K800i, minirecension [MYCKET BILDER]

Permalänk
Medlem

K800i, minirecension [MYCKET BILDER]

UPPDATERING 26/11-2006
Nu har min bandbredd överskridits igen. Därmed får jag placera om bilderna på en betydligt segare host. Bara så att ni vet. De finns fortfarande kvar på sidan.

UPPDATERING 7/11-2006
Pga. den enorma användningen av bilderna har jag nu placerat om dem på följande sida:

Bilder från Sony Ericsson K800i

Jag har för övrigt uppdaterat firmware i mobilen och vissa buggar har därmed försvunnit. Mobilen funkar fortfarande perfekt efter fem månders användande.

(Ursakta min svenska. Jag har inget svenskt tangentbord dar jag ar just nu.)

UPPDATERING 3/10-2006
Jag har nu haft mobilen i över tre månader. Den funkar fortfarande perfekt, inget krångel alls att anmärka.

Jag använder kameran dagligen och har tagit över 1100 bilder totalt.

Det enda är väl att ingen ny firmware finns än, dock funkar det som sagt utmärkt ändå.

Jag kan tillägga att jag använder en minneskortläsare till min laptop för att föra över bilderna. Därmed slipper jag alla problem med programvara i datorn osv.

Mobilen har även tappats i asfalt vilket resulterade i en liten deformering av "metallen". Dock funkar den fortfarande perfekt. (Det var INTE jag som tappade den)

Vill ni veta något mer, PM:a!

FAQ:
(Inte så mycket än;) vill du lägga till något PM:a)

Först och främst, har du verkligen LÄST manualen? T.ex. löses filöverföringsfrågan ofta genom att göra just detta. ÄVEN andra frågor. Hjälpte inte manualen? Varsågod att fråga!

F: Hur kommer jag till servicemenyn?
S: Tryck >*<<*<* med joysticken och knappen längst ner till vänster på telefonen

F: Finns instruktionsboken på svenska?
S: Ja: http://www.sonyericsson.com/downloads/K800__UG_R1a_SV.pdf

F: Går era linsskydd att vrida/flytta nån tiondels mm?
S: Ja, detta verkar vara standard på alla telefoner. Hade det suttit fast som berget hade det troligen skadats lättare.

F: Min dator hittar inte telefonen via USB! vad ska jag göra?
S: Detta verkar vara ett relativt vanligt problem. Förutom att se till att telefonen är inställd i rätt läge (filöverföring/telefonläge, alternatvt välj inget läge alls, låt den vara i menyn) samt att vara säker på att man har nyaste programvaran (besök SE:s hemsida, http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&temp...) kan jag tyvärr inte tipsa om något mer än att installera om programvaran. Se tråden för mer tips om inget hjälper.

F: Hur kan jag få upp luckan till minneskortet?
S: Det kan tyckas att den sitter hårt men så ska det vara. Förslagsvis sätter du in nageln försiktigt under ena ändan och bänder sedan (utan våld) så att den öppnas.

F: Varför har jag två operatörstexter i displayen?
S: Det beror på att den övre raden visar vilket GSM-nät du för tillfället tillhör. Den andra raden visar vilket 3G-nät man använder.

Ursprungligt inlägg (2006-07-01):
Så fick jag äntligen denna telefon idag. Nu har jag haft den sedan 18.00 så det blir 8h.

Nu till lite kritik:

Fördelar:
* Relativt snabb i menyerna
* VÄLDIGT mycket funktioner, radio, mp3-spelare, kamera, surfa
* 3.2 Mp-kameran, riktigt bra!
* Designen (min åsikt!)
* Genomgående kvalitetskänsla
* Kul minigolfspel i 3D
* Java (standard nu men ändå)
* 3G
* Dubbla kameror
* Bra e-mail, fick det att funka direkt med en "vanlig" e-mailadress (inte hotmail dvs)
* Otrolig skärm
* Samma mediaspelare som i t.ex. W800, pausar musiken när det ringer
* Har man ljudlös är det inget kameraklick när man tar bilder
* Bra med guider när man startar första gången
* En hel del tillbehör, kablar, hörlurar osv.
* Extremt bra finnish
* Digitala zoomen går mjukt mellan lägena, även om jag aldrig skulle använda den
* Enkelt upplagt med olika lägen för porträtt, nattfoto, badstrand osv
* Ta-bort-röda-ögon-funktion
* Blixt, funkar riktigt bra i mörker!
* Autofokus
* Man ser vad radiostationerna heter
* Alarm med radio, radion sätts på i högtalaren istället för något irriterande pip
* Extremt klart och bra ljud i högtalaraen, gick runt länge och lyssnade på musik i mobilens inbygda högtalare
* Alla knappar känns meningsfulla, går lätt att ändra volym samt pausa/starta musiken
* Det går att ladda mobilen samtidigt som den är inkopplad till datorn
* Möjligt att ladda med headset inkopplat (för t.ex. väckning via radio men man vill ladda mobilen över natten)

Nackdelar:
* Följer inte med något minneskort
* Följder inte med Walkman-hörlurar (som t.ex. med W800i)
* Joystick (dock stör inte detta mig det minsta)
* Dålig kvalitet på video
* Ingen optisk zoom
* Det går ej att tvinga blixten
* Stor (Dock inget som stör mig, nästan exakt som min T68i även fast det inte ser så ut)
* Lite tung (samma ask här, spelar ingen större roll)

Det var allt jag kom på nu. Jag har inte ens 3G men får mitt nya SIM-kort nästa vecka. Ett problem jag märkte först vilket gjorde mig besviken var strul med just detta. Mitt SIM-kort var för gammalt och jag hade väldiga problem med att i huvud taget ringa. Dock löstes detta då jag ställde om från "3G/GSM" som nät till "Endast GSM". Nu funkar det klockrent!

Tack för nu, lägger till mer om jag kommer på något!

EDIT: En uppdatering
Jag har nu använt mobilen idag och testat det mesta. Ljudet i de medföljande hörlurarna tycker jag är helt okej, bra faktiskt. Visst, såklart finns det bättre - men helt acceptabla. MP3-spelaren fungerar smidigt och Flight Mode finns som sagt med. Riktigt bra.

Notera att jag censurerade några nummerplåtar men behöll bra kvalitet på bilderna.

Ang. inomhusbilder blir de såklart sämre. Dock finns blixt och BestPic vilket gör det hela bättre. Sammanfattningsvis är jag VÄLDIGT nöjd med denna mobil. Ett sånt här bra köp var länge sedan jag gjorde.

Det får räcka för nu, det blev en del. Tack och hej!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jösses det där var ju riktigt fina bilder! Och snygg var den också.
BTW att walkmanlurarna inte ingick hade jag haft på plussidan Dom suger nämligen rejält! (har en w800i)

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Jösses det där var ju riktigt fina bilder! Och snygg var den också.
BTW att walkmanlurarna inte ingick hade jag haft på plussidan Dom suger nämligen rejält!

Hm, okej, men de är nog bättre än dessa iaf? Vore kul med fler kommentarer men klockan är ju nästan tre iofs

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna kommer hagla imorrn var så säker, att den skulle prestera sådana fina bilder det trodde jag aldrig.
Tack för recensionen förresten!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Kommentarerna kommer hagla imorrn var så säker, att den skulle prestera sådana fina bilder det trodde jag aldrig.
Tack för recensionen förresten!

Tack, ska sova nu Imorrn ska jag fortsätta med testandet. Nästa vecka blir det 3G

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen och alla fina bilder.

Fråga: Vad använde du för att surfa, den inbyggda webbrowsern eller Opera?

Kanske ngt att testa igen när du fått ditt nya SIM-kort.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Den inbygda webläsaren. Det funkar faktiskt förvånansvärt bra. Jag tänker itne dra ner Opera förrän jag känner att det behövs. T.om. min egen hemsida ser bra ut i mobilen Testade precis kameran för videosamtal, eftersom jag inte har 3G-kort kan jag ju inte använda den än. Satte radion som alarm idag när jag skulle vakna, funkade riktigt bra.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen och bilderna!
Jag har själv tänkt köpa den mobilen men jag var och kollade på den i en affär igår.. har två frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på (vissa kan verka självklara men jag har inte haft koll på mobiltelefoner och den tekniken på ett tag nu).

1. Linsskyddet, verkade lite väl svagt när jag kollade på det. Hur känns det tycker du? Kan man lägga den i t.ex. jeansfickan utan att den går sönder?

2. GSM och 3G, jag har (precis som du) haft en äldre GSM mobil ett tag nu. Vad är det man behöver göra för att kunna få tillgång till alla 3G funktioner på K800i? (och vilka är de funktionerna?).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ang. linsskyddet tycker jag att det känns gediget och rejält. Dessutom är det på "andra ledden" så om mobilen "står upp2 inuti fickan så åker det inte av. Dessutom sitter det knappast löst utan det behövs ändå lite kraft för att få ner det.

Ang. 3G så är de "nya" funktionera såklart videosamtal, man kan visa sig själv (framkameran) eller omgivningen (bakkameran), växla mellan dessa "live". Dessutom går det mycket snabbare att surfa. WAP/GPRS som är nu via GSM funkar helt OK men med 3G går det mycket snabbare.

Det är väl ungefär vad jag kom på nu. Jag blev mycket imponerad av själva e-mail-funktionen, jag gjorde en ny e-mailadress till min domän bara för att testa. Funkar klockrent! Det enda är att bilderna tydligen måste skalas ner för att kunna skickas. Inte så konstigt då bilderna blir ca 800k visserligen.

Jag hoppas att detta går att förbi på något sätt, även om det inte skulle gå är jag RIKTIGT nöjd.

Mitt bästa köp på länge!

Jag ska in till stan och testa mobilen lite senare. Jag återkommer.

EDIT: Just det, hur man fixar 3G. Jag hade Comviq Knock Out sedan mindre än en månad tillbaka. Jag försökte byta till 3G via deras hemsida men jag hade några dagar kvar av den en månad "långa" bindningstiden. Därför ringde jag till kundtjänst.

- "Hej, jag har köpt ny 3G-mobil och skulle vilja få den att funka."
- "Okej, vi skickar ett nytt SIM-kort. Det kommer inom fem dagar."
- "Hej"

Klart, väntar på det nu i veckan...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se bilder tagna i max respektive halva upplösningen.
Alltså bild på samma motiv vid samma tillfälle för att jämföra.
Jag får en känsla av att korten är interpolerade. Alltså tagna i mindre upplösning men sedan förstorade eller vad man ska säga.

Som det är nu så är det ju ingen mening med att ta i full upplösning om korten blir så pass dåliga. Tänkte om man fick samma eller bättre kavlité i halva upplösningen. I vissa fall ser ju kort bättre ut om man minskar upplösningen för att man då inte ser hur pass grynigt det är.

Permalänk
Medlem

Mjo, visserligen. Dock tror jag att det är effektiva pixlar? Men jag kan ha fel. Mjo, jag kan testa att ta bilder i VGA/1MP/2MP/3MP när jag får tid. (På samma motiv.)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Jag vill gärna se bilder tagna i max respektive halva upplösningen.

http://www.mobile-review.com/review/sonyericsson-wilma-3-en.s...

Permalänk
Medlem

När man byter tema, ändras ikonerna och menyerna så som på W810?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Jösses det där var ju riktigt fina bilder! Och snygg var den också.
BTW att walkmanlurarna inte ingick hade jag haft på plussidan Dom suger nämligen rejält! (har en w800i)

Du får ju ha i tanke att det innebär att du inte kan använda dina egna lurar till K800i Jag har köpt walkman lurarna till min k800i och det blev en rätt så stor förbättring, särskilt i komfort för HPM-61 sitter helt värdelöst i mina öron iaf...

Foddan, om du har missat det är bilderna med halva upplösningen tagna med K750i.

Permalänk

Fin recension och riktigt fina bilder! Man blir själv lite sugen att köpa en och byta ut någon av mina föråldrade mobiler... Har en fråga bara, funkar radion utan att man har headsetet i? Så var det nämnligen inte på min K700i, där funkade headsetet som antenn.

Sen det där med att bilderna blir bättra när man zoomar ut lite, så är det ju med alla kameror? Har kollat på både bilder från vår Ixus och en polares EOS 350D och bilderna blir alltid bättre i "utzoomat" läge.

Permalänk

har den precis samma mediaspelare som W800i ? Då menar jag att man kan ha den i flightmode (telefonen avstängd) och lyssna på musik ?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

sades på ett annat ställe att kameran var lika trött eller seg på att ta bilder som K750i.

Det tycker jag är det största problemet med 750i kameran... den tar inte bilden direkt när man trycker ner knappen utan det tar ett långt tag...så rörliga bilder rent ut sagt suger.
upplevde du detta när du fotade?
isåfall tycker jag man bör vänta på nästa års kameramobiler om man sitter på en reko mobil idag...
nåja snygga bilder, tyckte dock att fördelarna du angav var mest specifikationer för mobilen som man kan läsa överallt=)

jo glömde en sak också... K750i kameran är mycket bra utomhus och kar sämre bilder innomhus... kan du inte ta lite bilder innomhus i sämre belysning så man får se vad den riktigt klarar?

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fox
sades på ett annat ställe att kameran var lika trött eller seg på att ta bilder som K750i.
...
jo glömde en sak också... K750i kameran är mycket bra utomhus och kar sämre bilder innomhus... kan du inte ta lite bilder innomhus i sämre belysning så man får se vad den riktigt klarar?

Jag upplever den inte som störande seg, helt acceptabelt för min del. Den är inte i klass med digitalkameror men den slår iaf äldre mobiler..

Rent ljusmässigt blir bilderna skitbra inomhus pga den riktiga blixten, dock så har den problem att få bra fokus när det är mörkt då den bara har en röd lysdiod som hjälp.

Japp, den har flight mode.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt till mer bilder nu, en hel del faktiskt

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

"beställt" tack för recensionen

Permalänk
Medlem

Är så sugen men är lite orolig över storleken.....stör den när man har den i jeansfickan? Hur tjock är den på andra ställen förutom kameran?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Är så sugen men är lite orolig över storleken.....stör den när man har den i jeansfickan? Hur tjock är den på andra ställen förutom kameran?

17-18 mm förutom kameran där den är 22 mm. Jag stör mig inte på storleken, med tanke på vad man har i den så är den jäkligt liten. Bra digitalkamera, bra mp3 spelare och en 3G telefon i den storleken är inte illa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
17-18 mm förutom kameran där den är 22 mm. Jag stör mig inte på storleken, med tanke på vad man har i den så är den jäkligt liten. Bra digitalkamera, bra mp3 spelare och en 3G telefon i den storleken är inte illa.

Tycker precis likadant. Lägg en digitalkamera, iPod och mobiltelefon brevid varandra. Det blir "lite" tyngre och "lite" större. Men visst, såklart får den inte bli för stor. Det är i såfall tjockleken. Annars är den varken för hög eller bred för min smak. Displayen är ju riktigt stor och fräsch så man ska se allt riktigt bra. Jag jämförde precis en bild jag skickade över till en W800i, bilden går inte att jämföra på skärmen ens. Så mycket bättre på K800i. Kostar det så smakar det...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

En sån här kommer jag köpa. Det verkar som att det är bra skit också, efter din recension.

Dock lär ljudet suga, spela roll vilka hörlurar man använder...
Det skall vara genom en förstärkare.
Men för att vara en mobil lär det duga

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Kräver flightmode fortfarande att man startar om telefonen?

Antennen ingår som en del av headset så den måste sitta i. Har dock läst att Nokia har en inbyggd antenn på utveckling så det dröjer nog inte innan vi får inbygd FM antenn med.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Du skulle möjligtvis inte kunna slänga upp en bild på hörlurarna. Vore jättesnällt...är nyfiken på hur de ser ut

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Kräver flightmode fortfarande att man startar om telefonen?

Yes, det verkar som det. Dock är det ju rätt logiskt. Annars hade man ju kunnat växla mellan Flight Mode / "Vanligt" i ett flygplan. Då har ju själva poängen försvunnit. Mottagningen är ju helt avstängd i Flught Mode, inte "ens" 112 funkar då. Dock kan man stänga av så den inte frågar efter Flight Mode varje gång man startar telefonen. Ifall man nu tycker att det är irriteande.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Kan man använda mp3-filer som sms-signaler?

Man kan inte använda ett 3G-simkort till en GSM-mobil, va? Eller är det bakåtkompatibelt, eller något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Kan man använda mp3-filer som sms-signaler?

Man kan inte använda ett 3G-simkort till en GSM-mobil, va? Eller är det bakåtkompatibelt, eller något?

Jorå, mp3-låtar funkar utmärkt att ha som ringsignaler.
Ang. SIM-kortet så tror jag att det går, jag är dock inte säker.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Kan man använda mp3-filer som sms-signaler?

Man kan inte använda ett 3G-simkort till en GSM-mobil, va? Eller är det bakåtkompatibelt, eller något?

Mitt Telia 3G-simkort har fungerat utmärkt i min gamla S700i, så med Telias kort går det åtminstone.

Visa signatur

Stulen slö sked