underligaste datorproblemet på 15år -HJÄLP!!-

Permalänk
Medlem

underligaste datorproblemet på 15år -HJÄLP!!-

ok..
ja så är det underligaste datorproblemet jag haft de 15åren jag pysslat med datorer. och dessutom första dagen jag fick hem denna nya burk.

känner mig mer lost än jag gjort framför en dator på.. ja.. 15+år när min A1200 och jag möttes.

hårdvara:
core2duo 6400
asus p5b-vm
Xtreem 4-4-4-10 800mhz 2x512
x1900xt
nätagg X-qpacks medföljande (samt ngr olika jag provat med)

så vad händer, ja...

Fick in wintel efter litet problem (trasig DVD första försöket)
andra skivan var det inget fel på installerat med den på ett par andra burkar senaste kvartalet

--MEN--
när allt var installerat utan problem kommer jag inte längre än ja precis när windows ska börja laddas, ursnabb reboot ingen BSOD, bara ett poff och börja om från början. hamnar då i den fina "F8" miljön .. starta säkert läge osv.
Inget funkar av de valen.
Säkert läge ser man laddas litet sen ett fint reboot...

Felsökningen jag gjort har varit så omfattande jag orkat med idag men detta e vad jag försökt:::

annan hårdvara:
provat andra nätagg:
utan grafikkortet(och med) eftersom det jag hade var aningen underdimensionerat(samt överlag DÅLIGT). eftersom alla nätagg jag har ligger i 350-420 klassen provade jag även med att jumpstarta ett och driva datorn med två samtidigt.
andra grafikkort:
3st olika gamla PCI grafikkort samt onboard grafiken.
andra HDs:
slitit ur 2 andra systemdiskar från andra av mina burkar,
samma problem där DÖD-reboot direkt efter lilo och Grub oavsett om jag valde Wintel, eller olika linuxsystem ubunto, DMSlinux även "ubunto säker"
helt ren:
inget grafikkort eller HD bara starta med CD skiva ubuntu dapper drake, DMSlinux. hänger sig vid "uncompressing kernel"...
dock ingen reboot, samt den fina lila positions "_" blinkar på som ingenting så systemet fryste inte iaf .. det bara stannar.
installera ubuntu:
samma som ovan.
RAM: div olika timings cas, inställningar .. kört som 667 533, div
ingen förändring samma fel:

körde memtest från ubuntoskivan.
och INGA problem 1timma inga errors ingeting allt ser bara bra ut.
+ ngr. ominstallationer med windowsXP.

snälla snälla kom nu och säg att jag missat ngt dumt litet problem.

edit:
temperatur: igen fara 120utblås och zalman7CPU temperatur mätt med chassiets medföljande mätare inkilad mellan "fins" på CPUkylaren.. även efter en timma memtest så håller sig cpukylaren bara ca 37-40 grader (säkert ska ett par grader läggas till för riktigt exakt temp. minnet ingen fara bara ljummet.

resettat CMOS med: ingen förändring.
sökt massor hittar mängder med liknande problem, men inga svar..
ingen som e sugen på att gnugga hjärncellerna litet extra? vill juh spela oblivion

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Medlem

Testa att köra med bara ett minne. hade samma problem men det visade sig vara att ena minnet inte var friskt.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

Kan vara en ide att kolla om du har senaste bios till moderkortet.

Permalänk
Medlem

hej tack för svaren men.

ja jag har senaste bios,
tryckte in det igår nån timma efter jag la inlägget här.

testa att köra med bara ett minne:
ja det har jag gjort ... samma resultat.

ngr andra ideer?
vad kan vara felet?

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk

Hårddisk konstig? Testa kör med en annan disk...

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

jo jag var nog inte tydlig nog i huvudposten, var aldeles för irriterad för det.
testat installerat på 2 olika (mindre än ett halvår nya) seagate diskar och en gamal IBM.

dessutom.. så som jag skrev krashar det även när jag försöker köra linux system direkt från CD både DMSlinux och Ubuntu.
kanske fel på dvdläsaren? (nej provat 2 olika som funkar i andra burkar)

Vilket borde leda vidare till memmory recs. dvs mobot klara skicka 1.95V till minnena... och mitt micron minne e ratat till 2.0V..
läst runt om detta och andra har fått det att funka med 2.1V minnen.
och timmar nu med memtest utan errors borde peka på att minnet e ok och klarar sig med 1.95V eller?

ngt e juh fel här... och det e bara helt nya komponenter.. så kort och gått jag måste få reda på vad som jag måste ... tråkigt nog skicka tillbaka till försäljaren.

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Inaktiv

du vet väl att x1900serien är riktiga strömslukare? medföljande agg brukar inte palla det graffet.

Permalänk
Medlem

jodå, om du läser posten litet noggrannare (posten var littet virrig ja skriven under ilska) ser du att ja provat utan x1900xt och med ngr olika PCI-VGA kort samt med endast onboard grafiken.. inget hjälper.

(samt ngr olika 350-450 agg) OCH ett jumpstartat dvs två samtidigt "800W"

450W borde klara driva endast 1hD processor minne och DVD. och onboardgrafik

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Medlem

Fick samma problem som du ( när allt var installerat utan problem kommer jag inte längre än ja precis när windows ska börja laddas, ursnabb reboot ingen BSOD, bara ett poff och börja om från början. hamnar då i den fina "F8" miljön .. starta säkert läge osv. Inget funkar av de valen.Säkert läge ser man laddas litet sen ett fint reboot...) i förrgår när jag flittade min c2d rigg till en annan chassi (se sign ). I mitt fal visade sig vara 2 pci kort som glappade ( ljud och trådlös nätverk ) även om dem satt i som dem skulle, och för den delen det har hänt tidigare med en annan asus kort. Löste sig genom att jag gungade i korterna försiktig och vågar inte röra dem nåt mer. På köpet försvann några drivrutiner som jag hade installerad och var tvungen att installera om, hoppas det kan vara till hjälp.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så finns det bara tre komponenter kvar som felet kan ligga i. Moderkortet, procesorn eller minnena.

Mest troligt är väll att det är moderkortet som strular..

Permalänk
Medlem

tack för att folk orkar svara!!

bbrolle:
mm hade gärna provat det men mest försökt få igång datorn "helt ren" utan ngra pci kort alls.
"Löste sig genom att jag gungade i korterna försiktig och vågar inte röra dem nåt mer" funderar på om detta tyder på att asus kort kan ha dåliga sockets ibland... om de e så glappiga.. men vet inte riktigt hur jag skall göra, för jag (för att minska antalet felkällor) har inge PCikort i eller ngt annat als fr den delen. bara mobo, cpu, ram, hd.. finns inget som glappar
tittat på IDEkontakten/ramslots men inget glapp där

Toody:
jo så e de juh måste bara fundera ut vad utav de.. och ja det e nog moderkortet.. vill bara vara säker innan jag skickar tillbaks det.

Visa signatur

10ish Komputers