Överklockning av P4, Behöver hjälp *bilder och bildspel*

Permalänk

Överklockning av P4, Behöver hjälp *bilder och bildspel*

Överklockning av P4 3,8 570j - Asus P5ND2 SLI Delux

Jag behöver hjälp.

Först lite info om moderkort och cpu:

Model P5ND2-SLI

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.80GHz
Socket Designation Socket 775

Satt igår och skulle överklocka lite. Men jag är ganska ny på detta och mitt nya moderkort har ett BIOS jag aldrig har använt.

Så jag blev osäker och började söka runt här på SC. Hittade en massa intressanta trådar men många sa emot varandra samt att i överklocknings FAQ:en står det inte mycket om P4..

Fråga 1:
Minnes timings! Jag har DDR2 nimmen, 522 Mhz PC4200. 2x1024 och 2x512
Timingsen ligger just nu på 4-4-4-12 som verkar följa mitt kingstom minne, Skall jag ändra dessa eller skall jag köra på auto?

(Köra 2x1024 + 2x512 som dual eller 2x1,5GB som dual?)

Fråga 2:
Hur låser jag SATA portar samt PCI och PCI-express, Har bilder på BIOS

Fråga 3:
När jag sen överklockar. Är det bäst att göra det manuellt eller är ASUS egna överklockningsinställningar något att ha?
Hur ställer jag in då?
Samt att jag hittar bara bus som jag kan ändra på ett värde av 800. Det är väl FSB inte realtidsklockan? HJÄLP?

Bildspel som förklarar. Det är som om du satt med programmet eller BIOS på skärmen:
CpuZ: http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/CpuZ.rar
Everest: http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/Everest.rar
BIOS: http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/BIOS.rar

Har postat en liknande tråd innan men folk gillade nog inte alla bilder.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Snälla hjälp mig att få fart på detta!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Hade själv ett sådant kort till min gamla P4a och först vill jag säga att det är värdelöst på att överklocka, dock går det en bit.

BIOSet e otroligt plottrigt och svårförstått, så jag förstår att du stött på problem där.
All överklockning finns under JumperFree Configuration, så du får gärna ta ut lite fler bilder på den menyn så går guidningen lättare.

Minns inte allt för mycket ifrån BIOS på kortet, men du måste först lokalisera minnesdividern så att du kan laborera med FSBn utan att minnena blir för högt överklockade så att de inte hänger med.

Sätt timings på AUTO.

Antingen är PCI-E porten redan låst på 100Mhz eller så får du leta efter ett alternativ i Överklockningsmenyn där man kan välja 100 och det verkar vara PCI-E det alternativet behandlar, tror det går att hitta rätt lätt.

Överklocka manuellt, på så vis får du ut maximal prestanda.
Värdet 800 som du ser ska du öka... prova att öka det värdet lite, gå sedan in i Windows och titta under CPU-Z om du lyckats överklocka något..

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer då jag inte längre minns hur man gör, lite bilder under JumperFree Configuration skulle underlätta för mig somsagt..

Till sist, deaktivera C1E och Execute Disable Bit under Advanced / CPU configuration, dessa element stör bara överklockningen (och systemet i allmänhet på detta kort).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Här kommer lite bilder....

Men jag hittar inte minnesdivider någonstanns... du menar den så man ställer in 1:1 3:4 osv??

Och allt är skumt. sätter jag den så att jag kan ställa både minne och cpu, låter minnena vara och drar upp CPU till 840, ja då blir minnes synken: DRAM:FSB Ratio 14:11

Behöver verkligen hjälp med detta..

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Somsagt, ASUS BIOS med Nforce4 Intel edition chipset är allt annat än logisk och fungerar inte bra

"New MEM speed (DDR)" är dividerfunktionen i detta BIOS.

Dock behöver man inte bry sig om den har jag för mig!
Ändrar du FSBn under "New FSB speed (QDR) så kommer MEM speed endast röra på sig en bit, för att sedan återgå till 533 (testa det så ser du!).

Alltså är det bara FSB speed du ska ändra (och givetvis spänningen till CPU / Minne om det behövs).

Vad har du för kylning på Nordbryggan?
Min nordbrygga blev extremt varm och hämnade min överklockning totalt, var tvungen att vattenkyla den för att uppnå någorlunda bra överklockning.

Edit:
Vill du ändå leka med Dividers kan du prova att ställa ner "New MEM speed (DDR) till ett lägre värde, typ 466Mhz eller liknande.
400 är 1:1 i detta fall, men det kommer CPUz aldrig rapportera.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

kommer inte över 4,12GHz vilket bara är 7-8% överklockning.
Detta på fsb 865.

Tipps på hur jag skall komma högre? Minnes inställningar mm

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer högre med det moderkortet, tyvärr.
Nforce-chippade moderkort till INTEL är inga höjdare på överklockning.

När jag ägde exakt samma kort fick jag upp min P4 3.2 i ca 3.8Ghz stabilt (efter byte av fläns på nordbryggan).
Hade kompressorkylning också... när jag sedan bytte till ett Intelchippat moderkort nådde jag 4.8Ghz med samma setup.

En sak som ev. kan hjälpa är att byta ut flänsen på nordbryggan till en effektivare alternativt vattenkyla den.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Ok men nu är det så att jag nollställde bios... nu klarar den inte ens samma hastighet.
Den bootar windows, startar alla prog.. sen startar den om efter ett tag.

Hur mycket påverkar nätaggregatet? Mitt är ingen höjdare. Qtec 500w

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Antagligen beror det på att moderkortet inte klarar av överklockningen.

Men Q-tek är inte något man ska ha till en P4a som man sedan överklockar, helt klart.
Kolla spänningsvärdena i BIOS eller helst med multimeter och se ifall dom är stabila.

Det är ingen idé att lägga ner mer pengar på systemet med det moderkortet du har, men ett nytt nätagg är visserligen en framtidsinvestering... men jag e tveksam till att du kan överklocka mycket mer - även om ditt nätagg kan vara en del av boven i dramat.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Jo för jag har läst dina tidigare inlägg om detta kort. Men jag har sett andra artiklar på nätet med folk som kommit ganska långt med detta kort.

Och att den dödar efter en stund inne i windows fick mig att tänka på att det kunde vara nätaggregatet. A värde har jag inte koll på men volt värdena är enligt mig ok. förutom kanske 12v som oftast ligger på 11, 70v

Men brukar datorn starta om efter ett tag i windowsmiljö efte överklock? jag trodde inte den bootade som den skulle då?

Tror jag får införskaffa nytt nätagg eftersom jag skall köpa nytt grafikkort med.

Tipps på bra luftkylda chipset kylare??

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem

Problem efter överklockning kan arta sig väldigt olika, ibland startar inte datorn alls, ibland låser den sig i windows, ibland bootar den om när man är i windows..

Angående chipsetkylare finns det en del ute, zalman har ett gäng ok, men dom är fläktlösa och lär knappast förbättra din O/C prestanda på moderkortet.

http://www.mycom.se/produkt/thermalright_hr_05_northbridge_he... tillsammans med en 70mm fläkt (80mm kan funka med lite moddning) ska fungera prima, tystare än en 40mm's vinande fläkt också. Den kräver dock ett ganska stort ledigt utrymme runt chipsettet.
Dock går ju det kalaset på över 300:-, något jag skulle lagt i potten på ett nytt Core2 Duo ready moderkort istället (ursäkta om jag låter negativ).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

ingen fara, förstår om du är negativ om du själv haft problem med det kortet. får väl spara till nytt kort

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|