Varning för Komplett.se och RMA

Permalänk
Medlem

Varning för Komplett.se och RMA

För drygt tre veckor sedan gav mitt gammal AGP-grafikkort upp, det var ett 6800GT. Det var stendött och skickad till Komplett för utbyte.

Efter någon dag så får jag besked att grafikkortet verkligen var trasigt och att ett nytt skulle skickas till mig.

Så här långt har allt gått utan problem.

När jag gick in på www.komplett.se och kollar status så ser jag att kortet inte finns i lager och är förmodat att komma i slutet av Augusti, detta gjorde jag i mitten av Augusti.

Jag tyckte inte att det var rimligt att behöva ha datorn stående så pass länge utan grafikkort. Jag väntade några dagar och såg att datumet nu är framflyttat ännu längre 9/9 bestämt. Tanken att ha en fungerande dator blev allt avlägsnare. Jag klickade runt lite och såg att det fanns demo versioner i lager, samma kort men tydligen var det bulk/reparerade/demo-kort/.

Detta kortet kostade i runda slängar 600:- mindre än det kortet jag skulle få utskickad. Jag mailade supporten och frågade om jag kunde ta demo-versionen av kortet och sedan få en mus för 600:- som kompensation.

- Inga problem sa supporten, vi skickar grejerna direkt. Detta var för en vecka sedan. Mycket riktigt fick jag ett mail där det stog utskicksdatum 24/8, frid o fröjd så väntar jag på ett kollinummer, kommer inget på Fredag.
Ringer o pratar med supporten, han tog mitt kundnummer och sa att det inte var skickat än.

Inga problem jag väntar tills måndag (28/8), då bör jag ha fått ett kollinummer. Då inget nytt mail kommer så ringer jag upp och frågar vad statusen är.

Ger kundtjänstkillen mitt kundnummer på nytt, han ser ingenting bara min beställning från 2005. Jo men det är en RMA. - Jaha då vill jag ha RMA-nummret annars kan vi inte se något.

* Pontus som jag pratade med på Fredagen (25/8) kan omöjligt ha sätt något i systemet då han inte tog RMA-nummret och jag sa uttryckligen att det rörde sig om ett RMA-fall.

Christoffer ska kolla närmare varför inte grejerna är skickade, och ska återkomma på e-mail till mig. Han hade en teori om att de hade mycket att göra på lagret då det var skolstart med mera. Helt irrelevant!

* Jag har fortfarande inte fått något mail.

Jag ringer tillbaka på Tisdagen (29/8) och får prata med en kille som kan se att något har hänt. Det var exakt så han sa. Jag bad han vara lite mera specifik. Det kunde han inte. Jag ställe en enkel fråga - Vet ni vad ni håller på med, fick inget egentligt svar så jag antar att svaret på denna fråga är nej! Hopplöst, tröstlöst.

Idag ringde jag igen, döm om min förvåning (ironi) när fortfarande inget har hänt. Supporten sa något om omstrukturering i Norge där lagret tydligen finns. Han skulle kontakta någon ansvarig på lagret, men han kunde i lova någonting. Inte ens att jag skulle bli kontaktad.

En vecka och många löften senare sitter jag fortfarande här utan grafikkort och tillbaka till ruta ett. Det var sista gången jag köpte något från komplett, eller ens hänvisade våra kunder till komplett då de säljer vissa av produkter.

Permalänk
Medlem

Säg att du går till ARN då, rätt bedrövligt att det ska gå till så här det hade jag absolut inte väntat mig att läsa från komplett.

Permalänk
Avstängd

Usch att vara utan dator så länge.

Permalänk

komplett brukar sköta det snyggt och bra. alla har tydligen skumma personer på suporten...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
komplett brukar sköta det snyggt och bra. alla har tydligen skumma personer på suporten...

Supporten som nås på ett 031-nummer verkar ha noll koll om vad som händer på lagret som finns i Norge, det är en sak som är säker. Ingen verkar heller bry sig om att kolla upp saken. Deras låt gå-mentalitet är bedrövlig.

Självklart har jag inte blivit kontaktad av lagerkillen i Norge, där har inte komplett brytit något löfte eftersom de har slutat lova något över huvud taget. Ett - 'Jag kollar upp detta och återkommer' vore trevligt, eller vänta det har ju hänt och då blev jag blåst.

Permalänk
Medlem

Oftast är det inte supporten som gör missen, utan snarare de som ska fixa det. Oftast lager folk eller verkstadsfolk.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Oftast är det inte supporten som gör missen, utan snarare de som ska fixa det. Oftast lager folk eller verkstadsfolk.

Antar att du arbetar på Sykes med den inställningen..

Permalänk
Medlem

Kanske på sin plats att kräva pengarna tillbaka och handla någon annan stans?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag skickade mitt mobo till komplett för rma och jag är skitnöjd med hur dom löste det.
jag fick ta ut grejer för samma pengarsom jag köpte kortet för och allt var klart på ett par dagar.
tummen upp för dom tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en returförfrågan via hemsidan som man skall göra.
Har inte fått svar på den än och det har gått lite mer än en vecka.
Vi får väl se om jag någonsin får skicka tillbaka det trasiga moderkort som de skickade mig. Eftersom jag beställt som företag så måste jag stå för frakten tillbaka till dem. Känns ju stabilt att man som företag måste betala för att få trasiga saker. Men men, det är bara att bita i det sura äpplet. Eftersom det tagit så lång tid så har jag varit tvungen att skaffat ett nytt kort då jag inte kunde vara utan datorn. Hade jag inte haft pengar till det så hade jag suttit här utan en fungerande arbetsdator.

Permalänk
Medlem

Jag har skickat 2 rma till komplett och båda har gått ganska snabbt och väldans smidigt. Den senare gången visade det sig visst att grejjerna fungerade, men jag slapp betala både tillbakafrakten och "undersökningskostnaden" eller va det heter på 250:- !

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Komplett.se

Morango: Jag tror jag känner igen ditt ärende och har till och med för mig att vi pratades vid innan helgen. Men du kan väl PMa mig ditt RMA-nummer så ska jag se vad det är som skett med detta ärende och varför det tagit onormalt lång tid.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
Morango: Jag tror jag känner igen ditt ärende och har till och med för mig att vi pratades vid innan helgen. Men du kan väl PMa mig ditt RMA-nummer så ska jag se vad det är som skett med detta ärende och varför det tagit onormalt lång tid.

Vad är en normal tid just nu då?

Permalänk
Komplett.se

N!klas: Jag är inte riktigt med på att du inte ens har fått svar på din returansökan. Har du fått nåt mail där vi skriver att vi mottagit din ansökan? Om du inte fått det kan det ibland bero på att ansökan inte blivit korrekt ifylld. PMa mig ditt kundnummer så får jag se ifall du fått nåt RMA-nummer.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att du har problem med komplett, alltid fått "top notch" service av komplett och därför är det butiken jag oftast använder mig av. Dock gör alla butiker fel ibland, men inte alla svarar här och försöker hjälpa. Det ska komplett ha tummen upp för!

Permalänk
Avstängd

Min RMA utav hårddisk gick rätt fort.
Dock har dom inte satt in mina fraktpengar än. Gått 1 månad nu.
Har väll glömt bort det eller ignorerat det.

Får maila eller ringa igen och se vad dom pysslar med.

Permalänk

Känner igen det där beteendet från komplett, när de har fått in order så är det bråttom att få iväg det till lagret som nästan verkar ligga på en annan planet när man pratar med supporten. Sen om något går sönder, ja då kan du räkna med många telefonsamtal och mejl innan du efter någon månad eller två får en fungerande pryl.

Permalänk
Medlem

Vägrar fortfarande handla hos Komplett sedan de inte kunde fixa ny moderkortsfläkt åt mig utan skulle ha mig själv att kontakta tillverkaren.

Jag förväntar mig att jag ska kunna vända mig till butiken jag köpt produkten och få hjälp inte själv ringa runt till tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Har också haft mycket strul med RMA på komplett. Innan jag var tvungen att skicka in sakerna på RMA har allt fungerat perfekt med komplett men nu tror jag faktiskt de har missat en framtida kund.

Lämnade in 7 produkter för RMA/felsökning. Efter 2 veckor har inget hänt så jag ringer supporten och hör med dom. Får svaret att det bara är vänta ungefär, de kan inte kolla vad som händer i hämtbutiken där jag lämnade sakerna. Någon dag senare ringer jag igen och då händer det saker. 5 minuter efter jag snackat med supporten (var en mycket bättre kille som svarade den här gången) så fick jag mail om att sakerna var klara men moderkortet och minnet skulle bytas.

Jag kollade att de fanns i lager så då tar det väl högt en dag tänkte jag. Beställer man före kl 13:00 på en vardag kommer det ju till butiken dagen efter. Men inte när komplett själva gör beställningen verkar det som. De måste ha lagt "ordern" i fredags, nu en vecka senare har de fortfarande inte hänt något. Det dåliga är att lagersaldo är 100+ på bägge produkter och har så varit i hela veckan. Att det ska vara så svårt att skicka ut produkterna till deras butik så jag kan hämta de...

Har varit utan fungerande dator i 3 veckor nu. Sista gången jag handlar på komplett om det inte är småsaker bara. Varför handla hos komplett när man kan köpa det på datorbutiken och få det en dag senare men inte massa problem?

EDIT: Glömde nämna att nu idag fredag när jag gått och väntat på att få ett mail om att minnet och moderkortet äntligen har kommit (har väntat hela veckan) så fick jag några mail från komplett. Ett där de tydligen gjort en RMA ansökan i mitt namn på de två sakerna. En som är en direkt kopia på ett tidigare mail fast med dagens datum. Ett som säger att de tagit emot RMAn de själva gjorde från mitt konto om att produkterna är inlämnade för RMA. Känns inte säkert längre att handla då de inte har någon som helst koll på vad de gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Har också haft mycket strul med RMA på komplett. Innan jag var tvungen att skicka in sakerna på RMA har allt fungerat perfekt med komplett men nu tror jag faktiskt de har missat en framtida kund.

Lämnade in 7 produkter för RMA/felsökning. Efter 2 veckor har inget hänt så jag ringer supporten och hör med dom. Får svaret att det bara är vänta ungefär, de kan inte kolla vad som händer i hämtbutiken där jag lämnade sakerna. Någon dag senare ringer jag igen och då händer det saker. 5 minuter efter jag snackat med supporten (var en mycket bättre kille som svarade den här gången) så fick jag mail om att sakerna var klara men moderkortet och minnet skulle bytas.

Jag kollade att de fanns i lager så då tar det väl högt en dag tänkte jag. Beställer man före kl 13:00 på en vardag kommer det ju till butiken dagen efter. Men inte när komplett själva gör beställningen verkar det som. De måste ha lagt "ordern" i fredags, nu en vecka senare har de fortfarande inte hänt något. Det dåliga är att lagersaldo är 100+ på bägge produkter och har så varit i hela veckan. Att det ska vara så svårt att skicka ut produkterna till deras butik så jag kan hämta de...

Har varit utan fungerande dator i 3 veckor nu. Sista gången jag handlar på komplett om det inte är småsaker bara. Varför handla hos komplett när man kan köpa det på datorbutiken och få det en dag senare men inte massa problem?

EDIT: Glömde nämna att nu idag fredag när jag gått och väntat på att få ett mail om att minnet och moderkortet äntligen har kommit (har väntat hela veckan) så fick jag några mail från komplett. Ett där de tydligen gjort en RMA ansökan i mitt namn på de två sakerna. En som är en direkt kopia på ett tidigare mail fast med dagens datum. Ett som säger att de tagit emot RMAn de själva gjorde från mitt konto om att produkterna är inlämnade för RMA. Känns inte säkert längre att handla då de inte har någon som helst koll på vad de gör.

Kan det inte ha blivit strul p.g.a. du lämna allt i hämtbutiken och inte skickade det själv?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Kan det inte ha blivit strul p.g.a. du lämna allt i hämtbutiken och inte skickade det själv?

Vad är det för skillnad på om jag skickar mitt paket med posten till hämtbutiken eller om jag åker förbi och lämnar det där? Hur man än gör kommer paketet till hämtbutiken här i göteborg där de felsöks och sen om något är trasigt lägger de själva en order på en vara från lagret i norge.

Permalänk
Komplett.se

Alla:

Vi beklagar verkligen att vi inte kunnat hålla vår normalt höga service i det här och en del andra fall i den här tråden. Ett utskick av vår "Skolstarts"-katalog, i samband med att många kunder kom tillbaka från sina semestrar. Gjorde att trycket på logistik, kundservice och returhantering blev långt mycket högre än vad vi räknat med. Detta resulterade att vi under en kort tid tillbaka inte kunnat erbjuda lika hög service som våra kunder skall kunna vara vana vid. Detta beklagar vi verkligen och vi kommer dra lärdom av detta och försöka vara bättre rustade vid ett eventuellt nästa katalogutskick.

Xerbee:

Det verkar ha tagit lite väl lång tid i det här ärendet. Jag ber dig därför PMa mig ditt kundnummer så får jag kolla upp vad som skett i detta fall.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats/KPS
Alla:

Vi beklagar verkligen att vi inte kunnat hålla vår normalt höga service i det här och en del andra fall i den här tråden. Ett utskick av vår "Skolstarts"-katalog, i samband med att många kunder kom tillbaka från sina semestrar. Gjorde att trycket på logistik, kundservice och returhantering blev långt mycket högre än vad vi räknat med. Detta resulterade att vi under en kort tid tillbaka inte kunnat erbjuda lika hög service som våra kunder skall kunna vara vana vid. Detta beklagar vi verkligen och vi kommer dra lärdom av detta och försöka vara bättre rustade vid ett eventuellt nästa katalogutskick.

Xerbee:

Det verkar ha tagit lite väl lång tid i det här ärendet. Jag ber dig därför PMa mig ditt kundnummer så får jag kolla upp vad som skett i detta fall.

morango, N!klas och Xerbee,
Vi har precis haft val i Sverige och folket vände sossarna ryggen. Så kan vi också göra med komplett.se Det kallas demokrati och att låta marknadskrafterna råda. Nu tycker jag vi ska vara ödmjuka ett mycket kort tag till innan vi vänder dem ryggen för såhär ska det inte gå till på ett företag som försöker vara seriöst. Mats/KPS låter seriös men det återstår för honom att omsätta de vackra orden ovan till faktisk handling. Alltså tycker jag att vi väntar tills ni (morango, N!klas och Xerbee) skriver att ni blivit schysst behandlade. Fortsätt skriva i denna tråd hur det går för er och vilket bemötande ni får från komplett! Det är viktigt för oss andra som kanske ska handla på komplett.se i framtiden!

Mats/KPS; jag hoppas du ser tillfället du har just nu att göra massor av positiv reklam för komplett.se som i vanliga fall har hög service. Tänk på att Fredrik R fick backa och be om ursäkt för de fel han hade i valfrågorna kring fastighetsskatten ....men hur gick det för honom till slut?

OKAY Mats det är dags för dig att agera nu och jag tror du har fattat vad du ska göra för att få nöjda kunder framöver!

Lycka till alla

/Larry

Permalänk
Medlem

Så var det min tur att kasta lite bajs på kompletts RMA-service :/ Jag har alltid gillat komplett, men efter att ha fått ett nätaggregat från Apevia efter att ha skickat in ett Antec SmartPower 450W är enligt mig en dödssynd. Det är ju för bövelen et bZerk med annat namn! Efter att ha skrotat igenom sidan så kunde jag inte hitta några lösa nätagg från Antec, men jag anser att man ska få samma produkt, en likvärdig eller en bättre produkt tillbaka vid garantiärenden. Tyst ska det vara. Om jag köper ett chassi från Codegen eller Q-Tec så förtjänar jag bannemig någon högljudande nätagg tillbaka när det medföljande dör, men när fallet gäller en Antec Sonata II så ska det vara tyst.

Mats/KPS, det är inte dig jag brölar åt. Jobbar också inom RMA, så jag vet att det inte är DITT fel Men du förstår nog var jag står när min käre datoranalfabet till far får reda på att han så gott som blev blåst av kompletts service. Tji fick man när man plockade ihop en tyst dator för 12 laxar.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Fick precis ett mail från chefen på returavdelningen som beklagar att det tagit sådan tid för mitt ärende. Komplett ska ha en eloge för att när sådana här saker verkligen händer (som det gör på alla företag förr eller senare) får man iallafall trevlig respons. Det är inte alla butiker som har anställda på forum som det här där man kan få hjälp. Mycket bra gjort av komplett.

Känns lite säkrare att handla på komplett nu, vore synd att bli av med butiken när det är så smidigt med hämtbutiken här i göteborg. Så om allt går bra när jag ska hämta mitt paket och att moderkortet verkligen fungerar den här gången är nog komplett tillbaks på min lista med bra butiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarryRulez
morango, N!klas och Xerbee,
Vi har precis haft val i Sverige och folket vände sossarna ryggen. Så kan vi också göra med komplett.se Det kallas demokrati och att låta marknadskrafterna råda. Nu tycker jag vi ska vara ödmjuka ett mycket kort tag till innan vi vänder dem ryggen för såhär ska det inte gå till på ett företag som försöker vara seriöst. Mats/KPS låter seriös men det återstår för honom att omsätta de vackra orden ovan till faktisk handling. Alltså tycker jag att vi väntar tills ni (morango, N!klas och Xerbee) skriver att ni blivit schysst behandlade. Fortsätt skriva i denna tråd hur det går för er och vilket bemötande ni får från komplett! Det är viktigt för oss andra som kanske ska handla på komplett.se i framtiden!

Mats/KPS; jag hoppas du ser tillfället du har just nu att göra massor av positiv reklam för komplett.se som i vanliga fall har hög service. Tänk på att Fredrik R fick backa och be om ursäkt för de fel han hade i valfrågorna kring fastighetsskatten ....men hur gick det för honom till slut?

OKAY Mats det är dags för dig att agera nu och jag tror du har fattat vad du ska göra för att få nöjda kunder framöver!

Lycka till alla

/Larry

Vad säger du? Jag väljer inte bort Komplett pga att de inte mottagit min RMA-anmälan. Mycket kan gå fel. Jag skickade en ny och då fick jag sedan svar på den som tur var. Paketet är inne för retur och komplett har tagit emot det. Vi får se hur det hanteras men detta betyder inte att jag väljer bort komplett för all framtid.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har skickat in grejer på RMA till Komplett över 10 gånger. Har alltid fått bra service, utom en gång då de hade glömt mitt ärende. Men då bättre grafikkort tillbaka än jag skickade in.

Permalänk
Medlem

Alltså begär jag för mycket av Komplett. Min moderkortsfläkt gick sönder och jag kontaktade då Komplett för att åtgärda det. Allt de sa var att jag skulle själv kontakta Asus Support för att få en ny.

Asus Svenska support går endast kontakta via telefon. Efter att ha suttit i telefonkö med min mobiltelefon och tömt mitt kontantkort blev jag irriterad och anser att Komplett faktiskt kan fixa det här åt mig. Men de vägrar. Nu vägrar jag handla hos dem, för nog ska man väl ändå kunna vända sig till den butik man handlat och inte tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Alltså begär jag för mycket av Komplett. Min moderkortsfläkt gick sönder och jag kontaktade då Komplett för att åtgärda det. Allt de sa var att jag skulle själv kontakta Asus Support för att få en ny.

Asus Svenska support går endast kontakta via telefon. Efter att ha suttit i telefonkö med min mobiltelefon och tömt mitt kontantkort blev jag irriterad och anser att Komplett faktiskt kan fixa det här åt mig. Men de vägrar. Nu vägrar jag handla hos dem, för nog ska man väl ändå kunna vända sig till den butik man handlat och inte tillverkaren.

Det beror ofta på, det är tillverkaren som står för en felaktig eller trasig produkt och då blir det dem som bestämmer vissa saker.

Men självklart borde komplett tagit det på sig att kontakta asus själv och fixa att dem skickar en ny fläkt tycker jag iallafall.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på det här moderkortet nu. Fick ett nytt av komplett men det här verkar lida av samma fel. Känns som det är kombinationen "mitt övriga system" + det här moderkortet (MSI K8N Neo4) som gör det. Är det värt 3 veckor att lämna in det här kortet på RMA igen och få ett nytt för att fortsätta i den här loopen?

Allt annat fungerar ju perfekt enligt kompletts tester som jag hoppas man kan lita på. Ser inget annat än att det är moderkortet och det verkar ju inte ge någon effekt att byta.

Det här är iofs offtopic så jag får väl sluta skriva, min tråd som handlar om saken har 0 svar så det känns ganska onödigt att ens skriva vad som händer här...