är det lungt.
Men vissa externa lådor är faktiskt bra och är de inte det så kan man vad jag sett lösa det med någ ghettomodd

Huruvida energispar är ovanligt eller inte har som sagt egentligen inte så mycket att göra vare sig med trådskaparens eller min följdfråga till dennes. Men ok, starta om din dator, kolla på skärmen vid minnestestet. Där finns förmodligen en logga "Energy [stjärnsymbol]" eller "Energy Star Ally" - ett meddelande om energisparstöd i bioset.
Titta i Windows/Linux/vilket annat operativsystem som helst - energisparstöd. Bärbara datorer, tysta HTPC burkar, inbyggda/mobila datorsystem med låg strömförbrukning - energisparstöd aktiverat. Det är helt enkelt väl spritt, väl använt och väl så viktigt både för tillverkare/köpare, miljön och naturligtvis ekonomin med tanke på elpriserna.

Så varför tog jag upp det i samband med trådskaparens externa hårddisk? Jo, en hårddisk i viloläge sänker sin elförbrukning med minst 50%. Med naturligtvis en dramatisk effekt på värmeutveckligen, något du själv påpekar är viktigt för livslängden. Eventuellt stöd för energisparläge är alltså av stor vikt för en inkapslad extern hårddisk med allt för ofta dålig kylning. Speciellt då S.M.A.R.T inte fungerar över USB/FW vilket gör att kontroller och varningar angående temperaturen samt andra hälsoaspekter innan en krasch är omöjliga få.

Kommentaren angående om det är farligt eller inte stänga av eller på en hårddisk förmodar jag var ämnad åt trådskaparen då jag överhuvudtaget inte berörde det i mitt inlägg.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Huruvida energispar är ovanligt eller inte har som sagt egentligen inte så mycket att göra vare sig med trådskaparens eller min följdfråga till dennes. Men ok, starta om din dator, kolla på skärmen vid minnestestet. Där finns förmodligen en logga "Energy [stjärnsymbol]" eller "Energy Star Ally" - ett meddelande om energisparstöd i bioset.
Titta i Windows/Linux/vilket annat operativsystem som helst - energisparstöd. Bärbara datorer, tysta HTPC burkar, inbyggda/mobila datorsystem med låg strömförbrukning - energisparstöd aktiverat. Det är helt enkelt väl spritt, väl använt och väl så viktigt både för tillverkare/köpare, miljön och naturligtvis ekonomin med tanke på elpriserna.

Anledningen till varför jag ansåg det vara relevant om hur vanligt det är med energispar är som sagt därför att bortsett från kylningen så är det exakt samma förutsättningar i en extern låda som för en intern disk. Och eftersom väldigt få använder (skillnad på att stöd finns och att det används) energisparfunktionena på interna diskar så borde lika få (procentuellt sätt) använda dem i sin externa låda då kylningen är bra.
Och därför borde inte energisparfunktioner vara särskilt efterfrågade (eller särskilt relevant i sammanhanget).

S.M.A.R.T däremot har jag inte tänkt på att det inte fungerar över USB/FW. Det är ju lite synd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Så varför tog jag upp det i samband med trådskaparens externa hårddisk? Jo, en hårddisk i viloläge sänker sin elförbrukning med minst 50%. Med naturligtvis en dramatisk effekt på värmeutveckligen, något du själv påpekar är viktigt för livslängden.

Jag skulle personligen inte 'godkänna' att aktivera energisparfunktionerna bara för att minska temperaturerna.

Varför?
Därför att hårddiskar är känsliga för temperaturförändringar. Har man undermålig kylning men kompenserar det genom att stänga av den då den inte används innebär det många och snabba temperaturförändringar som rent utav kanske är värre för disken än att låta den gå hela tiden och bli varm (självklart beror detta på användningen av disken och hur kass kylningen är, men generellt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Eventuellt stöd för energisparläge är alltså av stor vikt för en inkapslad extern hårddisk med allt för ofta dålig kylning. Speciellt då S.M.A.R.T inte fungerar över USB/FW vilket gör att kontroller och varningar angående temperaturen samt andra hälsoaspekter innan en krasch är omöjliga få.

Håller inte med men självklart under den förutsättning att man har fixat så att man har bra kylning. Annars så skulle jag inre rekommendera det oavsett om man har energisparläget aktiverat eller ej.

Litet OT tips dock, vissa bios kollar inte S.M.A.R.T automatiskt utan har det avaktiverat, har man inget program som kollar det åt en så kan det vara en bra ide att slå på det i BIOS. För windows i sig varnar aldrig för fel S.M.A.R.T.

Permalänk
Inaktiv

Säger sig ju självt att värmeutveklingen i samband med arbetscykler hos en dåligt kyld extern hårddisk påverkar livslängden avsevärt.

Vad det gäller att jämföra förutsättningarna mellan en intern och en extern hårddisk så är det fler faktorer man skall ta i beaktning, och faktor nr 1 är kvalitén.
Väljer du att köra en "Maxtor" disk 24/7 så är det fler än jag som skulle säga att den kommer att sluta fungera innan tex en "Western Digital" (på min arbetsplats har vi ca 600 datorer, varav ytterligare ca 400 datorer i lokalerna tvärs över gatan som nu uteslutande kör "Western Digital" efter att ha betat genom flertalet förbrukade Maxtor diskar).

Slutsats: Trådskaparen får det han betalar för, och beroende på vilken kvalitétsnivå (prisnivå) han lägger sig på så är det naturligtvis olika förutsättningar vid slitagé som gäller.

Min personliga åsikt i detta fall är samma som Kapten Haddock. Jag hade utan tvekan använt mig av energisparfunktionen på en extern lagringsenhet när den inte används.

Mvh / Z

Permalänk
Medlem

En hårddisk skall aldrig stängas av, utan alltid vara på...
samma som med bilen, bättre att ha den på tomgång hela tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

text

Du fortsätter blanda in din hittills ostyrkta åsikt att energisparfunktionerna används sällan. Sedan tar du det som ett argument att denna potentiella lösning inte ska begagnas p.g.a detta. Alltså, en lösning ska inte användas för att den används så sällan. Kan inte annat än förmoda jag inte är ensam om att ifrågasätta logiken i detta resonemang.
Vidare, som jag tidigare sagt hur ofta eller sällan denna funktion används har ingen som helst relevans. Varken enligt din eller min åsikt. Det enda som är intressant är att den existerar och är lämplig undersöka om man är orolig över en extern hårddisk livslängd vid hänsyn till värme.
Att sedan slänga in argumentet i efterhand att energisparfunktionerna orsakar sådana stora temperaturskillnader att dessa skulle vara rent skadliga för hårddisken är också ett mycket förvånande påstående som du inte heller visar något bevis för.
Slutgiltligen, efter som du varken erbjudit trådskaparen eller mig något svar men endå försöker diskutera energisparfunktionernas nytta för externa hårddiskar då vi ännu inte vet ens om det stödjs kan jag inte annat tolka det som om du inte har något annat intresse på detta forum än späda på treden att skapa destruktiva meningslösa debatter.
Som resultat av detta kommer jag försöka hitta svar på mitt spörsmål någon annanstans.
Jag vill lyckönska trådskaparen i hopp om att framtida postningar är mer hjälpfulla och anser därmed denna tråd avslutat för min del.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

det är svårt-- viktigast kolla tempen..
om du (som jag) har ett kabinett som gör att disken blir brännhet, är det nog fan bättre att den stänger av sig 2 ggr per dag. om du använder disken so ofta, att du sätter på den varje timme etc, också inte bra..

med andra ord måste man överväga, och kolla tempen. Det som tar kål på en disk är främst värmen.
Jag skulle enkelt ha den på några timmar och se hur varmt det blir, och om du VILL ha den på ofta skaffa en liten fläkt, och låt den istället vara på hela dagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Du fortsätter blanda in din hittills ostyrkta åsikt att energisparfunktionerna används sällan. Sedan tar du det som ett argument att denna potentiella lösning inte ska begagnas p.g.a detta. Alltså, en lösning ska inte användas för att den används så sällan. Kan inte annat än förmoda jag inte är ensam om att ifrågasätta logiken i detta resonemang.

Förlåt, var lat när jag skrev mitt inlägg. Du har rätt i din kritik. Anledningen till varför texten kom ut fel var för att jag rättfärdigade det genom att kritisera användandet utav den senare (återigen, jag var lat och stressad).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock

Att sedan slänga in argumentet i efterhand att energisparfunktionerna orsakar sådana stora temperaturskillnader att dessa skulle vara rent skadliga för hårddisken är också ett mycket förvånande påstående som du inte heller visar något bevis för.

Mycket förvånande påstående? Har inte kvar mina källor och ansåg det inte vara nödvändigt att spendera en massa tid att leta efter dem om det inte efterfrågades.

Är väl ändå naturligt att sådan fin mekanik som i en hårddisk påverkas av temperaturer och temperaturförändringar? Förr i tiden när man kunde göra lågnivåformateringar på dem var det till och med viktigt att man lät disken vara i normal arbetstemperatur (dvs. inte göra det när disken precis blivigt kallstartad) när man utförde det för att det inte skulle skita sig när disken blev varm.
Kanske inget bevis i sig men hårddiskar påverkas av temperaturer och förutom jusst utav värmen så mår inte hårddiskar bra av förändringar.

Hittade en annan sida i alla fall:
http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,73825,00.asp

Citat:

Avoid ups and downs: Sudden changes in temperature are just as harmful to your PC's circuitry as high temperatures. The biggest temperature changes occur when you turn your system on and off, so leave your PC on but use its power-management functions to keep its innards as cool as possible when it's idle. When you turn on your computer in a really cold office, let the system warm up for 15 minutes before saving anything to its hard drive.

Även om citatet i sig föreslår energisparfunktioner så pekar det på att hårddisken är känslig för temperaturförändringar. Har inte orkat leta mer i brist på ork, lade istället energin på att leta efter om hurvida USB diskar har energisparfunktioner (se nedan).
Egentligen så tycker jag citatet är lite konstigt eftersom hårddisken får arbeta en hel del bara för att boota. Att spara borde inte göra någon större skillnad.
Så den källan var kanske inte så mycket att hänga i granen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Slutgiltligen, efter som du varken erbjudit trådskaparen eller mig något svar men endå försöker diskutera energisparfunktionernas nytta för externa hårddiskar då vi ännu inte vet ens om det stödjs kan jag inte annat tolka det som om du inte har något annat intresse på detta forum än späda på treden att skapa destruktiva meningslösa debatter.

Men du har?
Du bidrog genom att tipsa om att använda energisparfunktionerna om de fanns och undrade om de fanns.
Jag ifrågasätter nyttan utav det, oavsett om det finns energisparfunktioner eller inte så anser jag att det är bra att veta nyttan av det. För om det inte är någon nytta med det så gör det inget att det finns och finns det så behöver man inte slå på det. Eller tvärt om.
Det är väl lika matnyttigt som tipset i sig?

Men seriöst, det absolut enklaste borde väl bara att någon som har en extern disk testar att stänga av den?
Är ju bara ställa in den på en minut och testa.

Men kollar man på den här sidan:
http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/compa...
Så har vissa utav diskarna i special features "On/off power switch and power management utilities".
Finns inte på alla så kanske är något som tillverkarna måste göra själva om det ska fungera på externa diskar. Eller så har dom bara inte skrivigt ner det som feature på de andra modellerna.

På en annan sida står det såhär:
http://www.thexlab.com/faqs/sbbod.html

Citat:

However, some secondary hard drives will not obey these power management settings: they will still spin-down on their own schedule regardless of the power management settings. This appears to be a function of either the drive itself or, in the case of external hard drives, the firmware or chipset employed in the enclosure. In such cases, there is no way to change the drive's spin-down behavior. One can contact the manufacturer of the secondary drive, or its enclosure, to see if a firmware update is available.

Så verkar som om det kan vara löst olika.

Det enklaste och säkraste är kanske att kolla på tillverkarens hemsida (om det finns någon manual borde det står där om den har någon sådan funktion), annars så kan man ju skicka ett mail till dem.

edit:
http://www.smartcomputing.com/editorial/article.asp?article=a...

Citat:

The Turn Off Hard Disks option stops any internal hard drives from spinning. (If you have a portable or external hard drive connected to your computer, it will continue to spin under this setting.)

Så antar att man får förlita sig på tillverkaren av hårddisken/chassit. Eller eventuellt bioset.

Permalänk
Medlem

USB anslutna externa hårddiskar är inte avsedda att köras 24/7. Det finns externa hårddiskr, som är avsedda att köras 24/7 men det är SCSI eller FC-anslutning som gäller och priset är mångdubbelt. Dock är den förväntade driftstiden hos en SCSI eller FC disk 10 x den som en PATA eller SATA-disk har.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

En HDBOX är ej till för att ha igång 24/7, är ju för bakup osv..
en HDBOX blir megavarm... , jag bränner mig på min om jag har den igång en längre tid och skickar massor filer till den...
så HDBOX = BACKUP.. ej för tex DC

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem

en instickare... hd är temp lagrings yta inte en primär backup så länge det inte är ett raid set som säkerställer det.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Finns det NÅGOT kabinett som ger lika bra kylning som ett med en 80mm fläkt? Någon avancerad aluminium-special-tjohoo-uppfinning?

Permalänk
Medlem

jag har en tidig extern maxtor ontuch av föresta model med första 7200rpms 250Gb diskarna i å den rulalr gämt 24/7. Lite jumen visst men fungerar än å den har ett antal år på nacken nu.