Tips på bra programmeringsspråk

Permalänk
Medlem

Tips på bra programmeringsspråk

Jag tänkte utveckla mig och vill då lära mig ett nytt programmeringsspråk. Jag har tidigare sysslat en del med C++ (kan inte speciellt mycket) och har jobbat en hel del med PHP. Nu vill jag veta vilket språk ni skulle lära er efter dessa. Gärna ett språk som inte är allt för svårt och med liknande syntax till dessa två.

Jag kommer att jobba under Win XP om det är till någon hjälp.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

För Program utveckling skulle jag rekommendera C#

Läs om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/C_sharp

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jo har kollat lite på Pyton redan och laddat ner vad som behövs. Men jag har inte hittat en tutorial som verkar vara bra. Har ni något tips så skicka en länk.

Kollade lite på C# och kanske tar mig en närmare titt på det senare. Just nu verkar det inte speciellt lockande.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk

Dive Into Python är bra, finns både i bokform och online. Den riktar sig till folk som redan kan programmera.

hemsidan finns en tutorial som är rätt så genomgående. Dr finns också referens-dokumentation som är väldigt bra att ha.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Java?

Skoj språk och är ju syntaxmässigt ganska likt C++.

//C

Permalänk
Medlem

C# även om du inte vill så är det riktigt kul
Java är ju rätt kul med.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

Helt klart Java, har ren och fin syntax och grymt bra dokumentation, för att inte tala om att det är lätt att komma igång med.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Perforated:
Om du tycker Java har ren och fin syntax kommer du avguda python och/eller ruby

Permalänk
Medlem

Jag tänker börja med Python, men ska ha Java och C# i åtanke. Men har hört ganska mycket om Python från andra så det blir början. Men den som lever han lär och ju mer man kan, dessto lättare bör det vara att hitta jobb i framtiden.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk

Börja med C#. Det ska mycket till för att du inte ska kunna göra vad du vill med det.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk

Vad sägs om att lära sig C++ ordentligt?
Annars Java eller Python.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, det skulle vara en bra idé. Men det var ett tag sedan och det lilla jag lärde mig om WinAPI är i stort sätt redan glömt. Därför anser jag att jag lika gärna kan lära mig ett nytt och vid ett senare tillfälle repetera och lära mig resten inom C++.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk

C och PERL

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

JAVA tycker jag är ett väldigt bra språk, lärde mig det efter att jag hade lärt mig visual basic(som knappt kan kallas programmeringsspråk ).
Men jag tyckte VB va ett väldigt bra sätt att intruduceras till programmering, det är ju dock inget som passa i detta fall eftersom du redan syslat med C++

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Har hört att Perl inte var något att satsa på om man ville göra stora program osv, men passade för att t.ex. ändra en massa text i olika filer snabbt och enkelt. Men detta är vad jag har hört så överbevisa mig gärna så ska jag fundera på det

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk

Java.

Vill du vara praktisk och kunna få ett jobb senare föreslår jag ASP/ASP.Net, C#, T-SQL och allt annat du kan hitta som MS skapat. Om du är sjukt ambitiös är Java bra men då ska du hamna på en stor arbetsplats (ala Ericson eller Oracle).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Ok. Har funderat på ASP, men har nöjt mig med PHP. Jag är egentligen mot det mesta som kan förknippas med MS. Det är inte mycket de gör som fungerar som det ska. Dessutom så uttnytjar de sitt monopol på ett vidrigt sätt och gör allt för att i stort sätt konkurera ut allt annat som finns. Det är den största anledningen till att jag valde PHP innan.

Off topic:
Hur svårt är det att få ett jobb inom webbutveckling med kunskap inom PHP (självklart även HTML och CSS med)?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xintron
Ok. Har funderat på ASP, men har nöjt mig med PHP. Jag är egentligen mot det mesta som kan förknippas med MS. Det är inte mycket de gör som fungerar som det ska. Dessutom så uttnytjar de sitt monopol på ett vidrigt sätt och gör allt för att i stort sätt konkurera ut allt annat som finns. Det är den största anledningen till att jag valde PHP innan.

Off topic:
Hur svårt är det att få ett jobb inom webbutveckling med kunskap inom PHP (självklart även HTML och CSS med)?

Mja, det har faktiskt hänt väldigt mycket de senaste två åren med MS vad det gäller hur det fungerar. Visst kan man ibland ha synpunkter på hur de hanterar monopolsituationer men hur många exempel kan folk i allmänhet rabbla upp där de har gjort något dåligt?

Mycket av detta är gamla envisa rykten som fått eget liv. Numera kan jag köra en server utan omstart i månader utan minsta problem vilket är mer än man kan såga om hur det var för fem, tio år sedan.

Visst går det utmärkt att få jobb som webbutvecklare inom PHP. Det beror på var du vill hamna och hur duktig du är. Många gånger efterfrågas ASP/ASP.NET och/eller Java.

Jag rekommenderade C# i ett inlägg ovan eftersom du kan göra webblösningar såväl som windowsprogram i det. Det går till och med göra program för UNIX/Mac OS X om du använder mono.

P.S. Jag hackar mycket UNIX också så jag är inte enbart MS användare...

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera någon som vill programmera C# att göra det i unix.
Mono är fan inte speciellt kul att jobba i om man jämför med microsofts verktyg (även dom som är gratis är överlägsna).

För more or less alla andra språk så funkar ju dock *nix fint

Permalänk
Medlem

Men låt oss nu säga att jag börjar med Python. Vad klarar man av om man kan Python? Finns där några begränsningar eller? Skulle det gå att göra en mindre version av, låt oss säga Uplink i Python?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt få begränsningar med Python. Du kan nog inte skriva drivrutiner t.ex., eller annat som _måste_ vara väldigt lågnivå, men du kan återskapa vartenda program du använder på din dator skulle jag gissa. Största (enda?) problemet med Python är att det inte är snabbt, dvs det lämpar sig inte för avancerade beräkningar.

Dock går det mycket väl att göra spel i Python, om man nu skulle vilja det. I know all about it. Webutveckling är också nåt man kan göra med Python.

Vet tyvärr inte vad uplink är, även om jag vet att jag hört namnet förut.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xintron
Men låt oss nu säga att jag börjar med Python. Vad klarar man av om man kan Python? Finns där några begränsningar eller? Skulle det gå att göra en mindre version av, låt oss säga Uplink i Python?

Du menar h4xX0r spelet?

Jo, det går.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Det finns väldigt få begränsningar med Python. Du kan nog inte skriva drivrutiner t.ex., eller annat som _måste_ vara väldigt lågnivå, men du kan återskapa vartenda program du använder på din dator skulle jag gissa. Största (enda?) problemet med Python är att det inte är snabbt, dvs det lämpar sig inte för avancerade beräkningar.

Dock går det mycket väl att göra spel i Python, om man nu skulle vilja det. I know all about it. Webutveckling är också nåt man kan göra med Python.

Vet tyvärr inte vad uplink är, även om jag vet att jag hört namnet förut.

Kollade in din sida Såg riktigt nice ut. Tanka hem källkoden till VillageSim3.0 och kollade lite på den och måste säga att det inte verkar krävas speciellt mycket för att skapa ett spel i Python (det är iofs väldigt simpelt men ändå). Har du några tips på var man ska börja med Python. Jobbar just nu på att lära mig vad jag kan från tutorialen från dive into python.

När jag kommit längre i mitt programmerande så kanske vi kan starta ett projekt ihop Btw, gör det något om jag använder ditt spel och "försöker" vidareutveckla det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Du menar h4xX0r spelet?:D

Jo, det går.

Jepp. Tro det eller ej, men igår var första gången jag någonsin testat det. Jag kan ju säga att jag kommer lägga ner mycket tid på det framöver Funderade på att utveckla ett eget hacker spel online, MMOG. Fick lite inspiration av HackWare och har länge väntat på det, men det verkar inte bli färdigt.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Mitt råd:
C# eller JAVA, lite beroeden vad du vill kunna göra :), de har rätt lika funktion med iofs.. men JAVA är iaf plattformsoberoende.. om det är nått kul för dig.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har börjat med Python nu och ska lära mig så mycket jag kan. Sedan känns det som att det blir C#. Har hört att JAVA ska vara slött och krävande för datorn. Kan man inte skriva program i C# till mer än MS?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk

Xintron, bry dig inte så mycket om vad som fungerar och så. Kör på med ett språk ett tag, när du väl behärskar och förstår hur allt fungerar kommer andra språk vara lika lätta att förstå.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xintron
Jag har börjat med Python nu och ska lära mig så mycket jag kan. Sedan känns det som att det blir C#. Har hört att JAVA ska vara slött och krävande för datorn. Kan man inte skriva program i C# till mer än MS?

Jodå, Mono som är en implementation av .NET i Linux har stöd för C#.

Jag håller för övrigt med om att Python är ett väldigt bra och kompetent språk och en bra start.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xintron
Jag har börjat med Python nu och ska lära mig så mycket jag kan. Sedan känns det som att det blir C#. Har hört att JAVA ska vara slött och krävande för datorn. Kan man inte skriva program i C# till mer än MS?

Det du hört om JAVA stämmer inte direkt, och speciellt inte när man programerar som nybörjare.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrezoreR
Det du hört om JAVA stämmer inte direkt, och speciellt inte när man programerar som nybörjare.

Vad jag inte riktigt förstår är att bara Java utpekas som slött. Är inte det ständigt rekommenderade Python också ett interpreterat språk? Och körs inte .NET genom en virtuell maskin?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.